![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De job van je leven
Guy Tegenbos ©mh Ik moet hier al beslissingen nemen, maar ik heb niet eens een kabinet! Ik moet naar de ministerraad maar niemand maakt mijn dossiers klaar! Ik moet hier zelf de telefoon opnemen! Sommige kersverse ministers en staatssecretarissen zitten een week na hun aanstelling nog met de handen in het haar. Enkelen hebben zelfs nog geen kantoor, of kunnen er niet in omdat er na maanden leegstand vlooien blijken te zitten. En ze kunnen de schuld niet aan de oppositie geven, want ze hebben de macht overgedragen gekregen van voorgangers-partijgenoten. Hun klachten wekken meelij op. Maar ze zouden zich al die ellende kunnen besparen. Een aantredende minister in België doet niet wat alle soortgenoten ter wereld doen als ze minister worden: zich laten onthalen door het ministerie waarvan ze net de baas werden, en er, sprekend én luisterend, het bevel overnemen over de ervaren mensen die het schip al jaren bemannen. Neen, de Belgische minister blijft daar weg tot hij een eigen crew gevormd heeft die een buffer vormt tussen hem en de bemanning, en begint met die crew vanop afstand het schip te besturen. Afstandsbediening. Omdat hij alleen zelfgekozen medewerkers vertrouwt. De scheepsbemanning heeft voor zijn voorgangers gewerkt; misschien volgt ze hem daarom niet blindelings. En misschien zijn het wel niet zo'n goede stuurlui, want ze hebben het schip nooit zelf mogen besturen, want de voorgaande ministers hebben ook altijd bestuurd met bevelen vanop afstand. De schitterende BBC-reeks Yes minister schetst de spanning die er altijd is tussen de vaste bestuurders, de ambtenaren, en de wisselende bestuurders, de politici. En dat is maar goed ook. Noch de ene, noch de andere groep mag te machtig zijn. In een democratie is een goed samenspel nodig tussen continuïteit en verandering, een evenwicht tussen gedepolitiseerd en gepolitiseerd handelen. Als de ambtenaren alles voor het zeggen hebben, gaat het mis. Als politici alles te zeggen hebben, ook. Dat laatste doet zich min of meer voor in ons land. Via hun kabinetten pogen de politici het hele schip van boven tot onder te besturen. Dat lukt natuurlijk niet. Dus is iedereen ontevreden en werkt niets zoals het zou moeten. Structureel zit ons land fout daarmee. Als dit een goed systeem was, zouden andere landen het al lang overgenomen hebben. Ze doen dat niet. De vorige regering had bij haar start de wijsheid om te beslissen dat haar opvolgers anders moesten werken. Maar de nieuwe regering verloochende die beslissing. De oude machinerie wordt weer geïnstalleerd. Daarom gaan de nieuwe ministers en staatssecretarissen, ook al zwoeren ze gisteren de kabinetten af, overijverig op zoek naar een eigen crew, naar dynamische krachten, bulkend van idealisme en technische kennis, en gedreven om de wereld te verbeteren in hun domein. Sommigen komen terwille van de macht en de carrièrekansen nadien. De meesten komen echter uit gedrevenheid voor een goede zaak. Ze vinden dit de job van hun leven. En dat is het misschien ook. Als individu zijn ze welkom. Maar het is spijtig dat ze ingebed zijn in een fout systeem. Met een betere inbedding in het bestuur van het land, kon hun rendement het dubbele zijn. Misschien staat er ooit eens een bevlogen oppositieleider op die de fouten van dit systeem genadeloos durft aan te stippen, die durft te zeggen dat de macht scheef zit in dit land, en die in boeken beschrijft hoe de burgerdemocratie verbeterd kan worden.
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() En de spanning tussen de vaste ambtenaars en gekozen door de minister zelf.
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wel Knuppel dat noem ik nu eens een sterke tekst.
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar wat niet is kan wel komen.. De CD&V kan en moet hier in het belang van de democratie een belangrijke rol gaan spelen.. Zoniet verdient ze de stem van de burger niet.. En ik ga ervan uit dat ze wel degelijk mensen in haar rangen heeft met de nodige capaciteiten. Eigenlijk simpel en moeilijk tegelijkertijd.. Trouwens, eerlijk duurt het langst.. En daar gaat paars op termijn problemen mee hebben !! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu Kevin terug is, zoek ik zijn pre-electorale hoera-postings over 'hoe goed de tijdelijke oppositie-partij CD&V het wel zou doen op 18 mei' terug op. Of is het débâcle de fout van de CVP? ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Staaf ,man, der is werk aan de winkel voor u... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is net genoeg om op mijn ochtendboterhammetje te smeren. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Alleszins smakelijk... Trouwens, Staaf, het is niet omdat we in het verleden fouten hebben gemaakt dat we nu het beleid niet mogen beoordelen en eventueel veroordelen... Politiek wordt in het heden gemaakt, niet in het verleden !! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wacht met spanning op het oppositiewerk van de CVP-nouveau, zodra ze gearriveerd is, uiteraard. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leterme lijkt me ook een vooruitgang.
Nu nog bewijzen hoeveel hun 'V' waard is. En dat merk je pas als het telaat is. Als ze aan de macht zijn dus. Die van de VLD wordt in alle geval steeds waardelozer sinds ze de macht hebben.
![]() |
#15 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik was er al wel voor de verkiezingen maar voerde de avatar van CD&V nog niet "gedreven".... De vorige verkiezingen samen met de voorbije legislatuur hebben we echter ondersteund om op dit forum direct voor de CD&V uit te komen.. Na de neergang van de laatste jaren, zeker na de achteruitgang van de laatste verkiezingen lijkt dit niet zo logisch.. Maar ik ben er nu meer dan ooit van overtuigd.. Vlaanderen heeft de CD&V nodig.. Omgekeerd natuurlijk ook... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uw kiezers verlaten U niet vanwege die V. Maar om het verwaarlozen van Uw C, |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
KERKELIJK wel !!! En deze laatste laten moeten we dan ook los laten om de eerste te volgen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |