![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Het Europees Parlement bereikte een belangrijk akkoord met de Raad over de opname van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem. Bij de onderhandelingen over dit controversiële dossier was de grote uitdaging een delicaat en realistisch evenwicht te vinden tussen het behoud van de concurrentiepositie van de sector en de bescherming van het milieu.
N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels verwelkomt het akkoord dat met overweldigende meerderheid werd aangenomen: "De directe uitstoot van broeikasgassen van de luchtvaartsector bedraagt ongeveer 3% van de totale uitstoot in de EU. Wanneer echter ook de indirecte effecten mee in rekening worden gebracht loopt dit op tot 6%. Bovendien nam de uitstoot van de luchtvaart sinds 1990 met maar liefst 87% toe door de snelle groei van de sector en de sterke prijsdalingen waarbij milieukosten buiten beschouwing werden gelaten. De uitstoot zou ook de komende jaren nog aanzienlijk stijgen. Europese actie om de uitstoot te verminderen was dus noodzakelijk." Parlement en Raad waren het al enige tijd eens over de basisprincipes, maar over de precieze modaliteiten moest een compromis worden gevonden. Brepoels: "Hoewel de positie van de Milieucommissie op een aantal punten werd afgezwakt, betekent het akkoord een substantiële stap vooruit. Het is onwaarschijnlijk dat een conciliatieprocedure een verbetering van het voorstel zou hebben opgeleverd." De tekst bevat volgende kernpunten: * De wetgeving treedt in voege vanaf 2012 voor alle vluchten die vertrekken of landen in de EU, dus ook voor intercontinentale vluchten. * De EU zal derde partijen aanmoedigen gelijkaardige maatregelen te nemen waardoor een globaal akkoord mogelijk moet worden. De huidige Europese wetgeving kan daarbij als blauwdruk dienen. * In 2012 bedraagt het plafond van emissies (de zogeheten "cap") 97% van emissies tussen 2004-2006. Dit plafond zal in 2013 dalen tot 95% en kan ook in de toekomst verder herbekeken worden. * 85% van de uitstootrechten wordt verdeeld via vrije allocatie op basis van een Europese benchmark. * De overige 15% van de rechten zal geveild worden. De veilingopbrengsten zouden besteed worden aan onderzoek en ontwikkeling naar strijd tegen klimaatsverandering en groener transport. De tekst bevat hiervoor echter geen wettelijke verplichting. * Het compromis voorziet uitzonderingen voor humanitaire vluchten, noodvliegtuigen en kleinere maatschappijen. Vluchten van koningen, staatshoofden en regeringsleiders vallen echter wel onder de wetgeving. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |