Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2008, 13:55   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Ik ben een halve crimineel, want ik rook!

Het speelt in Nederland, maar dit soort voorvallen zal overal eens gebeuren.
In de VS mag je in sommige wijken van New York niet meer thuis roken.

Ziekenhuis verbiedt roken in auto

Vanaf 1 juli, als het rookverbod ingaat in de landelijke horeca, is het rond het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse verboden te roken in de auto. Medewerkers, patiënten en bezoekers die willen paffen moeten het ziekenhuisterrein geheel verlaten. Even in de auto op het parkeerterrein een saffie opsteken, is per 1 juli ten strengste verboden.

''Als die auto op óns terrein staat, zijn mensen verplicht zich te houden aan ónze regels. Wij willen een gezonde werkomgeving. Bezoekers moeten bij binnenkomst eerst door een rookwolk. Daar wordt over geklaagd'', aldus ziekenhuisbestuurder Lettie van Atteveld vandaag in het AD. Volgens haar is het ziekenhuis verantwoordelijk voor wat er binnen én buiten het ziekenhuis gebeurt. Daarom mag het deze maatregelen nemen.

Patiëntenbelangenverenigingen zijn niet blij met de aangekondigde maatregel: ''Ik kan begrijpen dat het ziekenhuis wil dat er niet meer voor de deur gerookt wordt. Maar de mensen die willen roken moeten hier de gelegenheid voor krijgen. Vooral patiënten kunnen erg gestrest zijn,'' zo verklaart Hanan El Ouasghiri van Zorgbelang Zuid-Holland.

Ook fel tegen, maar dat zal niemand verbazen, is de Stichting Rokersbelangen. ''De mensen zouden deze regel gewoon keihard moeten negeren. Nog even en je mag ook niet meer eten of kauwgom kauwen in je eigen auto'', zo zegt Ton Wurtz namens de stichting.

Zie fok.nl
Oud 12 juni 2008, 14:11   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Bende zotten, dat is al.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:16   #3
Anna List
Banneling

Standaard

t blijft stinken hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:18   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het speelt in Nederland, maar dit soort voorvallen zal overal eens gebeuren.
In de VS mag je in sommige wijken van New York niet meer thuis roken.

Ziekenhuis verbiedt roken in auto

Vanaf 1 juli, als het rookverbod ingaat in de landelijke horeca, is het rond het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse verboden te roken in de auto. Medewerkers, patiënten en bezoekers die willen paffen moeten het ziekenhuisterrein geheel verlaten. Even in de auto op het parkeerterrein een saffie opsteken, is per 1 juli ten strengste verboden.

''Als die auto op óns terrein staat, zijn mensen verplicht zich te houden aan ónze regels. Wij willen een gezonde werkomgeving. Bezoekers moeten bij binnenkomst eerst door een rookwolk. Daar wordt over geklaagd'', aldus ziekenhuisbestuurder Lettie van Atteveld vandaag in het AD. Volgens haar is het ziekenhuis verantwoordelijk voor wat er binnen én buiten het ziekenhuis gebeurt. Daarom mag het deze maatregelen nemen.

Patiëntenbelangenverenigingen zijn niet blij met de aangekondigde maatregel: ''Ik kan begrijpen dat het ziekenhuis wil dat er niet meer voor de deur gerookt wordt. Maar de mensen die willen roken moeten hier de gelegenheid voor krijgen. Vooral patiënten kunnen erg gestrest zijn,'' zo verklaart Hanan El Ouasghiri van Zorgbelang Zuid-Holland.

Ook fel tegen, maar dat zal niemand verbazen, is de Stichting Rokersbelangen. ''De mensen zouden deze regel gewoon keihard moeten negeren. Nog even en je mag ook niet meer eten of kauwgom kauwen in je eigen auto'', zo zegt Ton Wurtz namens de stichting.

Zie fok.nl
Kan in NL geen probleem zijn : ga naar een "koffieshop".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:22   #5
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

De enige reden waarom ze zo heftig tegen roken zijn is omdat roken "ongezond" is ...
Dat ze dan niet-schadelijke sigaretten op de markt brengen , zie wat ze kunnen verdienen aan taksen met zo'n dingen ...
Toch raar dat de o zo slimme wetenschappers nog niet met zo'n ding op de proppen zijn gekomen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.

Laatst gewijzigd door manta : 12 juni 2008 om 14:22.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:23   #6
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een volle crimineel, want ik rook niet alleen, ik eet ook vlees.

Wij moeten allemaal cleane, mentaal hygiënische veganisten en sportfascisten worden die de gezondheidscultus tot het hoogste goed verheffen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:33   #7
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Kan in NL geen probleem zijn : ga naar een "koffieshop".

Ook daar geldt een rookverbod pet 1 juli!
Je kan dan alleen nog maar heroine spuiten daar!
Oud 12 juni 2008, 15:14   #8
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ge kunt ook gewoon stoppen met roken, het is niet echt levensnoodzakelijk hé.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 16:17   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kan men tabak snuiven?

Kwestie van iets binnen te hebben.
Oud 12 juni 2008, 16:26   #10
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kan men tabak snuiven?

LOL
ja het kan, of op knabbelen gaat ook nog
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 18:02   #11
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
De enige reden waarom ze zo heftig tegen roken zijn is omdat roken "ongezond" is ...
Dat ze dan niet-schadelijke sigaretten op de markt brengen , zie wat ze kunnen verdienen aan taksen met zo'n dingen ...
Toch raar dat de o zo slimme wetenschappers nog niet met zo'n ding op de proppen zijn gekomen ...
Men is niet zozeer zo heftig tegen roken omdat het ongezond is, want als men dan consequent was zou men alcohol nog strenger moeten aanpakken, maar wel omdat roken zeer asociaal is.
Rokers maken andere mensen ziek door hen passief te laten meeroken(volgens sommigen gevaarlijker dan actief roken) en laten overal de geur van hun stinkstokken achter, wat getuigd van een zeer egocentristische instelling.
Persoonlijk ben ik dan ook voor een rookverbod in de gehele horeca. In de auto gaat te ver. Men mag geen mensen iets verbieden in hun privésfeer.
Oud 12 juni 2008, 18:04   #12
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ge kunt ook gewoon stoppen met roken, het is niet echt levensnoodzakelijk hé.
Als we die redenering doortrekken dan is er ni veel "levensnoodzakelijk" eh
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 18:49   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Men is niet zozeer zo heftig tegen roken omdat het ongezond is, want als men dan consequent was zou men alcohol nog strenger moeten aanpakken, maar wel omdat roken zeer asociaal is.
Rokers maken andere mensen ziek door hen passief te laten meeroken(volgens sommigen gevaarlijker dan actief roken) en laten overal de geur van hun stinkstokken achter, wat getuigd van een zeer egocentristische instelling.
Persoonlijk ben ik dan ook voor een rookverbod in de gehele horeca. In de auto gaat te ver. Men mag geen mensen iets verbieden in hun privésfeer.
Er zijn zaken die gevaarlijker zijn dan roken.
Parfum bv
Haarlak bv
deodorant bv
Chloorverbindingen van kuis of andere was producten bv.
Pesticiden van in de tuin, groentjes en fruit bv
Benzeen in schoensmeer, of in naft bv
Dampen en of straling van de verbranding haard, kolen, mazout bv

etc..

En wat de horeca betreft; ik maak me meer zorgen over de samenstelling van het voedsel, de versheid en de hygiëne, al dan niet de smaakmakers en bewaarmiddelen dan de rook van een sigaretje.

Maar ja...
Oud 12 juni 2008, 19:04   #14
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Er zijn zaken die gevaarlijker zijn dan roken.
Parfum bv
Haarlak bv
deodorant bv
Chloorverbindingen van kuis of andere was producten bv.
Pesticiden van in de tuin, groentjes en fruit bv
Benzeen in schoensmeer, of in naft bv
Dampen en of straling van de verbranding haard, kolen, mazout bv
Deodorant, parfum, haarlak... die zorgen niet voor stank, wel integendeel. En dat zijn middelen die functioneel zijn, die nut hebben. Met vele van die opgenoemde zaken kom je ook niet dagelijks in contact.
Ik betwijfel trouwens of die zaken gevaarlijker zijn. Voor het gat in de ozonlaag misschien, maar toch niet voor de volksgezondheid?

Citaat:
En wat de horeca betreft; ik maak me meer zorgen over de samenstelling van het voedsel, de versheid en de hygiëne, al dan niet de smaakmakers en bewaarmiddelen dan de rook van een sigaretje.

Maar ja...
En op de samenstelling van het voedsel, de versheid, hygiëne.. daar wordt ook controle op uitgeoefend vanuit de regering. Waarom zou dat op sigaretten dan niet mogen.

