Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2010, 21:09   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Wat God echt zou willen

Het is echt jammer dat mensen hun geloof kwijt zijn en ik bid elke dag voor deze wereld.

Ik krijg het gevoel dat iedereen de spirituele boodschap stilaan kwijt is.

Mij zal je nooit horen zeggen dat er geen pedofiele priesters zijn, maar ik vind het wel frappant dat het aantal pedofilie schandalen tegen de Kerk plots toeneemt.

Mijn oordeel: ja, de pedofielen moeten aangepakt worden, maar plots is iedereen door een priester aangerand.

Is dat niet een beetje een massahysterie, waarbij iedereen zich plots dingen gaat herinneren, of die nu waar zijn of niet?

Monseigneur Leonard als een gevaar bestempelen, omdat zijn mening de jouwe niet is, is dat soms eerlijk?

Ik deel de meningen over homosexualiteit ook niet, maar beken eerlijk dat we in een promiscue, oversekste wereld leven en dat AIDS in mijn ogen inderdaad een straf van God is.

Er zijn in Afrika genoeg mensen, die na bekering er miraculeus van genazen.

Niemand stelt zich blijkbaar vragen bij het losbandig gedrag van sommigen, alsof condooms altijd zo veilig zijn of zo correct gebruikt worden, om nog te zwijgen van gewoon niet gebruik, alsof men graag Russische roulette speelt.

Zelf ben ik diep gelovig en tot mijn 13de ging ik bijna wekelijks naar de kerk. Ik ben nooit door een priester lastig gevallen.

Ondertussen ben ik ook van religie veranderd, maar ik heb geen zin om me te laten ontdopen, uit respect voor de vele geestelijken, die geen kinderen misbruiken en zich wel inzetten voor de maatschappij.

Je mag het met de kerk niet eens zijn, maar hoe meer reacties ik soms lees, hoe meer ik er terug sympathie voor krijg, al is het maar omdat de haat van sommigen me nog erger schokt dan een instituut, dat in mijn ogen hier geen wetgevende macht heeft en enkel vrijheid van meningsuiting heeft, als je het mij vraagt.

Sorry, maar ik ben al die haat tussen alle gemeenschappen hier echt beu en ik ben zeker dat dit niet is wat God wil.

Men beweert hier tolerant te zijn tegenover godsdiensten in het seculiere Westen, maar eigenlijk is men gewoon tegen geloof en wordt het hier als middeleeuws aanzien.

In het verleden ben ik misschien ook hard geweest tegenover moslimextremisten, maar ik vind het inderdaad jammer dat de modale gelovige moslim er mee voor moet bloeden. Zij krijgen ook het label terrorist, terwijl men een christenen tegenwoordig het label pedofiel geeft.

En welke waarden en normen hebben vele atheïsten? Zo gebruik je een condoom? Hoe wordt men het ergste haantje of de grootste slet, want seks is een recht? Liefde is niet meer van tel en respect is een reclameslogan, maar niet meer iets dat uit het hart komt.

Het spijt me, maar ik zou als paganist nooit gedacht hebben, dat ik nog ooit het monotheïsme, dat ik ooit de rug heb toegekeerd, met vlag en vaandel zou gaan verdedigen.

Ik ben de regels van het Evangelie nog steeds trouw gebleven, herken Jezus nog steeds als een bron van wijsheid en nee, ik sta er wel voor open dat hij getrouwd kon geweest zijn met Maria Magdalena, dus voor je mij als een non aanziet, moet ik er eens even bijvertellen, dat ik dus zeker niet meer katholiek ben. Toch heb ik dat geloof niet met haat de rug gekeerd. Ik vond er op een gegeven moment mijn draai niet en ben meer naar het heidendom gedaan, omdat dit me meer voldoening gaf.

Ik geloof te sterk om zomaar te zeggen: ik ben het niet eens me religieuze instituten, die nota bene ook maar door mensen gerund worden, te haten. Alleen ben ik het niet altijd eens met wat ze verkondigen, net als ik er begrip voor heb, dat niet iedereen het met mij eens zal zijn.

Alleen ben ik bepaalde waarden en normen blijven respecteren en 1 daarvan is onder andere dat je niet mag eisen dat anderen als jij zouden zijn en denken.

Mijn hart bloedt, als ik zie hoe koud deze wereld geworden is, doordat mensen hun geloof verliezen. Ook schrik ik er soms van, hoe mensen soms in de naam van God of Allah anderen naar het leven gaan staan.

Ik denk dat beide situaties gewoon ontstaan, omdat we te ver van God afgedreven zijn en enkel onze eigen visie bekijken met de interpretatie van alles.

Voor mij bestaat er geen vaste waarheid en ik pretendeer zeker niet dat er een oplossing voor alle problemen bestaat op deze planeet, maar ik vraag me af wanneer mensen eens terug stil gaan staan bij wat hun drijft.

Als je kwaad wordt op religieuzen, omdat ze tegen bv homosexualiteit zijn, is het dan echt uit sympathie voor je andergeaarde medemens, dat je gaat haten?

Hoe kan je haten uit liefde?

Kan het niet gewoon zijn, dat je gewoon bang bent, dat je door de mening van een ander beïnvloed gaat worden? Ben je bang dat men je gaat verplichten om bv je homo vrienden pijn te doen?

Haat komt voort uit angst en angst hebben we allemaal. We zijn allemaal potentiële gevaren.

Angst is onze overlevingsdrang. Als je dat nu eens loslaat, ga je dan nog haten?

Als je het niet met anderen eens bent, waarom laat je hen dan je wil bepalen?

Ja, als paganist ben ik de vrije wil aan het bestuderen. We beschouwen het allemaal als het hoogste goed en je mag er niet aan raken.

Oei oei ... speel niet met anderen hun vrije wil. Dat is waarschuwing nummer 1 voor al wie magie wil beoefenen.

Nu: kunnen we misschien eens aanvaarden dat onze vrije wil altijd gebonden is aan die van anderen? Of betalen we uit vrije wil onze belastingen?

Je volgt altijd regels, omdat die er zijn door de wil van anderen, of uit respect voor anderen.

Met andere woorden: die heilige vrije wil is enkel maar zo vrij, als dat je recht hebt om je eigen mening en eigen waarden en normen en er een ander niet mee schaadt.

Nu: zijn er al homo's gestorven doordat iemand verkondigde dat ze niet normaal zijn? Nee en ook al ben ik het met deze stelling niet eens, toch zal ik niemand gaat haten, omdat hij/zij zo denkt.

Alleen zal ik het niet goedkeuren dat er inderdaad moedwillig schade berokkend wordt aan iemand. Zo vind ik verontwaardiging tegenover mensen die homo's persoonlijk aanvallen en kwaad doen, wel terecht.

Met andere woorden: als mensen graag individuen als Dutroux willen lynchen, is dat begrijpelijk. Zelfs Jezus zou hem niet gespaard hebben en vond dat men hem met een molensteen rond de nek in zee mocht werpen.

Maar iedereen verdient een fair proces en hetzelfde zou ook moeten gelden voor priesters.

Wie niet met de regels van het celibaat kan leven, moet maar eens nadenken of je echt verplicht bent om katholiek priester te worden.

Dus: laten we eens ophouden met stenen te gooien en onszelf eens onder de loep nemen, voor we anderen veroordelen zonder proces.
Oud 1 december 2010, 21:13   #2
beepbeepikbeneenjeep
Burger

beepbeepikbeneenjeep's schermafbeelding

Standaard

In wat geloof je nu ? (hou het een beetje kort aub)
beepbeepikbeneenjeep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 21:22   #3
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beepbeepikbeneenjeep Bekijk bericht
In wat geloof je nu ? (hou het een beetje kort aub)
Oei, dat is moeilijk in enkele woorden uit te leggen, maar ik zou zeggen: onvoorwaardelijke liefde, die niets met lust te maken heeft en die in staat moet zijn om angst te doen verdwijnen.

Verder kan je me best een eclictische heks noemen. Ik beschouw mezelf niet specifiek tot een bepaalde religie, maar haal het beste uit alle levenbeschouwingen.

Maar ik blijf wel de waarden en normen van het christendom koesteren.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 1 december 2010 om 21:23.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 21:37   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Oei, dat is moeilijk in enkele woorden uit te leggen, maar ik zou zeggen: onvoorwaardelijke liefde, die niets met lust te maken heeft en die in staat moet zijn om angst te doen verdwijnen.

Verder kan je me best een eclictische heks noemen. Ik beschouw mezelf niet specifiek tot een bepaalde religie, maar haal het beste uit alle levenbeschouwingen.

Maar ik blijf wel de waarden en normen van het christendom koesteren.
zoals :

-enkel en alleen vrijen om kinderen te verwekken ??
-onder geen enkel voorwendsel contraceptiva gebruiken ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 21:38   #5
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zoals :

wat dacht je van: vergevingsgezindheid, liefde, naastenliefde, begrip, mensen helpen, ...
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 21:39   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
wat dacht je van: vergevingsgezindheid, liefde, naastenliefde, begrip, mensen helpen, ...
daar heb ik geen katholicisme voor nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 21:59   #7
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
daar heb ik geen katholicisme voor nodig.
Hetgeen je er wel voor nodig hebt, mis je blijkbaar toch.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 22:01   #8
Boadicea

Standaard

Citaat:
zoals :

Dat zijn de wetten van de natuur en ik gebruik inderdaad geen contrceptiva. Ik geef anderen het recht om het wel te doen, maar persoonlijk dient seks voor de voortplanting en niet als genotsmiddel.

Maar blijkbaar zijn enkelen gewoon zover af, dat ze niet meer snappen waar het om draait. Ze willen nog wel seks, maar niet meer de verantwoordelijkheid om voor nageslacht te zorgen en het op te voeden.

Tegenwoordig zijn vrouwen gedegradeerd tot spermacontainers en zijn mannen gewoon hanen, waar je geen greintje respect meer in vindt.

Sorry, maar als ik met een man naar bed zou willen gaan, is dat enkel om zwanger te worden en een kind op de wereld te zetten. Ik heb er echt geen boodschap aan om me als een slet te grabbel te gooien.
Oud 1 december 2010, 22:02   #9
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat zijn de belangrijkste normen, maar die vergeten sommigen. Blijkbaar is hun grootste bezorgdheid of ze op tijd hun volgende orgasme kunnen krijgen.
Oud 1 december 2010, 22:06   #10
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AIDS in mijn ogen inderdaad een straf van God is.
God is helaas niet echt effectief in de juiste personen te bestraffen. Ik kan zelfs het standpunt begrijpen uit dewelke iemand een dergelijke uitspraak doet, maar als je zelf niet inziet dat dit niet uit een religieus standpunt mag bekeken worden scheelt er wel iets met je.

Citaat:
En welke waarden en normen hebben vele atheïsten? Zo gebruik je een condoom? Hoe wordt men het ergste haantje of de grootste slet, want seks is een recht?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 11:22   #11
pegasus6869
Banneling

Standaard

BOA ...... al die """ GODSDIENSTEN "" in de wereld hebben reeds miljoenen doden gekost en ......nog !!! Wat is er al niet gebeurd in naam van een of andere "" GOD""
Tja, ieder zijn goesting om in wat te geloven.sommige zijn er echt extreem in en staan er mee op, en gaan er mee gaan slapen.
Maar die pausen, en andere topmijters van vandaag moeten hun wil niet opdringen aan de mensen.Voor mijzelf heeft het niet want ik hou daar onder geen enkel beding rekening mee!!!
Maar nu met die kindersex......alles afwimpelen, en verdoezelen zijn gewoon "INQUSITIE "praktijden.

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 2 december 2010 om 11:23.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 11:30   #12
Hensup
Burger

Standaard

God wil ethisch gedrag stimuleren. Hij is alleen niet in staat om ethiek te definieren. Daarvoor moet je bij jezelf zijn. Daarmee is God overbodig geworden. En hij weet dat.
Hensup is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 11:57   #13
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen de kerk omdat zij verantwoordlijk zijn voor 2000 jaar antisemitisme.Maar momenteel steun ik de kerk.Ja er zijn pedofiele pastoors en die moeten allemaal naar de gevangenis gaan,en later in de hel.
En wie ze verdedigt mag de doodstraf krijgen.
Maar zijn alle pastoors pedofielen? Belange niet !
Zeker 40% van de klachten zijn leugens en enkel om de kerk zwart te maken.
Wees maar zeker dat de Atheïstische lobby(als de joodse bestaat,bestaat die ook) enorm tevreden is met de pedofilieschandalen.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 12:37   #14
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hetgeen je er wel voor nodig hebt, mis je blijkbaar toch.
En wat mist die dan ???
Oud 2 december 2010, 12:41   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik ben atheïst : ik geloof in een leven voor de dood.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 12:53   #16
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Beste Boadicea,

ik zie al direct waarom je niet begrijpt waarom zoveel mensen een bloedhekel hebben aan de kerk. Je geeft het zelf aan.
Citaat:
Mij zal je nooit horen zeggen dat er geen pedofiele priesters zijn, maar ik vind het wel frappant dat het aantal pedofilie schandalen tegen de Kerk plots toeneemt.

Mijn oordeel: ja, de pedofielen moeten aangepakt worden, maar plots is iedereen door een priester aangerand.

Is dat niet een beetje een massahysterie, waarbij iedereen zich plots dingen gaat herinneren, of die nu waar zijn of niet?
Uiteraard zijn de pastoors niet ineens aan het verkrachten geslagen. Er zijn altijd pedopastoors geweest en die doen dat al eeuwen, en het is pas sinds we ons van die kerk hebben vrijgevochten dat de verhalen eindelijk naar boven kunnen komen.
Tot voor kort moest dat gezwegen worden. Dat is de reden waarom ze nu in grote hoeveelheden naar boven komen, en ja, het lijkt nu (onterecht waarschijnlijk) dat alle pastoors pedo's zijn. Maar dit is niet de schuld van "inbeelding", de kerk heeft het gewoon veroorzaakt met zijn doofpotten waarvan nu de deksels worden gelicht. En dan komt alles tegelijk.

Die bloehekel dus, komt niet zozeer van die verkrachtingen, want dat zijn allemaal losstaande gevallen. Ze komt van de doofpothouding.
En dan lijkt het me echt wel poetische gerechtigheid dat net die doofpot houding hen nu als een kinderverkrachtersclubje afschilderd. Zal hen leren.

Verder is er GEEN ENKELE afrikaan miraculeus genezen na bekering.
En AIDS is geen straf van god. En ja, er zijn al massa's homo's gestorven omdat er wordt beweerd dat ze abnormaal zijn. Ze vertonen een 6 keer hoger percentage zelfmoorden.
Oud 2 december 2010, 13:18   #17
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Maar zijn alle pastoors pedofielen? Belange niet !
Zeker 40% van de klachten zijn leugens en enkel om de kerk zwart te maken.
40% vd bestaande klachten? Want er zijn waarschijnlijk 10.000 meer klachten in dit decennia alleen als wat er bekend is. Dat is geen campagne, dat is een feit.

En pastoors kunnen zich perfect afscheuren van de bestaande instelling, "God" & zijn geschriften zijn geen exclusief figuur van de paus. Maar als ze kiezen om bij een organisatie te horen die gestructureerd misdaden verbergt zijn ze even schuldig.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 13:37   #18
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht

Verder is er GEEN ENKELE afrikaan miraculeus genezen na bekering.
En AIDS is geen straf van god. En ja, er zijn al massa's homo's gestorven omdat er wordt beweerd dat ze abnormaal zijn. Ze vertonen een 6 keer hoger percentage zelfmoorden.
Natuurlijk wel. Trouwens onlangs ( 2 jaar geleden) waren er twee Britse homo's die beiden aids hadden en die zijn genezen. Dokters staan voor een raadsel. Die zijn wel niet bekeerd.
Oud 2 december 2010, 13:38   #19
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
40% vd bestaande klachten? Want er zijn waarschijnlijk 10.000 meer klachten in dit decennia alleen als wat er bekend is. Dat is geen campagne, dat is een feit.

En pastoors kunnen zich perfect afscheuren van de bestaande instelling, "God" & zijn geschriften zijn geen exclusief figuur van de paus. Maar als ze kiezen om bij een organisatie te horen die gestructureerd misdaden verbergt zijn ze even schuldig.
Geef mij eens het juiste getal van de werkelijk misbruikte kinderen.
Oud 2 december 2010, 13:49   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn de wetten van de natuur en ik gebruik inderdaad geen contrceptiva. Ik geef anderen het recht om het wel te doen, maar persoonlijk dient seks voor de voortplanting en niet als genotsmiddel.

Maar blijkbaar zijn enkelen gewoon zover af, dat ze niet meer snappen waar het om draait. Ze willen nog wel seks, maar niet meer de verantwoordelijkheid om voor nageslacht te zorgen en het op te voeden.

Tegenwoordig zijn vrouwen gedegradeerd tot spermacontainers en zijn mannen gewoon hanen, waar je geen greintje respect meer in vindt.

Sorry, maar als ik met een man naar bed zou willen gaan, is dat enkel om zwanger te worden en een kind op de wereld te zetten. Ik heb er echt geen boodschap aan om me als een slet te grabbel te gooien.
Intriest vind ik dat...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be