Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2008, 09:47   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Kartels zijn duidelijk geen sterke merken...

' 62 procent van de kiezers van CD&V/N-VA en SP.A-Vl.Pro zou op dit moment liever voor een van de partijen apart dan voor het kartel stemmen. Dat blijkt uit een onderzoek dat donderdag in opdracht van de VRT werd uitgevoerd.'

Bron
Zijn er nog mensen die het raar vinden dat de uitslag van dit 'onderzoek' juist op de feestdag van Vlaanderen én enkele dagen voor 15 juli bekendgemaakt wordt?

Is dat een onderdeel van een zekere beïnvloeding/sturing?

Of zie ik gewoon spoken?

Hoe werd dat 'onderzoek' trouwens uitgevoerd?

Laatst gewijzigd door Chipie : 11 juli 2008 om 09:49.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 09:50   #2
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

mij verwondert die uitkomst van die studie niet hoor. Ik heb ook enkel voor n-va kandidaten gestemd. En ik kan me gerust inbeelden dat veel cd&vers hetzelfde gedaan hebben.

Zo vreemd is dat niet. Als je dan toch al zoveel overeen zou komen dat al de kiezers dezelfde zouden zijn, dan maak je één partij hé, geen kartel.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 10:09   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
mij verwondert die uitkomst van die studie niet hoor. Ik heb ook enkel voor n-va kandidaten gestemd. En ik kan me gerust inbeelden dat veel cd&vers hetzelfde gedaan hebben.

Zo vreemd is dat niet. Als je dan toch al zoveel overeen zou komen dat al de kiezers dezelfde zouden zijn, dan maak je één partij hé, geen kartel.
Dat begrijp ik...

Ik stel me meer vragen over het tijdstip van de bekendmaking van de uitslag van dit 'onderzoek' en de wijze hoe dit gevoerd werd...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 10:22   #4
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik stel me meer vragen over het tijdstip van de bekendmaking van de uitslag van dit 'onderzoek' en de wijze hoe dit gevoerd werd...
kan ik ook begrijpen. Net nu zie je ook weer allerlei enquetes opduiken waar men vooral bepaalde resultaten probeert naar voren te schuiven (en heel wat minder aandacht geeft aan de resulaten van andere vragen die wat minder in hun kraam passen)
Oud 11 juli 2008, 10:31   #5
BHV
Burger

BHV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
' 62 procent van de kiezers van CD&V/N-VA en SP.A-Vl.Pro zou op dit moment liever voor een van de partijen apart dan voor het kartel stemmen. Dat blijkt uit een onderzoek dat donderdag in opdracht van de VRT werd uitgevoerd.'

Bron
Zijn er nog mensen die het raar vinden dat de uitslag van dit 'onderzoek' juist op de feestdag van Vlaanderen én enkele dagen voor 15 juli bekendgemaakt wordt?

Het kan CD&V strategische goed uitkomen om het BDW-effect te verminderen.
BHV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 10:33   #6
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BHV Bekijk bericht
Het kan CD&V strategische goed uitkomen om het BDW-effect te verminderen.
aja? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Als cd&v voluit plooit en de n-va vertrekt, zou ik wel nog eens willen zien hoeveel stemmen de cd&v nog overhoudt.
Ze zijn binnen de cd&v bloednerveus: interne peilingen hebben daar getoond dat hun stemmen gedecimeerd worden wanneer het kartel stopt , en dat bvb een samenwerking tussen LDD en N-VA tot 22% haalt.
Oud 11 juli 2008, 10:50   #7
Confucius
Gouverneur

Standaard

VRT komt altijd iets later met het nieuws omdat de vertaling met het nieuws van RTBF nog niet simultaan is.
Oud 11 juli 2008, 10:53   #8
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
aja? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Als cd&v voluit plooit en de n-va vertrekt, zou ik wel nog eens willen zien hoeveel stemmen de cd&v nog overhoudt.
Ze zijn binnen de cd&v bloednerveus: interne peilingen hebben daar getoond dat hun stemmen gedecimeerd worden wanneer het kartel stopt , en dat bvb een samenwerking tussen LDD en N-VA tot 22% haalt.
Bovendien wil 88% van de vlamingen niet dat er geplooid wordt langs vlaamse zijde...

bron : http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.as...leID=GTG1U5JQH
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 13:04   #9
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou wel eens willen zien hoeveel stemmen de nva haalt. Volgens die interne CD&V peiling zou een kartel LDD-nva trouwens 24% halen
Oud 11 juli 2008, 13:09   #10
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ik zou wel eens willen zien hoeveel stemmen de nva haalt. Volgens die interne CD&V peiling zou een kartel LDD-nva trouwens 24% halen
moest het kartel stoppen, cd&v gaat door en n-va trekt zich terug, dan lijkt me 7-8% haalbaar op eigen kracht.
Oud 11 juli 2008, 13:40   #11
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moest het kartel stoppen, cd&v gaat door en n-va trekt zich terug, dan lijkt me 7-8% haalbaar op eigen kracht.
We zullen zien zei de blinde. Een verkiezingsuitslag voorspellen is momenteel voorbarig daar er nog altijd geen scheuring is. Er worden momenteel zware woorden afgestoken maar meer en meer groeit de verwachting dat er gewoon een tekst zal voorgelezen worden in het parlement door Leterme. We zullen zien wie bij de nva en bij CD&V akkoord gaan met deze verklaring en wie niet.
Oud 11 juli 2008, 13:48   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Kartels zijn zinloos.

Ofwel gaat een kleinere partij "in kartel" omdat het de kiesdrempel dreigt niet te halen
en dan benadeelt ze in feite "de grotere partij"

& bovendien is een kartel een verwatering van de boodschap van de "samengaande leden".

Het uiteenspatten van de "Volksunie" heeft gewoon als gevolg dat elke politieke partij
en niet in het minst de "pure" Vlaamse een gefrustreerd aantal leden/kiezers heeft
(soms zelfs een meerderheid) die" quasi verplicht is om "Vlaams Nationalistisch" te stemmen/ of het ten minste te steunen.

Op welke partij moet een diep overtuigd katholiek gelovige belgische unitarist tegenwoordig zijn stem uitbrengen ? Op Groen! of de PVDA misschien ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 14:02   #13
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Kartels zijn een verarming van de democratie.
Ik ben nog altijd blij dat Groen! niet in kartel met SP.a-SPIRIT is gegaan

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 14:20   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ik ben nog altijd blij dat Groen! niet in kartel met SP.a-SPIRIT is gegaan
granda Esperanta biero por vi !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 14:48   #15
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Da vinnekik ook.

Als ge kijkt naar het Vlaams parlement: bijna onmogelijk om de zittende regering electoraal af te straffen als ge niet op VB wil stemmen.

Voor eerder linkse vlaamsgezinden is er momenteel zelfs helemaal niks.
Oud 11 juli 2008, 15:02   #16
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron

Of zie ik gewoon spoken?

Maakte identiek dezelfde bedenking Chipie, maar de main stream media is niet gecontroleerd beweerde jij ooit ...

Laatst gewijzigd door Gun : 11 juli 2008 om 15:02.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 15:03   #17
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken anderzijds een aantal Vlaams gezinden die nu NVA op de lijst CD&V-NVA hebben gestemd omdat ze zeker waren van de kiesdrempel ...
Oud 11 juli 2008, 15:10   #18
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken persoonlijk een aantal CD&V kopstukken uit de BH van V waarvan één verklaard heeft dat indien er een splisting komt de kans reëel is dat hij voor NVA kiest. Hij beseft dat een groot aantal stemmen die hij gekregen heeft te danken zijn aan de NVA ... of dit geconcretiseerd zal worden is een andere vraag natuurlijk, maar waar rook is is vuur ....
Oud 11 juli 2008, 15:11   #19
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Kartels zijn zinloos.

Ofwel gaat een kleinere partij "in kartel" omdat het de kiesdrempel dreigt niet te halen
en dan benadeelt ze in feite "de grotere partij"

& bovendien is een kartel een verwatering van de boodschap van de "samengaande leden".

Het uiteenspatten van de "Volksunie" heeft gewoon als gevolg dat elke politieke partij
en niet in het minst de "pure" Vlaamse een gefrustreerd aantal leden/kiezers heeft
(soms zelfs een meerderheid) die" quasi verplicht is om "Vlaams Nationalistisch" te stemmen/ of het ten minste te steunen.

Op welke partij moet een diep overtuigd katholiek gelovige belgische unitarist tegenwoordig zijn stem uitbrengen ? Op Groen! of de PVDA misschien ?
Hét kartel heeft er in ieder geval voor gezorgd dat Vlaanderen Vlaamser is geworden

Is nice, i like, Happy times ...
Oud 11 juli 2008, 20:56   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron

Of zie ik gewoon spoken?

Jij ziet helemaal geen spoken, jij ziet hoe de Belgische politiek in elkaar zit, gefoefel van hier tot ginder en de VRT is daar een toonbeeld van. Die lachen naar hun geldbeugel en dat geld moet van de regering komen. En wie zit er in de regering?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be