Trouwens eten doe je vrijwillig, op eigen initiatief, passief meeroken niet.
Oud 12 juni 2008, 19:10   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deodorant, parfum, haarlak... die zorgen niet voor stank, wel integendeel. En dat zijn middelen die functioneel zijn, die nut hebben. Met vele van die opgenoemde zaken kom je ook niet dagelijks in contact.
Ik betwijfel trouwens of die zaken gevaarlijker zijn. Voor het gat in de ozonlaag misschien, maar toch niet voor de volksgezondheid?
U zou daar nog danig kunnen van verschieten.
De meeste kankers, aandoeningen komen net van dat.

Wist je niet hé?

Citaat:
En op de samenstelling van het voedsel, de versheid, hygiëne.. daar wordt ook controle op uitgeoefend vanuit de regering. Waarom zou dat op sigaretten dan niet mogen.

Trouwens eten doe je vrijwillig, op eigen initiatief, passief meeroken niet.
Ik denk dat we eten uit noodzaak en helemaal niet vrijwillig.
Dat de overheid kijkt of dat alles netjes ligt, de frigo en zo verder naar behoren werkt daar twijfel ik niet aan.
Wat de samenstelling van uw eten is, dat is een ander paar mouwen.
Vaak heel en heel erg ongezond.
Er zijn veel meer mensen dood van het eten dan van het roken trouwens.
Oud 12 juni 2008, 19:22   #16
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
U zou daar nog danig kunnen van verschieten.
De meeste kankers, aandoeningen komen net van dat.

Wist je niet hé?
Roken blijkt toch nog steeds doodsoorzaak nummer 1 te zijn hoor:

Citaat:
Tabak belangrijkste doodsoorzaak in België

Roken is veruit de belangrijkste doodsoorzaak in België. Jaarlijks sterven meer dan 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Dat zijn er vier keer meer dan het aantal doden door zelfmoord, verkeersongevallen, aids, moord, vergiftiging, brand en vliegtuigongelukken samen. In Vlaanderen kan niet minder dan één op drie sterfgevallen bij mannen worden toegeschreven aan tabaksgebruik. Voor vrouwen gaat het 'slechts' om 1 op 25 sterfgevallen. Maar: dat heeft vooral te maken met het tabaksgebruik bij vrouwen 20 �* 30 jaar geleden. Blijft het tabaksgebruik bij vrouwen stijgen, dan zullen ze op termijn even sterk door tabaksgerelateerde ziekte en sterfte worden getroffen als mannen. Bron:gezondheid.be
Zou best kunnen dat bepaalde van de door u opgesomde zaken kanker kunnen veroorzaken, maar die zou ik toch relativeren.

Citaat:
Ik denk dat we eten uit noodzaak en helemaal niet vrijwillig.
Dat de overheid kijkt of dat alles netjes ligt, de frigo en zo verder naar behoren werkt daar twijfel ik niet aan.
Wat de samenstelling van uw eten is, dat is een ander paar mouwen.
Vaak heel en heel erg ongezond.
Er zijn veel meer mensen dood van het eten dan van het roken trouwens.
We eten inderdaad uit noodzaak, maar tegenwoordig kun je op verschillende plaatsen reeds aan onbespoten biogroenten, hormomenvrij vlees e.d. geraken. Je hebt dus de keuze.

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 12 juni 2008 om 19:22.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 20:10   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

1 op 3 sterven van het roken?
Maak dat de kat wijs.

Nou ja, je kan alles met alles relateren natuurlijk.
Oud 12 juni 2008, 20:16   #18
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
1 op 3 sterven van het roken?
Maak dat de kat wijs.

Nou ja, je kan alles met alles relateren natuurlijk.
1 op 3 mannen, bij vrouwen is het 1 op 25.

Persoonlijk geloof ik cijfers nooit blindelings, feit is wel dat meer mensen sterven aan roken (actief of passief) dan aan deodorants.
Oud 12 juni 2008, 23:14   #19
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan men tabak snuiven?

U kan tabak snuiven, "chikken" kan ook. Vroeger verkocht men zo "wortels" toebak , een stuk gepreste tabak in vorm van een wortel, of een drol, t'is maar hoe u dat ziet, daar moest je dan een stuk afbijten, en op knauwen, zoals kauwgum...En daarna mooie stralen bruinachtig speeksel op het voetpad spuwen. Moderner zijn patches met nicotine, kauwgum met nicotine , en binnenkort zal er wel iemand afkomen met een frisdrankje dat nicotine bevat zeker ? Nico-Cola ?
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 23:16   #20
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk h�*�*t ik sigaretten geur, vooral in eetgelegenheden. Tijdens het eten krijg ik braakneigingen van tabaksrook.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be