![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() december 2007, Kalmthout.
Beste burgemeester, ik kreeg onlangs een oproep in de bus om mijn identiteitskaart te laten vervangen door een nieuw electronisch model. Doch echter, mijn huidige identiteitskaart is nog geldig tot 11 april 2012, zo staat het erop. In 2002 heb ik 4,5 euro betaald en een pasfoto laten maken voor een kaart die 10 jaar geldig is. Maar nu blijkt dus dat eenzijdig beslist werd om de huidige geldigheid te laten vervallen. En nu dient men 12 euro te betalen voor een identiteitskaart die maar vijf jaar geldig is. Dit wil zeggen dat de prijs van een id-kaart op vijf jaar tijd meer dan vervijfvoudigd is. Aan het gemeentelijk loket vroeg ik dan of ik terugbetaling van minstens de helft van de in 2002 gemaakte kosten kan krijgen. Dat is niet mogelijk, werd mij gezegd. Dus kom ik tot de conclusie dat de gemeente onbetrouwbaar is en aan bedrog doet. Als men bijvoorbeeld een 10 rittenkaart voor de tram koopt, dan is er een contract tussen de trammaatschappij en de consument, waar alle voorwaarden en geldigheid vooraf bekend zijn. De trammaatschappij verbind zich ertoe de consument tienmaal te vervoeren. De trammaatschappij kan nadien niet eenzijdig de geldigheid veranderen van 10 ritten naar 5 ritten. Dan pleegt deze trammaatschappij bedrog. In de zakenwereld keert men bedriegers zonder verwijl de rug toe, men wil niet langer met hen handelen en hun prijzen gaan pijlsnel naar omlaag als hun bedrogpraktijken aan het licht komen. Jammer genoeg heeft de gemeente het monopolie op de identiteitskaarten en worden alle Belgen verplicht een identiteitskaart aan te schaffen. En kan de gemeente garantie geven dat de nieuwe kaart die slechts vijf jaar geldig is, ook daadwerkelijk deze geldigheidsduur zal hebben ? Naar mijn mening is dit niet mogelijk, omdat de gemeente al blijk heeft gegeven een bedrieger te zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn - puur hypothetisch - dat na 2 en half jaar het bestuur het nodig vindt om de electronische identiteitskaart te vervangen door een RFID, een electronische radiografische identiteitscontrole die geïmplanteerd wordt in het menselijk lichaam. U zal waarschijnlijk zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij u ligt, dat het besluit op ministrieel vlak wordt genomen. Doch in de praktijk heb ik enkel rechtstreeks te maken met de gemeentelijke dienst; dus bent u tenminste voor een gedeelte verantwoordelijk. U kan ook weigeren om de nieuwe identiteitskaarten te verdelen. Ik hoop van u actie die bewijst dat de gemeente wel betrouwbaar is, dat wil zeggen dat ik mijn huidige identiteitskaart kan gebruiken tot de voorziene geldigheidsdatum, namelijk 11 april 2012, zoals werd overeengekomen in 2002. Het minste wat u kan doen, is mijn schrijven door te sturen naar het bevoegde ministerie (maar denk maar niet dat ik u niet verantwoordelijk acht) . Om de democratische werking wat te bevorderen zal ik mijn brief aan u ook op diverse internetfora zetten. En zal ik mij ervan vergewissen dat deze tenminste door tienduizend anderen gelezen wordt. Met de gepaste achting, Welkom |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb net hetzelfde voorgehad. Mijn identiteitskaart was geldig tot 2008, niettemin moest ik begin dit jaar een nieuwe gaan halen. Met weerom de nodige opslag, uiteraard. Toen ik er een opmerking over maakte, kreeg ik de boot terug: "Doe nu niet moeilijk hé."
Ik deed niet moeilijk. Ik heb daar zin noch tijd voor. Maar hoeveel geld steken de gemeenten zo in hun zakken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() euh... de mijne is geldig tot april 2009 en ik zou nu ook een nieuwe moeten gaan halen.
En wat als men nu die nieuwe elektronische kaart niét ophaalt?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() gewoonweg schitterend, ik heb me er geen zorgen over gemaakt, en een rfid moeten ze nog niet steken.. ze kunnen nog nie eens dees kaarten uitlezen in de flikkencombi .. dus nutteloos, hou die ouwe kaart nog maar effe
![]()
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben mijn elektronische pas speciaal gaan vragen, ik moest die grote niet meer hebben nadat ik zo'n kleintje gezien had en ik wou ook zone chip.
Handig om op reis te gaan en je kan er via internet je documenten digitaal mee ondertekenen wat de waarde heeft van een aangetekend schrijven. Ook om met de federatie te klappen kan je hem al gebruiken, ik denk daarbij aan hun belastingsformulier via internet. Wel bizar dat je adres er niet meer leesbaar opstaat, als er je nu iets overkomt, heeft men eerst een toestel nodig om je pas te lezen. Ik heb wel begrip voor de opmerkingen van Welkom en stel me vragen waarom de vervanging verplicht is?! btw Welkom, welkom op het forum. Ovidius Laatst gewijzigd door Ovidius : 17 december 2007 om 09:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ik heb op die manier m'n abonnement al willen opzeggen bij:
De fiscus (t.a.v. de FOD financiën met aangetekend schrijven naar de minister van Financiën) De Vlaamse Gemeenschap (m.b.t. de zorgverzekering en alle andere kleine pestbelastingen) De Provincie De Gemeente En een klein dozijn parastatalen dat zo nu en dan eens 'nen bruinen' in mijn brievenbus komt deponeren. Maar eilaas, ge moet effectief verhuizen vooraleer ze u daar willen schrappen. Van de gemeente geraakt ge trouwens nooit volledig af. Navraag bij die alleraardigste mensen van de Robinson-lijst leert me dat ge u ook daar niet kunt beschermen tegen de spam waarmee de overheid je maar blijft bestoken.
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Dan krijg je nog een brief. Daarna nog een en daarna telefoneren ze even naar u thuis. Daarna laten ze u met rust. Allez, dat was toch bij mij het geval.
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ben bij mijn gemeente geweest en idd het ophalen is nu nog niet verplicht de verplichting komt pas in 2009. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() idem bij mij, mocht er ook nieuwe laten maken!
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk is €16 weinig voor de kaart die ze ons nu aansmeren.
Tuurlijk, ik betaal dat liever niet. Maar uiteindelijk is het een "financieel verlies" voor de staatskas, nu. Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar ik voorzie jaarlijkse kosten, "upgraden van de software op de kaart" als excuus bijvoorbeeld.
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() de burgemeester antwoordt :
Geachte, We zijn als gemeentebestuur verplicht uiterlijk in 2009 aan iedere Belgische inwoner een elektronische identiteitskaart af te leveren. Dat staat zo omschreven in twee koninklijke besluiten (KB's). - Het KB van 25 maart 2003 zegt dat de vervanging van alle identiteitskaarten door elektronische kaarten verloopt over een periode van vijf jaar. - Het KB van 1 september 2004 maakt de invoering van de elektronische identiteitskaart verplicht voor alle gemeenten van het Rijk. Dit KB is van kracht sinds 15 september 2004. Tel er vijf jaar bij en we zitten dus uiterlijk in 2009. Iemand wiens identiteitskaart nog geldig is tot bv. 2012, mag de vervanging ervan weigeren en uitstellen tot in 2009. In 2009 wordt ze dan wel vervangen, tegen betaling van 12 euro. 10 euro die de overheid ons oplegt en 2 euro die het gemeentebestuur bijvraagt ingevolge het door de gemeenteraad vastgelegd reglement. Wie in 2009 nog niet geweest is, heeft geen geldige kaart meer. Het zou voor een gemeentebestuur onwettelijk zijn de door de overheid opgelegde wetgeving naast zich neer te leggen, ook al kan je misschien spreken van een eenzijdige contractbreuk. Ik zal daarom ook je brief richten aan de verantwoordelijke, nl. de overheid in kwestie het FOD Binnenlandse Zaken en de bevoegde minister, dhr. Patrick Dewael. Wij kunnen geen garantie geven dat de huidige, nieuwe elektronische kaarten ook niet voortijdig zullen worden vervangen. De federale overheid legt aan de gemeentebesturen in deze haar richtlijnen op, dewelke wij behoren uit te voeren. Met vriendelijke groeten, Lukas Jacobs burgemeester |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Dan heeft de gemeente ook wel een zware fout begaan.
Aangezien in dit geval de kaart uitgereikt is op 11 april 2002 en het KB van 25/3/2003 stelt: "De identiteitskaart blijft maximum vijf jaar geldig vanaf de datum van afgifte" is deze kaart wettelijk gezien ongeldig vanaf 12 april 2007. De gemeente heeft dus nagelaten een van zijn burgers hiervan op tijd op de hoogte te stellen en de mogelijkheid aan te bieden om een nieuwe kaart aan te maken. Ik zou eigenlijk nog wel een goeie bureaucraat zijn ![]()
Laatst gewijzigd door netslet : 18 december 2007 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Het koninklijk besluit van 4 juli 2001 (tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juli 1985 met betrekking tot de identiteitskaarten, en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 augustus 2001) schort de verplichting tot vernieuwing van de identiteitskaart op voor burgers van 75 jaar en ouder. Sinds 1 november 2001 heeft de identiteitskaart van 75-plussers daarom een (in tijdsduur) onbeperkte geldigheid. Burgers die tot deze leeftijdscategorie behoren worden dus niet meer opgeroepen om hun identiteitskaart te vernieuwen indien de geldigheidsduur pas verstrijkt na hu 75ste verjaardag. Zoals andere houders van een identiteitskaart zullen ook personen met een leeftijd van 75 jaar en ouder evenwel verplicht blijven hun identiteitskaart te vernieuwen in volgende gevallen :
|
|
![]() |
![]() |