![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat keis je? | |||
Leeftijd 18 & stemplicht |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,71% |
Leeftijd 18 & stemrecht |
![]() ![]() ![]() |
16 | 47,06% |
Leeftijd 16 & stemplicht |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,82% |
Leeftijd 16 & stemrecht |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,71% |
16-18: stemrecht 18+: stemplicht |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,94% |
anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,76% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik zou een discussie willen openen over de verlaging van de leeftijd om te stemmen tot 16 jaar en de vraag of we stemrecht of stemplicht moeten hebben.
Ikzelf mocht net niet (het schol enkele weken) gaan stemmen vorig jaar, maar ik had een duidelijke keuze gehad indien ik had mogen stemmen. Daarom vind ik de leeftijd van 16 beter dan de huidige 18. Wat me ook opviel is dat veel medeleerlingen die wel al mochten/moesten stemmen eigenlijk geen idee hadden van de politiek, ze kenden de partijen amper en wisten helemaal niet op de welke ze wouden stemmen. Velen vonden dan ook dat ze eigenlijk dat ze liever niet stemden, maar toch tegen hun goesting moesten. Waarom dan niet ineens de stemplicht afschaffen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laten we de discussie beperken tot de vraag over de leeftijd. Er zijn al vele andere threads over de stemplicht.
Voor mijn part mag de leeftijd gerust naar beneden tot 16 jaar. Jongeren zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en matuur. Ze belichamen de toekomst en hebben een duidelijk zicht op hoe die er moet uitzien. De leeftijd moet ook naar boven toe begrensd worden. Mensen boven de 75 jaar moet het stemrecht ontzegd worden, omdat ze star en conservatief zijn (en dus de toekomst van jongeren onmogelijk maken.) Bejaarden zijn ook zeer makkelijk bang te maken. Kijk naar de verkiezingen in Frankrijk, waar Sarkozy won louter en alleen door de stem van de bejaarden die hij goed de schrik had aangejaagd. Kortom, de stemgerechtigde leeftijd moet als volgt beperkt worden: al wie tussen 16 en 75 jaar is mag zijn burgerplicht doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Je verlegt de grens dan gewoon. Dan zullen er 15 jarigen klagen dat ze enkele weken te jong waren om te gaan stemmen. We moeten ergens een grens trekken. 18 jaar is goed. Of pleit je er ook voor om de volwasenleeftijd te verlagen?
Ik ben ook voor het afschaffen van de opkomstplicht. Laatst gewijzigd door Vinzcent : 7 juni 2008 om 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vanaf 12 ? Per slot van rekening gaat het over hun toekomst !
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() stemrecht vanaf 17jr
17jarigen moeten wel een vragelijst invullen om hun zin voor politiek aan te geven 1ste vraag : welke partij vult het meest zn zakken ? allemaal gebuisd dus |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen stemplicht. Stemrecht vanaf 21 jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanaf 12 jaar mogelijkheid tot het doen van een stemtoets, waarna stemrecht wordt verleend bij het halen van het stemcertificaat. Het certificaat heeft een geldigheid van 20 jaar. Op deze manier weet iedereen waar hij op stemt. Op deze manier voorkomen we dat partijen die het meeste op TV komen de meeste stemmen halen, en dat er migrantenpartijen ontstaan (of dat partijen rekening houden met ''de allochtone stem''). Op deze manier zullen ook de ''centrumpartijen'' zich eens meer op hun ideologische waarde moeten gaan richten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus enkel mensen die zich écht vertegenwoordigd willen worden, worden vertegenwoordigd. Lijkt me prima. Op deze manier worden er misschien ook nog eens een keer bekwame politici verkozen, als het volk de bekwaamheid veel beter kan inschatten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed Liberalist. Is 12 jaar niet een beetje jong voor dergelijke stemtoets ? Hierdoor vallen ook nogal wat ouderen uit de boot. Als ik je goed kan volgen pleit je dus voor stemrecht mits kennis binnen bepalde domeinen. Iemand sympathiek vinden volstaat dus niet. Ik vrees dat je hiermee het stemrecht priviligeert voor een bepaalde klasse;
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leeftijd 18 & stemrecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De overheid organiseert anders ook verkiezingen, dus die kan ze ook makkelijk vervalsen. De overheid organiseert ook de publieke omroep, die is ook makkelijk te beïnvloeden. Al met al niet het sterkste argument tegen een stemtoets. Ik stel voor dat alle politieke partijen met minimaal 1 zetel worden behandeld, met informatie die de partij in kwestie zelf heeft geleverd, i.c.m. commentaar van mening verschillende politico-analisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vind ik ook, maar dan neem je wel een loopje met de democratie. Wat met bejaarden, dementen, zieken, en stemmen bij volmacht. Waarom zou een dementerende mogen stemmen, desnoods bij volmacht, en een kind van 12 niet ? Moeilijke kwestie, en delicaat.
|
![]() |
![]() |