![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Stel u voor dat we in de plaats hiervan een moderne economie zouden opbouwen met maglev-treintjes, super-bussen, hypermodern goederentransport, ecologische hoogbouwsteden, lokale energie- en voedselproductie. Stel u voor dat we slim zouden zijn! Maar goed, daar gaan we best niet op rekenen. Laat het systeem zichzelf maar vernietigen.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
|
![]() Citaat:
In de USSR moest men zelfs voor een brood in een file gaan staan... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht dat betaalbare brandstof volgend jaar al tot het verleden ging behoren?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is dat het politiek incorrect is om eens een rijstrook bij te trekken en ook de rijvaardigheid of onverantwoordelijkheid van vele chauffeurs.
De Rede zegt ons dat die files bijna allemaal ontstaan doordat de ring rond steden als Antwerpen en Brussel sowieso elk moment gesatureerd zijn. En het leuke in dit land is dat ze zowat alle verkeer langs de Brusselse ring sturen. Dat weten we allemaal. Iedereen is er ook mee akkoord dat monsterfiles op de E19, E40 en aanverwanten ontstaan aan de "trechters" die hen aansluiten op de ring rond Antwerpen of Brussel. Het kleinste kind weet dat het dus een kwestie is van een paar stroken bij te trekken en sommige aansluitingen te hertekenen. Dat gepaard met meer milieuvriendelijke wagens en we zijn al een pak verder. Maar ja, deze problematiek is zoiets als de vergrijzing. Ze weten dat die eraan komt, ze weten dat die pijn zal doen. Maar het is "not done" om er iets aan te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=C2C;3456269]Stel u voor dat we in de plaats hiervan een moderne economie zouden opbouwen met maglev-treintjes[quote]
Een trein die 500 per uur haalt en gigantisch veel energie verbruikt door electromagneten die die trein moeten laten zweven is natuurlijk een noodzaak in een landje van nog geen keukenpapierke groot. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() op vakantie gaan wordt straks bijna zo leuk als gaan werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Men toch, men zingt al jaren dat de wegen dicht slippen, maar steeds opnieuw blijft de boel draaien.
En de vele filles die er nu zijn, zijn filles die speciaal worden veroorzaakt om de staatskast te vullen. Iedereen weet immers dat de bedrijven direct andere transportmiddelen zouden aanspreken, als het wegvrachtverkeer echt zou komen vast te zitten. In het verslag word er trouwens geen woord gerept over het vele vrachttransport dat naar waterwegen is aan het verhuizen in plaats van in de filles te gaan stil staan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
|
![]() In 2030 rijd niemand meer.Teveel taks
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
|
![]() Het zou misschien geen slecht idee zijn om iets meer sporen aan te leggen naar industiegebieden en om het vrachtvervoer per trein goedkoper te maken.
Wetende dat er om de drie minuten een trein kan vertrekken is er zelfs op de drukste lijnen nog een zee van tijd om vrachtvervoer in te lassen. Of langs het water...Ik woon langs een dender die stilaan dichtslibt omdat er geen politieke interesse is om vracht langs het water te promoten. De kleinere boten varen maar tot Aalst terwijl er makkelijk tot een stuk in wallonie en in frankrijk zou kunnen gevaren worden, rechtsreeks vanuit A'pen. Maar ja hoe meer trucks hoe meer accijzen zeker. Maar ook hoe meer luchtvervuiling, hoe meer file's, hoe meer overlast en hoe meer kanker. Maar bref....geen politieker die daar zijn hand voor omdraait. De tijd dat die mannen de auto ruilen voor een heli( op onze kosten) komt angstwekkend dichterbij. De excellencies kunnen toch niet in de file staan zeker tussen het gewone volk...daarvoor vinden ze zich veel te belangrijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Maar laten we vooral gewoon wegen bijbouwen. Dan ligt binnenkort alles vol beton. Citaat:
Dus laat mij u inleiden. Dit is de superbus: TU Delft is developing the Superbus concept for public transportation that uses high speed (150 - 250 km/h), electric powered, aerodynamic, "intelligent", road driven busses to offer on-demand point-to-point services. Passengers can reserve a spot on the vehicle on the Internet or by text messaging from their personal phone. Superbus will go directly to the passengers' destinations thus eliminating unnecessary stops and mileage. The vehicles operate at normal speeds on existing roadways, and will operate at high speeds on newly constructed Supertracks, which will be geothermically heated roadways specifically designed for Superbus vehicles. Each vehicle will have roughly 30 seats and an individual door for each seat. All of the intelligence and high-technology is concentrated in the vehicle, leaving the infrastructure simple and at low cost. As the life cycle of the vehicle is short, newly developed technologies can be rapidly implemented, assuring an up-to-date Superbus sytem. The team hopes to have a prototype built for demonstrations at the 2008 Olympic games in Beijing. http://www.cleanenergyawards.com/top...il/project/35/ http://www.tudelft.nl/live/pagina.js...26b389&lang=en Minister of Transport awards Superbus programme 7 million euro http://www.tudelft.nl/live/pagina.js...5abe6e&lang=en ![]() ![]() ![]() Citaat:
Eén ding is zeker: tegen 30 km/u en permanente filedreigingen kunt ge naar uw 'Just in time' model wel fluiten, denk ik. ![]() Citaat:
Het suburbane model is dom en dwingt mensen hun auto te gebruiken om naar hun werk te rijden. Pendelen enzo, ooit van gehoord? Concentreert alles in hippe hoogbouwsteden en ge hebt uiteraard veel minder extensief verkeer, veel minder energieverbruik en veel minder vervuiling. Maar goed, als zelfs een Jan-met-de-Pet als Jazeker dit nog niet begrijpt, is het duidelijk dat er nog veel nood aan Volksopvoeding is. Citaat:
Ten tweede, lokale voedsel en energieproductie vermindert de nood aan goederentransport, en is onderdeel van een globale visie over hoe we onze toekomst gaan ontwikkelen. Een lokalistisch, hyper-efficiënt, hooggeconcentreerd complex met de ingrediënten die ik al eerder opsomde in een schone, leefbare, slimme synergie. Volksopvoeding blijft duidelijk nodig.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 28 mei 2008 om 20:30. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Om het effe met een concrete utopie te illustreren.
We kunnen bijvoorbeeld 10 zelfbedruipende termietentorens bouwen, om de 10 miljoen Belgen in te huisvesten. Dan kunnen we de auto afschaffen, alle autostrades, alle lintbebouwing en alle fermettes sluiten en laten overwoekeren door de natuur. Dat is de toekomst: goedkoop, gezond, groen, efficient, sexy en ambiance. ![]() Two-mile high termite nest proposed to counter the population challenge from Good Thinking (398 articles) May 5, 2008 Forward-thinking architects are looking upwards in an effort to control a global population that is growing by around 2.2 per cent every year and becoming ever more concentrated in crowded cities. Eugene Tsui is taking nature as the inspiration for his 2-mile high, one-mile wide Ultima Tower, capable of housing up to a million people. Designed to be virtually impervious to wind, water and earthquakes Earthquake , the massive tower is conceived less as an architecture project but as a series of mini-ecosystems within which other architectural projects can be developed. And it offers some ingenious ideas on energy production, water use and intra-colony transport. At US$150 billion a pop, you wouldn't expect to see the Ultima being built any time soon, but as population pressure increases, it's pioneering ideas like these that will form the inspiration for real-world solutions. Often through history there's been a fine line between genius and madness - and truly revolutionary ideas that are ahead of their time can sound like the latter. So perhaps it's worth suspending present-day disbelief when you're looking at an idea like the Ultima Tower. The Earth's population is exploding to unprecedented numbers, bringing with it massive demands on energy, food production and public infrastructure. The percentage of humanity that's living in concentrated city areas has just tipped over 50%, and will continue to increase, meaning that areas that are already overcrowded will need to accommodate millions upon millions more people in the coming decades - and at the same time, more and more land will be needed to grow food for them. This sort of mass challenge seems to galvanize architects; we've seen a few lately offer massive vertical solutions to the population challenge. The Ultima Tower takes a very interesting and organic approach, inspired by various forms of nature. Its developer Eugene Tsui isn't thinking in terms of architecture, but of ecosystem creation - because at 2 miles high and with a base with a 1-mile diameter, the Ultima Tower is more like a framework within which smaller architecture can take place. Tsui sees the main challenges as working out how to service the structural, energy, safety, water and transport needs of the estimated 1 million inhabitants such a tower could accommodate. The shape of the building draws inspiration from the nests of termites, a 1-mile wide funnel shape with gently curved sides. A criss-crossing network of double-helix cables distributes tension across the outer covering in such a way as to allow the entire building to absorb stresses instead of single areas. The design is extremely aerodynamically efficient, and resistant to earthquake shock waves. The structure is cooled in a similar way to a termite nest - the lower levels are cooled by water flow (in this case, a series of ground-floor waterfalls) and the cool air rises through the building, taking heat energy with it, and exits at the upper floors into the atmosphere. The entire 150 million square foot surface of the building is covered with photovoltaic cells and wind turbine energy generators - and the extreme height of the structure allows a new form of energy generation to occur, using the differential in air pressure between the ground floor and the 10,500-foot high tip to generate further electricity for the project. Tsui has looked carefully at how trees move water around their considerable vertical lengths and created a similar system for the Ultima Tower. Based on the principles of transpiration and cohesion, water pressure is created at the lower levels and a kind of capillary action moves the water upward through the structure. The entire building is originally situated in a large lake to provide a reserve from which to draw the large volumes of water needed. Large bodies of water are planned at 12 separate levels, to act as fire barriers, sprinkler reservoirs and recycled water basins, as well as for ecological and recreational purposes. The individual floor environments are looked at as mini-ecosystems in which a range of bird, plant and animal life can coexist with the human habitants. Each of the 120 levels is treated as an entire landscaped neighborhood with a "sky" 30 to 50 meters high and inbuilt lakes, streams, rivers, hills and ravines give a natural setting to the flatter soil on which residential, public and commercial structures can then be built. Natural air is maintained through the building with a policy of using windows and vegetation rather than air conditioning to maintain cooling. As such, the upper floors have thinner air than the lower floors; a choice of altitudes for residents to make. Ecological efficiency is encouraged through composting toilets, natural water cleaning systems and large amounts of forest and water-based life forms. Every residence is mandated to be a minimum of 100 feet by 100 feet, of which 50% must be covered by natural vegetation. Sunlight is directed through the floors by a system of external mirrors, in order to keep plant life a focus. Elevators will be powered by compressed air, and a ride from the ground level to the top floors will take more than ten minutes at a constant speed. Getting around the floors themselves will be assisted by a vertically stacked train system, servicing as many as 30 floors at once. Here's hoping it doesn't break down! Tsui's love of nature-inspired design is obvious in the construction of his astounding house in Berkeley, California, which is modeled after the segmented Tardigrade, one of nature's most indestructible creatures. He has built several other unique structures, with dozens more in planning and development phases, but nothing (obviously) of the scale of the Ultima Tower. At an estimated cost of $150 billion to build, it's unlikely that we'll see the Ultima ever come to fruit. But as our numbers continue to increase and our physical space actively declines with increased food production, cities across the world are going to be forced to look at vertical solutions, and the range of ideas Tsui has packed into this one is quite outstanding. Loz Blain Images courtesy of Eugene Tsui / tsui design and research, inc. See also - tsui design, Inhabitat. Tags * Alternative Energy Sources * Architecture * Building and Construction
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 28 mei 2008 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou graag heel hoog in zo'n toren wonen. Zo ergens op de hoogte waar vliegtuigen van bevriende stalinisten in kunnen vliegen. En vooral waar die toren wat meters heen en weer schuift bij veel wind. En zeker met hoogtevrees waar ik me op het derde verdiep al niet goed voel en waar je 3 uur onderweg bent naar de bovenste verdiepingen. En bij een brandje dat niet wordt veroorzaakt door onze vriend de palestijn zit je ook weer slook.
Nee echt... en het geeft het landschap wat meer schoonheid... volle bebouwing... je kan de horizon niet meer zien. Ik ben totaal voor. Dat is waarschijnlijk De Rede.
__________________
The oncoming storm Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 28 mei 2008 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.402
|
![]() Citaat:
IK heb nog NOOIT begrepen als je 3vaksautostrade op een RING doet lopen waarom dat moet versmallen naar 0 vakken... Dus inderdaad vanaf Leuven verbreed je met 2 vakken tot aan Grootbijgaarden. en Omgekeerd uiteraard... Volgens mij moet je zelfs niets of niemand onteigenen, en ligt er overal grond genoeg. Je kunt juist nog zitten lullen over de Viaduct van vilvoorde. Ik heb ook nog nooit begrepen waarom er geen BHV ring ligt. Een ring van Halle over Aalst - Dendermonde naar Leuven. Je zou versteld staan hoeveel trafiek dan het hoekje kan afsteken en niet meer op de ring moet rijden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() raadpleeg de informatie over het containervervoer via binnenwater maar.
Trouwen je zou dat gewoon zo ook kunnen weten, want een paar weken geleden zijn de sluiswachters van Wijnegem nog in staking geweest, juist omdat ze daar het toenemende scheepsverkeer harder en meer moeten werken. Trouwens wie regelmatig in de havens komt, ziet zelf ook dat het binnenvaartverkeer sterk an het toenemen is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
|
![]() Dat fermetteke staat op kilometers van alle diensten en men is dus verplicht de wagen te gebruiken om van die diensten gebruik te maken.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
|
![]() Dat komt door al die fermettekes.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
|
![]() Citaat:
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
|
![]() |
![]() |
![]() |