![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Luckas Vander Taelen vraagt MR-politicus Richard Miller om ook even voor eigen deur te vegen
Beste Richard Miller, Dit schrijven om u gerust te stellen. In Le Soir van vorige week meldde u immers zeer ongerust te zijn over de toestand van Vlaanderen: wij zouden ons volledig terugplooien op onszelf, ons afsluiten voor de anderen en daarvoor door de internationale gemeenschap met de vinger gewezen worden. Volgens u hebben de Vlaamse partijen geen respect voor de democratie en het aantal "kaakslagen" die de Franstaligen te verwerken krijgen is niet meer te tellen. Wat u vooral bedroeft, is dat er zo weinig reactie komt tegen die verwerpelijke tendensen in Vlaanderen. "Waar zijn de intellectuelen, journalisten en progressieve artiesten gebleven?", vraagt u zich af. Op het risico af u te beledigen durf ik u toch vragen of u wel eens een Vlaamse krant ter hand neemt. Ik stel u de vraag niet of u het Nederlands enigszins machtig bent, om niet van vooringenomenheid beschuldigd te worden. Maar niet langer dan een dag of tien geleden riep een plejade van vooraanstaande Vlaamse topartiesten op tot nationale solidariteit. En leest u weleens de columns in de Vlaamse kwaliteitskranten en hebt u al van Marc Reynebeau of Tom Lanoye gehoord? Voor u een verkeerd idee krijgt van mijn persoon en mij van obscurantistisch flamingantisme verdenkt, wil ik u alvast op dat vlak geruststellen. Ik schrijf regelmatig in deze krant kritische stukken over mijn eigen gemeenschap. Die levert me soms aardige reacties op, zoals die van een stille bewonderaar, die me als volgt omschreef: "Bij uitstek de multikul-marxistisch-belgicistische Brusselse fascist en racist tegen eigen (?) land, Vlaanderen, eigen ras, volk en religie, tegen alles wat traditioneel en normaal is; Luckas Vander Taelen, bij uitstek op zijn plaats voor een Vlaams-nationalistische rechtbank, voor misdaden tegen eigen ras en volk". Als ik zoiets lees, geachte meneer Miller, dan weet ik dat ik goed bezig ben. Ik vind inderdaad dat het soms de verkeerde richting uitgaat met Vlaanderen en een debat daarover is essentieel. Ik woon in het taalgemengde Brussel én ik geloof in het federale België. Maar ik denk dat we enkel uit het communautaire gehakketak raken als de twee gemeenschappen zichzelf kritisch durven te bekijken. Want vanuit het eigen grote gelijk komen we nergens. En in dat verband moet me toch iets van het hart, meneer Miller. Ik geloof niet dat de ene gemeenschap superieur is aan de andere of dat een gemeenschap aangeboren kwaliteiten zou hebben die de andere niet heeft. Nationalisten denken dat wel en u zult het met me eens zijn dat we van die lui niet veel goeds te verwachten hebben. Maar u zegt zonder blikken of blozen dat de Vlaamse cultuur "identitair en territoriaal" is, op zichzelf geplooid dus, in tegenstelling tot de Franstalige cultuur, want die is "open en universalistisch". Meneer Miller, ik heb geleerd zelfverklaarde humanisten te wantrouwen die hun eigen tolerantie roemen. Het is niet omdat er geen partij als het Vlaams Belang bestaat in Wallonië dat de Walen per definitie toleranter zouden zijn. In bepaalde wijken van Luik of Charleroi is er niet veel te merken van enige sympathie voor migranten. Het ontkennen van dat soort latent racisme doet me denken aan de kennismaking van de 500.000 Vlamingen die een eeuw geleden naar Wallonië emigreerden met de door u geroemde Franstalige "openheid": ze kregen van de Walen te horen dat ze "nén de djinns", geen mensen, waren... Maar dat zijn aspecten uit uw eigen verleden waar u niet graag aan herinnerd wordt, omdat ze niet passen in uw zelfbeeld van de Franse cultuur als baken van de tolerantie. Net zoals de Franstaligen altijd de Vlamingen als collaborateurs stigmatiseerden terwijl die collaboratie even groot was in Franstalig België. Natuurlijk maakt u ook een allusie op de Vlaamse wooncode, die een zoveelste uiting zou zijn van de Vlaamse onverdraagzaamheid. Maar op dat vlak is Franstalig België niet anders dan Vlaanderen: wie er komt wonen, wordt verondersteld de taal te spreken. Als de Vlamingen dat openlijk zeggen, worden ze echter meteen van etnocentrisme beschuldigd. In Wallonië is zo'n wooncode niet nodig, want wie geen Frans spreekt, wordt er door geen ambtenaar bediend, laat staan begrepen. Vlamingen die in Wallonië komen wonen, weten dat en gaan daarover niet klagen bij de Raad van Europa. U bent vast al in Québec geweest en onder de indruk geweest van hoe de Franstaligen aldaar hun cultuur beschermden tegen het Engelstalige imperialisme. Weet u dat elke immigrant die zich in Québec wil vestigen verondersteld wordt Frans te spreken? Tot op heden hebben de VN geen inspecteurs ter plaatse gestuurd... De niet-benoeming van de drie FDF-burgemeesters uit de rand ziet u vast ook als een kaakslag. Weet u, meneer Miller, voor mij mogen die drie gerust burgemeester worden. Dan hadden wij ons als Vlamingen kunnen verheffen boven dit soort minabele Franstalige politici die zich even provocatief opstellen als de radicaalste flaminganten. Maar kunt u zich in al uw "universalistische" wijsheid niet voorstellen dat het eigenlijk niet meer dan normaal zou zijn dat die drie de taal en de decreten van het Vlaams Gewest zouden respecteren? Dat kunt u natuurlijk nooit toegeven, want dan zou u moeten ingaan tegen uw kartelpartner FDF, een partij die nooit blijk heeft gegeven van enige openheid of tolerantie tegenover Vlamingen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ook in uw hoofd de historische verwarring heerst die ik al eens vaker heb opgemerkt bij Franstaligen tussen universalisme en de natuurlijke superioriteit van het Frans. De voormalige voorzitter van het Waals Parlement Jean-Claude Van Cauwenberghe schreef niet zo lang geleden nog dat de Franse cultuur duidelijk superieur was aan de Vlaamse. Ik heb niet veel Franstalige intellectuele verontwaardiging gehoord over dat soort arrogant meerderwaardigheidsgevoel. Meneer Miller, u moet niet ongerust zijn. Er zijn voldoende Vlaamse intellectuelen die elke uiting van bekrompenheid zullen blijven aanklagen. Misschien kunt u nu eens de inspanning doen om te zien of uw gemeenschap wel altijd zo open en tolerant is zoals u graag gelooft... bron: de morgen. schitterend, kan ook gebruikt worden als repliek op het edito van Lesoir gisteren. Sommige Franstaligen in ons land (niet allemaal) zijn zo doordrongen van de superioriteit van het Frans dat ze het maar normaal vinden dat alles en iedereen zich aan hun aanpast en dat zij zich zeker niet moeten aanpassen aan het bestuur waar ze gaan wonen. je kan dus voor een (con)federaal België zijn maar toch je afzetten tegen de hoogheidswaanzin van sommige Franstaligen....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Vandaag heb ik de Soir niet gelezen. Van der Taelens brieven verschijnen daar ook al eens in. Stond deze er ook in?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kweet niet, deze staat in de Morgen, meestal zijn het brieven die in de Standaard staan hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Le soir: echt een rioolgazet van de franstalige Brusselaar!!
Jammer dat de meeste Vlamingen denken dat daarin ook de mening van de Waal wordt weergegeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vind het altijd spijtig dat uit een bepaalde hoek hier niets op gezegd wordt.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Hij heeft gelijk natuurlijk. Ik ben voor meer Vlaamse autonomie, maar dat wil niet zeggen dat ik kritische mensen hun mening hierover niet respecteer. Die moeten er immers ook zijn.
Wat mij betreft is er in Brussel en Wallonië op dat gebied eenheidsworst. Zelfs Ecolo als progressieve partij staat meer Vlaamse autonomie niet toe.
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() In hoever zijn Marc Reynebeau en/of Tom Lanoye kritische personen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Die hebben ook recht op hun mening, al staat die loodrecht op de mijne. Het spijtige (tov van mijn mening dan) is, dat zij een groot draagvlak hebben om hun mening op te verkondigen.