![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarover gaat dit:
VDAB gaat die allemaal opbellen om te peilen naar hun eventuele capaciteiten als ondernemer. (Het Nieuwsblad) Met als doel 'aanwakkeren om zelfstandig ondernemer te worden.' Doelstelling: 2000 opleidingen bedrijfsbeheer kunnen geven. Met wat zijn we bezig? Waarom is er nu weinig 'ondernemerschap'? Omdat het ernstige risico's (faillissement!) inhoudt en nog steeds een administratief kluwen is. Moesten die hinderpalen er niet zijn was me dunkt iedereen zelfstandige of 'z'n eigen baas'. Daar gaat Renaat Landuyt effe aan voorbij. Als ze iets willen doen om het ondernemerschap te bevorderen dan moeten ze die hinderpalen aanpakken, in plaats van de schoolverlaters afbellen met die overbodige vraag. Het lijkt me meer op het excuus voor een verkiezingscampagne met andere middelen dan deze eraan toegekend. Ben benieuwd naar de resultaten, VDAB heeft volgens dezelfde bron al acties gedaan voor striptekenaars, fotografen en musici, die succesvol waren. Nu effe doortrekken naar ondernemers zeker? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, een schoolverlater?Meestal iemand die net zijn eerste stapjes in de grote boze wereld van werken en belastingen zet.
Ik zie al zo een 20 jarige naar een bank stappen met het idee een lening aan te gaan om een eigen zaakje te starten. Banken gaan er echt op springen, om die leningen uit te schrijven. Wat wil de VDAB bereiken, veel gefaalde zelfstandigen die geen beroep kunnen doen op de sociale zekerheid?Minder werk voor hun dus.
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt overschot van gelijk! Ik heb 4 maand terug ontslag genomen (ben ik zot vragen er velen zich af) om eigen zaak te kunnen opstarten hier in België. Wat een ongelooflijke lijdensweg. Hindernissen, burocracy alom, op alle domeinen die maar iets met de zaak te maken hebben. Om maar te zwijgen van de waanzin van bepaalde belastingcontroles (reeds 3 maal BTW controle gehad door 3 verschillende inspecteurkes over een teruggevorderd BTW bedrag van 2000 Eur dat niet te weerleggen is...... wetende dat er in Brussel duizenden grotere zaken met miljoenen euro's frauderen en NOOIT controle krijgen..; u moet ook weten dat zo 1 controle een halve dag in beslag neemt, voor uzelf en voor de controleur en eventueel zelfs je boekhouder.... die kosten rechtvaardigen gewoon niet het beoogde te recupereren bedrag....!!). Een ander niet te verwaarlozen element is de grote moeilijkheid om risicokapitaal te kunnen aantrekken hier. Dat men daar maar eens iets aan doet!! Enkel familie of kennissen kunnen in de meeste gevallen aangesproken worden, wat dus al direct ongelooflijk veel potentiële ondernemers zal uitsluiten. Ik heb mijn eigen spaarpot van 20 jaar werken nu aangesproken om te kunnen starten. Van de banken moet je niks verwachten (die geven toch maar enkel een paraplu als de zon schijnt, dat weten we al) of het duurt een eeuwigheid en een reusachtig businessplan om een peulschil te krijgen. De reden daarvan is dat niemand van lager nivo in een bank de machtiging heeft om het dossier goed te keuren of omdat niemand zijn burocratisch goedbetaald bankjobke op het spel wil zetten door verantwoordelijkheid te nemen in het dossier.....; Je ziet ongetwijfeld wel wat ik bedoel... En dat is niet alles, dikwijls moet je op ex-collega's of vrienden niet te veel rekenen voor sympathie, laat staan effectieve steun. Er is immers te veel jaloezie en angst van hen dat je zou slagen, want dan ben jij de gelukkige terwijl zij nog steeds als slaaf in een bedrijf werken... Klink stom, maar ik weet echt waarover ik spreek. D.i. de belgische mentaliteit, die ik afweeg tegen de angelsaksische mentaliteit waar ik ook 8 jaar in meegedraaid heb. Er is geen degelijk vehikel in Belgie (zoals bv een venture capital investeerdersfonds in de angelsaksische wereld) om starterskapitaal te verwerven. Werkelijk alles is tegen ondernemen gericht hier. Ik heb destijds een zaak gehad in Engeland, bij mijn full time job als werknemer... De volledige opstart van de zaak was letterlijk op 10 minuten rond. Klaar en duidelijke richtlijnen over aftrekposten en belastingschijven. Zeer makkelijke toegang tot kapitaal vanuit verschillende organisaties, beleggersfondsen en instellingen ( de Prince Charles Trust bv ) Deze laatste stond te trappelen om geld te geven na een inzage van 2 dagen in een businessplan. Mogelijkheid om een betaalbare persoon (prijs van een poetsvrouw op jaarbasis) met de titel "company secretary" in te huren die al de (weinige) administrative en legale punten van je zaak behandelt. Dan kan je op je twee oren slapen en je rustig op de business concentreren zonder alles steeds te moeten voorbereiden voor de boekhouder, de BTW, de belastingcontrole, de legale aspecten, sociale zekerheidsaspecten, etc etc. Belgïe zal nog heel heel veel moeten doen om een ondernemersklimaat te kunnen creëren. Ik moet zelfs de holle woorden van onze politici op dat vlak niet meer horen, er verandert toch niets van enige betekenis en wat gedaan wordt is dikwijls te weinig, te laat. Ik begrijp ook niet dat men, zoals je aangeeft (ik was er zelfs niet terdege van bewust) jonge afgestudeerden gaat aanporren om te ondernemen... Die hebben nog niet eens een zekere werkervaring om inzicht te verwerven in bepaalde aspecten van ondernemen. Want, laten we eerlijk zijn, goede ideeën zijn er genoeg en boekenkennis over ondernemen zijn van géén enkele tel om te overleven in dat avontuur... En waar gaan zij dan hun kapitaal halen? Onbegrijpelijk... mvg straddle |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Straddle... Been there, done that. Mijn verhaal is quasi 100% gelijklopend met het jouwe...met 10 jaar verschil. Ik heb na jaren geprocedeer en gezever met allerlei overheidsinstellingen eindelijk m'n zelfstandig statuut "kunnen" neerleggen en ben nu weer werknemer; heb op slag m'n motivatie teruggevonden en een stukje quality of life. Want beginnen is één ding, ermee ophouden nog een heel ander paar mouwen. Ik ken ook de situatie in de UK vrij grondig, aangezien ik er ook een tijd gestudeerd en gewerkt heb. En je hebt overschot van gelijk; België is een ongeorganiseerde brousse voor wie hier iets wil opstarten.
Ik wens je al het beste met je zaak; ik heb écht veel bewondering voor wie die stap in dit apenland nog wil nemen. Laten we dus maar hoopvol zijn en denken dat er in dit land nog ontzettend veel "potentieel" is, mits een volgende regering er tenminste écht iets aan wil doen.
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
All the best straddle |
|
![]() |
![]() |