![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() De Hongaren zijn een totaal ander volk, met een andere taal, cultuur, geschiedenis als Nederlanders en Vlamingen
wat dat betreft zijn er weinig overeenkomsten, dat geef ik gelijk toe. Maar de staatkundige/geografische situatie is wel degelijk vergelijkbaar. Hongaren leven voor de meerderheid in een eigen staat. Echter een flink deel woont in het aangrenzende land (Roemenië). In dat aangrenzende land grenst hun woongebied direct aan Hongarije. -> zie Nederland en Vlaanderen De woongebieden van de Hongaren in Roemenië zijn ook voor een groot deel homogeen. (dus vrijwel alleen Hongaren en weinig Roemenen) -> zie Vlaanderen In Roemenië heeft de Hongaarse taal en cultuur eeuwenlang onder druk gestaan. De laatste decennia strijden de Hongaren in Roemenië voor steeds meer autonomie, en wettelijke bescherming. zodanig dat de hongaarse woongebieden steeds meer los komen van Roemenië. -> Vlaanderen komt los van België Kortom; De staatkundige/geografische situatie van de Hongaren in Roemenië en de Vlamingen in België heeft de nodige overeenkomsten. wat vinden jullie van deze stelling ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Eens, ik heb al een keer de vergelijking gemaakt van Oostenrijk en Zuid-Tirol: Zij hebben daar zelfs een Brussel, namellijk Bozen/Bolzano.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Overal in Centraal- en Oost-Europa wonen er Magyaren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongaarse_minderheden |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik in het rood aanduidde, klopt toch niet helemaal, hoor. Het gedeelte van Roemenië waar nu nog steeds grote groepen Hongaren wonen, Transsylvanië, maakte eeuwenlang deel uit van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie, en als het Hongaars al aan druk bloot stond kwam die druk zeker niet van Roemeense zijde. De problemen die Hongaren in Roemenië ondervonden kwamen pas na de Eerste Wereldoorlog en later, en veel van wat gebeurde is mede te verklaren door het feit dat de Hongaren zich in de eeuwen voordien nogal arrogant (om het zacht uit te drukken) hadden gedragen. De Roemeense wraakzucht wil ik allerminst goedpraten, hoor, dat wil ik er alleszins nog aan toevoegen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik had nog niet eens aan Zuid-Tirol gedacht. daarmee is de overeenkomst nog veel groter. de verhouding Oostenrijk-Zuid Tirol ligt overigens wel wat anders. een beetje Olifant-en-klein-muisje verhaal. Bij een hereniging zou Vlaanderen echt een verschil makend onderdeel vormen van Groot-Nederland. Vlaanderen is bijvoorbeeld net zo groot als Nedersaksisch Nederland. (Groningen,Drenthe,Overijssel en Achterhoek) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Volgend vraagje dan maar. zijn de UDMR http://nl.wikipedia.org/wiki/UDMR en de Südtiroler Volkspartei http://nl.wikipedia.org/wiki/S%C3%BC...er_Volkspartei eigenlijk politieke varianten op de Baarle Werkgroep ? Waarbij ik overigens geenszins pleit voor het oprichten van een politieke partij. Onderstaand stukje vond ik op de wikipedia site van de UDMR ========= Ideologie Binnen de UDMR vinden sociaaldemocraten, liberalen, conservatieven en Christen-democraten een plekje. In principe is iedere ideologie binnen de UDMR vertegenwoordigd, behalve extreem-links en extreem-rechts. Een partij die ook diverse ideologieën in zich verenigt is bijvoorbeeld de Südtiroler Volkspartei (Zuid-Tiroler Volkspartij). Over het algemeen is de UDMR een centristische partij. De partij is pro-Europees en pro-democratisch. ========= |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Best meteen aansluiten bij Nederland want dan zal het weer een minderheid zijn en kan het zich weer wentelen in de slachtofferrol waar het zo van houdt. Weer de onderdrukten en verongelijkten spelen: ideaal voor BDW en c° |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() nederlanders wonen in eigen staat maar zijn vaak op reis , bijna zoveel als de duitsers
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Maar in tegenstelling tot Brussel zijn 99% van de Italiaanstalige Bozenaars (sp?) niet "veritaliaanste Duitsers/Oosterrijkers" (of een mix) maar bijna uitsluitend geïmporteerde Italianen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt, mijn vergelijking slaat meer op het feit dat in geheel Zuid-Tirol grofweg 75% Duitser/Oostenrijker is en 25% Italiaan en in Bozen, de hoofdstad, juist andersom. In Vlaanderen spreekt men meer nog dan in Zuid-Tirol de (oorspronkelijke)taal van het gebied, het Nederlands, behalve in Brussel, de hoofdstad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In Roemenie en Italie gaat het om minderheden binnen een staat Eigenlijk is het niet te vergelijken. De Walen zijn dus beter te vergelijken met deze voorbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat deze stelling geheel juist is: Vlamingen vormen binnen België de meerderheid, maar moeten het op politiek gebied volgens de regering bijna altijd afleggen tegen de Walen. En dat vertoont veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de Duitsers in de Franse Elzas, of de Vlamingen in de Franse Westhoek.
Ik denk dat Vlaanderen moet herenigen met Nederland - met speciaal statuur natuurlijk dat de Vlaamse belangen goed en duidelijk vaststeld - en dat Brussel daar tevens toe moet behoren. Maar dan moeten de Vlamingen wel stappen nemen: niet alleen schreeuwen "België barst", maar ook doen. Een enkele volkstemming met 55% JA-stemmers zal genoeg zijn. Democratie kan men tenslotte niet vervangen of wel? Dan nog de kwestie van de monarchie: Vlaanderen en Nederland moeten samen stemmen over voorzetting van Saksen-Coburg en Oranje-Nassau. Dan zijn er verschillende mogelijkheden: SAksen-Coburg weg, Nassau aan, allebei weg, alleen Nassau weg, allebei blijven. Dat zien we dan weer wel. Economisch gezien zou een fusie grote voordelen hebben: Rotterdam en Antwerpen samen beheersen grote delen van het achterland. En met een staat met 24.000.000 inwoners word onze stem in Europa ook groter. Ik zeg niet dat een fusie alleen maar positieve kanten heeft, en er zal veel hard gewerkt moeten worden, maar het is te doen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe beleven Nederlanders en Vlamingen hun verwantschap. Hoe beleven ze hun vaderland enz Cultuurverandering is een van de moeilijkste processen. Dat zie je in bedrijven ,bij gemeentelijke herindeling ,bij provinciale verschillen. Normaal gesproken zouden de media een belangrijke funcitie hierin kunnen vervullen. Zolang de Nederlandse en Vlaamse media met de rug naar elkaar toe blijven staan, is een samengaan nog ver weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |