Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2008, 15:27   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard miljarden mensen - duizenden talen : een probleem?

Ik ben esperantist, lees "taalpost" regelmatig - ik ben een vlaamse, europese belg velen hier zijn "iets" uit deze lijst & iedereen wordt in deze streek van de wereld "aan den lijve" met taalproblematiek geconfronteerd.

We kennen taalbaden, gebruik van verschillende talen in het onderwijs, de verengelsing van het Master-onderwijs & de quasi onmogelijkheid om aan research te doen of "papers" te schrijven in een andere taal dan engels..

De kloof die groeit tussen ééntaligen en veeltaligen, de dreiging van een identaire crisis & het geweld dat her en der daarvoor uitbreekt. Stof genoeg voor een discussie..

Maar zal ze hier gevoerd worden ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:32   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik ben esperantist, lees "taalpost" regelmatig - ik ben een vlaamse, europese belg velen hier zijn "iets" uit deze lijst & iedereen wordt in deze streek van de wereld "aan den lijve" met taalproblematiek geconfronteerd.

We kennen taalbaden, gebruik van verschillende talen in het onderwijs, de verengelsing van het Master-onderwijs & de quasi onmogelijkheid om aan research te doen of "papers" te schrijven in een andere taal dan engels..

De kloof die groeit tussen ééntaligen en veeltaligen, de dreiging van een identaire crisis & het geweld dat her en der daarvoor uitbreekt. Stof genoeg voor een discussie..

Maar op 50 jaar leer je toch niet zomaar een nieuwe taal aan als je zelfs het Nederlands niet behoorlijk kent

Ik ben op mijn 14 jaar moeten gaan werken zonder enige scholing dus

Voor jongere mensen is dit dan weer wel goed vind ik
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 15:36   #3
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Maar op 50 jaar leer je toch niet zomaar een nieuwe taal aan als je zelfs het Nederlands niet behoorlijk kent

Wauw! Jij geeft het begrip 'leerachterstand' een totaal nieuwe dimensie...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 19:03   #4
Eurasko
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Waarom is het een probleem dat bvb. wetenschappelijke werken in één taal, het Engels worden gepubliceerd? Als we pakweg het esperanto gaan spreken,is dat toch ook één taal?
Eurasko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 20:08   #5
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=Eurasko;3624420]Waarom is het een probleem dat bvb. wetenschappelijke werken in één taal, het Engels worden gepubliceerd? Als we pakweg het esperanto gaan spreken,is dat toch ook één taal?[/QUOTE]
Ja, maar dan heb je geen jaloerse mensen. Het is niemands moedertaal. Iedereen, op heel de wereld, zou onderwijs moeten krijgen in zijn eigen taal, en daarnaast, als tweedde taal Esperanto. Die zou dan als internationale voertaal gebruikt kunnen worden. Wat mensen met een talenknobbel natuurlijk niet belet om daarnaast ook nog eens zoveel talen en dialecten aan te leren als ze zelf willen /kunnen.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 22:13   #6
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Wauw! Jij geeft het begrip 'leerachterstand' een totaal nieuwe dimensie...
die opmerking is nochtans vrij correct hoor. In belgie heb je nauwelijks strict genomen analfabeten maar bij de oudere generatie wél veel mensen die "functioneel analfabeet" zijn: dwz ze kunnen technisch wel lezen en schrijven maar begrijpen bv een officiele brief niet, papieren vd bank, krantenartikels,... alles wat moeilijker is dan dagdagelijks taalgebruik zeg maar. Veel van hen kunnen die vrij goed camoufleren of hebben wel truukjes om dit op te lossen maar er zijn er meer dan je zou denken, veel die inderdaad maar tot hun 14de naar school zijn geweest.
google eens op Centra voor Basiseducatie: zij geven lees- en schrijfcursussen voor laaggeschoolden. Knap werk trouwens.
Oud 12 augustus 2008, 22:21   #7
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is een "identitaire crisis" eigenlijk? Je hoort dat tegenwoordig zo dikwijls maar ik kan me daar precies niks bij voorstellen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 13:25   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik ben op mijn 14 jaar moeten gaan werken zonder enige scholing dus

Voor jongere mensen is dit dan weer wel goed vind ik
Ik heb hier een boek - "tra la labirinto de la gramatiko" door F.Faulhaber
dat in de jaren '30 verscheen en uitgegeven was ten behoeve en door de Bond van Arbeiders-Esperantisten. Het is een pareltje omdat het behalve
een nuttig Grammaticanaslagwerk van het Esperanto ook een soort "grammatica voor Dummies" is in het Nederlands. Mijnheer Faulhaber vertrekt van een eenvoudig Nederlands, legt de spraakkunst uit en alle uitzonderingen en bijzondeere regeltjes in het Nederlands om vervolgens op
Esperanto over te gaan.

Ik heb veel plezier aan dat boek (nog altijd) omdat veel leerboeken nogal vluchtig over de verschillen met de grammatica zoals wij die gewoon zijn heengaan. Als men iets dat ingewikkeld is gewoon is, is de uiterste vereenvoudiging ervan soms moeilijk te vatten en ook de terminologie is
voor mensen die langere tijd niet studeerden soms moeilijk
(begrippen zoals transitieve werkwoorden en accusatief..)

In Antwerpen bestaat er een officiël Esperanto-onderwijs bij het CVO in de Quellinstraat, je volgt er kursus op dinsdag en donderdagavond telkens 2 uur.
Na 3 jaar ben je afgestudeerd - de eerste 2 jaren gaat het exclusief over taal het derde jaar komt er literatuur en de geschiedenis van het Esperanto aan bod. Via de website Start.Esperanto.bevind je ook downloadbare cursussen Esperanto, je kan je zelfs persoonlijk laten begeleiden via Lernu.net
Het laatste nieuws is dat er aan een universiteit in Rusland een kursus gegeven wordt die precies 7 dagen duurt (wel heel intensief - langer dan 8 h per dag) na die tijd zouden de studenten in staat zijn een gesprek te voeren en een verhandeling te schrijven over een wetenschappelijk onderwerp.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 13:27   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

[quote=sfinx666;3624619]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurasko Bekijk bericht
Waarom is het een probleem dat bvb. wetenschappelijke werken in één taal, het Engels worden gepubliceerd? Als we pakweg het esperanto gaan spreken,is dat toch ook één taal?[/QUOTE]
Ja, maar dan heb je geen jaloerse mensen. Het is niemands moedertaal. Iedereen, op heel de wereld, zou onderwijs moeten krijgen in zijn eigen taal, en daarnaast, als tweedde taal Esperanto. Die zou dan als internationale voertaal gebruikt kunnen worden. Wat mensen met een talenknobbel natuurlijk niet belet om daarnaast ook nog eens zoveel talen en dialecten aan te leren als ze zelf willen /kunnen.
mja, dit zou het ideaal zijn. maar ga jij aan een Amerikaan uitleggen dat hij een andere taal moet leren terwijl hij in zijn leven wsl nooit met iemand zal spreken van buiten de USA?
Oud 13 augustus 2008, 13:31   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Wat is een "identitaire crisis" eigenlijk? Je hoort dat tegenwoordig zo dikwijls maar ik kan me daar precies niks bij voorstellen.
Heel kort gezegd : de wereld is een dorp geworden - mensen worden overspoeld door voor hen "cultuurvreemde" zaken, die na een zeer korte overgangsfaze je eigen cultuur binnendringen en zelfs verdringen.
(FASTfood - muziek - films - leefgewoonten- drugs) Hierop komt een "etnische" reaktie (anti-amerikanisme, anti-islamisme, anti-EU, anti-Francofoon, Anti-Spaans enz..) Een oplossing kan gevonden worden door een evenwicht te vinden tussen de eigen identiteit en de universele samenhorigheid van de mensheid.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 13:36   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=vlijmscherp;3625877]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht

mja, dit zou het ideaal zijn. maar ga jij aan een Amerikaan uitleggen dat hij een andere taal moet leren terwijl hij in zijn leven wsl nooit met iemand zal spreken van buiten de USA?

er zijn in verhouding nogal wat Esperantisten in de gehele Anglo-Saxische wereld. Vooral in onderwijsmiddens is men er nogal ongerust over het feit dat door de dominerende status van het Engels het vermogen om vreemde talen te leren nogal afneemt. Het is overigens in Engeland dat er geexperimenteerd wordt (in 14 middelbare scholen) met het aanleren van Esperanto als eerste vreemde taal. Overigens is er experimenteel vastgesteld dat met 2 groepen leerlingen van het 5de studiejaar een levende taal wil aanleren op een termijn van 4 schooljaren en men één groep eerst 2 jaar Esperanto aanleert, terwijl de 2de groep ineens met de vreemde taal begint (dus de eerste groep zal met die vreemde taal pas beginnen na 2 jaar Esperanto) het verrassend resultaat is dat de examenuitslagen over de vreemde taal bij de groep die eerst Esperanto leerde stukken beter is dan de groep die gedurende 4 jaar exclusief met de vreemde taal bezig was.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 13:41   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik ben overtuigd hoor, roger, maar ik vrees dat landen zoals USA, Rusland of China dit sowieso nooit volledig gaan toelaten. ze hebben er geen belang bij, integendeel.
Oud 13 augustus 2008, 14:05   #13
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik ben overtuigd hoor, roger, maar ik vrees dat landen zoals USA, Rusland of China dit sowieso nooit volledig gaan toelaten. ze hebben er geen belang bij, integendeel.
Ik zou wat kunnen Spammen - maar bv.precies in China Esperanto progresas..
wat geen wonder is : voor chinese studenten is het Esperanto de taal bij uitstek, die redelijk westers aandoet & van waar men gemakkelijker westerse talen kan aanleren. Dit jaar was er aan een van de grootste chinese universiteiten een "talendag" waarbij diverse talen voorgesteld werden en er kurssus in gegeven werd. Het Esperanto was bij de studenten de 3de populairste taal !

Een van de belangrijkste Esperanto-literaire tijdschriften "La ondo de Esperanto" (de Esperanto-golf) wordt in Kaliningrad uitgegeven. Ik heb het zo niet direct bij de hand maar rusland is één van de landen met Esperantologie als universitaire richting (in het Nederlandse taalgebied is dit exclusief Amsterdam)c

Het is vanzelfsprekend nog altijd zo dat het Esperanto het volkomen "op eigen kracht" moet doen - tot voor 2 jaar had de FEL (Flandria Esperanta ligo)
een subsidie van ocharme 25.000 Euro per jaar .. momenteel haalt men bij de overheid wat geld op door niet-Esperanto activiteiten te organizeren
het Esperanto wordt eerder in Vlaanderen tegengewerkt dan in China, de USA of Rusland !

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 14:12   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Door hoeveel mensen wordt dat " esperanto " geproken-gebruikt in de Wereld
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 14:43   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Door hoeveel mensen wordt dat " esperanto " geproken-gebruikt in de Wereld
Het standaard antwoord :
meer dan je zou denken & minder dan wij zouden willen.

mijn antwoord :
het verrast (surprizas)
: Op politics.be tel ik er minstens 5, hier in mijn directe omgeving ook (oa. mijn huisarts).. Als je het aantal contributie-betalende leden van esperantoverenigingen neemt is het zeer weinig. Schattingen uit diverse bronnen hebben het over een getal tussen de 2 en de 6 miljoen. Waar die dat vandaan halen weet ik niet - feit is dat er in verhouding toch nogal wat platen en boeken verkocht geraken.

Huidige voordelen zijn o.a. de reismogelijkheden, men kan met rugzak en kennis van het Esperanto doorheen Rusland en China reizen & overal een Esperantist vinden die je onderdak verleent en je rechtstreeks inlicht over het land en de gewoontes. Tot op heden heb ik zelf zulke tocht nog niet ondernomen, ik was wel op diverse grote Esperanto-bijeenkomsten.

De mogelijkheden om je internationaal te verenigen zijn met het internet gestegen - bij mijn weten is er nog niet zoiets als een "internationale armenvereniging" maar bv. "de groenen" hebben hun eigen frakcio binnen de SAT "La Verduloj". Op het internet met name op de site van "Ipernity" zijn er geloof ik reeds meer dan 1500 Esperantisten aktief.

Ik weet niet of je bekend bent met het boek/de film van Ray Bradbury
"Fahrenheit 451" : het gaat over een wereld waarin de boeken verboden zijn
& elk boek van buiten geleerd wordt door een lid van een soort geheime loge
ten einde die te bewaren voor de toekomst. Zo zie ik het Esperanto : wij moeten het leren, omdat de wereld ooit rijp zal zijn voor vrede en rechtvaardigheid en deze taal dan zeer van pas zal komen om het begrip tussen alle mensen te verhogen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 13 augustus 2008, 16:24   #16
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=vlijmscherp;3625877]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht

De doorsnee Amerikaan zal mischien niet geïnterresseerd zijn, maar als de elite dit principe aanvaard , en met een goede marketing, zal dit er wél door kunnen komen. Er moet natuurlijk de politieke wil zijn, en ik twijfel dat het bij de politiekers en andere "leiders" allerhande , in goed aarde zal vallen dat �*lle mensen op aarde met elkaar kunnen communiceren in één en dezelfde taal. In feite ben ik overtuigd van het tegendeel : "verdeel en heers".
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 18:07   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het nogal naïef van hen die denken dat esperanto ooit zal uitgroeien tot iets meer dan het marginale dat het nu al is.

De sprekers van grote talen (Engels, Frans, Duits, Spaans ...) zijn geen bal geïnteresseerd.
De sprekers van kleine talen maar wiens taalgebied grenst aan een groter taalgebied, zijn alleen maar geïnteresseerd in de taal van de buur.
De taal van de wetenschap is reeds bepaald.

Vergelijk de naïviteit in het volgend voorbeeldje:
laat ons allemaal lid worden van een wandelklub, voor onze gezondheid. Iedereen wandelt elke dag. Is goedkoop. Geeft als bijeffekt dat je vele nieuwe sosiale kontakten op kan bouwen. Verhoogt de sosiale kohesie. Dus minder agressie, minder uitsluiting enz....

Denkt iemand dat dit gaat pakken?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be