![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Hear hear!
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Goh, wat een boef was het. Zou de paus hem nu verketteren hierom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie hier een negatieve houding tegenover al wat pretendeert het "Woord Gods" te zijn, en kritiek op georganiseerde religie. Sorry, maar als je hier in die citaten denkt te lezen dat hij alle vormen van geloof "kinderlijk bijgeloof" vond, dan is dat niets meer dan wishful thinking. Einstein geloofde niet in een personele God, maar hij geloofde wel in God als een "superpersonele entiteit". Hij zag de hand van God in de natuurwetten en de wetten van het universum. Het gaat in deze brief volgens mij dan ook eerder om eerder "traditionele" (zeker in die tijd) vormen van geloof, in een personele God. Op de website einsteinandreligion.com vind je meer informatie over zijn visie op geloof en religie.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2008 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() A propos:
Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() tja die mens wil zijn subsidies natuurlijk ook niet verliezen.
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() En als Einstein het gezegd heeft zal het wel waar zijn zeker? ^^
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ik snap wel dat het veilinghuis daar die interpretatie aan wil geven, een meer genuanceerde interpretatie brengt zoveel niet op...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij verachtte het idee van een gepersonaliseerde god.
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Uiteraard geloofde einstein niet in god. Daar was die veel te intelligent voor.
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom? Er zijn statistische bewijzen over een omgekeerde relatie tussen intelligentie en religie. Van de wetenschappers is er geen 8% gelovig. En einstein was wetenschapper. Van de Mensa (140 IQ en hoger) leden is nog geen 5% gelovig. Einstein zelf zat boven de 200 als ik me niet vergis.
Op basis daarvan heb ik 92% en 95% kans dat mijn uitspraak NIET dom is. Natuurlijk kan einstein nog altijd dé uitzondering in deze statistiek zijn geweest. Maar dat is hoogst onwaarschijnlijk, aangezien hij geen doorsnee van die groepen is, maar DE wetenschapper en HET hoge IQ. Niet onmogelijk dus, maar hoogst onwaarschijnlijk. Ik begrijp wel waarom je als gelovige dat niet graag hoort. Via dezelfde redenering kan ik zeggen dat er 92% kans is dat jij niet to de wetenschappers behoort, en 95% kans dat jij niet tot de inteligentia behoort. Laat ons de waarschijnlijkheid even testen: Ben jij wetenschapper? De andere test lijkt me te beledigend om op verder te gaan. Indien het antwoord neen is, denk ik dat mijn uitspraak zo dom niet was.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 17 mei 2008 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Of Einstein in een persoonlijke god geloofde, lijkt me weinig waarschijnlijk. Wat hij wel poneerde is, dat hoe verder men de fysica bestudeerde, hoe meer men uiteindelijk terecht kwam in de metafysica.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
* Is 95% van de atheisten dan chinees of russisch? * De kans bestaat, maar net zoals mensen die elke dag de auto nemen, ga ik ervan uit dat de kleine percentages niet voorvallen. Iedereen doet dat namelijk, want er is een kleine kans dat je gaat verongelukken in de auto. Toch nemen we hem. Net zoals zij neem ik het risico ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 mei 2008 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Minister
|
![]() En hij geeft geen bronnen? Dat zou mij verbazen.
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hij geeft er wel, maar ik heb ze niet in geschreven vorm. Als je het hem wil horen zeggen http://http://www.youtube.com/watch?v=VxGMqKCcN6A De manier van redeneren is inderdaad niet perfect. Maar conclusies trekken op basis van uitzonderlijk grote percentages is niet zo verkeerd hoor. Zo durf ik van jou zeggen dat je thuis een TV hebt. Statistisch gezien ook niet helemaal correct nietwaar.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 mei 2008 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |