Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op

Discussietools
Oud 24 maart 2004, 21:08   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Vindt u niet dat Spirit in de Agalev-val is getrapt?

Heel waarschijnlijk zal Spirit op het einde van de legislatuur als de boel aan het floppen is -en Verhofstadt z�*l slecht presteren- als zondebok worden opgevoerd.

Dat bleek al meteen na de verkiezingen, toen Anciaux de lastpost kreeg van mobiliteit. De nachtvluchten zijn een heet hangijzer. Ook de reeds gestemde superboetes zijn geen cadeau.

Ik heb er geen goed oog in, en hoezeer ik Spirit eigenlijk wel een tof partijke vind... Ik vrees voor het ergste in 2007.
Oud 25 maart 2004, 01:58   #2
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Natuurlijk moet men rekening houden met mogelijke strategieën die vanuit andere partijen zouden kunnen worden opgebouwd om zaken op de kleinste regeringspartner af te schuiven. Toch is 2007 nog veraf. Om vandaag al te zeggen dat Verhofstadt een slecht resultaat zal afleveren, vind ik erg verregaand. Als de federale regering de regionale verkiezingen overleeft, zie ik genoeg kansen om er op een paar jaar terug bovenop te komen als coalitie.

Daarnaast denk ik dat er toch ook wel wat verschillen zijn met de situatie van Agalev in 1999. Vooreerst is Spirit niet voor de volle honderd procent een "nieuwe" partij. Spirit had bij zijn ontstaan al twee Vlaamse ministers. Ook uit vroegere tijden zijn er heel wat mensen naar Spirit gekomen die destijds nog mee op kabinetten e.d. hebben gewerkt. Spirit had door haar VU-verleden dus al wat beleidservaring en wist dus bijvoorbeeld hoe het er aan toegaat bij regeringsonderhandelingen. Agalev had die ervaring helemaal niet.

Als ik in dit verband een anekdote kwijt kan? Bert Anciaux kreeg bij het aantreden van Verhofstadt-II in 2003 voor zijn kabinet oorspronkelijk het gebouw aangeboden waar Durant zat. Nu bleek dat gebouw allicht historisch zeer interessant te zijn, maar ontbeerde het allerlei basisaccommodatie zoals een degelijke telefooncentrale of airconditioning. Niet fijn dus als je daar een paar weken moet zitten, maar kun je je voorstellen dat het kabinet-Durant daar vier jaar gezeten heeft? Zoiets toont toch aan dat een partij als ECOLO nooit echt op tafel heeft durven kloppen, ook al ging het om vrij essentiële zaken, zoals de goede werking van een kabinet. Maar het was natuurlijk hun eerste keer...

Verder heeft Spirit een ander profiel dan Groen! Uiteindelijk was het vooral het principiële, op het fundamentalistische af, bij Agalev, dat hen de das om heeft gedaan. Het ecologische verhaal werd een negatief verhaal, met het vingertje, en het verbieden van allerlei zaken. Spirit biedt een pragmatisch, positief verhaal. Het is veel moeilijker om daar campagne tegen te voeren. Het enige wat men ons kan verwijten is dat we te positief zouden zijn, maar daar tegenover kun je enkel een negatief verhaal plaatsen. En de enige die een negatief verhaal kan verkopen, is het Blok, dus het zou een slechte zaak voor anderen zijn om dat te kopiëren.
Creativo is offline  
Oud 25 maart 2004, 08:23   #3
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Creativo
...
Uiteindelijk was het vooral het principiële, op het fundamentalistische af, bij Agalev, dat hen de das om heeft gedaan. Het ecologische verhaal werd een negatief verhaal, met het vingertje, en het verbieden van allerlei zaken. ...
Er is véél meer dat de oorzaak is van Agalevs ondergang.
Agalev heeft in 1999 een enorme meevaller gehad: De dioxinecrisis.
Het was te verwachten dat een deel van die kiezers terug gingen afhaken maar Agalev hield daar geen rekening mee. Dat is de grootste rekenfout van allemaal. Het zijn er tenslotte veel geweest die afgehaakt hebben, maar dat om allerlei rederenen.
De rest van de analyse vind U grosso-modo onder "Wat heeft GROEN! geleerd van AGALEV" in de forumsessie met Tinne Van Der Straeten.

Zoals steeds is er geen simpele éénduidige uitleg waarom iemand ineens een andere partij kiest. Iedereen bekijkt alles vanuit eigen perspectief, en van daaruit lijken de dingen soms heel anders.
Oud 26 maart 2004, 00:53   #4
ZwerG
Vreemdeling

Standaard

Persoonlijk denk ik dat de afstraffing van spirit vrij beperkt zal zijn... VLD zal de grootste klap krijgen en Groen! worstelen met de kiesdrempel.
Die lastposten zijn volgens mij erg goed en (zoals het hoort) professioneel behandeld door Anciaux idem de superboetes. Je kan als politicus niet altijd beslissingen nemen die goed onthaald zullen worden, en voor die superboetes was het hoog tijd (naar mijn mening).
Dus op die punten vind ik dat spirit geen gezichtsverlies heeft geleden , integendeel.
ZwerG is offline  
Oud 2 april 2004, 09:11   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Nu, Spirit is door het kartel wel enigszins ingedekt tegen een zondebokactie van SP.A (maar niet van VLD)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be