Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2008, 16:27   #1
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard Hoe een verkeersboete te opzeilen?

Geachte medeforummers,

ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl.
Ik reed in de bebouwde kom, mocht 50 maar reed 70.
Ik moet 100 euro betalen.

Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve.

Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!!

Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand.

Nu, ik heb enkele vragen.

Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan?

Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.)

Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn?
Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal?

Waar kan ik nuttige info vinden?

Héél hartelijk dank voor de informatie!!

Gegroet,

Graziëlla.
Oud 11 juni 2008, 16:31   #2
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

spijtig genoeg reed je geen 21 km/uur te snel daar !!! ............. dat had je een betere boete opgebracht plus rijverbod !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 16:32   #3
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Er zijn manieren om die boetes te omzeilen maar ik ga ze niet op het net zetten.

Alleszins, als u geflitst bent, ga maar best niet naar de rechter want dat gaat u iets meer kosten dan die 100 €.

En wat u daar zeker niet moet gaan vertellen zijn die dingen zoals ik weet wat ik doe enzovoort.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 16:36   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

70 in de bebouwde kom? Dan kom je er met 100 euro nog goed vanaf, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 16:37   #5
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

U heeft dus blijkbaar toch geen serieuze argumenten
Nu wie niet waagt wie niet wint.
In belgie is het nu eenmaal zo, lage pakkans hoge boete. Als u daar niet tevreden mee bent kan u zich nog altijd gewoon aan de snelheid houden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:08   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Geachte medeforummers,

ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl.

Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve.

Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!!

Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand.

Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan?

Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.)

Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn?
Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal?

Gegroet,

Graziëlla.
Doodsimpel: je wordt veroordeeld, je krijgt uw boete, je weigert te betalen, uw boete wordt omgezet in gevangenisstraf. gezien de gevangenissen overvol zitten wordt ze niet uitgevoerd die straf en je loopt als een vrij mens rond

enige nadeel, moest je per ongeluk ooit ene blanco strafregister nodig hebben dan staat daar op dat je zo'n verkeersgevaarlijke gek bent.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:33   #7
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
70 in de bebouwde kom? Dan kom je er met 100 euro nog goed vanaf, hoor.
mja da's met die gecorrigeerde snelheden zeker?
70 op uwe kilometriek moet zoiets zijn als 60 int echt hé da's een overschrijding van 20% niet zo erg toch...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:35   #8
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte medeforummers,

Gegroet,

Graziëlla.
Doe zoals Brother Paul zegt. Na vele maanden komt de politie om het bedrag te ontvangen. Daar je niet betaalt nemen ze je mee naar hotel 'den houten lepel'. Daar leveren ze je netjes af, om je wat bang te maken en zo, na een uurtje, vragen ze je beleefd om te vertrekken vanwege geen plaats.

Een betere manier is,; Je moet 100 euro betalen. Je doet een overschrijving van 10 euro. Omdat je betaalt is het dus geen weigering van betaling. Na verloop van tijd krijg je een brief waarin zal staan; U hebt braaf betaald maar U hebt zich waarschijnlijk vergist, te betalen 100 euro en u betaalde slechts 10 euro, nog te betalen 90 euro. U doet opnieuw een betaling, deze maal van 9 euro. Weer zal er een hele tijd over gaan waarna weer een brief toekomt met; dat U zich vergist zult hebben, dat het geen 9 euro maar 90 euro is dat U betalen moet. U hebt dan 19 euro bet. 100 - 19 = 81 euro nog te betalen. Opnieuw betaal U, deze maal 8 euro en 10 cent. Zolang je betaalt ben je niet van slechte wil en gebeurt er je niets. Het bedrag dat je betaalt wordt iedere keer kleiner. Na verloop van tijd worden de inningskosten aan brieven schrijven zo groot dat in veel gevallen er niet meer gereageerd wordt.

Zal niet altijd lukken maar 't valt toch voor dat ze er gewoon de brui aan geven.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 juni 2008 om 17:38.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:38   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
70 op uwe kilometriek moet zoiets zijn als 60 int echt hé da's een overschrijding van 20% niet zo erg toch...
bane, zijn ongecorrigeerde snelheid zal hoger geweest zijn.
de flikken trekken er 6% ? vanaf
en uw kilometriek zeurt nog 10%

Dus op zijn kilometriek reed die gast 83 door de bebouwde kom
Nu de klootzakken staan altijd te flitsen juist aan het begin van de dorpskom of bij het bord, einde dorspkom. Maw op de momenten dat je aan het uitbollen bent of aan het optrekken..
Echt zever dus
Doe eens een trajectcontrole door een bebouwde kom en je zult zien dat 99% voldoet aan de snelheidsregels ipv van die microseconde opnames...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:53   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bane, zijn ongecorrigeerde snelheid zal hoger geweest zijn.
de flikken trekken er 6% ? vanaf
en uw kilometriek zeurt nog 10%

Dus op zijn kilometriek reed die gast 83 door de bebouwde kom
Nu de klootzakken staan altijd te flitsen juist aan het begin van de dorpskom of bij het bord, einde dorspkom. Maw op de momenten dat je aan het uitbollen bent of aan het optrekken..
Echt zever dus
Doe eens een trajectcontrole door een bebouwde kom en je zult zien dat 99% voldoet aan de snelheidsregels ipv van die microseconde opnames...
Natuurlijk. Dat heeft niets te maken met verbaliseren maar puur en alleen met het innen van verdoken belastingen voor de kassa te vullen. Identiek het zelfde wat betreft de flitspalen. Iedereen die daar waar die palen staan regelmatig passeert, weet toch waar die staan en rijden stuk voor stuk veel sneller vóór de paal en eens ze voorbij de paal zijn. Wie daar toevallig een keertje passeert en de paal niet weet staan, die wordt daardoor geflitst.

