![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geachte van het BOIC,
Het gaat niet goed in Bejing. Of laat ons zeggen dat de Belgische topsport vooral in de breedte is gegroeid. Het zijn nu niet meer de enkele hardwerkende getalenteerde uitzonderingen die onze eer op De Spelen kunnen gaan verdedigen. Wij Belgen wij kunnen nu allemaal evengoed geen medailles gaan halen op dergelijke evenementen. Blijven steken in de startblokken, niet goed genoeg zijn, pech hebben,.... het is ons allemaal gegeven dit tot Olympische hoogten te beoefenen om geen medailles te halen. Een soort democratisering van de topsport als het ware. Men kan er eens om lachen, doch die afgang in Bejing is symptomatisch voor dit afgeleefde land. Wij stellen ons tevreden met het verleden. Zoals oude versleten mensjes die denken dat alles wel hun tijd zal duren zich verschonen achter flitsjes roemruchtig verleden om hun inspanningsloze passiviteit te verklaren. In de ons omringende landen heeft beleid en visie gemaakt dat nog ongeveer dagelijks jubeldichten weerklinken over de prestaties van hun atleten. Beleid en visie in België ? Dat is nu net iets te veel gevraagd. De funkties waarvan dergelijke doortastende vooruitziendheid wordt verwacht zijn ingevuld. Politieke vriendjes waarvan niet meer mag verwacht worden dan dat ze de typisch verlammende vermoeidheid blijven uitademen. Ik ben een beetje verbaasd dat er nog geen stemmen opgaan niet meer deel te nemen aan die Olympsiche Spelen, naar analogie met Eurosong. Als we niet kunnen winnen, dan doen we niet meer mee. Het zal wel weer verhaald worden op samenscholende samenzweringen tegen ons. Al even verbaasd ben ik dat er nog geen stemmen opgaan om ons terug te trekken onder onze kerktoren. De Olympische spelen van Vlaanderen zodat onze grandeur terug tot leven komt in disciplines zoals navelstaren, schuld afschuiven en taalfutiliteiten bevechten. Natuurlijk, beste BOIC'er kan ik begrip opbrengen voor jullie moeilijke situatie. Wij hebben internationaal hoog presterende atleten. Alleen blijft het IOC de Olympische medailles vergooien in de conservatief klassieke disciplines zoals zwemmen, atletiek, boksen, judo, taikwondo,...enz enz. Mochten wij er in slagen nichesporten en dan vooral nieuwe nichesporten op de tabel te krijgen, onze kansen zouden fenomenaal toenemen. Denken wij bijvoorbeeld aan touwtrekken. Ons roemruchtige bronzen medaille in 1920 laat vermoeden dat wij daar bij de wereldtop behoren. Ook voor vinkenzetten, pierbollen, gaairijden, liggende wip en staande wip denk ik dat wij, Belgen veel meer kans maken dan op exotische rariteiten als lopen, springen, zwemmen of vechten. Maar wij hebben nog grotere artiesten tot onzer beschikken. Stel u voor dat het BOIC in Londen de discipline "onrealistische verkiezingsbeloften" zou opnemen in de Olympische tabel, dan hadden wij goud, zilver en brons tezamen als wij Y.L. uit I. zouden sturen. In de wedstrijd "internationaal ruzie maken" zouden wij K.d.G. uit B. hoogst waarschijnlijk succesvol kunnen uitspelen tegen Sjakosj Willie uit G. De competitie "creëren van luxe-nep taalproblemen" zouden de Vlamingen ook met kop en schouder domineren. De hoop dat de Olympische Spelen zich meer zullen toeleggen op de bovenvermelde Vlaamse nichespecialiteiten lijkt mij ongewettigd. Wij zullen het dus moeten blijven doen met de tekortschietende startblokplakkers waarvan wij de waarde nu reeds kennen. Maar, zeer geachte, mag ik bij deze mijn kandidatuur stellen voor de vertegenwoordiging van België in 2012 in Londen ? Ik doe ongeveer 20 jaar judo en kan zeker geen medaille gaan halen in de Britse hoofdstad. Ook op de fiets kan ik mijn plan trekken, ondanks mijn niet meer zo Olympisch relevante leeftijd. Dus een stekkie voor het baanwielrennen zou mij ook wel iets zeggen. Ondanks mijn parochiale titels en gezinsbesttijden in beide disciplines garandeer ik jullie, en alle Belgen, dat ik zeker evengoed als de huidige atleten in Bejing, geen medaille zal halen ter ere en glorie van mijn vaderland.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan Rode Willem: ben je echt zo bezorgd om de omypische spelen ? Sinds China vond dat het meisje met de openingssong niet mooi genoeg was, en werd geplaybacked, dan dacht ik zo bij mezelf: wat zijn dit voor een bende klootzakken ? Wat een onnodig gezever dus over olympische toekomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ik begrijp het probleem eigenlijk niet zo goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Moet er meer geld naar Olympische sporters?
Ik denk dat topsport een stimulerende invloed heeft op sportbeoefening in de breedte. Ik vind dat er meer gesport en minder dikke buiken gekweekt moeten worden. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn dikke buik, maar zonder dat overgewicht leef je gewoon een stuk prettiger. Om terug te komen op geld voor Olympische sporters, ik denk dat het geld goed wordt besteed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Als dat het probleem is => zeker geen extra geld naar de Olympische sporters.
Met alle respect voor die mensen hun toewijding, ervaring en talenten, maar er zijn m.i. belangrijker zaken om overheidsgeld aan te besteden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Beschamend is dat gewoon. De Belgen moesten van schaamte in de grond zakken. Die andere landen vragen zich af, als dat de beste atleten van Belgie zijn, in wat voor toestand moet de rest dan zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Tenzij ik je bericht verkeerd interpreteer, wil jij meer fondsen vrijmaken voor de begeleiding van topsporters ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Zou dat niet het beste zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mss eerst wat meer geld en vooral wat meer structuur in de basis steken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het grote probleem van het BOIC en topsportcoördinatoren alike, is dat ze de medailles uit het verleden beschouwen als "toeval", want "we hebben toen boven onze stand geleefd" (dixit Hella Vandecaveye).
Als dat de mentaliteit is van degenen die het beleid moeten uitzetten, dan zijn de non-resultaten natuurlijk te verwachten. Ik pleit er dan ook voor om met dit soort beleid, de geldkraan voor topsport dicht te draaien. Als ik op mijn werk geen ambitie heb, dan krijg ik ook geen promotie.
![]() |
#12 |
|
![]()
![]() |
#13 |
|
![]() hoe zie je dat concreet?
![]() |
#14 |
|
![]() Wie maar 10 miljoen inwoners heeft, moet echt alle zeilen bijzetten om enkele medailles te kunnen halen.
Maar nee; sport moet nog eens opgesplitst worden; dan gaat het natuurlijk vlotter om medailles te halen zoals nu blijft. NUL Gelukkig dat men ziet dat de 4X400 m en de 4X100 m & ook de voetbalploeg mensen in de 2 landsdelen nodig heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ja maar België is dan ook een boboland en geen ontwikkeld land zoals Brazilië of slowakije. Hier tellen de voordelen in natura voor de bobo's als successen, da sportgedoe dat is maar een middel tot egostrelerij.
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 19 augustus 2008 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eerst en vooral beter met het onderwijs samenwerken. zo zou het LO-beleid eens grondig moeten herbekeken worden en kan er mss eens gekeken worden om meer sport op school aan te bieden (tijdens de lunchpauze bv).
meer geld steken in de jeugdwerkingen van de bonden en vooral zorgen dat dit op de juiste plaats komt, dus niet in de zakken van de bondsleiders. sportcentra oprichten waar de jeugd beter begeleid wordt met toptrainers en in samenwerking met de clubs.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Klopt niet. India vormt het bewijs uit het ongerijmde.
![]() |
#19 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Partijlid
|
![]() Matig sporten is gezond. Topsport is ongezond en nutteloos. Naar sportwedstrijden kijken hersendodend. Ik heb die heisa rond sport nooit goed begrepen, net zomin als die idioten die te voet de Zuidpool oversteken of de Mount Everst beklimmen.