Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2007, 21:14   #1
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Wie mag nog toetreden?

Wie mag van u nog toetreden tot de Europese Unie?

Daarover gaat deze poll. Het gaat dus niet over de landen waarvan u denkt dat ze nog gaan toetreden of dat ze willen toetreden, maar alleen over de landen die van u zouden mogen toetreden. Om ons niet te ver te leiden zijn microstaten (zoals Liechtenstein en Andorra) niet opgenomen in de poll. Groenland is ook niet opgenomen.

Wijziging: Om de één of de andere reden krijg ik die poll niet toegevoegd. Nu ja, dan moet het zo maar:
- Albanië
- Armenië
- Azerbeidzjan
- Bosnië en Herzegovina:
- Georgië
- Ijsland
- Kaapverdië
- Kazachstan
- Kroatië
- Macedonië
- Moldavië
- Montenegro
- Noorwegen
- Oekraïne
- Noorwegen
- Rusland
- Servië
- Turkije
- Zwitserland
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 23 december 2007 om 21:24.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:24   #2
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Daarover gaat deze poll. Het gaat dus niet over de landen waarvan u denkt dat ze nog gaan toetreden of dat ze willen toetreden, maar alleen over de landen die van u zouden mogen toetreden. Om ons niet te ver te leiden zijn microstaten (zoals Liechtenstein en Andorra) niet opgenomen in de poll. Groenland is ook niet opgenomen.
Elk land dat, voor meer dan 50 %, gelegen is op het Europese continent mag, voor mij, toetreden. Het heet niet voor niks de "Europese Unie.

Verder vind ik dat we met de Europese integratie verder moeten gaan, met die landen die dat willen. De landen die niet willen, mogen gerust in de E.U. zitten dat bestaat als een soort " Europese gemenebest". Zij die verder willen met de integratie, moeten de mogelijkheid hebben omdat te doen.
Oud 23 december 2007, 21:33   #3
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Landen die voor een stuk op EU-gebied ligt, economisch toch beter is dan de Arabische landen, geen noemenswaardige problemen hebben met andere landen/ volkeren en dat liefst militair neutraal is.
Oud 23 december 2007, 21:35   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Wijziging: Om de één of de andere reden krijg ik die poll niet toegevoegd. Nu ja, dan moet het zo maar:
- Albanië
- Armenië
- Azerbeidzjan
- Bosnië en Herzegovina:
- Georgië
- Ijsland
- Kaapverdië
- Kazachstan
- Kroatië
- Macedonië
- Moldavië
- Montenegro
- Noorwegen
- Oekraïne
- Noorwegen
- Rusland
- Servië
- Turkije
- Zwitserland
Ik leg de volgende nuance:
  • Een heel deel van de landen die je aanhaalt (of niet aanhaalt, Groenland stapte er zelf uit bij het verkrijgen van Home Rule) w�*llen er niet bij. Dat geldt tot nader order zeker voor Noordwegen, Rusland en IJsland, Zwitserland.
  • Andere landen worden niet genuanceerd tot landen die in evenzere mate tot de "Europese sfeer" kunnen gerekend worden; namelijk: indien Georgië, Armenië en de Azeri's, DAN Libanon en Israel.
  • Van één land ligt de instapdatum vast, waar weinig aan valt te veranderen: Kroatië (2009, geloof ik?).
  • Wat de rest betreft, het is aan de inwoners van de landen zelf om en kandidatuur te stellen en aan de inwoners (of gronddocumenten) van de Europese Unie om die te aanvaarden.
  • Die inwoners of gronddocumenten kunnen een kandidatuur tegenspreken. Ik ben bijvoorbeeld een burger die de Europese Unie niet genegen is; het kan me dan ook verdommen.

Laatst gewijzigd door lombas : 23 december 2007 om 21:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:40   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Elk land dat, voor meer dan 50 %, gelegen is op het Europese continent mag, voor mij, toetreden. Het heet niet voor niks de "Europese Unie.

Verder vind ik dat we met de Europese integratie verder moeten gaan, met die landen die dat willen. De landen die niet willen, mogen gerust in de E.U. zitten dat bestaat als een soort " Europese gemenebest". Zij die verder willen met de integratie, moeten de mogelijkheid hebben omdat te doen.
Citaat:
meer dan 50 %, gelegen is op het Europese continent mag, voor mij, toetreden.
dus het VK, Ierland, Cyprus en Ijsland eruit of er niet bij??

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 december 2007 om 21:43.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:53   #6
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Ik vind Europa allang nergens meer op slaan. Heb geen idee meer wat die landen zijn die erbij gekomen zijn, voel me totaal niet trots of verwant ofzo.

Kortom: als men dan toch moet toetreden, of zich bekeren, laat dan JAPAN en Israël tot de Unie komen. Dat zijn nog interessante landen die iets te bieden hebben. Al die Oostbloklosers...
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 11:12   #7
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Iedereen mag van mij, maar ik hoop dat ze verstandig zullen zijn en zich zullen onthouden van de neoloiberale dwang van de EU.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:37   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Liever landen eruit dan erin!
Oud 24 december 2007, 21:54   #9
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik vind Europa allang nergens meer op slaan. Heb geen idee meer wat die landen zijn die erbij gekomen zijn, voel me totaal niet trots of verwant ofzo.

Kortom: als men dan toch moet toetreden, of zich bekeren, laat dan JAPAN en Israël tot de Unie komen. Dat zijn nog interessante landen die iets te bieden hebben. Al die Oostbloklosers...
Love you, pollykoekie!
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 03:42   #10
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Alle landen die aan de voorwaarden voldoet en willen toetreden.
Oud 25 december 2007, 09:14   #11
Gargamel
Banneling

Standaard

Hebt het Paaseiland en Papoeasië vergeten
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 09:26   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Noorwegen 2 maal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert c
- Albanië
- Armenië
- Azerbeidzjan
- Bosnië en Herzegovina:
- Georgië
- Ijsland
- Kaapverdië
- Kazachstan
- Kroatië
- Macedonië
- Moldavië
- Montenegro
- Noorwegen
- Oekraïne
- Noorwegen
- Rusland
- Servië
- Turkije
- Zwitserland
Waarom zou U noorwegen die dit zelf zeker nu willen twee maal toevoegen
Noorwegen is een heel rijk land met een fantatische sociale zekerheid,zouden de Noren dan zo dom zijn om hun te verlechteren?
Oud 25 december 2007, 09:41   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

niemand....

En de Noren hebben de EU voor niks nodig,het is een van de weinige landen die "volmaakt autonoom" zouden kunnen bestaan
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 15:56   #14
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het nu al vast ligt dat Montenegro, Servië, Kroatië, Bosnië en Abanië bij de EU komen in het volgende decennium. Het is ook al zeker dat Rusland er niet bijkomt, te verschillend, te groot, en niet eens echt geïnteresseerd. Als het huidige regime standhoudt in Belarus, komt het er zeker ook niet bij, en wil het er ook niet bij, trouwens zelfs de oppositie kijkt eerder richting Moskou.
Twijfelgevallen zijn Ukraïne, Moldavië en Turkije. Ukraïne denk ik zelf niet, want een groot deel van de Ukraïners, die in het welvarendste deel van Ukraïne leven, kijken richting Rusland en willen geen toetreding. Moldavië is meer Europeesgezind, maar een deel van Moldavië heeft zich afgescheurd en wordt gesteund door Rusland, zolang dit niet opgelost wordt is er geen sprake van toetreding. Trouwens Moldavië zelf is ook vrij sterk gerussificeerd en communistisch, dat zal de toetreding niet vergemakkelijken. Zowel Moldavië als Oekraïne conformeren aan de Europese normen zou ook een zeer moeilijke taak worden. Vooral in Ukraïne, dat immers een groot land is met een heel sterke Soviet-stempel.
Georgië, Armenië en Azerbaidjan zijn geografisch van de EU verwijderd, bovendien zijn dit geen democratieën en is hun economie volledig op Rusland georiënteerd. Al deze landen zijn ook verwikkeld in conflicten en zeer onstabiel. Het is zo goed als onmogelijk deze landen aan de EU-normen te conformeren.
De meest valabele kandidaat lijkt mij Turkije, dat economisch op het Westen gericht is, en vrij democratisch en welvarend geworden is de laatste jaren. Probleem is het conflict met de Koerden, en het is net als Oekraïne ook een groot land, wat heel wat moeite en geld zal kosten om het aan de EU-normen te laten voldoen, met ook een erg achtergestelde regio in het Oosten die grenst aan een bijzonder onstabiele regio.
Israel is een andere mogelijkheid, maar Israel ligt wel in het Midden-Oosten, kun je dus moeilijk een Europees land noemen, heeft een bevolking die grotendeels niet van Europese oorsprong is, en verwikkeld in een bijzonder ingewikkeld conflict.

