![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() ik ben geen belg maar een Frans-vlaming (van het Noorden van Frankrijk). De Nederlandse Taalunie en de Vlaamse Gemeenschap zijn aan het zorgen dat onze identiteit verdwijnt. Ze oefenen druk op onze onderwijs instellingen om het onderwijs van het Frans-vlaams stop te zetten.
Als het Frans-Vlaams verdwijnt, verdwijnt Frans-Vlaanderen en dan het onderwijs van het Nederlands. Waarom zou een gewone fransman het Nederlands leren? Als u op de link hieronder klikt, zal u het artikel van de morgen kunnen lezen en ook de verschillende reacties: http://fvlinhetnederlands.actieforum...t7-15.htm#1052 Alvast Bedankt voor uw tijd en aarzel ook niet om dit bericht naar uw familie en vrienden door te sturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Uhm...
Frans Vlaanderen is ook Frans, net zo als dat l'Alsace en Lorraine Frans zijn. Zij hebben gewonnen, wij hebben verloren. Give it up! Over 20 jaar spreken we toch allemaal Engels. *stiekem ben ik toch Heel-Nederlander*
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vele Noord-Fransen werken toch in Vlaanderen, dus waarom niet Nederlands leren ipv het dialect?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Lees maar ff deze:
Beste mensen van De Nederlandse Taalunie en van de Vlaamse Gemeenschap, Ik ben onder het indruk van jullie analyse vermogen. Ik bewonder het manier dat jullie het Belgische Vlaamse en het Nederlandse context in Frans-Vlaanderen toepassen. Inderdaad, sinds binnenkort zorgen jullie dat: • het onderwijs van het Frans-Vlaams stopgezet wordt. • iedere spoor van de Franse-Vlaamse cultuur en identiteit verdwijnt. Dankzij jullie innovatieve en ingenieuze initiatieven: • is Frans-Vlaanderen aan de rand van Parijs te worden. • zijn we aan gewone Fransen te worden zonder enige link meer met jullie. • Zijn onze banden met jullie alleen maar aan het zakelijke te worden en niet meer historistich, cultureel.... Kortom: Jullie zorgen dat jullie gewone buren worden i.p.v onze broers zoals het niet zo lang geleden het geval was. Dankzij jullie, zal binnen 10 jaar Frans-Vlaanderen volledig verdwenen zijn !!! en binnen 5 jaar, zal niemand meer het Nederlands in Frans-Vlaanderen leren. Inderdaad, waarom zou een gewone fransman het Nederlands leren? De internationale taal is het Engels toch? Mvg, Een Frans-Vlaming die net begrepen heeft dat hij één van de laatste Frans-vlamingen is. P.S. Een Frans-Vlaming die in Belgisch-Vlaanderen woont en die in Nederland gewoond heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je in Frans-Vlaanderen bv. de weg vraagt in het Nederlands, is de kans groot dat men je antwoordt: "Je moet geen "Belgs" spreken, klap maar gewoon Vlemsch, dan zal ik je verstaan"... Het leren van Vlaams is een tussenstap om in een volgende fase gemakkelijker Nederlands te leren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
KFV werd opgericht in 1947 door André Demedts en Luc Verbeke en tot vorig jaar had de organisatie nog jaarlijkse cultuurdagen, die afwisselend doorgingen in Waregem en het Franse Belle. Daar komt na 60 jaar nu ook een einde aan. De KFV werkt wegens gebrek aan financiële steun nog enkel verder met een jaarlijks tijdschrift en zet ook zijn cursussen Nederlands in Frnas-Vlaanderen verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Hebben de belgische Vlamingen zo wenig belang voor Frans-vlaanderen?
Of moeten wij (Frans-Vlamingen) van de Belgische vlamingen verdwijnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Sorry Pol, onze berichten hebben tegen elkaar gebotst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() In tegenstelling Nederlandse Taalunie en de Vlaamse Gemeenschap, heeft de KFV het belang van het Frans-Vlaams in frans-vlaanderen begrepen en is zeker niet tegen de les van frans-Vlaams op school.
Als de Frans-vlaming niet bewust zijn dat ze vlamingen zijn, zullen ze niet het Nederlands leren. Die bewustheid komt van het Frans-Vlaams en de cultuur van Frans-Vlaanderen. P.S. De Akademie Nuuze Vlaamsche Tale organiseert de lessen van het Frans-vlaams in Frans-Vlaanderen. www.anvt.org Laatst gewijzigd door Seb_FVL : 26 augustus 2008 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook in Knack staat er deze week een artikel over Zuid-Vlaanderen. Waar is het woordenboekje van Cyriel naartoe?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb een woordenboek van Cyriel Moeyaert thuis. Het probleem is dat er alleen maar een richting is van het Frans-Vlaams naar het Frans en Naar het Nederlands en niet andersom.
De ANVT is bezig met een woordenboek samen te stellen. Er bestaat ook een website met de grammaticale regels: http://grammaire.flamande.free.fr/ Hieronder de link van een TV reportage over de Frans-Vlaams lessen: http://nl.youtube.com/watch?v=m6mHabCJSpU Laatst gewijzigd door Seb_FVL : 26 augustus 2008 om 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga dat één van de dagen eens bekijken. Weet dat we bij Meervoud wel nog altijd aandacht schenken aan Zuid-Vlaanderen.
Wat vind je van de Ch'ti-gekte?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() De film van Dany Boon is echt een ramp voor onze cultuur. We hadden zeker niet van zijn film nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net daarom. Je zou hier vaker moeten komen posten en informatie geven over de gang van zaken in Zuid-Vlaanderen. Wees gerust, je zal hopen modder over je heen krijgen, zoals we dat hier allemaal krijgen. Toch doen! Het is de moeite meer dan waard.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Zijn er andere websites, fora enz waar ik kan het nieuws verspreiden?
Het is belangrijk dat wat de Taalunie in Frans-vlaanderen doet door iedereen bekend wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Omdat in Westvlaanderen ook niet in het Nederlands gepraat wordt maar in het 'Westvlaams' dat véél dichter aanleunt bij het oude 'Vlemsch'. Het Vlemsch is een prachtige taal dat zeker niet verloren mag gaan! Maar ik vrees dat het toch wel op zn einde loopt. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Neen, ik vind dat jullie (ook onze) dialecttaal NOOIT mag verdwijnen, en jullie moeten er alles aan doen om dit tegen te gaan. Zet druk op de taalunie ee, zet meerdere petitie's (via internet) ed. Maak er ruchtbaarheid van, zorg dat er over gesproken en gediscussiëert wordt.
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ik vond het een archistomme film en een belediging voor alle Frans-Vlamingen. ![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() We zijn contact met kranten, TV en radiozenders op te nemen.
Als jullie contact personen hebben, niet aarzel om mij te sturen. |
![]() |
![]() |