Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2008, 23:16   #1
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Hoe lang heeft jullie land nog?

Hoi,

ik heb mij enkele dagen geleden aangemeld op dit forum o.a omdat ik mij verveelde maar ook omdat ik en belangrijke vraag had.

Hoe lang heeft jullie land nog? In maanden, jaren, eeuwen?

Ik lees dat hier veel mensen voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn. Ik heb wel het een en ander meegekregen over die hele cabinetcrises (is die nog steeds gaande?) en ik weet wel een klein beetje over de hele taalstrijd, maar niet erg veel.

Wat is nu eigenlijk de praktijk? Is de strijd naar onafhankelijkheid een verloren zaak omdat dit wellicht Juridisch helemaal niet makkelijk is om je zomaar af te scheiden van een land? (tenzij Amerika ja zegt en je woont in Kosovo)

Ik lees ook dat sommige mensen voorstander zijn van een verenigd Nederland / Lage Landen (hoe gaan we dat land noemen?). Een vereniging van Vlaanderen & Nederland lijkt mij alleen al lastig omdat het gelijkschakelen van alle onderwijsinstanties waarschijnlijk alleen maar tot frictie gaat leiden. Zijn wij er niet beter bij gebaat als VL & NL onafhankelijke landen zijn maar economisch gewoon intensief samenwerken (wat nu al gebeurt)?

Het idee van een heel-nederland (ik heb het moeten opzoeken) lijkt mij leuk gezien de extra vierkante meters. Maar dat vereist dat Luxemburg ophoudt te bestaan en dat Frankrijk zelfs een deel - dat volgens mij al iets van 3 eeuwen Frans is - zou moeten afstaan. Dat zal nooit gebeuren. En die eisen stellen zal een Groot-Nederland tot internationale persona non grata maken.

En als laatste zijn Vlaanderen & Nederland internationaal gezien niet sterker als ze beiden onafhankelijk zijn? Dat betekent dat VL & NL allebei een stem hebben in de EU & de VN?

Ik klink als iemand die er niet alles vanaf weet, dat is de waarheid ook, daarom zoek ik hier naar wat meningen
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 23:28   #2
Weerbarstig!
Burger

Weerbarstig!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Tjah, dat is helaas iets waar niemand van ons een antwoord op kan geven. Liever maanden dan jaren, liever jaren dan eeuwen.
Citaat:
Wat is nu eigenlijk de praktijk? Is de strijd naar onafhankelijkheid een verloren zaak omdat dit wellicht Juridisch helemaal niet makkelijk is om je zomaar af te scheiden van een land?
Het is ook niet evident omdat de EU het niet ziet zitten, en vele Vlaamse regeringsleiders vaak te laf zijn om zelf een stap in de goede richting te zetten.

Citaat:
Ik lees ook dat sommige mensen voorstander zijn van een verenigd Nederland / Lage Landen (hoe gaan we dat land noemen?). Een vereniging van Vlaanderen & Nederland lijkt mij alleen al lastig omdat het gelijkschakelen van alle onderwijsinstanties waarschijnlijk alleen maar tot frictie gaat leiden. Zijn wij er niet beter bij gebaat als VL & NL onafhankelijke landen zijn maar economisch gewoon intensief samenwerken (wat nu al gebeurt)?

En als laatste zijn Vlaanderen & Nederland internationaal gezien niet sterker als ze beiden onafhankelijk zijn? Dat betekent dat VL & NL allebei een stem hebben in de EU & de VN?
Zelf ben ik geen voorstander van Groot-Nederland, ondermeer al omwille van de punten die je hier opsomt. Daarentegen ben ik wel voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen met een nauwere samenwerking met Nederland.
Oud 17 juli 2008, 07:52   #3
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoi,

ik heb mij enkele dagen geleden aangemeld op dit forum o.a omdat ik mij verveelde maar ook omdat ik en belangrijke vraag had.

Ik lees dat hier veel mensen voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn. Ik heb wel het een en ander meegekregen over die hele cabinetcrises (is die nog steeds gaande?) en ik weet wel een klein beetje over de hele taalstrijd, maar niet erg veel.

Wat is nu eigenlijk de praktijk? Is de strijd naar onafhankelijkheid een verloren zaak omdat dit wellicht Juridisch helemaal niet makkelijk is om je zomaar af te scheiden van een land? (tenzij Amerika ja zegt en je woont in Kosovo)

Het idee van een heel-nederland (ik heb het moeten opzoeken) lijkt mij leuk gezien de extra vierkante meters. Maar dat vereist dat Luxemburg ophoudt te bestaan en dat Frankrijk zelfs een deel - dat volgens mij al iets van 3 eeuwen Frans is - zou moeten afstaan. Dat zal nooit gebeuren. En die eisen stellen zal een Groot-Nederland tot internationale persona non grata maken.

Ik klink als iemand die er niet alles vanaf weet, dat is de waarheid ook, daarom zoek ik hier naar wat meningen

Laat U niet misleiden door het hoog aantal flaminganten op dit forum.
België is nog lang niet dood. Dus vrees niet, de unie Nederland vlaanderen komt er niet, tenzij als U de Europese Unie als zulks bekijkt.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 07:59   #4
Petrus Cass
Vreemdeling

Petrus Cass's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
België is nog lang niet dood. Dus vrees niet, de unie Nederland vlaanderen komt er niet, tenzij als U de Europese Unie als zulks bekijkt.
...de extreme standpunten vertegenwoordigen inderdaad vaak niet de realiteit... Gelukkig maar !

Er zijn nog heel wat mogelijkheden om van België een krachtige federale staat te maken met goed ontwikkelde regio's (de één tijdelijk al wat economisch sterker dan de andere, maar dit fluctueert !) en waarbinnen de verschillende gemeenschappen in onderling respect (en dat zijn er meer dan 2) voldoende aan hun trekken komen...

JA, we zitten in een crisissituatie...
JA, we zijn op zoek naar échte staatsmannen die een oplossing bij de verschillende gemeenschappen kunnen verdedigen...

Petrus Cass
Petrus Cass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 08:01   #5
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Er lijken toch nog altijd Vlamingen te bestaan die zich aan het oude België blijven vastklampen. Het België dat bestond tot voor vorige verkiezingen bestaat niet meer en zal ook nooit meer terugkomen.

Dit is een evolutie die niet te stoppen is, en vooral niet door franstaligen die altijd 'non' zeggen of door een koning die zich laat lijden door franstalige bourgeoisie.

En de Europesie Unie heeft hierin niets te zeggen, of gaat ze soms troepen sturen naar België om het land te verlossen van de Vlamingen. Wie gaan ze dan sturen : Duitsers (nazi's) of Fransen (een nieuwe napoleon) ?

Laatst gewijzigd door Geertje : 17 juli 2008 om 08:02.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 09:29   #6
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Er lijken toch nog altijd Vlamingen te bestaan die zich aan het oude België blijven vastklampen. Het België dat bestond tot voor vorige verkiezingen bestaat niet meer en zal ook nooit meer terugkomen.

Dit is een evolutie die niet te stoppen is, en vooral niet door franstaligen die altijd 'non' zeggen of door een koning die zich laat lijden door franstalige bourgeoisie.

En de Europesie Unie heeft hierin niets te zeggen, of gaat ze soms troepen sturen naar België om het land te verlossen van de Vlamingen. Wie gaan ze dan sturen : Duitsers (nazi's) of Fransen (een nieuwe napoleon) ?
Wil u me aub geen 'vlaming' noemen?
Ik ben Belg en zal dat blijven tot het bittere eind.
Als België ophoudt te bestaan, dan word ik 'Staatsloze'.

Oud 17 juli 2008, 09:33   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daarover heb je echt niet te kiezen hoor. net zoals Vlaams-nationalisten nu tegen hun goesting een Belgische pas hebben, zal jij een Vlaamse pas krijgen.

zelfs al woon je in Brabant.....
Oud 17 juli 2008, 09:39   #8
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
daarover heb je echt niet te kiezen hoor. net zoals Vlaams-nationalisten nu tegen hun goesting een Belgische pas hebben, zal jij een Vlaamse pas krijgen.

zelfs al woon je in Brabant.....
Dan vergis jij je. Als ik ervoor zorg dat ik in het buitenland ben wanneer de vlamingen hun onafhankelijkheid uitroepen, dan ben ik de facto 'Staatsloze'.
En daar zal ik wel voor zorgen ook.

Oud 17 juli 2008, 09:40   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan vergis jij je. Als ik ervoor zorg dat ik in het buitenland ben wanneer de vlamingen hun onafhankelijkheid uitroepen, dan ben ik de facto 'Staatsloze'.
vanwaar in feite die haat?
Oud 17 juli 2008, 09:45   #10
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
vanwaar in feite die haat?
Is geen haat, eerder een afkeer van de mentaliteit in dit bekrompen landsdeel.

Oud 17 juli 2008, 09:50   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is geen haat, eerder een afkeer van de mentaliteit in dit bekrompen landsdeel.
toch toch, haat. anders zou je je kunnen neerleggen bij een eventuele beslissing van de meerderheid. maar dat kan je niet, je haat verblindt je. dus, vanwaar die haat?

heeft er ooit een Vlaams-nationalist je iets misdaan ofzo? iets in je jeugd?
Oud 17 juli 2008, 09:57   #12
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
toch toch, haat. anders zou je je kunnen neerleggen bij een eventuele beslissing van de meerderheid. maar dat kan je niet, je haat verblindt je. dus, vanwaar die haat?

heeft er ooit een Vlaams-nationalist je iets misdaan ofzo? iets in je jeugd?
Kijk, ik hou van België met heel mijn hart en ziel.
Als ik zie dat de flaminganten de meest vuile leugens en dirty-tricks gebruiken om dit land kapot te krijgen, dan hou ik daar een grondige dégout van over.
Heeft niks met haat of jeugdervaringen te maken.
Trouwens, de meerderheid van de vlamingen wil niet splitsen, de meerderheid van de wereldvreemde politiekers daarentegen wel. Laat een referendum organiseren en zeg me dan wat de meerderheid denkt.

Oud 17 juli 2008, 10:10   #13
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Je kan naar het zuiden van het land gaan wonen. Daar zullen ze graag Vlamingen zien komen die zich Belg noemen. Deze 'Belgen' werken hard en je kan ze toch constant beledigen en uitzuigen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:13   #14
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet correct. U zal uw domicilie ook moeten veranderen op zijn minst. En dan hangt het er ook van af hoe de eventuele scheiding geregeld wordt. Als men overeenkomt dat de laatste domicilie in België telt, dan krijgt u toch een nationaliteit toegewezen. Dat men dergelijke regeling zal treffen is duidelijk, aangezien het recht op een nationaliteit een mensenrecht is.

U kan echter wel degelijk staatsloze worden. Ik dacht dat je je naam dient op te geven bij de Verenigde Naties.

Mijn persoonlijke mening is wel dat u volgens mij niet goed beseft wat dat inhoudt, staatloosheid. Dat betekent dat u niet onder de bescherming staat van een overheid, wat ook betekent dat u geen paspoort en dergelijke kan krijgen. Het is een mensenrecht voor iets. Als u die gevolgen wel begrijpt, dan kan ik u niet anders dan een verwend heerschap vinden die geen empathie kan hebben met zijn medemens die wel degelijk staatloos is en die toestand zo snel mogelijk wil veranderen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:23   #15
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat is niet correct. U zal uw domicilie ook moeten veranderen op zijn minst. En dan hangt het er ook van af hoe de eventuele scheiding geregeld wordt. Als men overeenkomt dat de laatste domicilie in België telt, dan krijgt u toch een nationaliteit toegewezen. Dat men dergelijke regeling zal treffen is duidelijk, aangezien het recht op een nationaliteit een mensenrecht is.

U kan echter wel degelijk staatsloze worden. Ik dacht dat je je naam dient op te geven bij de Verenigde Naties.

Mijn persoonlijke mening is wel dat u volgens mij niet goed beseft wat dat inhoudt, staatloosheid. Dat betekent dat u niet onder de bescherming staat van een overheid, wat ook betekent dat u geen paspoort en dergelijke kan krijgen. Het is een mensenrecht voor iets. Als u die gevolgen wel begrijpt, dan kan ik u niet anders dan een verwend heerschap vinden die geen empathie kan hebben met zijn medemens die wel degelijk staatloos is en die toestand zo snel mogelijk wil veranderen.
Ik zal inderdaad bewust voor het statuut van staatloze kiezen, boven het statuut van onderdaan van de staat vlaanderen.
Ik besef de gevolgen ten zeerste, en u mag mij gerust een verwend heerschap noemen daarvoor.
Het bewust kiezen voor geen onderdaan te worden van vlaanderen is dan ook enkel voor verwende heerschappen, he? De niet-verwende heerschappen nestelen zich in hun opgedrongen situatie, zonder te klagen. (Of in het geval van niet-verwende vlamingen: met aldoor klagen)

Oud 17 juli 2008, 10:37   #16
luke
Vreemdeling

Standaard hoelang nog belgie?

Citaat:
Kijk, ik hou van België met heel mijn hart en ziel.
Als ik zie dat de flaminganten de meest vuile leugens en dirty-tricks gebruiken om dit land kapot te krijgen, dan hou ik daar een grondige dégout van over.
Heeft niks met haat of jeugdervaringen te maken.
Trouwens, de meerderheid van de vlamingen wil niet splitsen, de meerderheid van de wereldvreemde politiekers daarentegen wel. Laat een referendum organiseren en zeg me dan wat de meerderheid denkt.
Gij zijt een overtuigde belgicist, dat was ik ook....gedurende de oorlog reeds was ik weerstander (van de NKB.-MNR) als ge dat nog kent en werd na de oorlog als dusdanig erkend. Sedert ik voor een dertigtal jaren naar de Ierse Republiek gaan wonen ben(om persoonlijke redenen :overlijden van mijn echtgenote) ben ik van gedacht veranderd, om meerdere redenen waaronder de voornaamste wel was de niet begrijpende instelling van mijn landgenoten waaronder ik leed na tien jaren politieke ten dienste stelling....Bij toeval heb ik daar in de Republiek vastgesteld dat er daar ongetwijfeld meer "oude belgen "(onze voorouders?????)woonden dan bij ons( gezegend zij Pirenne voor zijn verzinsels). U zult begrijpen dat ik niet erg meer onder de indruk kan komen van Uw ongetwijfeld goed bedoelde theorieen, maar toch afstand moet nemen van deze fantasieen welke ik in mijn jeugd ook met zoveel overtuiging verdedigd heb , zelfs met inzet van mijn leven.
Met innige deelneming,
Luke
luke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:47   #17
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Gij zijt een overtuigde belgicist, dat was ik ook....gedurende de oorlog reeds was ik weerstander (van de NKB.-MNR) als ge dat nog kent en werd na de oorlog als dusdanig erkend. Sedert ik voor een dertigtal jaren naar de Ierse Republiek gaan wonen ben(om persoonlijke redenen :overlijden van mijn echtgenote) ben ik van gedacht veranderd, om meerdere redenen waaronder de voornaamste wel was de niet begrijpende instelling van mijn landgenoten waaronder ik leed na tien jaren politieke ten dienste stelling....Bij toeval heb ik daar in de Republiek vastgesteld dat er daar ongetwijfeld meer "oude belgen "(onze voorouders?????)woonden dan bij ons( gezegend zij Pirenne voor zijn verzinsels). U zult begrijpen dat ik niet erg meer onder de indruk kan komen van Uw ongetwijfeld goed bedoelde theorieen, maar toch afstand moet nemen van deze fantasieen welke ik in mijn jeugd ook met zoveel overtuiging verdedigd heb , zelfs met inzet van mijn leven.
Met innige deelneming,
Luke
Kijk Luke,

Allereerst mijn welgemeende respect voor uw engagement tijdens de oorlog.
Ik vind het spijtig dat uw landgenoten u blijkbaar respectloos behandeld hebben. Mijn idee is dat het waarschijnlijk de nederlandstalige landgenoten waren, die u zo behandeld hebben, al kan ik verkeerd zijn.

