Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2008, 18:01   #1
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard Het goede doel

Hallo,

Steunen jullie weleens een organisatie die zich inzet voor 'het goede doel'? Op welke manier (financieel en/of andere)? Gaat het om grote (internationale) ngo's of kleinschalige miniprojecten? Waarom net die organisatie, waarom heb je er vertrouwen in, welke resultaten kunnen zij voorleggen?

Veel organisaties ijveren ook voor een andere politiek. Ben je het altijd eens met de politiek van de organisatie die jij steunt? Legt dit veel gewicht in de schaal of zijn voor jou vooral de projecten van belang?

Zelf stort ik elke maand een financiële bijdrage voor Oxfam. Ik denk wel dat hun projecten successen behalen, maar het is moeilijk om dat van hieruit te beoordelen, vind ik. Allicht maakt het op wereldschaal niet veel uit. Over de politiek die zij voeren ben ik zelf absoluut niet zeker of dit de beste manier is om de toekomst van de derde wereld te verbeteren. Ik neig eerder naar het libertarisme, terwijl Oxfam ijvert voor protectionisme.

Toch denk ik soms dat dit in de huidige situatie (waarbij Amerikaanse en Europese boeren met hun subsidies een te grote concurrentie vormen voor Afrikaanse boeren) misschien beter is, dan ongebreidelde vrijhandel. Ik heb zo de indruk dat de WTO slechts voor vrijhandel is wanneer dat Amerika en de EU goed uitkomt, niet wanneer dat in het voordeel is van Afrika.

Vertel maar alles wat je kwijt wil over het goede doel.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:06   #2
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

M.b.t. zogenaamde "derde wereld"-steun: nooit of te never. Ik geef niks, ik vraag niks. Moest iedereen nu eens dezelfde mentaliteit hebben en voor eigen deur keren, zou het allemaal al een pak beter gaan. Er zijn hier thuis genoeg problemen om uw geld aan te besteden.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:09   #3
LastMohican
Banneling

Standaard

Wij steunen cliniclowns & Make a Wish...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 23:36   #4
delcom
Burgemeester

Standaard

wij steunen pinocio, een vereniging die gehandicapte kinderen steunt.
zowel mijn schoonbroer als mijn buurjongen zijn gehandicapt, mentaal, doch hebben zij ook recht op een leven. velen buiten gehandicapten uit of sluiten hen buiten doch deze organisatie zet zich wel degelijk in voor deze mensen. zij zorgen onder andere voor werkgelegenheid voor deze mensen. het kleine beetje werk dat deze gehandicapten kunnen verrichten (al is het maar gewoon dozen dichtkleven enz.) maakt voor hen een wereld van verschil. ze voelen zich nuttig en nodig waardoor hun waardigheidsgevoel een hele boost krijgt.

jammer dat er veel fake goede doelen zijn. men laat u betalen voor een goed doel maar steekt het geld in eigen zak (behalve een aantal procent om hun bedriegboel op te houden).
zo ken ik iemand van vroeger die zogezegt voor het goede doel werkte. ze verzamelden zich in groepjes van vier tot vijf aan een station en vandaar vertrokken ze door heel Vlaanderen. ze belden van deur tot deur met allerlei paketjes voor enorm veel geld (in verhouding tot de paketjes dan toch) en zogezegd voor het goede doel. de helft van de opbrengst mochten ze houden (hun inkomsten, er waren dagen bij dat deze persoon vier tot vijfhonder euro verdiende), tien percent moesten ze afstaan aan de chauffeur (ze spraken af aan stations doch vertrokken ginder met groepjes van vier tot vijf per auto) en de andere veertig procent was voor hun "opdrachtgever" die ook voor de paketjes zorgde. van zijn inkomsten ging drie tot vijf procent effectief naar een goed doel, de rest was voor hem.
dit zijn zeer frauduleuse praktijken die de dag van vandaag nog steeds plaatsvinden.

de reden dat ik vertrouwen heb in pinoccio is eigenlijk dom gekomen. als zelfstandige krijg ik maandelijks verschillende telefoons van diverse "goede doelen" met vraag tot sponsering (meestal in de vorm van het aankopen van een pakket).
deze telefoons gebeuren telkens met een privenummer, als ik hen dan vraag of ik hen kan terugbellen is dit steevast onmogelijk en melden ze dat zij wel eens terugbellen, en dat doen ze dan ook, opnieuw privé. je krijgt hun nummer niet te pakken.
zulke "goede doelen" moeten niet op mijn steun rekenen, als je als goed doel al je telefoonnummer niet wil prijsgeven klopt er mijn inziens iets niet.
enkel bij pinoccio verschijnt geen privénummer en als je vraagt als je hen mag terugbellen laten zijn vriendelijk hun telefoonnummer achter.
dit heet een vetrouwensrelatie opbouwen ondanks het feit dat je de personen in kwestie niet eens kent, en dat lukt niet als ze in eerste instantie hun nummer verbergen.

uiteraard heb ik eens nagetrokken of pinoccio wel degelijk projecten onderneemt , dit bleek ook zo te zijn dus vind ik het voor hen de moeite waard.

Laatst gewijzigd door delcom : 14 augustus 2008 om 23:39.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 23:57   #5
herr fritz
Provinciaal Statenlid

herr fritz's schermafbeelding

Standaard

"Derde Wereld", klinkt als het Derde Rijk. Oxfam kan beter op zijn tellen passen, t´is rap gebeurd.
Oud 17 augustus 2008, 04:22   #6
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Is er nou echt niemand meer die daar iets over kwijt wil ?

Laatst gewijzigd door Pølle : 17 augustus 2008 om 04:22.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 08:50   #7
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Normaal gezien wel meer, maar afgelopen jaar zat ik krap bij kas, omdat ik geen financier vond voor mijn overige studiekosten (een kot ). Dit jaar zal het weer beter gaan.

Ik heb geen vaste initiatieven. In het verleden heb ik wel eens geld overgemaakt aan PETA, maar bij nadere inspectie van die organisatie zien ze geen cent meer van me. Ze staan zeer bizarre ideeën voor, hun organisatie heeft meer weg van een sekte dan van een charity, en hun manier van werken is absoluut niet koosjer.

Oxfam steun ik regelmatig, niet door het storten van geldsommen, maar door het kopen van Fairtrade-producten in de wereldwinkel. Ook de Damiaanactie heb ik regelmatig gesteund, zowel met financiële bijdragen als met vrijwilligerswerk. En ja, ik was zo'n klier die u balpennen wou aansmeren aan de ingang van de lokale supermarkt.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 12:33   #8
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

ik steun maandelijks Unicef, heb een domicilieringsopdracht lopen

heb er lang over nagedacht en uiteindelijk voor Unicef gekozen omdat zij de meest kwetsbare helpen: nl kinderen. Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden, en al helemaal niet waar en hoe. En als je weet dat er nog kinderen sterven aan belachelijk simpele ziektes waar al lang een vaccin voor bestaat of goedkope oplossingen...
Verder steunt unicef ook scholingsprogrammas en ik ben er heilig van overtuigd dat de beste ontwikkelingshulp die er is, het onderwijs is. Geef iemand onderwijs, toegang tot kennis, en ontwikkeling en de rest komt dan veel makkelijker vanzelf.
Oud 17 augustus 2008, 13:21   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ik steun diverse organisatities, waaronder het Rode Kruis het meest...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 15:26   #10
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
M.b.t. zogenaamde "derde wereld"-steun: nooit of te never. Ik geef niks, ik vraag niks. Moest iedereen nu eens dezelfde mentaliteit hebben en voor eigen deur keren, zou het allemaal al een pak beter gaan. Er zijn hier thuis genoeg problemen om uw geld aan te besteden.
t gaat hier niet enkel over de derde wereld hoor
dus jij steunt de voedselbanken of kinderkankerfonds of...?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be