Is er nu door die paal minder snel gereden? Nee dus, want de geflitste reed te snel en aangezien die daar niet meer terugkomt heeft het zijn snelheid niet beïnvloed, en de habitués rijden tot vlak vóór de paal te snel en eens er voorbij rijden ze weer te snel, dus waardeloos op gebied van het doen respecteren van de snelheidbeperking maar wel redelijk goed voor het doen rinkelen van de kassa.
Oud 11 juni 2008, 17:58   #11
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte medeforummers,

Gegroet,

Graziëlla.
Je kan ook zeggen dat Prins Laurent er mee reed die dag. Zal zeker geseponeerd worden.
Oud 11 juni 2008, 18:34   #12
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Doe zoals Brother Paul zegt. Na vele maanden komt de politie om het bedrag te ontvangen. Daar je niet betaalt nemen ze je mee naar hotel 'den houten lepel'. Daar leveren ze je netjes af, om je wat bang te maken en zo, na een uurtje, vragen ze je beleefd om te vertrekken vanwege geen plaats.

Een betere manier is,; Je moet 100 euro betalen. Je doet een overschrijving van 10 euro. Omdat je betaalt is het dus geen weigering van betaling. Na verloop van tijd krijg je een brief waarin zal staan; U hebt braaf betaald maar U hebt zich waarschijnlijk vergist, te betalen 100 euro en u betaalde slechts 10 euro, nog te betalen 90 euro. U doet opnieuw een betaling, deze maal van 9 euro. Weer zal er een hele tijd over gaan waarna weer een brief toekomt met; dat U zich vergist zult hebben, dat het geen 9 euro maar 90 euro is dat U betalen moet. U hebt dan 19 euro bet. 100 - 19 = 81 euro nog te betalen. Opnieuw betaal U, deze maal 8 euro en 10 cent. Zolang je betaalt ben je niet van slechte wil en gebeurt er je niets. Het bedrag dat je betaalt wordt iedere keer kleiner. Na verloop van tijd worden de inningskosten aan brieven schrijven zo groot dat in veel gevallen er niet meer gereageerd wordt.

Zal niet altijd lukken maar 't valt toch voor dat ze er gewoon de brui aan geven.
lol, die moet ik onthouden

heb je dat zelf al eens geprobeerd?
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 18:43   #13
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Als je de boete niet wil betalen had je maar langzaam moeten rijden. Idiote snelheidsduivels die de wegen onveilig maken. U had meer moeten betalen voor mijn part. Trop is te veel.
Oud 11 juni 2008, 18:44   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Je moet vooral tegen die rechter zeggen dat je daar zo al jaren rijdt. Dan doet die de boete misschien maal jaren. Dan krijg je loonbeslag.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 18:56   #15
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Er zal waarschijnlijk 80 op zijn kilometriek gestaan hebben...
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 19:00   #16
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik denk dat als je daarmee afkomt bij de politierechter, je op het einde van de rit 100 euro een wreed schappelijke prijs gaat vinden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 19:47   #17
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Als je de boete niet wil betalen had je maar langzaam moeten rijden. Idiote snelheidsduivels die de wegen onveilig maken. U had meer moeten betalen voor mijn part. Trop is te veel.
Snelheidsduivel...70 per uur... Are you kidding ???
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 19:54   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
lol, die moet ik onthouden

heb je dat zelf al eens geprobeerd?
Ja. Dat je simpel van geest bent en de getalletjes wat door elkaar haalt is geen misdaad en zo lang je betaald zal geen enkele deurwaarder bij de beslagrechter iets kunnen bereiken. Ze kunnen ook niet de straf om zetten in gevangenisstraf vanwege het weigeren van betalen. Je kan er toch ook niet aan doen dat je wat onnozel en moeilijk van begrip bent?
Oud 11 juni 2008, 19:55   #19
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik denk dat als je daarmee afkomt bij de politierechter, je op het einde van de rit 100 euro een wreed schappelijke prijs gaat vinden.
Mag je zeker van zijn. Je kan net zo goed gaan zeggen dat je van de overtuiging was dat die 50 Km per uur, eigenlijk per wiel bedoeld was aangezien die markering in een rode ronde band stond.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 juni 2008 om 19:58.
Oud 11 juni 2008, 19:57   #20
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ja. Dat je simpel van geest bent en de getalletjes wat door elkaar haalt is geen misdaad en zo lang je betaald zal geen enkele deurwaarder bij de beslagrechter iets kunnen bereiken. Ze kunnen ook niet de straf om zetten in gevangenisstraf vanwege het weigeren van betalen. Je kan er toch ook niet aan doen dat je wat onnozel en moeilijk van begrip bent?
Geldstraffen worden als regel niet meer omgezet, de procureur moet uw aanhouding vragen en dat doen ze niet meer.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be