Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2008, 01:55   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Rusland verbreekt banden met de NAVO

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...1B468E9D0.html

Rusland zal waarschijnlijk reageren op de komst van het raketschild door wapensystemen proberen te plaatsen op Cuba en Venezuela. De onderstaande cartoon is wel grappig. Ik vraag me af in hoeverre de cartoon de waarheid illustreert.

Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 06:27   #2
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...1B468E9D0.html

Rusland zal waarschijnlijk reageren op de komst van het raketschild door wapensystemen proberen te plaatsen op Cuba en Venezuela. De onderstaande cartoon is wel grappig. Ik vraag me af in hoeverre de cartoon de waarheid illustreert.

Leuke cartoon.

Als er inderdaad wapensystemen worden geplaatst op Cuba en in Venezuela, heb ik maar één opmerking: "Lekker gedaan Bush-kliek. Zijn we weer ruim 40 jaar terug ten tijde van de Cuba-crisis."

De EU heeft overigens ook schuld. Ze had veel feller moeten optreden tegen dat raketschild in Polen. 'Afweer tegen Noord-Koreaanse raketten.' Dat is niet eens meer een smoes, dat is regelrechte provocatie.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 08:31   #3
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De EU heeft overigens ook schuld. Ze had veel feller moeten optreden tegen dat raketschild in Polen. 'Afweer tegen Noord-Koreaanse raketten.' Dat is niet eens meer een smoes, dat is regelrechte provocatie.
Volledig akkoord.
We hadden NATO moeten opdoeken op het einde van de koude oorlog
& een Europese alliantie moeten beginnen.
Oud 22 augustus 2008, 08:44   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zich beschermen tegen ongemanierde boeren zal toch wel geen overdreven luxe zijn...

Het wordt voor onze linkse vrienden stilletjesaan weer tijd om de vredesbeweging boven te halen en vredesmarsen te organiseren...

Dat in Rusland tegenwoordig één man de absolute macht heeft en zich van niets of niemand iets aantrekt... dat wekt bij hen bewondering op...

De kiekens...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 08:46   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Leuke cartoon.

Als er inderdaad wapensystemen worden geplaatst op Cuba en in Venezuela, heb ik maar één opmerking: "Lekker gedaan Bush-kliek. Zijn we weer ruim 40 jaar terug ten tijde van de Cuba-crisis."

Toevallig zijn dat communistische regimes...

Maar is/wordt Rusland communistisch? Natuurlijk niet...
Dat is louter toevallig...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 08:57   #6
Bouelge
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Volledig akkoord.
We hadden NATO moeten opdoeken op het einde van de koude oorlog
& een Europese alliantie moeten beginnen.
Hoe we het draaien of keren, en welke kritiek wij ook mogen uiten, we mogen blij zijn dat de Navo niet is opgedoekt en we lekker onder de VS-mantel mogen blijven schuilen (tot ergernis soms van de Amerikanen btw). Al de pogingen om naast de VS ook een stevige EU pijler te hebben binnen de Navo zijn roemloos ten onder gegaan...
Bouelge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 09:36   #7
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we mogen blij zijn dat de Navo niet is opgedoekt en we lekker onder de VS-mantel mogen blijven schuilen
Waarom dan wel? Wat heeft het ons opgeleverd?
- Het Oostblok staat vol Amerikaanse legerbasissen.
- Kosovo is onafhankelijk
- Boel met Rusland.

BRAVO!

De Amerikanen zijn juist TEGEN een Europees leger & TEGEN een verenigd Europa... Zolang wij meedoen met hun imperialistisch geopolitiek vehikel, doen ze wat ze willen.
Oud 22 augustus 2008, 10:05   #8
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Waarom dan wel? Wat heeft het ons opgeleverd?
Dat we kunnen vertrouwen op de militaire macht van de USA waardoor we zelf niet te veel moeten investeren in een geldverslindend militair aparaat.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 10:46   #9
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Europa moet wakker worden, dat raketschild ongedaan maken en vervolgend de Europese Verdragsorganisatie (EVO) oprichtten dat zich noch met de VS, noch met Rusland allieert.

Overigens - dit klink heel extreem, ik weet het - maar we stevenen in mijn ogen echt op een nieuwe Koude Oorlog of erger af:
* Rusland behoud een deel van Georgië, ondanks haar afspraken (puur imperialisme)
* Een grote NAVO-oefening in de Zwarte Zee, de thuisbasis van de Russische Vloot
* Amerikaanse raketten in Polen en Tjechië ... richting Rusland gericht
* Amerika die plotseling in juni 2009 haar legers uit Irak terugtrekt (vijf jaar was dat uit den boze, en nu ineens is alles snel mogelijk)
* Rusland die alle militaire samenwerking met de NAVO bevriest.

In mijn ogen echte tekenen dat er iets gruwelijks mis aan het gaan is, en dankzij die verdoemde NAVO zitten wij als Europa er middenin...
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 10:51   #10
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Lap, de kouwe oorlog is weer begonnen.
Ge waart iets eerder , Heel Nederlander, neemt me de woorden uit het toetsenbord..
Oud 22 augustus 2008, 10:54   #11
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Dankje: leg alle berichten maar naast elkaar. Van een regionale oorlog is nu op een internationaal spanningsniveau. Wat word dit nog meer? Ik vraag het me werkelijk af...

En nu blijkt ook maar weer wat voor een corrupte zooi Rusland is: Dmitri Medvedev is de president, maar de enige die je hoorde was Vladimir Poetin. Die man is echt gewoon nog steeds aan de macht, of Medvedev is anders als ik me had voorgesteld...
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 13:25   #12
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Op de één of andere manier heb ik wel het gevoel dat dit geen normaal conflict is, er zijn zoveel dingen die meespelen die met meer dan Georgië alleen te maken heeft.

Persoonlijk heb ik er ook geen idee van hoe Europa zich moet opstellen. Misschien in de eerste plaats zich houden bij de feiten, en niet met verwijten slingeren waar ze zelf ook niet zuiver op de graad zijn. In een conflict is het belangrijk dat je geloofwaardig blijft om onderhandelingen enige slaagkans te geven. Maar blijkbaar is dit geen optie, lang leve de spindokters. Verhalen zijn zo tegenstrijdig dat je weet dat er aan de berichtgeving heel wat schort. Blijkbaar vindt geen enkele partij dat ze gebaat zijn om de zaken nuchter voor te stellen. Hieruit is duidelijk dat er grote belangen op het spel staan, die in de nevelen moeten blijven.

Dat Rusland zijn banden verbreekt met de Navo is geen akkefietje, uiteindelijk is de Navo in het leven geroepen ter handhaving van de wereldvrede en vooral als tegengewicht tegen de voormalige ussr. De samenwerking met Rusland was een grote stap voorwaarts. Het was een manier om Rusland te overtuigen van het tegendeel dat de Navo voor hun in principe geen bedreiging is. Misschien had de navo moeten herbekeken worden na de val van de sovjet-unie en Rusland ondanks zijn zwakke positie het respect gegeven hebben door op een nieuwe lei een verbond af te sluiten. Het westen is er teveel vanuit gegaan dat de Russische ster voorgoed van het Wereldtoneel was verdwenen en redeneerde dat het aan Rusland was om toenadering te zoeken. Dat de Navo dan nog gebruikt wordt om Rusland via invloedsuitbreiding te dwingen inschikkelijk te zijn lijkt mij een zware misrekening. Het is dan ook begrijpelijk dat Rusland de Navo beschouwt als een bedreiging en onmogelijk hun toenadering van de laatste jaren naar hun toe serieus kunnen nemen. Blijkbaar denken sommige wereldleiders dat we nog in de jaren 90 leven, waar je in ruil voor dollars Rusland alles kon laten doen. Die kaart wordt nu echter onmogelijk enerzijds is er geen geld, anderzijds zijn de Russen daar veel minder gevoelig voor geworden sinds energie een pak duurder is geworden. Rusland heeft nu niet de meest gezonde economie maar dat kan ook niet van Westerse landen gezegd worden. Bovendien zijn de Russen uit een dal aan het kruipen terwijl het westen dreigt in dat dal te vallen door het economische succesverhaal van China.

