![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Is er iemand bij Spirit die weet wat het Mattheus effect is? En zo ja, geef is een voorbeeld van een voorstel van jullie dat eraan getoetst is? Ik ken er geenenkel.
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Wat is de relevantie met SPIRIT? (geen id wat het mattheus effect is
![]() Zal het straks eens opzoeken ![]() Maar toch uitleg wil ik !! ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Mattheus-effect is een term die in België gelanceerd werd door prof.dr. Herman Deleeck (die de architect van onze welvaartstaat was). Het is een verwijzing naar een bijbelcitaat ("aan hij die heeft zal worden gegeven). Het komt er grosso modo op neer dat bepaalde sociale maatregelen, zoals studiebeurzen, die erop gericht zijn de kloof tussen arm en rijk te verklijnen echter structureel deze kloof vergroten omdat ze de neiging hebben vooral diegenen die al iets "hebben" te bevoordelen. In het geval van de studiebeurs: aangezien kinderen van laaggeschoolde ouders sowieso weinig nog aan een opleiding na het middelbaar beginnen, of ze nu recht hebben op een studiebeurs of niet, komt deze maatregel vooral ten goede aan de middenklasse. (met dank aan Bea Cantillon
![]()
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als we iedereen zijn privé vermogen zouden mogen kennen dan konden we meer aan de armoede doen. Dan gaven we bijvoorbeeld een rijke werkloze minder dan een arme werkloze, een rijke gepensioneerde minder dan een arme gepensioneerde enzovoorts ...
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geef graag wat meer uitleg. Ik was het van plan, maar het ondertussen even uit het oog verloren.
Het Mattheus-effect heel veel voorbeelden, maar meestal wordt het in een sociale contekst gebruikt: het komt erop neer dat van een sociaal systeem vooral de rijkeren profiteren (die eigenlijk genoeg geld hebben om het zonder dat systeem te doen). Een mooi voorbeeld zou een goedkope opera kunnen zijn. Als naar de opera bijna enkel mensen gaan die genoeg geld hebben om een volledig ticket te kopen gaan ze nu goedkoper op koste van mensen met minder geld die er wel belasting voor betalen. Meer concreet is het iets wat ik in veel spiritvoorstellen zie terugkomen: Bvb de Bert-Anciaux-reisjes. Je krijgt 75% van je reis terugbetaalt als je als jongere foto's van giraffen gaat nemen in Afrika. De groepen die echter te weinig geld hebben om zo op reis te gaan bereik je niet met je actie, want die zijn meestal al weinig geinteresseerd, kunnen de 25% moeilijk opbrengen en weten meestal niet dat er zo'n opties bestaan. Onder hoogopgeleiden verspreid zich zo'n gerucht zich snel, en dus wederom: de armen betalen extra's voor de rijkeren. Nu we toch bezig zijn: een slecht voorbeeld: de vaste boekenprijs. Een slecht voorbeeld omdat ik niet geloof dat je door duurdere boeken meer mensen doet lezen (als het al de rol is van de overheid om mensen te doen lezen ![]() Maar goed. Stél dat dat het geval is: De hoogopgeleide die wel eens een boekhandel bezoekt doet er voordelen bij dat zijn boekhandel openblijft. De laagopgeleide ziet geen goedkope boeken meer in de supermarkt, en zal dus minder lezen, of zal meer betalen voor zijn boeken. Waarom ik de vraag aan Spirit stel? Omdat Spirit volgens mij hét programma heeft dat bulkt van "leuke ideetjes" die nooit aan het Mattheus-effect gespiegeld zijn. Een totaal asociaal programma dus. Dat met het geld dat nodig is voor de leuke ideetjes ook nog een aanval op je individuele vrijheid betekent.
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je nog meer voorbeelden uit het Spirit programma ? Ik heb nog eentje - nonSpirit - uit Gent : je krijgt 31 euro/m2 subsidie voor de aanleg van een 'groendak', ofte planten op je dakterras 1) je moet het weten - wie 'online' is, vindt makkelijker de weg naar dergelijke subsidies dan wie aan echte loketjes moet kloppen 2) je moet een terras hebben van enige grootte - en een modaal huis heeft zelden zo'n terras |
|
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#8 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Moet je niet eerst zorgen dat iedereen 'online' is en even goed geïnformeerd ? En dat iedereen een eigen huis heeft ? Anderzijds heb je wel een punt. Als je kan berekenen dat de opbrengst voor de gemeenschap groter is dan de subsidie kost, mag je bossubsidie wat mij betreft. Maar het blijft subtiel : want met hetzelfde geld kan ik mogelijk iets subsidiëren dat nog meer opbrengt voor de gemeenschap. En als je helemaal niks subsidieert en dus minder belastingen moet heffen, dan geven de burgers het gewonnen geld msschn uit op een manier die nog interessanter is voor de gemeenschap, of ze bouwen er een eigen vermogen mee op, wat msschn nog interessanter is. Ik heb niet het gevoel dat daar veel wordt over nagedacht. Algemeen geldt voor beleidsbeslissingen dat het zelden efficiënte dingen zijn met een rationeel gebruik van middelen in het belang van iedereen. Wat primeert is het media-effect en vaak heeft alleen een doelgroep er wat aan. Maar als het budget in evenwicht is of de buurlanden het nog slechter doen, dan hebben we een goede minister van begroting ![]() Eigenlijk kom je vroeg of laat bij de vraag wiens intelligentie je het meest vertrouwt : die van de overheid of die van de burgers ![]() Maar aangezien het de burgers zijn, die het beleid kiezen, staat en valt alles met het verstand van de burgers. 8) Dus als je iets moet subsidiëren, dan dat. |
||
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat je het matheus effect veel te ruim interpreteert, en dat je het beleid van een minister van cultuur niet mag aftoetsen adv het matheus effect, wat een "eng" sociaal effect is, en geen ideologie. Ik ben zelf ook geen ongelofelijke fan van cheques allerhanden, maar jongeren een inlijfreis ontzeggen omdat die reizen de "matheus effect test" niet passeren lijkt me een beetje straf. De oplossing tegen het matheus effect noemt gelijke kansen. Lees eens de spirit teksten over onderwijs of steden (van ons conges vorig weekend) er op na, en stel voor uzelf vast, dat het geven van gelijke kansen aan iedereen een basis opdracht voor spirit is. mvg Jan |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je zegt al dat het niet gaat om mensen die het niet kunnen betalen (want het is geen sociale maatregel). Als reizen nuttig zijn, verlaag dan de belastingen, zodat iedereen die wil reizen het gemakkelijker kan doen. En niet alleen de mensen die toevallig weten dat zo'n maatregel bestaat. Die dan nog hun tijd moeten verdoen met er papieren voor in te vullen, ...
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo'n inleefreis hoeft trouwens niet veel te kosten: voor 120 euro ben ik een paar jaar geleden voor een maand naar Slovenië getrokken (kost en inwoon bij boeren die me ook de streek lieten zien).
Hoeveelkeer 120 euro zou de administratie van de inleefreizen kosten?
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Boer_Bavo
Reuze interessante invalshoek. Het zijn allemaal praktijkvoorbeeldjes van het gezegde: "Het water vloeit altijd naar de zee...." Ik wil geen paranoïa zaaien, maar op den duur zou je haast geloven dat politici leuke plannetjes bedenken voor hun naaste omgeving, voor de sociale laag waar ze zelf toe behoren,......... maar dat kan en mag gewoonweg niet. Neen,....... ik wil het niet geloven......... ![]() ![]()
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Ik dacht dat we het over het matheus effect hadden, en de weerslag daarvan in het spirit programma. Aangezien we nu plots zitten te discussieren over snoepreisjes voor rijkeluiszoontjes, neem ik aan dat u overtuigd bent dat spirit inderdaad goed bezig is met gelijke kansen.
Vergeef het me dat ik de discussie niet aanga over de inleefreizen. Ik zou zitten neuten over iets waar ik het fijne niet van afweet. Ik heb geen idee hoe groot de subsidie is, of ze alleen voor de gegoede burgerij bedoeld is en of je er een safari naar senegal mee kunt betalen. Ik wil natuurlijk wel samen met u reisherinneringen ophalen. Wist u dat ik als student twee keer een maand ben gaan 'werken' in een psychiatrische instelling in Roemenië? Als ik zie hoe die maanden mijn wereldbeeld hebben veranderd, dan heb ik er geen problemen mee dat spirit dat soort avonturen wilt promoten. |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar als je het hebt over 'gelijke kansen' dan moet je ook Kenianen naar hier vliegen en hen een fototoestel geven ? Ja toch ? Overigens sluit ik me aan bij het pleidooi voor 'inleefreizen', ik ben na een recente reis in Jemen zelf teruggekomen als een 'beter' iemand, een meer geëngageerd iemand. Als dat maar een paar honderd euro kost, hebben inleefreizen voor mij zelfs voorrang op gratis internet ! |
||
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() de dag dat Bert minister van cultuur in Kenia wordt, zal hij daar zeker voor zorgen
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mits wat inspanning kan je er zelfs één of twee een spoedcursus 'Spirit' geven zodat ie bij z'n terugkeer spontaan door het Keniaanse volk wordt uitgeroepen tot minister van cultuur 8) |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Radio Donna moet geen steun meer krijgen. De andere radios (zoals Klara) worden niet vermeld. Dus ik vermoed dat zij die steun wél nog moeten krijgen.
![]() |
#19 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Uit het programma:
http://www.meerspirit.be/programma.php Citaat:
Citaat:
De goedkope huisjes worden duurder om te huren, en de verhuurders ervan strijken dus meer op. Citaat:
Citaat:
Het debat over culturparticipatie werd er door aangemoedigd. Als dat het doel is... Hitler heeft wellicht ook meer dan wie ook het debat over rechten voor joden aangemoedigd. (om een extreem vb te geven). Citaat:
Citaat:
En even terzijde: Citaat:
In plaats van kunstmatig goedkope polissen aan jongeren aan te bieden, die dan door de andere autorijders betaald worden. Als er werkelijk niet individueel gediscrimineerd wordt, zoals jullie zeggen, dat kunnen jullie nog enorm veel geld verdienen.
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() nee, nee, nee
op ons congres creatieve economie, werd de vraag gesteld (in de oorspronkelijke resolutie) of we de zenders van de vrt niet eens onder de loep moesten houden. Als voorbeeld werd Donna aangehaald. De zin over het nadenken over de zender structuur van de VRT werd door een overgrote meerderheid van de congres gangers weggestemd. (tot mijn spijt, ik was zowat de enigste die op vrijdag en zaterdag de zin in de tekst wou houden) Die zin had overigens niks met mattheus te maken, maar alles met "goed bestuur". Op dit moment beconcureert de vrt privé zenders als q-music, 4fm, vt4, kanaal2 en VTM met geld van u en ik. Dat is (volgens mij, maar dus niet volgens spirit) een belachelijke situatie. Als we morgen donna privatiseren, dan wordt dat echt geen andere zender. Het is niet de taak van de overheid om belgische bedrijven de duvel aan te doen. Wat de privé kan doen, dat moet de overheid (en dan heb ik het natuurlijk alleen over media) niet dubbelen. Het geld dat vrij komt door de vrt gedeeltelijk te privatiseren, zou dan gebruikt kunnen worden om, bvb, de nieuwsdienst van vtm te subsidieren. Of om vlaamse fictie, of maatschappelijk relevante programmas op privé zenders te ondersteunen. De Vrt zou dan een aanvullende en ondersteunende rol moeten spelen in het hedendaagse media landschap. Maar goed, dit is dus allemaal gedagdroom van een vt4 werknemer, spirit zelf was er niet van overtuigd dat we de rol van donna moesten herbekijken. Uw vorige post schiet dus twee maal zijn doel voorbij, één spirit is geen voorstander van het afschaffen van Donna (nooit geweest) en twee, donna afschaffen heeft niks met het mattheus effect te maken. Ik vrees echt dat ge het matheus effect benaderd als een ideologie waartegen ge elk idee of voorstel wilt aftoetsen. Terwijl het een effect is, dat in de eerste plaats veroorzaakt wordt door een gebrek aan gelijke kansen in onze maatschapij. Ik vraag u nog maals om de spirit teksten over steden en onderwijs van vorige week er op na te lezen, en vast te stellen, dat we heel hard bezig zijn met gelijke kansen. vriendelijke groeten Jan |
![]() |