![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Zoals het soms word gezegd, BHV is een symbooldossier.
Democratisch gezien ga ik er natuurlijk mee akkoord dat de kieskring zou worden gesplitst. Zuivere logische democratie. Tot zover ook de enige motivatie tot een splitsing. Maar, de concrete gevolgen hebben totaal geen voordeel voor ons; Studie van KUL(of KUB) heeft uitgewezen dat in totaal het aantal vlaamse zetels zou dalen. De vlaamse aanwezigheid in Brussel zou dalen, alsook de (politieke) gebondenheid. Brussel wordt meer en meer een eiland dat haar eigen frans-waalse politiek kan voeren. Als BHV zal gesplitst worden zal het een dure prijs krijgen, wat enkel in ons nadeel is. Als de regering valt en er is opnieuw een crisis is dit ook niet in het voordeel van de vlamingen. De gewone mens zal hier van afzien want het andere werk komt niet meer op de politieke agenda én na veel moeite hangt de regering toch weer samen. Als het land dan toch zou splitsen in deze crisis (wat nog altijd redelijk absurd is, ondanks de separatistische droomideaal op dit forum waar iedereen elkaar naar de mond praat) zou dit in een vijandige sfeer zijn, en dan zijn we brussel en misschien zelfs haar hele rand helemaal kwijt. En ik vind dan toch dat brussel hetgene is waarvoor we het been stijf moeten houden. Dat is dan ook het enige wat we te verliezen hebben. BHV is niet meer en ook niet minder dan een SYMBOOL. Mijn voorstel is; laat ons BHV vallen in ruil voor een aantal tegemoedkomingen bij de franstaligen waar we in RELITEIT iets aan hebben. De echte tweetaligheid van brussel bijvoorbeeld? Dan zou je ECHT iets voor de Vlaming kunnen doen. Toch vrees ik dat de meeste onder jullie het symbool zullen verkiezen boven de inhoud. Met ooglappen de vlaamse leeuw achterna lopen terwijl je met je voeten de vlamingen dieper de grond in stampt. Een put graven voor de franstaligen terwijl Maingain al een kwartier achter u staat te wachten tot je klaar bent om je er in te duwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tussen haakjes, wat is dat , "BHV vallen"? Is dat een nieuwe Olympische discipline? Een alternatieve manier van bevallen? Of gaat het om een geavanceerd soort muizenval? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vijandige sfeer, splitsen, dure prijs, gewone mens gaat afzien, verliezen,.... en dat allemaal voor een symbooldossier?
Moest gewoon allang gesplitst zijn - komedie duurt reeds veel te lang ja, met of zonder ooglappen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Ik ben in eerste instantie ook pro-splitsen, maar het is nu de moment dat we het slim kunnen spelen.
Het is zo dat de franstaligen altijd maar winnen. Denk maar aan het FDF die het koningshuis en belgie aan zich koppelt, terwijl hij énkel iets voor de franstaligen iets wil doen. Hij is tenminste niet zo stom om met een waalse haan te gaan zwaaien, want dat zou hem alleen maar viseren en in zijn nadeel spelen. Ik had op dit forum(of ergens anders) gelezen dat er vroeger schijnvlamingen in bepaalde brusselse gemeentes zaten. Er moest een minimaal aantal vlamingen inzitten maar de franstaligen losten dit op door een vlaamse idenditeitskaart aan te vragen. Daar hadden ze moreel ook geen problemen mee. Maar het zijn wel altijd de franstaligen die door hun lepe (en goede taktiek) terrein winnen. Alsook BHV een stomme bagatel is waarmee we effectief terrein kunnen verliezen. Als het geen paar km² grond is, dan is het invloed in bepaalde delen van vlaams brabant of brussel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Door altijd eerlijk te zeggen wat je denkt breng je het niet ver in de politiek hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In een gesplitste kieskring zou het een totaal ander verhaal geweest zijn: Brusselaar Maingain had dan de MR niet getrokken, dat zou een onbekende Franstalige uit de provincie zijn geweest. Bruno Tobback zou dan de SP.a lijst hebben getrokken, Rik Daems de OVLD lijst. Van Rompuy zou nog steeds de CD&V/N-VA lijst trekken. Netto betekent de splitsing een pak meer stemmen voor de Vlaamse lijsten in Vlaams-Brabant. En meer zetels. Wat in Brussel gaat gebeuren weet ik niet. Onckelinx en Maingain zouden een pak minder voorkeurstemmen halen, en dus in de nationale politiek minder wegen. Wat de Vlaamse partijen zullen doen is nu niet in te schatten: hun lijsten laten trekken door de Brusselse ministers (Grouwels, Vanhengel, Smet), een groot kartel, of allen apart met een nieuwe lichting lijsttrekkers... Feit is dat de Franstalige partijen netto een pak minder stemmen zullen halen, en daar houdt de KUL of KUB geen rekening mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is drietalig. Dus als je een paritaire senaat wil, dan is dat enkel aanvaardbaar als er 1/3 Duitstaligen inzitten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We laten BHV vallen, als het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontmanteld wordt, en geïntegreerd in de rest van Vlaanderen. Deal?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Je standpunt lijkt me min of meer overeen te komen met dat van Michel Dooms uit volgend artikel; http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=6P1DJS25 Uit datzelfde artikel haal ik wel; Citaat:
In deze situatie zien we nogmaals dat de franstaligen het slim spelen en al van begins af aan in een UF werken. Terwijl de Vlamingen liever op eigen benen sterven dan zich met de standpunten van de andere Vlaamse partijen te moeten verenigen. Kortom, ik denk niet dat het 100% duidelijk is wie er nu net effectief 'voordeel' zal uithalen en wat dat voordeel zal zijn. In ieder geval zal het 'gene vette' zijn als je het mij vraagt. Niet de moeite om faciliteitengemeentes bij Brussel te voegen of om de Vlaamse aanwezigheid in Brussel op te geven. Blijkbaar hebben sommigen geen moeite om dit rysico wel te lopen. Vertel me is waarom je tégen een tegemoedkoming bent voor een niet-splitsing? Naast de emotionele betrokkenheid.. ofzo. Laatst gewijzigd door barteke : 6 mei 2008 om 08:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() BHV is zoals wat lucht in een doosje. Dat weten de franstaligen ook. En wanneer de vlamingen ineens hun principes zouden laten vallen voor het splitsen, zouden de franstaligen dit ook wel relativeren denk ik. Het Brussels openbaar personeel écht tweetalig maken, het franstalig onderwijs in in de Brusselse rand door de franstaligen zelf laten financieren, werklozen bepaalde verplichtingen op leggen,.. Keuze genoeg om een creatief voorstel te doen waarbij de groei van de franstaligen in de rand zou worden afgeremd. Dat vind IK dan weer nuttig. (Sommige dingen die ik aanhaalde zijn misschien een vlaamse bevoegdheid, maar soit) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoopte dat we het stadium van het taalflamingantisme nu toch al ontgroeid waren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn ze vandaag al verplicht.
Citaat:
Als er in de Rand (of waar in Vlaanderen dan ook) Franstalige scholen ingericht moeten worden, dan zal dat georganiseerd worden door de Vlaamse Gemeenschap, geïnspecteerd door de Vlaamse Gemeenschap EN gefinancierd worden door de Vlaamse Gemeenschap. Wat heeft dat met BHV te maken? Om de Franstalige bourgeoisie van het FDF te pesten zouden we nu ineens de werklozen in hun armen duwen?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() Het is gewoon maar een piste. In realiteit zie ik ze niet uitgevoerd worden.
Door kiesbeloftes enzo zou dit gewoon een te absurde wending zijn. En wending die 'de doorsnee vlaming' niet verstaat en als laf zal beschouwen. Maw, stemmenverlies voor het kartel volgende verkiezingen. Ik wil er gewoon op wijzen dat die splitsing geen heilig doel is waar je als stonaards naartoe moet strompelen als een zombie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Burgemeester
|
![]() In theorie
![]() Citaat:
Dus franstaligen betalen, wij controleren. OF geen franstalig onderwijs. We gaan toch niet onze eigen verfransing betalen WTF en ondertussen een wet maken die 'het vlaams karakter' in de rand moet bewaken. Stomme leeuwenvlaggen op de straatnaambordjes plakken en engelstalige reclamepanelen laten verwijderen. Dat terwijl we zelf al die kindjes franstalig onderwijs geven. Onderwijs is de basis van alles, niet een franstalig reclamebord in het straatbeeld. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |