![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Na de paniekzaaierij, die vandaag werd geridiculiseerd in De Morgen is het belangrijk van het niet over de zotten te hebben, maar over degenen die iets kwijt willen over de BASIS van de staking.
Een interessante tekst hierover van Prof. em. Roels verscheen op de site van Sp.a-Rood. Ik hoop dat dit bijdraagt tot iets genuanceerder denken in deze "ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke" wereld van de mensen die niet anders zien dan hun eigen klein belangetje, en "the big picture" niet meer ontwaren. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() who gives a sh*t?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Ik vind die hele gang van zaken echt schandalig! Wie gaat dat kostenplaatje allemaal betalen? Die chaos! Waarom moet er toch altijd chaos zijn?
![]() |
#4 |
|
![]() De minimale dienstverlening tijdens een staling is de nul-dienstverlening. Lager kan je niet gaan, dus dat is minimaal. En daar ben ik helemaal voor te vinden.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 21 mei 2008 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Een ander hardnekkig misverstand is dat liberalisering tot verminderde dienstverlening leid. Op dit moment is er enkel sprake van liberalisering in het goederenvervoer, en daar heeft het tot betere dienstverlening geleid. In landen als Duitsland of Zwitserland, waar de openstelling van de markt voor goederenvervoer per spoor al verder gevordert is dan in België is zelfs voor het eerst in decennia het aandeel van het spoor gegroeid. Je zou toch verwachten dat links dit zou toejuichen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Als ze willen protesteren, dat ze dan een 'betaalstaking' houden, maw treinen rijden normaal maar gratis.
Maar dat zal wel niet kunnen omdat de vakbondsleden dan toch moeten werken ipv slogans te staan roepen. Het is gewoon een schande dat in tijden dat iedereen staat te zagen over koning auto, de vakbonden zomaar kunnen doorgaan met het beschadigen van het openbaar vervoer ten koste van de gewone man. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Nee, gewoon doen zoals bij de Zwitserse spoorwegen: Niet staken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() stakingen kunnen voor mij niet als er zich een maatschappelijk probleem stelt, zoals bij de ziekenhuizen of de brandweer, de veiligheid van de mensen is in gevaar.
Is mobiliteit een basisrecht? je kan stellen van ja, maar in de hele discussie vergeet men dat de trein maar een klein stukje van de mobiliteitmogelijkheden vertegenwoordigt. ong 15% van de mensen neemt dagelijks de trein, nog te weinig, laat dat duidelijk zijn, maar het duidt toch duidelijk aan dat dit niet het enigste middel is om je naar je werk te verplaatsen of je werk te doen. Dinsdag is trouwens bewezen dat een algemene treinstaking weinig tot geen problemen veroorzaakt voor de mensen. goed, de mensen die verlof hebben moeten nemen, niet leuk, maar is dat levensbedreigend? en ja, mensen hebben moeten thuis werken, erg hé? en ja, mensen hebben moeten carpoolen, de horror! mensen hebben er last van gehad, zeker en vast, maar levensbedreigend? trouwens, mogen de werkgevers ook geen oplossingen aanbieden op zo'n dagen? waarom moeten de kosten volledig afgewenteld worden op de werknemer? In Gent was er een baas van een beschutte werkplaats die zijn werknemers aan het station kwam halen met een busje. en dan komt de vraag waarom er niet meer mensen thuis werken op een gewone werkdag, of meer mensen carpoolen op andere dagen. Stel dat dit meer en meer gedaan wordt, kan je je de minderkost aan de economie al berekenen door minder filles? maar dat debat mag je blijkbaar niet voeren.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Wie is meestal de dupe bij een staking?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er is altijd een dupe bij een staking, maar is dat een reden om niet te staken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() goed, dan zullen er meer mensen last van hebben, maar zijn die mensen in levensgevaar daardoor zoals bij stakingen van ziekenhuizen of brandweer?
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die 26.000 passagiers, die in Zaventem gegijzeld werden voor o.a. dubbele maaltijdcheqeus van 40 veiligheidsmensen, waren waarschijnlijk ook niet in levensgevaar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waar leg je de grens? mag er dan nog gestaakt worden? welke rechten hebben werknemers dan nog?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat zelfs wilde stakingen door de vakbonden erkend worden? ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 22 mei 2008 om 09:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wilde stakingen, daar ben ik tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() absoluut. maar waar leg jij de grens om te mogen staken?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Liberalisering KAN niet anders dan leiden tot mindere dienstverlening voor particulieren. Dat de 'dienstverlening' (die woordkeuze!) in het goederenvervoer toeneemt, dat wil ik helemaal aannemen, maar daar heb ik weinig aan. Dat het "aandeel van het spoor" groeit, dat zal me ook worst wezen. waarom zou dat me kunnen schelen? Waarom zou ik belastingen betalen die een bedrijf helpen draaien dat echt niet bezig is met mijn dienstverlening? Als het spoor volledig vrijkomt, dan kan ik geen trein meer nemen in een station waar minder dan zoveel reizigers per dag opstappen. There's your dienstverlening. Ik kan nu al niet meer naar het postkantoor in mijn eigen gemeente. Wie heeft daar iets aan? Dat je gaat voor "ik wil veel geld en de rest mag doodvallen", dat kan ik nog begrijpen. Maar liberalen worden echt irritant als ze blijven beweren (en geloven?) dat de vrije markt echt voor iedereen het beste is. Trek je ogen open en zie dat we als burgers genaaid worden. Dat is ook de bedoeling. Het is een wetenschap. Mensen studeren af aan de unief met die skills.
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |