Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2008, 15:59   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard Politieke en pensioenen

Blijkbaar was het omdat voor de goegemeente het druggebruik van de Monegask van Belgische afkomst, Tom Boonen, veel belangrijker was, dat de berichtgeving over de alarmklok die drie academici, onder wie Bea Cantillon, de topacademica inzake sociale zekerheid luiden over de Belgische pensioenen, op de achtergrond verdween. Zij stellen dat de Belgische gepensioneerden 'niet delen in de welvaartsgroei': hun inkomen blijft achter op dat van de werkenden. De topman van de pensioendiensten, Gabriel Perl, bevestigt die diagnose. Ook de Oeso-statistieken vertellen ons dat de vervangingsratio van onze pensioenen (verhouding pensioen/laatst verdiende loon) bij de laagste geworden is in de Westerse wereld.

Volgens Cantillon en de andere academici zal ons land binnenkort de laagste pensioenen hebben van de landen waarvan de overheid de inwoners niet alleen een minimum basispensioen garandeert, maar tevens een pensioen dat in verhouding staat tot hun vroeger loon zodat ze hun levensstandaard kunnen handhaven zonder aanvullend pensioen. Ons land is in alle stilte langzaam maar zeker uit die groep aan het wegvallen. De recente povere aanpassingen van de laagste pensioenen die gedurende de laatste paar jaar telkens met 2 procent bovenop de index zijn gestegen, maken maar een klein deel goed van de achterstand die de vorige twintig jaar is opgelopen. Als er de volgende jaren geen drastische verhoging van de kleine pensioenen komen, zal in het volgende decennium één op de vier gepensioneerden onder de armoededrempel leven.

Misschien kan men tussen de staatshervorminggesprekken door het daar eens over hebben...
Oud 12 juni 2008, 16:14   #2
Don Quichote
Banneling

Standaard

Misschien kan men tussen de staatshervorminggesprekken door het daar eens over hebben...
---------------------------------------------------------

Misschien ziet U niet de oorzaak en gevolg , zoals ik die zie.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 16:15   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou best kunnen.
Deze week hoorde ik van een gepensioneerde dat hij 2% index bij gekregen had, wat 20€ bruto betekende maar - 6€ op zijn pensioen in werkelijkheid bekwam omdat hij in een net iets hogere belastingschaal terecht gekomen was.

En met hem vele anderen ook dus.
2% opslag kost u dus 6€ netto per maand.

Van logica gesproken, ze kennen er wat van!
Oud 12 juni 2008, 16:20   #4
Don Quichote
Banneling

Standaard

Een Vlaamse gepensioneerde van nu, is van de eerder brave en naieve generatie.
Zwiegen zwoegen zwijgen.

De kans is groot dat hij steeds voor de goede lieden gestemd heeft die voor een armtierig pensioen gezorgd hebben.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 16:22   #5
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zou best kunnen.
Deze week hoorde ik van een gepensioneerde dat hij 2% index bij gekregen had, wat 20€ bruto betekende maar - 6€ op zijn pensioen in werkelijkheid bekwam omdat hij in een net iets hogere belastingschaal terecht gekomen was.

En met hem vele anderen ook dus.
2% opslag kost u dus 6€ netto per maand.

Van logica gesproken, ze kennen er wat van!
En om de pensioenen te kunnen verhogen zijn ze in staat om die mens nog wat extra belasting te laten betalen , let maar op ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be