Ik ben inderdaad een overtuigde Belgicist en mogelijks zal ik na een vlaamse onafhankelijkheidsverklaring ook uitwijken naar landen die minder egoistisch zijn dat deze staat die er mogelijks zit aan te komen.

Nogmaals mijn welgemeende respect en hoogachting voor uw getoonde engagement ten aanzien van België!

Oud 17 juli 2008, 11:16   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het spijtig dat uw landgenoten u blijkbaar respectloos behandeld hebben. Mijn idee is dat het waarschijnlijk de nederlandstalige landgenoten waren, die u zo behandeld hebben, al kan ik verkeerd zijn.
Voor alle zekerheid heeft het Waalse gewest AL de documenten die handelen over collaboratie vernietigd een aantal jaren geleden. Nog even geduld en binnen een paar jaar was REX en Degrelle een vlaamsnationalistische partij!

Citaat:
Ik ben inderdaad een overtuigde Belgicist en mogelijks zal ik na een vlaamse onafhankelijkheidsverklaring ook uitwijken naar landen die minder egoistisch zijn dat deze staat die er mogelijks zit aan te komen.
en waarom kies je ineens niet voor La Wallonie? Mooie taal, brave menskes, veel natuur... mijn liefje wat wil je nog meer? GEEN VLAMINGEN?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:32   #19
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal inderdaad bewust voor het statuut van staatloze kiezen, boven het statuut van onderdaan van de staat vlaanderen.
Ik besef de gevolgen ten zeerste, en u mag mij gerust een verwend heerschap noemen daarvoor.
Het bewust kiezen voor geen onderdaan te worden van vlaanderen is dan ook enkel voor verwende heerschappen, he? De niet-verwende heerschappen nestelen zich in hun opgedrongen situatie, zonder te klagen. (Of in het geval van niet-verwende vlamingen: met aldoor klagen)
Kijk, het is normaal dat u liever de Belgische nationaliteit heeft als de Vlaamse. Daar is niets op te zeggen. Maar dat u liever staatloos bent dan Vlaams, dat gaat er niet in.

Ja, ik vind u een verwende mens, iemand die uit extremisme, want dat is het, kiest voor rancune en een toestand waar de meeste normale mensen zo spoedig mogelijk proberen uit te raken. Bovendien geeft het aan dat u een potentiële slechte verliezer bent (België bestaat immers nog), dus u vernedert uzelf.

De soep wordt niet zo heet gegeten als ze uitgeschept wordt. Als het ooit zo ver komt (en dat is verre van zeker), zal u het toch niet zo ver laten komen, daar ben ik zeker van. Zelf zal ik braaf de Vlaamse nationaliteit aanvaarden en ik denk, ondanks uw grootspraak, u ook.

En stel dat iedere belgicist nu eens zou doen wat u doet. Denkt u echt dat er een hereniging mogelijk zal zijn als geen enkele belgicist in het parlement kan komen omdat hij geen recht heeft als staatloze om verkozen te worden?

Neen, ik vind uw reactie dom, agressief, verwend en nog wat van die mooie woorden.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 13:41   #20
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel hier wat geschiedenisles over de Lage landen en hun relatie met Frankrijk:
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/mainpage.htm

http://users.telenet.be/-Colen-/fr.html

Ik denk als ge dit gelezen hebt dat ge er heel wat meer van verstaan zult. Heb ik ook gedaan want in mijn vaderlandse geschiedenis klopte het niet helemaal.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 17 juli 2008 om 13:41.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be