Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Wat verwacht u 1 augustus,de dag van het laatste oordeel?
de regering heeft garanties voor een grote staatshervorming 2 2,90%
de 3 verkenners geven hun opdracht terug aan de koning 15 21,74%
het parlement/de Vlaamse partijen zeggen het vertrouwen in de regering op 5 7,25%
de Vlaamse ministers stappen uit de regering 2 2,90%
de staatshervoming komt op de lange baan en Leterme regeert door 45 65,22%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2008, 08:09   #1
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard wat verwacht u 1 augustus ,de dag van het laatste oordeel?

Als u nog een andere uikomst verwacht ,dan graag uw mening.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 juli 2008 om 08:34.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 08:35   #2
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

In ieder geval zal er opnieuw impasse tot en met zijn. Deze drie heren zullen niet slagen in hun opdracht en zullen dan het dan ook opgeven. Het is natuurlijk gissen naar wat dit precies zal inluiden ...

Eigenlijk wou Albeirke gewoon 'n regering hebben voor de nationale feestdag. Het feit dat deze regering zelfs niet meer durft verschijnen in het parlement voor het benodigde vertrouwen is veelzeggend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 08:44   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men blijft gewoon aanmodderen tot de regionale verkiezingen.

Daarna is het best mogelijk dat CD&V/N-VA het cordon opblazen en de Franstaligen tegenover het VB en LDD plaatsen.

YLT is niet te schatten in de wraak die hij zal nemen tegen de Franstaligen die reeds meer dan 400dagen dit land onbestuurbaar houden en reeds meer dan 8jaar in de ontwettelijkheid met BHV.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 09:04   #4
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ik denk eigenlijk een combinatie van puntje 2 en 5: de verkenners slagen niet in hun opdracht, ze geven het terug aan de Koning, de CD&V besluit daarop 'het land te redden' waardoor ze 1) de staatshervorming op de lange baan schuiven, en 2) het kartel opblazen met N-VA

ik hoop echter dat het niet volgens dit schema verloopt
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 juli 2008 om 09:04.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 09:48   #5
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Dan zullen de bokken van de schapen gescheiden worden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 10:12   #6
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik denk eigenlijk een combinatie van puntje 2 en 5: de verkenners slagen niet in hun opdracht, ze geven het terug aan de Koning, de CD&V besluit daarop 'het land te redden' waardoor ze 1) de staatshervorming op de lange baan schuiven, en 2) het kartel opblazen met N-VA

ik hoop echter dat het niet volgens dit schema verloopt

Beste Lollysticky en alle anderen,

Dit scenario zit er dik in, behalve dat YLT het kartel niet zelf zal moeten opblazen want BDW heeft daarmee al gedreigd. Daarmee laat BDW het NVA de zwarte piet toespelen, waardoor zijn dreiging naar mijn bescheiden mening een slechte tactische zet is.

Wat volgt dan ? Als het NVA niet langer het vertrouwen in de regering handhaaft, ontbreekt het Leterme I (bis) aan een meerderheid aan Vlaamse zijde. In theorie hoeft dit niet maar 'k ben benieuwd of de CD&V dit kan maken want dit is dan de facto een anti-Vlaamse regering.

Dus dan wordt het werkelijk kiezen of delen. In een poging om 2009 nog te halen kan CD&V, onder het mom van de socio-economische problemen, nog altijd voorstellen om SP.a aan boord te hijsen (Leterme II).
Dan moet SP.a Leterme uit de nood helpen en dat zie ik niet onmiddellijk gebeuren, want de jonge generatie (C. Gennez ...) ziet dan de oude krokodillen terugkomen.
Trouwens, ook de Open VLD moet daarmee akkoord gaan. Die hebben tot nu een klassieke tripartiete afgewezen, maar die kunnen van gedacht veranderen want wat is het alternatief: de terugkeer van old boy Guy.

Dat is immers het meest logische vervolg: de val van Leterme I bis in het najaar en naar vervroegde federale verkiezingen zonder kartel CD&V-NVA want dit ligt inmiddels aan diggelen.
Geen vettevis, zelfs geen sprot met als gevolg als winnaars uit de bus: Open VLD en SP.a. met "staatsman" Guy Verhofstadt als de grote overwinnaar. Optimisme is a moral duty !
Wie GVH momenteel steunt in zijn tocht door de woestijn wordt minister, zijn grootste interne vijand K. De Gucht wordt weggepromoveerd als Europees commissaris.

That's it. Bewaar dit bericht maar in uw archief. 'k Zal er niet ver naast zijn. Rendez-vous: eind 2008.

Bericht voor Guy: wat Noël voor u doet, kan ik ook voor veel minder poen.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 10:42   #7
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af hoe deze verkenners niet kunnen slagen. Het enige dat men van hen verlangt is een overleg op te starten. Het verkopen van de garanties aan hun achterban moet het kartel zelf doen.
Oud 21 juli 2008, 10:55   #8
Oberon
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe deze verkenners niet kunnen slagen. Het enige dat men van hen verlangt is een overleg op te starten. Het verkopen van de garanties aan hun achterban moet het kartel zelf doen.
Luister, met alle respect voor de drie verkenners. Voor hen en hun naasten is het een moment de gloire. In deze komkommertijd kunnen zij eventjes in het voetlicht treden.
Voor de rest van de planeet zullen zij een kleine voetnoot zijn in de Belgische geschiedenis. Zij moeten niet slagen, zij dienen enkel om de crisis rond 15 juli te bezweren, om tijd te winnen.
Want wat zal op op 31 juli op tafel liggen: niks, niks en niks, driewerf niks. En was er nog een vierde bemiddelaar bijgeweest (K. Peeters), 't was nog niks. Gelukkig heeft hij dit bijtijds ingezien.
Jammer voor YLT maar zijn tactiek faalt want BDW heeft hem de wacht aangezet. (31 juli) Vanaf dan vallen wij in mijn hierboven uitvoerig beschreven scenario, waarbij noch de NVA noch het CD&V wint.

Tussen haakjes, de Vlaamse partijen CD&V en Open VLD zijn nu blij met een dode mus. De Franstaligen zijn nu aan zet, welke Franstaligen ? Met alle respect: 3 oud- en uitgedienden ...

Laatst gewijzigd door Oberon : 21 juli 2008 om 10:55.
Oud 21 juli 2008, 10:57   #9
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ik denk niet dat Open-VLD en SP.A een klinkende overwinning zullen behalen in de volgende verkiezingen ze :/
ik denk dat het eerder LDD zal zijn die met de meeste stemmen zal gaan lopen... enfin... verkiezingen kun je nooit op voorhand voorspellen
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:02   #10
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat Open-VLD en SP.A een klinkende overwinning zullen behalen in de volgende verkiezingen ze :/
ik denk dat het eerder LDD zal zijn die met de meeste stemmen zal gaan lopen... enfin... verkiezingen kun je nooit op voorhand voorspellen
In ieder geval zullen de Vlaamse partijen flink winnen.
Verhofstadt zie ik niet terugkomen.
Hij heeft geen enkele belangrijke staatshervorming tot stand gebracht.
Alleen het billen likken van de franstaligen, behoorde to zijn beste kwaliteit.
De meerderheid van de Vlamingen zit daar niet meer op te wachten

Laatst gewijzigd door JP Coen : 21 juli 2008 om 11:07.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:03   #11
Oberon
Partijlid

Standaard

Citaat:

Beste lollysticky,

Dat kan goed zijn. Op de avond zelf van de verkiezingen zal JMDD wel glunderen vanwege de uitslag van de LDD. Maar 't is niet omdat de partij vooruitgaat dat men uiteindelijk ook overwinnaar is.

De werkelijke overwinnaar is de partij die na de verkiezingen het best aan zet komt.
Kijk maar naar de laatste verkiezing: Open VLD verliest zwaar maar weegt veel zwaarder door in Leterme I dan onder Paars met haar eigen premier GVH die compromissen moet sluiten met SP.a. En dat is wat uiteindelijk telt.

Men mag nog zoveel champagne drinken op de verkiezingsavond ... als men de week na de verkiezingen niet mee aan de onderhandelingstafel zit, hou je daar enkel een kater aan over. (zelf gevonden)

Laatst gewijzigd door Oberon : 21 juli 2008 om 11:06.
Oud 21 juli 2008, 11:05   #12
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
Beste Lollysticky en alle anderen,

Dit scenario zit er dik in, behalve dat YLT het kartel niet zelf zal moeten opblazen want BDW heeft daarmee al gedreigd. Daarmee laat BDW het NVA de zwarte piet toespelen, waardoor zijn dreiging naar mijn bescheiden mening een slechte tactische zet is.

Wat volgt dan ? Als het NVA niet langer het vertrouwen in de regering handhaaft, ontbreekt het Leterme I (bis) aan een meerderheid aan Vlaamse zijde. In theorie hoeft dit niet maar 'k ben benieuwd of de CD&V dit kan maken want dit is dan de facto een anti-Vlaamse regering.

Dus dan wordt het werkelijk kiezen of delen. In een poging om 2009 nog te halen kan CD&V, onder het mom van de socio-economische problemen, nog altijd voorstellen om SP.a aan boord te hijsen (Leterme II).
Dan moet SP.a Leterme uit de nood helpen en dat zie ik niet onmiddellijk gebeuren, want de jonge generatie (C. Gennez ...) ziet dan de oude krokodillen terugkomen.
Trouwens, ook de Open VLD moet daarmee akkoord gaan. Die hebben tot nu een klassieke tripartiete afgewezen, maar die kunnen van gedacht veranderen want wat is het alternatief: de terugkeer van old boy Guy.

Dat is immers het meest logische vervolg: de val van Leterme I bis in het najaar en naar vervroegde federale verkiezingen zonder kartel CD&V-NVA want dit ligt inmiddels aan diggelen.
Geen vettevis, zelfs geen sprot met als gevolg als winnaars uit de bus: Open VLD en SP.a. met "staatsman" Guy Verhofstadt als de grote overwinnaar. Optimisme is a moral duty !
Wie GVH momenteel steunt in zijn tocht door de woestijn wordt minister, zijn grootste interne vijand K. De Gucht wordt weggepromoveerd als Europees commissaris.

That's it. Bewaar dit bericht maar in uw archief. 'k Zal er niet ver naast zijn. Rendez-vous: eind 2008.

Bericht voor Guy: wat Noël voor u doet, kan ik ook voor veel minder poen.
en groen, kunnen die niet depaneren?
Ik denk toch dat GVH eerder europa ambieert dan de slangenkuil Belgie waar helemaal geen internationale eer mee valt te rapen.
Natuurlijk als de koning het op zijn blote knieen vraagt kan je misschien niet neen zeggen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:10   #13
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Verhofstad terugkomen? Ik dacht dat die weggestemd was.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:16   #14
Oberon
Partijlid

Standaard

Beste Speurneus,

1. Groen! met M. Vogels zal geen "rechtse" regering steunen. Doen ze dit toch, dan kom ik van schaamte nooit meer op dit forum.

2. Verhofstadt kan nooit n° 1 worden in Europa. Daarvoor heeft hij een te uitgesproken visie (USE) die niet door iedereen gedeeld wordt. Europa is daar nog niet rijp voor.
Als Guy moet kiezen: n° UNO in eigen land of europarlementariër, zelfs met vooraanstaande rol in de liberale fractie, is de keuze snel gemaakt.
Klein voorbehoud: Europees verandert de situatie mocht er formeel werk gemaakt worden van het Europa met twee snelheden, ook een idee van GVH. In die vereniging van de kernlidstaten, (hoe noemen we dit ?) kan hij wel een voorname rol spelen en dan kiest hij voor Europa.
Oud 21 juli 2008, 11:20   #15
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Verkiezingen in het najaar, zoals ik reeds eerder aangaf. Als ze het wat handig spelen kunnen de Vlaamse regeringspartijen daar zelfs winst uit halen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:22   #16
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon
Jammer voor YLT maar zijn tactiek faalt want BDW heeft hem de wacht aangezet. (31 juli) Vanaf dan vallen wij in mijn hierboven uitvoerig beschreven scenario, waarbij noch de NVA noch het CD&V wint.
Als het Vlaams Kartel op een of andere manier deze regering kan doen struikelen , met verkiezingen als gevolg, dan zal het kartel daar geen stemmen bij verliezen. Waarom zouden de VK -stemmers in 2007 van mening veranderen? Heeft YLT dan werkelijk niet alles geprobeerd? (Zo kan het uitgespeeld worden - de martelaarsrol - , want in de feiten , heeft die man practisch op alles toegegeven, maar dan nog onvoldoende voor Frankofonia.)
Oud 21 juli 2008, 11:24   #17
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
1. Groen! met M. Vogels zal geen "rechtse" regering steunen. Doen ze dit toch, dan kom ik van schaamte nooit meer op dit forum.
U onderschat het verlangen van Vogels om toch maar een postje te hebben ... Wat zei ze in de begintijd van agalev ook al weer ??? Bij elke verkiezing zullen er nieuwe mensen aan de top staan bij de groene partij ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:31   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
U onderschat het verlangen van Vogels om toch maar een postje te hebben ... Wat zei ze in de begintijd van agalev ook al weer ??? Bij elke verkiezing zullen er nieuwe mensen aan de top staan bij de groene partij ???
Kom manta, Maria doet dat alleen maar als de mensen dat werkelijk willen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:33   #19
Oberon
Partijlid

Standaard

Beste Stab en beste Manta,

1. Dat is het precies. Na 31 juli is er geen kartel meer als BDW woord houdt, tenzij heel de CD&V Leterme laat vallen. Tja waarom is hij dan niet gevallen op 15 juli ? U beseft toch dat wij nu een schijnvertoning meemaken om deze regering staande te houden. Cavalia valt in het niets in vergelijking met deze acrobatie om de ruiter Leterme in het zadel te houden.

2. Juist omwille van M. Vogels en haar entourage. Zij is nog van de oude stempel die zich geen twee keer aan regeringsdeelname zal verbranden. Mocht de jongere garde het nu voor het zeggen hebben bij Groen! dan zaten ze nu wellicht samen met Ecolo in de regering Leterme I zonder de PS.
Weet dat Reynders en de Ecolo-voorzitter wiens naam mij ontglipt, dikke vrienden zijn. Zij zouden er alles aan gedaan hebben om de PS niet te laten meeregeren. Dit kon niet omdat Groen! niet mee wou.

Laatst gewijzigd door Oberon : 21 juli 2008 om 11:41.
Oud 21 juli 2008, 11:54   #20
FDM
Banneling

Standaard

'Als u nog een andere uikomst verwacht ,dan graag uw mening.'

Dicorupto valt van de trap , grabbelt de luchtpijp van Reynders en breekt de kop van Millcut
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be