Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 01:55   #1
groenejongen
Burger

groenejongen's schermafbeelding

Standaard

beste annick,

Toen ik nog in a'pen studeerde (al een jaartje of 3 geleden) bestond er zoiets als JAWS: Jong Antwerpen Werkt Samen. Bestaat dit nog of is dat allang opgedoekt? Het was een poging om over partijgrenzen heen als jongeren samen te werken en zo een halt toe te roepen aan het vlaams blok.

een 2de vraag van mij: waarom is de Jong vLD in a'pen zo gekant tegen het migrantenstemrecht. a'pen is nu juist de meest multiculturele stad die ik ken. Tijdens mijn studies daar heb ik ongelooflijk veel migranten leren kennen en appreciëren, allemaal mensen die graag eens zouden willen gaan stemmen, die altijd correct hun belastingen betalen en perfect geïntegreerd zijn.

zij kunnen haast niet wachten om te gaan stemmen en dat terwijl 1/3 van de vlamingen niet meer wil gaan stemmen. Waarom hebben jullie bijvoorbeeld niks tegen het stemrecht van EU-burgers?
Oud 22 maart 2004, 05:54   #2
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad beste Annick,

Net nu ik Verhofstadt nog een keer een duwtje wou geven,
komt de vld met standpunten die meer lijken ingegeven door
angst kiezers te verliezen of door angst dat de migrant/kiezer
een ander bolletje gaat kleuren, dan door liberale logica.

Ik zou wel eens willen horen wat je kan inbrengen tegen
de argumentering pro migrantenstemrecht van lvsv gent bvb

( http://forum.politics.be/viewforum.php?f=61, zie betreffend
standpunt )
Knipp is offline  
Oud 22 maart 2004, 13:14   #3
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groenejongen
...Tijdens mijn studies daar heb ik ongelooflijk veel migranten leren kennen en appreciëren, allemaal mensen die graag eens zouden willen gaan stemmen, die altijd correct hun belastingen betalen en perfect geïntegreerd zijn.
Dat ze belg worden: kost niets en gaat vrij snel. Ze mogen dan stemmen zoveel ze willen.

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline  
Oud 22 maart 2004, 13:48   #4
Annick De Ridder
Vreemdeling

Standaard

JAWS is spijtig genoeg ter ziele gegaan... van de enthousiaste bende waarmee we het initiatief drie jaar geleden opstartten is inmiddels iedereen professioneel druk bezig en/of in politiek doorgegroeid, zodat er bitter weinig tijd overbleef voor JAWS. De verschillende jongerenpartijen hebben nog geprobeerd opvolgers te vinden, maar zonder veel succes. Echt spijtig.

Wat het tweede deel van je vraag betreft, ben ik tegen het stemrecht voor niet Europese migranten, omdat ik vind dat je door de koppeling van nationaliteit en stemrecht, je nog een zekere inburgering/integratie kan verwachten van de personen die gaan stemmen. Nu verdwijnt deze toets volledig. Verder is het ook zo dat je op een dergelijk gemakkelijke wijze Belg kan worden, dat ik niet begrijp waarom men dat manifest weigert. De dubbele nationaliteit wordt trouwens behouden, zodat het verlies van de eigen nationaliteit ook al geen argument kan zijn.
Onze situatie is niet vergelijkbaar met Denemarken (je wordt makkelijker chinees dan deen denk ik!), dat als enige land in europa een algemeen stemrecht voor vreemdelingen kent.
Annick De Ridder is offline  
Oud 22 maart 2004, 14:28   #5
groenejongen
Burger

groenejongen's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet een Italiaan, Nederlander, Spanjaard enz... dan geen Belg worden. Eerst koppel je het stemrecht aan nationaliteit... en dan weer niet?
Je zegt dat die koppeling noodzakelijk is om integratie te bevorderen, maar moeten de Spanjaarden, Italianen, Nederlanders en binnenkort ook Turken dan niet integreren?

Ik vind dat je redenering absoluut geen steek houdt hoor

Voor de rest vind ik het spijtig dat JAWS niet meer bestaat, maar ja zo gaat het wel meer met goedbedoelde en innoverende projecten vol idealisme in deze cynische wereld...
Oud 22 maart 2004, 18:35   #6
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
JAWS is spijtig genoeg ter ziele gegaan... van de enthousiaste bende waarmee we het initiatief drie jaar geleden opstartten is inmiddels iedereen professioneel druk bezig en/of in politiek doorgegroeid, zodat er bitter weinig tijd overbleef voor JAWS. De verschillende jongerenpartijen hebben nog geprobeerd opvolgers te vinden, maar zonder veel succes. Echt spijtig.

Wat het tweede deel van je vraag betreft, ben ik tegen het stemrecht voor niet Europese migranten, omdat ik vind dat je door de koppeling van nationaliteit en stemrecht, je nog een zekere inburgering/integratie kan verwachten van de personen die gaan stemmen. Nu verdwijnt deze toets volledig. Verder is het ook zo dat je op een dergelijk gemakkelijke wijze Belg kan worden, dat ik niet begrijp waarom men dat manifest weigert. De dubbele nationaliteit wordt trouwens behouden, zodat het verlies van de eigen nationaliteit ook al geen argument kan zijn.
Onze situatie is niet vergelijkbaar met Denemarken (je wordt makkelijker chinees dan deen denk ik!), dat als enige land in europa een algemeen stemrecht voor vreemdelingen kent.
Dus om als vreemdeling je stem te laten horen moet je eerst door een paperassendraaimolen. (Je mag zelfs twee keer rondgaan dankzij de dubbele nationaliteit)!
Wat zou de Staatssecretaris voor versimpeling (de heer Q) daarvan zeggen?

Integratievereisten zijn misschien een nobel iets, maar wat is de standaardvereiste dan? Zijn wij Belgen allemaal perfect geïntegreerd voordat we stemrecht krijgen?

Besef ook doordat je het op die manier oplegt, je de motivatie meteen extern plaatst. Niet echt stimulerend, lijkt me.

Een zekere integratie is nodig, maar daarvoor moet je nog niet zoals Pavlov met de nieuwkomers omgaan. Ik vraag mij af wat VLD nu gaat doen om de nieuwkomers te motiveren om zich te verdiepen in onze politiek en hen te stimuleren om daadwerkelijk te gaan stemmen.
Het is onjuist dat je beweerd dat de toets volledig verdwijnt. Ook de nieuwelingen moeten werken, naar de GB gaan, ...

Voor mij is het enorm simpel: Zij leven hier al een tijdje, dus mogen ze van mij meespelen.

Verder is er veel te veel aan heel deze discussie geplakt met de hoop dat het hele verhaal niet van de grond zou komen.
U heeft hier zelf ook aan meegewerkt.
Het Skill Effect is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be