![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit een artikel in de Morgen haal ik een paar zaken:
Wie zijn energiefactuur niet meer kan betalen, geraakt almaar dieper in de put. 'De sector zit volledig vast in het economische winstprincipe', klinkt het. Precies vijf jaar geleden maakte Vlaanderen zijn energiemarkt vrij. Dat had enorme gevolgen voor de consument. Wie zijn factuur kan betalen en het systeem doorheeft, heeft er voordeel bij. De rest geraakt almaar dieper in de put. De kloof tussen beide groepen is nog nooit zo groot geweest, signaleren experten. Wie zijn facturen bij de private leverancier niet kan betalen, wordt gedropt. Dat wil zeggen dat hij geschrapt wordt bij die leverancier en terechtkomt bij de distributienetbeheerder, die fungeert als sociale leverancier. Kan de klant ook daar niet betalen, dan wordt hij doorgestuurd naar de lokale adviescommissie (LAC), waarin het OCMW en de netbeheerder samen zetelen. De LAC beslist over afbetalingsplannen en eventuele afsluiting. "Het grote probleem is dat wie eenmaal in die cascade van droppen terechtkomt steeds dieper afglijdt en er maar moeilijk meer uitgeraakt", stelt Clymans. "De privéleveranciers beschikken over een enorme vrijheid en zetten de dingen gewoon naar hun hand. Het droppen, bijvoorbeeld. In de wet staat dat ze cliënten die niet kunnen betalen mogen droppen bij de netbeheerder. Sommige leveranciers droppen echter ook klanten die te weinig verbruiken. De sector zit volledig vast in het economische winstprincipe." Klanten worden ook misleid. Een vaak voorkomende tactiek is de belofte van een lage tussentijdse factuur. "Heel wat mensen trappen daar in. Ze beseffen niet altijd dat de afrekening op het einde stukken hoger zal liggen. Er zijn veel mensen die het systeem niet doorhebben." Maar het ergste is wellicht het vragen van waarborgen, een regeling die de sector op eigen houtje invoerde. "Als een gedropte klant een nieuwe leverancier wil zoeken, verschijnt in het klantensysteem 'drop na wanbetaling'. Als dat bericht verschijnt vragen leveranciers een waarborg voor ze een contract afsluiten. bron: de morgen de liberalisering van de energiemarkt zal uiteraard voor velen een goede zaak kunnen zijn, maar dat de energiereuzen niet kijken naar de kleine man maar enkel naar hun winst, heeft duidelijk wat perverse gevolgen. Deze liberalisering had er nooit mogen komen, de kloof tussen arm en rijk wordt nog wat breder.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Was inderdaad beter geweest dat de staat eerst alle olie, gas enz. kocht bij de Arabieren (helaas aan de marktprijs op wereldnivo) en dan voor een appel en een ei doorverkoopt of gratis doorgeeft aan iedereen.
Hoe de staat dat kan blijven finansieren: daar gaan we eens voor op studiereis naar de musea van de kommunistische landen. Die artikels in de Morgen beginnen mijn teelballen uit te hangen. Ze mogen mij wel eens een artikel schrijven hoe het mogelijk is dat in Vlaanderen we aan de top zitten van geneesmiddelenverbruik, terwijl tegelijk iedere apoteker krediet moet geven of pillekes moet verkopen per half doosje. Want dat wil eigenlijk zeggen dat hier in Vlaanderen alleen de "rijken" geneesmiddelen kopen, en die slikken bijgevolg al die geneesmiddelen van die "armen" ook nog eens op. Tsja, ik ben nog niet gaan ontbijten bij een "rijke", maar daar zou dus geen pot sjoko of konfituur naast de boterhammen staan, maar wel anti-depressie-hagelslag en epo-klontjes ... (waarmee ik niet gezegd wil hebben dat er geen sosiale wantoestanden zijn, alleen maar de koppige kommunistische PS-achtige voorstellen van oplossingen van die prutsers die zich joernalisten noemen in de Zorgen)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Energierijken zullen onze boeren worden. In Wallonie heeft een boer een GRAANKACHEL uitgevonden. Met 0,5kg graan (prijs 1 ct) verwarmt hij z'n huis van 6000 kub. m. gedurende 1h. !!! 2kg graan levert evenveel warmte als 1l. mazout !!! Niet te verwonderen, als een boer slechts 2ct krijgt voor 1 kg graan. Hij heeft 100 % gelijk. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gedemonstreerd
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Door het graan als energie te gebruiken zal er dan ook weer minder graan voor de voedselmarkt zijn, de prijzen van het brood zal stijgen en ga zo maar verder.
Remember de bio-diesel hype, iemand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, vroeger betaalde je kost elektriek + woekerwinst intercommunale. Nu betaal je kost elektriek + winst leverancier + woekerwinst intercommunale (onder de vorm van heffingen) Al bij al zou ik daar het woord "vrijmaking" of "liberalisering" niet voor gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toch gaat die tendens zich voortzetten , en ergens vrees ik al voor de winter... Hoeveel mensen gaan proberen om goedkoper te verwarmen met hout of andere verbrandingsstoffen die ze gratis of goedkoop kunnen aanschaffen (type allesbrander) ??? De vraag is natuurlijk , hoeveel mensen gaan dat ook op een veilige manier doen ? Ik vermoed dat het aantal woningbranden en CO2-gevallen een pak zal stijgen ... ![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel me ook vragen bij de ongehoorde woekerwinsten van de oliemaatschappijen! Die graankachels zijn enkel interessant voor de landbouwers hoor ! Het wordt zoals vroeger: "Elk voor zich en god voor allen"... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Tja, die vrijmaking... dat heeft paars wel goed geregeld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat je in dat soort populisme trapt Vlijmscherp. Triestig.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik deel wel kritiek op de wijze van privatisering, overigens.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was dan ook geen liberalisering maar een politiek georchestreerde monopolisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Wat ne zever allemaal.Graan is duurder wegens koeien die het opvreten,wegens biogassen,nus is het een graankachel... en zeg maar op.....
Al gezien hoeveel landbouwgrond wrak ligt,om NIET te verbouwen,en hoeveel de boer ervoor krijgt,duizenden.... Ik zie in ieder geval ook geen koeien die het graan opvreten,wat je wel ziet,zijn letterlijk,oerwouden maïs om het te vermalen voor de runderen. En de graanschuur van de wereld is nog altijd Canada,het graan van onze boeren is niet geschikt of minder voor menselijke consumptie. Allemaal nonsens die men de lucht instuurt.Zoals de bakkers,het bakmeel ALBONA uit een meer dan bekende winkelketen voor de minderbegoeden,dat zou volgens de bakkers bonenmeel zijn,wat een zever aub,dat is bakkersmeel dat komt uit Duitsland.Onder strenge controle dus. Maar ze zijn zo bang van mensen die hun eigen broodje bakken.Koop eens een pakje gist,je zal het snel begrijpen...Ik geef je wel de raad van te zeggen dat het om pannekoeken te maken is,anders ga je zijn tote nogal zien veranderen. Voor men part mag men trouwens die broodpotten Domi of zoiets verbieden.Van energieverslinders gesproken.Dat is geen brood meer,maar gebakken goud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() zolang de mentaliteit winstmaximalisering blijft zal onze maatschappij achteruitgaan.
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() En het gaat nog beter: Gazprom heeft laten weten dat de prijs dit jaar nog met 25% gaat stijgen.
Citaat:
Brandstof duurder, voeding duurder, alles duurder... het lijkt er op dat er krachten bezig zijn met het kortwieken van de moderne beschaving. Alsof er een massale uitroeiing van gojim op til staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() een mentaliteit die niet op geldgewin gebaseerd is lijkt mij logischer.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |