Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2008, 17:19   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Nog maar eens een peiling: Leterme kopje onder ??

Ergens klopt er toch iets niet.
Kijk eens naar de top 5 van de populairste politisji ...

Afijn, wie aanhanger is van een partij die in deze poll vooruitgaat, zal hem geloven; en omgekeerd.

De Standaard Online
vrijdag 27 juni 2008
Leterme gaat kopje-onder

Belga

Het kartel CD&V/N-VA valt met 26,7 procent terug op het laagste peilingresultaat sinds de Vlaamse verkiezingen in 2004. Het kartel verliest vooral kiezers aan Lijst Dedecker. Ook Open VLD en SP.A profiteren van het onvermogen van Yves Leterme om het land te besturen. Dat blijkt uit de nieuwste politieke peiling van De Standaard en VRT.

Het kartel krijgt rake klappen en verliest maar liefst 4,6 procent ten opzichte van de peiling in maart. Hiermee zit het kartel op het niveau van de Vlaamse verkiezingen in 2004.

Ook de populariteit van Yves Leterme (CD&V) gaat zwaar achteruit. Leterme betaalt duidelijk een prijs voor zijn kwakkelende regering. Hij valt terug op het niveau van 2004. Guy Verhofstadt (Open VLD) slaat als een steeds grotere kloof (58 procent) en is nog steeds veruit de meest geliefde politicus.

De grote winnaar is Lijst Dedecker, die met 12,3 procent (+3,4) van de stemmen een nieuw record haalt. SP.A en Open VLD gaan lichtjes vooruit en profiteren dus ook van het verlies van CD&V-N-VA.

Vlaams Belang heeft zich lichtjes kunnen herstellen na de dramatische cijfers in maart. Met 16, 8 procent blijven ze wel mijlenver van de monsterscore in 2004. Bij de Vlaamse verkiezingen haalden ze toen 15, 1 procent. Groen! blijft ongeveer gelijk met 6,6 procent.

DE POPULAIRSTE POLITICI
1 (1) Guy Verhofstadt (Open VLD) 54% (51%)
2 (2) Yves Leterme (CD&V) 42% (48%)
3 (3) Kris Peeters (CD&V) 39% (40%)
4 (7) Inge Vervotte (CD&V) 37% 32%)
5 (6) Karel De Gucht (Open VLD) 37% (36%)
6 (5) Johan Vande Lanotte (SP.A) 36% (36%)
7 (9) Jean-Marie Dedecker (LDD) 34% (29%)
8 (4) Frank Vandenbroucke (SP.A) 34% (37%)
9 (11) Patrick Dewael (Open VLD) 33% (27%)
10 (16) Bert Anciaux (Vl-Progr) 32% (23%)
(tussen haakjes resultaat maart 2008)

svh

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 17:28   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

En nog een aansluitend artikeltje.
Bemerk de achteruitgang voor het Vlaams gevoel voor een federale kieskring.

De Standaard Online
vrijdag 27 juni 2008
'Geen communautair akkoord tegen 15 juli'

Dat er een communautair akkoord komt tegen 15 juli kan nog maar weinig mensen overtuigen.
Nauwelijks 22 procent van de Vlamingen verwacht een communautair akkoord tegen half juli. Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) gelooft er totaal niet meer in. De meeste believers zitten bij CD&V/N-VA.

Zo'n 48 procent van de Vlamingen vindt dat zo'n federale kieskring moet ingevoerd worden, zodat iedereen kan kiezen voor politici uit het hele land. In de vorige peiling was dat 53 procent.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 17:39   #3
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard Open VLD nog voor een federale kieskring?

Nu Verhofstad de populairste Vlaamse politicus van de Vlamingen is, is voor hem een federale kieskring toch niet noodzakelijk meer?
Blijft VLD nu og hameren op die kieskring die slechts in naam (echt) federaal is?

Want voor een echte federale kieskring, met alle logische gevolgen daarvan, daar ben ik voor.
Tegen een of ander politiek trukje zeg ik neen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 17:52   #4
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Zie je wel waar al dat Leterme gebash toe leidt, dat de meest volksverradende partij de VLD, wint.

Ik zeg jullie duidelijk, wie de rug toekeert van Leterme, kijkt naar paars !

Zelfs willen jullie via Vlaams Belang Vlaamse onafhankelijkheid realiseren, zal dat via CD&V moeten. Vlaams Belang, NVA en LDD zullen nooit een meerderheid in zetels halen.

Of praten jullie liever met de paarse partijen

Ik stem de volgende keer misschien wel op Leterme, die mens probeert tenminste de rotzooi van paars op te kuisen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 27 juni 2008 om 17:54.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 17:56   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Op de radio zei men ook dat voor 8 op de 10 Vlamingen er geen morzel Vlaamse grond mocht worden afgestaan. Is nice, I like, happy times.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 17:57   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik stem de volgende keer misschien wel op Leterme, die mens probeert tenminste de rotzooi van paars op te kuisen.
Allemaal goed en wel, maar het wordt tijd dat hij gaat inzien dat dat met de franstaligen nu eenmaal niet mogelijk is. Zelfs een laborat in een doolhof trekt sneller conclusies.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 juni 2008, 18:01   #7
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar het wordt tijd dat hij gaat inzien dat dat met de franstaligen nu eenmaal niet mogelijk is. Zelfs een laborat in een doolhof trekt sneller conclusies.
Wat is het alternatief voor YLT en CD&V ?

Guy Verhofstadt, Mie Vogels of Gennez en Bertje Bleiter. Zowieso zullen we CD&V moeten verleiden tot het separatisme en dat zal niet gaan door ze te bashen

Anders zie ik helaas de komende vijf, misschien zelfs tien jaar nog geen vrijheid voor het Vlaamse volk.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 27 juni 2008 om 18:02.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 18:09   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belang heeft zich lichtjes kunnen herstellen na de dramatische cijfers in maart. Met 16, 8 procent blijven ze wel mijlenver van de monsterscore in 2004. Bij de Vlaamse verkiezingen haalden ze toen 15, 1 procent
wat lees ik nu fout. Als 15,1 procent een monsterscore is, dan lijkt me 16,8 procent BETER .... en over welke dramatische cijfers heeft men het dan?

LDD haalt 12,3 procent dat is minder dan 16,8
Wat SPA en VLD halen mogen we niet weten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 18:16   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wat lees ik nu fout. Als 15,1 procent een monsterscore is, dan lijkt me 16,8 procent BETER .... en over welke dramatische cijfers heeft men het dan?
(bewust?) klungelig opgesteld stukje tekst. Die dramatische cijfers uit de opiniepeiling van maart slaan op die 15,1 procent. De monsterscore van de verkiezingen in 2004 wordt niet vermeld maar hing ergens rond de 24%

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 27 juni 2008 om 18:18.
Oud 27 juni 2008, 18:17   #10
bridgeton
Burger

bridgeton's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Voor de verkiezingen gaven weinigen ldd een kans de kiesdrempel te halen. De peilingen bleken onbetrouwbaar.

Peilingen kunnen een richtlijn zijn, maar worden op een te beperkte schaal van een te beperkt doelpubliek afgenomen. Bovendien stemmen veel mensen anders dan ze zeggen te stemmen.

Persoonlijk vind ik peilingen gewoon leuk tijdsverdrijf, de échte resultaten zie je met de verkiezingen. En als je peilingen wil vergelijken, moet je dat niet doen met de verkiezingsuitslag, maar met peilingen afgenomen door dezelfde peiler, bij dezelfde mensen.
Oud 27 juni 2008, 18:21   #11
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Met welke beloften gaat Leterme de volgende verkiezingen in??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ben echt nieuwsgierig met welke beloften Leterme de komende verkiezingen (2008 of 2009) ingaat. Hij kan niet dezelfde strategie kiezen als in 2007 (kompromissen met de franstaligen willen maken), want het is bewezen dat dit niet lukt. Dus moet de CD&V een andere koers varen.
Maar welke: richting vlaamse onafhankelijkheid? Hij moet op de knie-en/buik, oftewel voor de franstaligen of hij moet het CS van het VB breken. Wat is het alternatief??
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 18:21   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Zie je wel waar al dat Leterme gebash toe leidt, dat de meest volksverradende partij de VLD, wint.

Ik zeg jullie duidelijk, wie de rug toekeert van Leterme, kijkt naar paars !

Zelfs willen jullie via Vlaams Belang Vlaamse onafhankelijkheid realiseren, zal dat via CD&V moeten. Vlaams Belang, NVA en LDD zullen nooit een meerderheid in zetels halen.

Of praten jullie liever met de paarse partijen

Als er ooit een Vlaamse volkverrader was, dan was het wel uw avatar.

Laatst gewijzigd door system : 27 juni 2008 om 18:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 18:23   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bridgeton Bekijk bericht
Voor de verkiezingen gaven weinigen ldd een kans de kiesdrempel te halen. De peilingen bleken onbetrouwbaar.
Er is ooit maar 1 peiler geweest die min of meer accurate resultaten kon voorleggen en dat was De Stemmenkampioen. De enige keer dat die peiling faalde (net als alle andere trouwens) was voor de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen in 2006. Voor de rest zat die peiling altijd het dichtste bij het uiteindelijke verkiezingsresultaat. Paars vond die cijfers niet leuk en wat gelobby is de krant Het Laatste Nieuws gestopt met dat project en heeft de VUB professor Frank Thevissen (drijvende kracht achter De Stemmenkampioen) ontslagen.

Maar maar maar.... we leven in een democratie hoor.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 juni 2008, 18:28   #14
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

LOL de VRT maakt zich weeral belachelijk, niemand die nog moet hebben van de paarse partijen maar toch zouden ze nog winnen. Verhofstadt populairste politicus, Dedecker niet eens tussen de eerste drie en Dewever niet in de top tien kom op zeg.
Denken die nu echt dat wij onnozelaars zijn.
Aan de peilingen van Lalibre kon ik nog een beetje geloof hechten maar deze peiling is zo wereldvreemd, de peilingen van de standaard en de VRT zullen met de verkiezingsuitslag weeral de slechtste blijken.
Oud 27 juni 2008, 18:33   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik ben echt nieuwsgierig met welke beloften Leterme de komende verkiezingen (2008 of 2009) ingaat. Hij kan niet dezelfde strategie kiezen als in 2007 (kompromissen met de franstaligen willen maken), want het is bewezen dat dit niet lukt. Dus moet de CD&V een andere koers varen.
Maar welke: richting vlaamse onafhankelijkheid? Hij moet op de knie-en/buik, oftewel voor de franstaligen of hij moet het CS van het VB breken. Wat is het alternatief??
Mijn bericht sloeg er op dat belgique niet meer kan. De denkpistes, zelfs nog voor de verkiezingen om het eventueel te doen met een regering die geen meerderheid heeft in Vlaanderen bewijzen dat reeds. Als men in Vlaanderen een meerderheid wil, dan is het communautaire sowieso het struikelblok.

Maar dan over jouw post... Ik heb het hier de voorbije maanden al een paar keren gezegd en ik hoop dat mijn voorspelling NIET zal uitkomen. Die luidt namelijk: Reken maar dat in 2009 en bij de volgende federale verkiezingen, de CD&V en alle regimemedia (VRT rood, VTM blauw, DS paars, HLN blauw, ...) hun uiterste best zullen doen om te zorgen dat het communautaire nooit meer een onderwerp mag vormen van de kiescampagne. Ze zullen het uitschreeuwen over "uw pensioen" (effe jatten van Tobback na de Agusta affaire), "koopkracht", "veiligheid" (nu dat thema niet meer exclusief van het Vlaams Belang is), "milieu", "concurrentiekracht" of desnoods zelfs "overlast veroorzaakt door vuurvliegjes aan slaapkamerramen". Met communautair valt te scoren, maar het is te moeilijk. Je krijgt er niet snel genoeg postjes mee en het zou het regime in gevaar brengen.

Meestal voel ik me gevleid als voorspellingen van me uitkomen, maar ik hoop dat deze geen waarheid wordt. Ik hoop dat jullie me bij de komende verkiezingen allen eens lekker mogen uitlachen en dat het thema dan nog meer dan ooit de toekomst van dit onland moge zijn.

PS: Uitlachen eh... Pek en veren hoeft nu ook weer niet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 27 juni 2008 om 18:35.
Oud 27 juni 2008, 18:36   #16
bridgeton
Burger

bridgeton's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Zoals gekend... VRT is afhankelijk van belastingsgeld...
De regering heeft dus - al maakt men ons nog vanalles wijs - waarschijnlijk een niet te onderschatten invloed op dat soort 'uitslagen'.

Dit soort peilingen zijn niets meer of minder dan propaganda...
"De meesten stemmen daarop, dus zal ik dat ook wel doen". Daarom is het ook belangrijk om concurrenten geen al te hoge percenten te geven. Doch, moet men toch wat geloofwaardig overkomen, en daarom laat men sommige waarvan iedereen zegt dat ze zullen stijgen, ook effectief stijgen, echter zeer gemodereerd stijgen. En zoals al gezegd, dit soort peilingen baseert zich altijd op de verkiezingen... Da's gewoon appels met peren vergelijken...
Oud 27 juni 2008, 18:45   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
LOL de VRT maakt zich weeral belachelijk, niemand die nog moet hebben van de paarse partijen maar toch zouden ze nog winnen. Verhofstadt populairste politicus
Dat verbaast me niet. Zodra een huidige premier in problemen raakt of problemen wordt aangepraat door de regimemedia, dan denken de mensen meteen "de vorige was precies beter". Dat komt door het grote aantal mensen die zich absoluut niet interesseren voor politiek. Die horen gewoon een hoop onheilsnieuws over lastige zaken en die denken "kemdenindrukdadavroegerminderwaszenne".

Eens Verhofstadt's "hope" retoriek doorprikt was, was Dehaene ineens weer de meest populaire politicus hoewel diezelfde mensen GEVLOEKT hebben op Jean-Luc voor 1999.

Citaat:
, Dedecker niet eens tussen de eerste drie en Dewever niet in de top tien kom op zeg.
Dedecker is nog maar aan zijn begin, eh. Je onderschat de kuddegeest die zegt dat de populairste ook meestal de hoogste in rang is of was. En in een onland als dit interesseren mensen zich nog amper voor politiek. Als ze vernemen dat een zekere Leterme hun premier is dan gaat die nogal scoren. Als ze acht jaar lang zijn ingepeperd dat een zekere Verhofstadt hun premier was, dan krijgen ze er nog eens een heimwee-effect bij ook.

BDW niet in de top tien, dat vind ik echter straffer. Tijdens de onderhandelingen in peilingen steeds genoteerd als meest invloedrijke politicus, flink hoge score ook in de top honderd van Vlaamse intellectuelen en vaak in peilingen genoteerd als belangrijkste Vlaamse politicus. En nu lijkt het ineens of hij niet bestaat. Odd....

Citaat:
Wees maar gerust dat ze dat denken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 juni 2008, 19:12   #18
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
DE POPULAIRSTE POLITICI

......
10 (16) Bert Anciaux (Vl-Progr) 32% (23%)

Populair van "we stemmen erop" ? Of populair van "ah ja diene blijter van op't tv ?"
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 19:21   #19
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
LOL de VRT maakt zich weeral belachelijk, niemand die nog moet hebben van de paarse partijen maar toch zouden ze nog winnen. Verhofstadt populairste politicus, Dedecker niet eens tussen de eerste drie en Dewever niet in de top tien kom op zeg.
Aan de peilingen van Lalibre kon ik nog een beetje geloof hechten maar deze peiling is zo wereldvreemd, de peilingen van de standaard en de VRT zullen met de verkiezingsuitslag weeral de slechtste blijken.
Oud 27 juni 2008, 19:32   #20
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Zeer geloofwaardige poll...
Ik geloof er niks van. De manier van vragen stellen zal er ook wel mee te maken hebben gehad.
Koopkracht voor de "mensen"? Afpakkracht om wat te gaan "hervedelen" bedoelen ze zeker

Ze zullen gedacht hebben bij de Vrt; als we zwijgen over Bart Dewever zullen de mensen hem misschiens vergeten.

Niks meer dan wishfull thinking - misschiens een teken dat de splitsing toch reeeler is dan ooit dat ze via deze weg (hopeloos) nog wat willen tegnhoudenen terug gaan naar de paarse tijd.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be