Toch denk ik dat Turkije op termijn lid zal worden, omdat het een erg lucratieve markt heeft, verwesterd is (behalve sommige regio's) en omdat het al heel lang aspiraties heeft om lid te worden en reeds op verschillende vlakken in Europa geïntegreerd is. (wat niet het geval is voor Oekraïne bvb.) Turkije is ook net niet groot genoeg om een grootmacht op zichzelf te zijn (zoals bvb. Rusland). Moldavië is een andere mogelijkheid, als ze erin slagen hun conflict op te lossen. Het is een klein land, net als Albanië, wat het mogelijk maakt om het te conformeren aan de normen van de EU mits de nodige subsidies.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 03:47   #15
willem1940NLD

Standaard

Eerst maar Zwitserland en vervolgens daarmee samen beraadslagen zonder enige overhaasting.
Oud 27 december 2007, 16:16   #16
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik vind dat Albanië direct tot de EU moet toetreden, en dat tegelijk al de anderen de EU moeten verlaten, en dit alles zo snel mogelijk. Als vestigingsplaats voor de nieuwe EU-hoofdstad stel ik Rockall voor, of anders de Islamitische Stadsrepubliek Sint-Jans-Molenbeek.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 27 december 2007 om 16:17.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 16:26   #17
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
dus het VK, Ierland, Cyprus en Ijsland eruit of er niet bij??
Het VK en Ierland liggen wel degelijk op het 'Europese continent'. Maar het koninkrijk Denemarken ligt voor het grootste stuk in Noord-Amerika, en zou er dus uit moeten. Het land heeft dit blijkbaar opgelost door enkel zijn Europees stukje in de EU te brengen. Misschien kan Turkije ook zo te werk gaan.
Oud 27 december 2007, 16:29   #18
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Het VK en Ierland liggen wel degelijk op het 'Europese continent'. Maar het koninkrijk Denemarken ligt voor het grootste stuk in Noord-Amerika, en zou er dus uit moeten. Het land heeft dit blijkbaar opgelost door enkel zijn Europees stukje in de EU te brengen. Misschien kan Turkije ook zo te werk gaan.
Je bedoelt die berg ijs? Ga Denemarken eens na op het bevolkingsaantal. We zullen eens zien hoeveel % die klomp ijs nog gaat uitmaken.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 16:52   #19
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
U vergist zich, Groenland was wel degelijk een deel van de EG.

Maar door een dispuut over visserij trok Groenland zich in 1985 terug. Ze zijn wel nog altijd burgers van de Unie.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 20:10   #20
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Dat is de schuld van de Britten. Door hun opt-outs op het Europees Handvest is er geen gezamenlijke idee waar we trots op kunnen zijn.

Citaat:
Die Oostbloklosers kunnen over 20 jaar jaar wel eens grote winnaars zijn met hun vernieuwde economie die ze kunnen opbouwen door hier in het Westen goedkope krachten te laten werken en het overschot aan verdiend geld naar het Oosten te sturen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be