Dit is dan ook wat een oplossing heel moeilijk maakt, een compromis wordt bijna altijd afgekocht wanneer men in elkaars vaarwater zit, als alle partijen zonder financiële ruimte zitten is een compromis dan ook heel moeilijk. Het is duidelijk dat dit geweten is, de vervroegde terugtrekking uit Irak is ondanks eerdere berichtgeving niet te verwonderen. Amerika acht het mogelijk dat de situatie kan escaleren en ze hun troepen hard nodig zullen hebben. Het toont ook aan dat ze niet snel zullen toegeven en hun onderhandelingspositie willen versterken.

Ook voor de Taliban is de gebeurtenissen niet onopgemerkt gebleven, hun acties worden aanzienlijk opgedreven in zowel Afghanistan als Pakistan. Als zijn daar ook andere redenen voor te vinden. Toch is ook dit een extra element dat de bewegingsmogelijkheden van het Westen bemoeilijkt.

Verder is de ruk naar links in Zuid-Amerika een lastige kaart voor Amerika. Hoewel Rusland niet meer links gezind is, zijn het wel potentiële bondgenoten tegen een gezamenlijke vijand.
Het Westen is dan weer veel sterker met zijn media, Rusland is op zijn minst gezegd nogal dwaas als het op hun pr aankomt.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 14:15   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Het is 'simpele' verdeel en heers politiek. De VS doen het meesterlijk. Europa kijkt ernaar. En Rusland kan er niet veel aan veranderen. De NATO is een instrument dat niets meer te maken heeft met de verdediging van Europa, eerder het tegendeel op dit moment.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 14:18   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bouelge
we mogen blij zijn dat de Navo niet is opgedoekt en we lekker onder de VS-mantel mogen blijven schuilen
Komt me over als laf en dwaas tegelijk.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 augustus 2008 om 14:19.
Oud 22 augustus 2008, 14:26   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki
Dat de Navo dan nog gebruikt wordt om Rusland via invloedsuitbreiding te dwingen inschikkelijk te zijn lijkt mij een zware misrekening.
'inschikkelijk' in wat? Rusland is geen derde wereldland waar je via westerse multinationals de grondstoffen kan controleren. Sinds het duidelijk is dat Rusland dit niet zou toelaten werd het land als 'slecht' afgebeeld in de Westerse media. En nu wordt gepoogd een nieuwe kloof te slaan tussen Rusland en Europa. In wiens voordeel is dat denkt u? Als de Europeanen niet zo verdeeld zouden zijn zou deze poging niet lukken. Het gevolg van deze evolutie zal zijn een verzwakt Europa met als enigste ambitie onder de paraplu leven van een ander...pathetisch.
Oud 22 augustus 2008, 15:37   #16
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is 'simpele' verdeel en heers politiek. De VS doen het meesterlijk. Europa kijkt ernaar. En Rusland kan er niet veel aan veranderen. De NATO is een instrument dat niets meer te maken heeft met de verdediging van Europa, eerder het tegendeel op dit moment.
Of het echt zo meesterlijk is valt nog te bekijken, Ik heb eerder de indruk dat Amerika zijn hand overspeelt. Dat Europa de dupe is, lijkt mij evident...Maar dit is een gevolg van hun eigen arrogantie in de zaak Kosovo. Wat inderdaad gestuurd is door Amerika. Ik begrijp dan ook totaal niet dat Europa dit niet inziet. Misschien heeft het er gewoon mee te maken dat de economie en andere belangen van beiden erg verweven zijn. Europa kan niet omheen Amerika en hoewel het pijn doet kunnen ze wel omheen de Russen of beter gezegd gemakkelijker. Maar of de Amerikanen hetzelfde kunnen doen met de Russen als ze doen met de Europeanen is minder evident.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 15:50   #17
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zich beschermen tegen ongemanierde boeren zal toch wel geen overdreven luxe zijn...

Het wordt voor onze linkse vrienden stilletjesaan weer tijd om de vredesbeweging boven te halen en vredesmarsen te organiseren...

Dat in Rusland tegenwoordig één man de absolute macht heeft en zich van niets of niemand iets aantrekt... dat wekt bij hen bewondering op...

De kiekens...
Dat klopt wel wat u daar zegt over Rusland & Poetin, maar de Bush-dynastie en andere MacCain-achtige oorlogsstokers zijn toch ook niet mis, nee ?
Wie is het ergste ? De Europese Unie had zich reeds lang wat kordater moeten opstellen tegen allebeiden, inplaats van onbeweeglijk tussen de hamer en het aambeeld te blijven zitten, zoals van angst versteende hazen.
En tegenwoordig hebben we die valse spleetogen uit China er ook nog bij !
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 15:56   #18
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Europa moet wakker worden, dat raketschild ongedaan maken en vervolgend de Europese Verdragsorganisatie (EVO) oprichtten dat zich noch met de VS, noch met Rusland allieert.

Overigens - dit klink heel extreem, ik weet het - maar we stevenen in mijn ogen echt op een nieuwe Koude Oorlog of erger af:
* Rusland behoud een deel van Georgië, ondanks haar afspraken (puur imperialisme)
* Een grote NAVO-oefening in de Zwarte Zee, de thuisbasis van de Russische Vloot
* Amerikaanse raketten in Polen en Tjechië ... richting Rusland gericht
* Amerika die plotseling in juni 2009 haar legers uit Irak terugtrekt (vijf jaar was dat uit den boze, en nu ineens is alles snel mogelijk)
* Rusland die alle militaire samenwerking met de NAVO bevriest.

In mijn ogen echte tekenen dat er iets gruwelijks mis aan het gaan is, en dankzij die verdoemde NAVO zitten wij als Europa er middenin...
Nu nog een MacCain, met een door de Vietnamezen murw geslagen, en onherroepelijk beschadigde hersenbrij aan de macht als marionet van dezelfden die de Bush-clan al in het cowboy-zadel hielpen, en de poppenkast kan beginnen.
Oud 22 augustus 2008, 15:59   #19
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Dankje: leg alle berichten maar naast elkaar. Van een regionale oorlog is nu op een internationaal spanningsniveau. Wat word dit nog meer? Ik vraag het me werkelijk af...

En nu blijkt ook maar weer wat voor een corrupte zooi Rusland is: Dmitri Medvedev is de president, maar de enige die je hoorde was Vladimir Poetin. Die man is echt gewoon nog steeds aan de macht, of Medvedev is anders als ik me had voorgesteld...
Hebt u zich dan ook maar één moment voorgesteld dat Medvedev iets anders was als een handlanger van Poetin ? Een stroman, die een lekker bord atoom-afval soep te eten krijgt als hij niet de bevelen van zijn heer en meester Poetin uitvoert ? De volgende presidents-termijn zal weer voor Poetin zijn, wees daar maar overtuigd van.
Oud 22 augustus 2008, 17:22   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Syrische President was onlangs in Moskou..ongetwijfeld met een shoppinglijstje voor wapentuig.Ook Iraanse - en wie weet nog welke andere hoogwaardigheidsbekleders zullen Moskou regelmatig aandoen,en het onderandere hebben over wapen-aankopen.Nu Rusland geleidelijk aan weer door "de Washington Grootmuil" in het verdomhoekje geduwd wordt,kan "wapenhandel" aan "uitgekozen" landen dienen om geopolitiek waar NATO-landen in betrokken zijn in de soep te rijden...de koude oorlog revisited dus......

Allemaal omdat een "grootmuil" in Washington niet kan verdragen dat een "grootmuil" in Moskou ook een eigen speelterreintje net buiten zijn eigen grenzen heeft

Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2008 om 17:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be