Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2007, 19:57   #1
forza fre
Vreemdeling

forza fre's schermafbeelding

Standaard doodstraf herinvoeren?

laat ons eens deze discussie op gang trekken...

want het valt me op dat in vele discussies dit een randvermelding krijgt, dus waarom niet direct de meningen uitwisselen?

Laatst gewijzigd door forza fre : 6 mei 2007 om 19:58.
forza fre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:07   #3
forza fre
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Weeral ?
ok sorry als het al aan bod kwam, heb mijn huiswerk dan niet goed gemaakt
Oud 6 mei 2007, 20:07   #4
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Een instelling de macht over leven en dood geven opent de deur naar machtsmisbruik.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:09   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forza fre Bekijk bericht
ok sorry als het al aan bod kwam, heb mijn huiswerk dan niet goed gemaakt
Reeds meermaals
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:19   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af hoe dat zit. De moordenaar kan nooit de zaak tegen zijn doodstraf bepleiten.

Maar hoe zit het met degene die ze uitvoert? Je zou dan moeten stellen dat er enige mysterieuze overdracht is geweest van het slachtoffer naar de uitvoerder om de moordenaar terecht te stellen.

Hoe kun je dit bepalen, één? En hoe druk je de wens van het slachtoffer uit, twee? Drie: op wie heeft die overdracht dan plaatsgevonden die de mogelijkheid biedt de straf uit te voeren?

Laatst gewijzigd door lombas : 6 mei 2007 om 20:19.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:23   #7
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

toch veel mensen die daar op kicken precies, vuil
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:35   #8
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
toch veel mensen die daar op kicken precies, vuil
Blijkbaar wel, ja. Het zal niet zo lang meer duren vooraleer de voorstanders van de doodstraf ten tonele verschijnen om hun zegje te doen.
Oud 6 mei 2007, 20:42   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben er niet voor. Eenmaal iemand gedood is er geen weg terug. En met de werking en reputatie van ons gerecht en onze justicie vind ik het helemaal geen goed idee om er zelfs maar over te denken over de doodstraf.

Wat ik wel zie zitten is de keuze voor veroordeelden die zo'n zware straf verdiend hebben. Of levenslang hard werken of een vrijwillige orgaandonatie.
Bij de 2de keuze is het simpel, een tijdje in observatie in een gouden kooi en dan bij een "routine" onderzoekje is het spuitje het laatste dat je krijgt.
Dat wil zeggen dat er geschikte ontvangers voor de organen zijn gevonden.
Oud 6 mei 2007, 20:44   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ajnee, weer die stinkende ouwe koei. Hoe schlemiel kunt ge zijn: op een forum met een half miljoen onderwerpen komen posten en denken dat er nog nooit over de doodstraf is gedebatteerd...

Alleszins, welkom, "forza fre", we weten nu direkt al heel veel over u: niet erg intelligent en erg rechts. Wat meestal goed samengaat.

Toch welkom.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:45   #11
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben er niet voor. Eenmaal iemand gedood is er geen weg terug. En met de werking en reputatie van ons gerecht en onze justicie vind ik het helemaal geen goed idee om er zelfs maar over te denken over de doodstraf.

Wat ik wel zie zitten is de keuze voor veroordeelden die zo'n zware straf verdiend hebben. Of levenslang hard werken of een vrijwillige orgaandonatie.
Bij de 2de keuze is het simpel, een tijdje in observatie in een gouden kooi en dan bij een "routine" onderzoekje is het spuitje het laatste dat je krijgt. Dat wil zeggen dat er geschikte ontvangers voor de organen zijn gevonden.
Spreek jij jezelf altijd zo tegen in één en dezelfde post?
Oud 6 mei 2007, 20:49   #12
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ajnee, weer die stinkende ouwe koei. Hoe schlemiel kunt ge zijn: op een forum met een half miljoen onderwerpen komen posten en denken dat er nog nooit over de doodstraf is gedebatteerd...

Alleszins, welkom, "forza fre", we weten nu direkt al heel veel over u: niet erg intelligent en erg rechts. Wat meestal goed samengaat.

Toch welkom.
Tiens, ik kan mij niet herinneren al ooit eens een "linkse" intelligente post van jou te hebben gelezen.

Maak een zinnetje met volgende woordjes : pot, zwart, ketel. Je hoeft je niet te bekommeren om ze in de juiste volgorde te plaatsen.
Oud 6 mei 2007, 20:51   #13
forza fre
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Toch welkom.

ik ben gematigd rechts en intelligent genoeg om mij ver af te houden van persoonlijke aanvallen.

bedankt voor de verwelkoming alvast en tot schrijfs...

wat het posten van dit item betreft, ik kan enkel vast stellen dat de nood bestaat als je ziet in hoeveel discussies in de kantlijn over dit onderwerp wordt gecommuniceerd.
Oud 6 mei 2007, 20:56   #14
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mijn mening hierover al meermaals neergepend. Ik geloof dat dit topic nr X over dit onderwerp is.
Oud 6 mei 2007, 20:57   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Spreek jij jezelf altijd zo tegen in één en dezelfde post?
Het is geen contradictie. De doodstraf is niet vrijwillig.
Hetgeen ik voorstel wel. Je mag ZELF kiezen nietwaar. Of je maakt jezelf nuttig voor de maatschappij door hard te werken of door met je organen nuttige mensen in de maatschappij een beter leven te geven.
Oud 6 mei 2007, 21:18   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is geen contradictie. De doodstraf is niet vrijwillig.
Hetgeen ik voorstel wel. Je mag ZELF kiezen nietwaar. Of je maakt jezelf nuttig voor de maatschappij door hard te werken of door met je organen nuttige mensen in de maatschappij een beter leven te geven.
Waarbij je gemakkelijkheidshalve voorbijgaat aan iets wat je zelf eerder schreef :

Citaat:
Eenmaal iemand gedood is er geen weg terug.
Wat indien later zou blijken dat betrokkene, die uit wanhoop of om wat voor reden dan ook, besloten heeft om tot vrijwillige orgaandonatie over te gaan, onschuldig zou zijn aan de hem ten laste gelegde misdaad?

"Sorry" zeggen? "Oeps, foutje" zeggen?

Geen contradictie...? Wel effe serieus blijven, hé.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 mei 2007 om 21:19.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 21:18   #17
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forza fre Bekijk bericht
wat het posten van dit item betreft, ik kan enkel vast stellen dat de nood bestaat als je ziet in hoeveel discussies in de kantlijn over dit onderwerp wordt gecommuniceerd.
Maar als ge dat echt denkt, dan hadt ge al lang op de zoekfunctie gedrukt en de tientallen threads over de doodstraf teruggevonden.

Zelfs ik heb er eentje gepost me de vraag of er voor grote financiële fraudeurs, die duizenden mensen werkloos maken of door hun gefoefel kleine beleggertjes in de afgrond storten, de doodstraf verdienen.

Hierzie:

Citaat:
Verdienen kapitalisten en bedrijfsleiders de doodstraf bij fraude?
Na de fraude-zaak rond een Chinees bedrijf dat enzymen maakt en dat massawinsten beloofde, denkt China eraan veel sneller de doodstraf in te voeren voor kapitalisten, bedrijfsleiders en fraudeurs die faken.

De bedrijfsleider van het veroordeelde bedrijf krijgt nu ook effectief de doodstraf.

Death penalty over China ant scam
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6365123.stm

De man in kwestie heeft niemand vermoord, maar, zo redeneert de Chinese rechter, hij heeft jobs laten verloren gaan en mensen bedrogen die alles zijn kwijtgespeeld, en daardoor massaal depressie en neurose veroorzaakt; sommige van zijn slachtoffers hebben zelfmoord gepleegd.

Die redenering is uiteraard zeer interessant, en wijst naar de sociale verantwoordelijkheid van bedrijfsleiders en kapitalisten.

Moeten we met andere woorden ook de doodstraf voor dit soort mensen bij ons invoeren?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=82450
Om dus op uw vraag te antwoorden:

-ik ben een voorstander van de doodstraf maar enkel voor zij die zeer bewust hun maatschappelijke machtspositie misbruiken om mensen te vermoorden of massaal psychische schade te berokkenen aan mensen waarbij die schade dikwijls onrechtstreeks bijdraagt aan de dood van mensen (zoals het voorbeeld hierboven: de kapitalistische fraudeur die verantwoordelijk is voor de depressies en de zelfmoord van kleine beleggertjes; die man krijgt de doodstraf)
-dus oorlogsmisdadigers als Blair, Bush en Berlusconi die 750,000 doden op hun geweten hebben, kapitalistische misdadigers zoals de bedrijfsleiders die de Congo-oorlog hebben aangevuurd en voor 4.5 miljoen doden hebben gezorgd; financiële massa-fraudeurs; in tijden van oorlog ook zij die collaboreren met illegale bezetters, etc... kortom, de klassieke, rationele visie op de doodstraf: enkele uitzonderingen in uitzonderlijke tijden krijgen de doodstraf, voor de rest moet ze vermeden worden
-een individu dat dus vanuit een zwakke positie of als gevolg van maatschappelijke factoren als armoede, onderdrukking of koloniale bezetting een moord begaat verdient uiteraard nooit de doodstraf. Hij verdient dikwijls een medaille.

Laatst gewijzigd door C2C : 6 mei 2007 om 21:24.
Oud 6 mei 2007, 21:27   #18
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Goh, C2C...

Volgens die redenering stonden Stalin, Mao en de hele daaropvolgende reutemeteut binnen de week na hun aantreden al tegen de muur. Het zou de russen, chinezen, vietnamezen etc... inderdaad onnoemelijk veel leed hebben bespaard.

En het propageren van al dat fraais... Zouden we daar dan niet één of andere onfrisse lijfstraf voor kunnen bedenken? Ik zal met veel plezier komen toekijken hoe de communistische meute op de Brusselse grote markt een 'stevige correctie' krijgt. Da's toch iets waar jij op kickt, niet? Correcties en zo...? (ps. we zullen ervoor zorgen dat de kacheltjes in de heropvoedingskampen het wel doen)

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 21:39   #19
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Goh, C2C...

Volgens die redenering stonden Stalin, Mao en de hele daaropvolgende reutemeteut binnen de week na hun aantreden al tegen de muur. Het zou de russen, chinezen, vietnamezen etc... inderdaad onnoemelijk veel leed hebben bespaard.

En het propageren van al dat fraais... Zouden we daar dan niet één of andere onfrisse lijfstraf voor kunnen bedenken? Ik zal met veel plezier komen toekijken hoe de communistische meute op de Brusselse grote markt een 'stevige correctie' krijgt. Da's toch iets waar jij op kickt, niet? Correcties en zo...? (ps. we zullen ervoor zorgen dat de kacheltjes in de heropvoedingskampen het wel doen)
Maar Stalin heeft precies toegepast wat ik zeg hé: alle Nazis vernietigd, en de kopstukken opgehangen in Nuremberg. Zo moet dat. Stalin heeft ook, in naam van de wereldvrede, breedvoerig de doodstraf uitgevoerd. Zo moet dat.

Had Stalin in de jaren '30 niet al die reactionairen in Rusland terechtgesteld, dan hadden er tijdens WWII niet 50 maar 100 miljoen doden gevallen, en waart gij nu al hitlergroetend Sauerkraut mit Kartoffeln aan fressen.

Dus, nogmaals, ik ben een voorstander van de doodstraf voor zware oorlogsmisdadigers en reactionairen. Toen waren dat de nazis en de kapitalisten die hen aan de macht brachten (en die inderdaad hebben gehangen); vandaag zijn dat de neocons en dezelfde kapitalisten (waarvan er nog niet genoeg hebben gehangen.)

China geeft het goede voorbeeld: gewetensloze kapitalisten krijgen de put. Zo moet dat. Echt.

Kapitalisten zijn gewetensloos, maar wel vatbaar voor de rede. Vandaar dat het afschrikkingseffect van de doodstraf wel vat heeft op hen. Op een arme psycho heeft dat geen effect. Vandaar het onderscheid.

Laatst gewijzigd door C2C : 6 mei 2007 om 21:43.
Oud 6 mei 2007, 21:44   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

En aan wélke universiteit was jij nu ook al weer verbonden, C2C?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be