![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ter vergelijking :
a. Sarkozy kost Frankrijk jaarlijks 112 Mio EUR. b.Het Belgisch Vorstenhuis kost jaarlijks 13,5 Mio EUR |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() zoals?
![]() ik denk trouwens dat een president altijd meer of op zen minst evenveel zal kosten als een vorstenhuis.
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij mag het voor mijn part wel met wat minder doen. Maar hij doet er iets voor...
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik betaal trouwens liever meer aan iemand die ik democratisch heb verkozen dan minder aan iemand die, louter en alleen omwille van geboorte, geacht wordt 'meer' te zijn dan iemand anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo worden de kosten voor hun beveiliging verrekend als kosten van binnenlandse zaken. De kosten voor hun beveiliging in het buitenland als kosten voor staatsveiligheid. De kosten van het transport voor hun reisjes als kosten van defensie. De kosten aan hun woningen als kosten voor de dienst gebouwen. Staan militairen in voor een deel van de opvoeding van hun kinderen. Begin dus eerst eens met al die kosten op te zoeken en ook binnen de kosten aan het koningshuis te verrekenen, je zal dan versteld staan van de hoogte van dat bedrag. Zo werden er gisteren bij het defilé het dubbel aan politie mensen ingezet aan bewaking tegenover normaal, gewoon omdat men bang was voor een herhaling van wat in Nederland is gebeurd. Iets dat totaal onmogelijk is, want het openbaar verschijnen van het Nederlandse koningshuis verschilt enorm met dan van het Belgische. Bij de Franse president worden alle door hem veroorzaakte kosten aan zijn ambt gekoppeld, in België rekent men enkel de dotaties als kosten aan als kosten aan het koningshuis. Daarbij zijn ook de kosten voor ministers hun voertuigen en de aankoop van een nieuw presidentieel vliegtuig binnen de kosten aan Sarkozy gebracht, terwijl de kosten voor het koninklijke vliegtuig hier worden verrekend als kosten van defensie en de aankoop van ministeriële voertuigen onder hun departement vallen. Zie je, het zijn twee totaal andere boekhoudingen. Moest je ze wel juist vergelijken, dan zou je versteld staan van het gastronomische bedrag dat België uitgeeft aan zijn koningshuis. Want dat loopt jaarlijks ook in de honderd miljoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
JA EEN KONINGSHUIS IS DUURDERVEEL DUURDER ! je vergelijk de duurste en meest spilzieke president van een groot europees land "in casu" frankrijk dat volgens u 112 milj euro kost met ons klein landje waar er slechts een fraktie van de kosten van het koningshuis gekend zijn en de rest is dus giswerk......... niet zo fraai eigenlijk ! maar vergelijk dit eens : kosten voor rendement in Frankrijk tegenover kosten voor niks-doen in ons landje...... ja pijnlijke zaak maar soms is méérkost ook meerwaarde......... frankrijk kost per inwoner
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik had het dan nog niet over de kosten van de 4-jaarlijkse presidentiële verkiezingen, waar een vorstendom van gespaard blijft. Ik ben geen royalist. Ik open hier gewoon een normale discussie op basis van feiten. Niet op basis van bevooroordeeld en ononderbouwd gelul. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 22 juli 2009 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's weerom appelen en peren vergelijken.
Maar waarom hebben we een President nodig? We hebben een gaziljoen eerste ministers en vice eerste ministers, opvolgers en vervangers. Als er al eens eentje op reis is in functie, dan kan de rest toch wel even overpakken. Of lijkt dat teveel op werken? Kostprijs van dit idee, niks meer dan voordien, met de bijkomende besparing dat de duurste uitkeringstrekkers van't land gepromoveerd worden tot werkzoekenden of gepensioeneerden. Maar even cijfermatig. Frankrijk heeft 65,073,482 inwoners (inclusief överzeese gebieden) België heeft 10,666,866 inwoners, en da's inclusief de enclaves in Nederland. Verhouding 6.1 op 1 Uitgaven president 112 000 000 Uitgaven koningshuis 13 500 000 verhouding 8.2 op 1 In theorie is de uitkering aan de familie Saksen Coburg goedkoper dan het hebben van een president. Helaas weet zowat iedere nuchtere persoon dat de bedragen waarmee gesmeten word, absoluut niet stroken met de realiteit, noch voor de president, noch voor de koning.
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk hebben wij 50 ministers te veel ! Maar dat is een andere discussie. Open hiertoe een ander draad, wil je ? Hier gaat het over gekroonde en verkozen appelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Nochtans hebben ze ook een premier en een resem ministers, net zoals wij. Die worden ook betaald. En in Frankrijk zeker niet minder dan in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met een louter financiële vergelijking kan je de zin of onzin van een koning of president niet aantonen.
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() Heb je hier meer data over?
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() eigelijk is uw vraagstelling totaal fout opgesteld..........
de vraag zou moeten zijn : "mag je een land besturen omdat je bekwaam én verkozen bent door het volk.... of mag je die "honneurs" OPEISEN omdat je uit een koninklijke spleet de wereld ingesjeesd bent ? en daarna kan je over de kostprijs van de handel gaan overleggen ! ![]() PS ik ben ook géén royalist maar een "realist"..... die al zijn (on)kosten zélf moet betalen
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...n-kosten.dhtml http://www.n-va.be/programma/standpu...ail.asp?ID=149 http://www.knack.be/cmp/11/1502/2567...n-article.html http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...mf07032008_152 Cijfers zijn er dus niet door het huidige systeem van werken met de kosten voor het koningshuis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Minimale totale kost koningshuis: 54,4 miljoen € Dagelijkse totale kost koningshuis: 149 000 €
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat men er op dit eerder voor kiest om wat door mekaar te schreeuwen : wie 't luidst roept heeft gelijk. Sorry, wend u voor zoiets naar de gelagzalen van café " 't Duifje lacht" of "De Sportvrienden bij Jeanneke". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.news.at/articles/0405/10/...ndespraesident In Oostenrijk vinden ze een tienmaal-goedkopere-als-Be-koning al duur, als ik de tabellen ondereen in de rapte bijeentel (wel cijfers 2004). Citaat:
Dus ik schat toch dat men met een president zo´n 40 �* 50 milj € bespaart. Citaat:
![]() Of bedoelt ge dat de koningsfamilie nog eens pensioen gaat trekken ? Als ze maandelijks hun pensioenbijdrage betaald hebben... en 65 zijn... ? (het "koningspersoneel" wslk wel) Een Duitse president kost in 2005 : Citaat:
(helemaal niet vergelijkbaar met de Franse president) Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 14:46. |
|||||
![]() |
![]() |