![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Ik heb lang over mijn ideeën over een fusie tussen Nederland en Vlaanderen zitten broeien, en heb het als volgt samen weten te vatten:
Betreffende de opbouw De Verenigde Staten der Nederlanden zijn een federale staat waarin de drie autonome gewesten Vlaanderen, Nederland en Friesland complete gelijkheid hebben aan elkaar. Alledrie de gewesten mogen een eigen vlag, volkslied en Kamer van Afgevaardigden hebben waarin regionale zaken zoals cultuur, de scholing en media worden beheerd. De gewesten worden samengehouden door een Eed op de Wetten, door wijze van een eed op de grondwet van de algehele Bondstaat. Daarin zal een Eerste en een Tweede kamer - gekozen door het volk van alledrie de gewesten - over zaken van landsbelang beslissen. In alledrie de gewesten zal men via een referendum moeten beslissen over het behouden en/of aannemen van een koningshuis in de persoon van de dynastie Oranje-Nassau. Betreffende Brussel De negentien gemeenten die nu het Brusselse Gewest vormen moeten met een speciaal Frans taalstatuut en een Franstalige Kamer van Brussel bij de Verenigde Staten der Nederlanden worden gevoegd. Ze zullen dan een eigen autonoom politiek/taalkundig deel vormen van Vlaanderen. Franse en Nederlandse vertegenwoordigers moeten elkaar in evenwicht houden in Brussel. Het gebied word officieel tweetalig, met het Frans als voertaal. Voor verdere vragen: post hieronder, en ik beantwoord ze. Gelieve nog even geen discussie te starten. Ik wil eerst alle mogelijke punten uitwerken om zo een volledig beeld te geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Leg dat project bij wijze van een bindend volksreferendum voor aan elke gemeente van de beoogde (cojn)federatie - indien één gemeente tegenstemt kan je de zaak maar beter herzien.
wat doe je indien er nog andere gebieden aan onze grenzen of er verweg van (de antillen bvb) ook in die federatie willen stappen ? Sluit je sommige steden, dorpen en gemeenten bij voorbaat uit ? (omdat ze frans- of duitstalig zijn bvb) ?
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Nou in den beginne denk ik aan een Nederlandstalige federatie waarin de Antillen als overzees gebiedsdeel zelf mogen beslissen of ze die positie behouden of toetreden in de federatie. Duitstalige gemeenten in België zullen niet bij Nederland willen aansluiten, maar veel eerder kiezen voor Duitsland of Luxemburg. De Franse gemeenten zullen weinig oor hebben voor een fusie met Nederland, behalve misschien de faciliteiten en de Platdietse Streek. Daar moet men dan ook een volksstemming houden onder de lokale bevolking in mijn ogen: bij Nederland, Duitsland of Wallonië en/of Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() Ik ben geen voorstander van het opnemen van heel Wallonië: dat is economisch een achterstallig gebied, en zou ons als Federatie alleen maar problemen geven. Bovendien is het Frans dan een verdrukte minderheidstaal: 4.000.000 Walen tegenover 23.000.000 Nederlandstaligen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U neemt veel zaken voor waar aan die dat niet zijn : de duitstaligen in België zullen nooit meer tot de BDR behoren. De luxemburgers zullen eveneens in Goroter Nederland willen.
Van de Brusselaars en Walen ben ik niet zeker : maar de kans is groot dat in een duidelijk staatsbestel ze wel meegaan & evenzo indien de europese unie in een versnelling (onverhoopt ) zou geraken zal het gebied vol agglomeraties aan de Noordzee wel eens heel ander grenzen dan verwacht kunnen krijgen. De benauwdheid voor taaldiversiteit is in wezen zeer oneuropees (ook historisch gezien). Je mag bovendien niet vergeten dat Wallonië nog een rijkdom heeft die we absoluut nodig hebben : ruimte & drinkbaar water !
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Over de Groot-Nederlandse gedachte gesproken -en dit gewoon effe terzijde en waarschijnlijk totaal off topic- maar waar zijn al onze Groot-Nederlandse voorvechters gebleven? Steben, Rob Roy, Tantist... Alle drie hun laatste bericht rond de 5e juli verstuurd. Zijn ze afvallig geworden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Als Friesland haar eigen status krijgt binnen een nieuw staatsbestel, dan willen andere provincies dat misschien ook wel. Ik kan me voorstellen dat ook het Verenigd Limburg en misschien zelfs het Verenigd Luxemburg een confederaal staatsverband wel zien zitten of Zeeland..en waarom eigenlijk niet Noord-Brabant? Wat zijn de Friezen en Vlamingen meer dan andere provincies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Zou jij mij eens wat artikelen kunnen aandragen (in leesbaar duits graag, niet onleesbaar Letzeburgs of onleesbaar Frans) waaruit blijkt dat er in Luxemburg een substantiële stroming bestaat die binding voelt met alles wat nederlands is. en die dat dan ook nog eens politieke invulling wil geven ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het werkte voor geen meter, en volgens mij om exact dezelfde redenen dat België niet werkt. Dus het feit dat Luxemburg in de Benelux stapte lijkt mij eerder ingegeven door economische motieven dan dat er een gevoelen van verbondenheid was o.i.d. Ik zie persoonlijk alleen een Waalse rol in een herenigde Nederlanden als een soort 2e Friesland. elke ambitieuzere aspiratie is hun goed recht, maar druist in tegen de essentie van een hereniging; namelijk de bundeling van Vlaams-Nederlandse taal-cultuur-historie-bestuur-economie etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In Brussel het Frans als voertaal, wat bedoel je daarmee, daarbij binnen 20 jaar is dat waarschijnlijk Arabisch. Met enig geluk Nederlands als tweede taal sinds ze daar nu toch allemaal nederlandstalig onderwijs volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burgemeester
|
![]() Luxemburg heb ik buiten de Federatie gelaten omdat ik denk dat ze niet meewil. Maar als Wallonië en Luxemburg meewillen mogen ze dat wel van mij. Dan word in Luxemburg & de Oostkantons het Duits de taal als een appart gewest, en in Wallonië het Frans. Zo houd Wallonië haar geldstroom en haar band met Vlaanderen, maar is Vlaanderen tevens vrij om haar autonomie te gebruiken voor eigen doeleiden, zonder Waalse inmenging. Een soort federatieve varriant dus op 1815-1830
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Een 3 uur durende thema-uitzending: de Herenigde Nederlanden, uitgezonden op 17 juli op de Nederlandse radio, is te beluisteren op het net
http://www.ochtenden.nl/afleveringen/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zou er een systeem moeten komen waarbij vertegenwoordigers uit de provincies in de Staten Generaal bijeenkomen en 's-lands belang dienen maar ook gelijk het provinciaal belang. Of zou dat conflicten oproepen? Nu heb ik vaak het idee dat zodra iemand z'n provincie heeft verruild voor Duh Haog hij zijn eigen provinciale strevens vaak vergeet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat een federatie of confederatie of wat dan ook niet nodig is. Dan beter twee aparte staten. Daarom, als we één Nederland nastreven, laat het ons dan ook één maken en houden.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |