![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burger
|
Er is internationaal gezien iets aan het gebeuren dat wel eens verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben voor de Vlaamse zaak.
Nadat het Westen enkele jaren geleden Kosovo heeft toegestaan zich af te scheiden van Servië, en het ondertussen nieuwe landje zelfs militair te hulp kwam toen bleek dat Servië Kosovo niet wou laten gaan, krijgt het Westen nu lik op stuk met de zaak-Georgië. Langs beide kanten (Rusland vs VS/EU) wordt met internationale wetten en precedenten gezwaaid. Toegegeven, in de Belgische context komt er zeer waarschijnlijk geen militaire of geopolitieke crisis aan te pas, maar de EU zal nogmaals gedwongen worden om uit te maken of het regionale onafhankelijkheid wil steunen of dwarsbomen. Momenteel lijkt ze te kiezen voor het laatste, met verklaringen voor steun aan Georgies teritoriale rechten. Deze zaak heeft dus rechtstreekse gevolgen voor de toekomst van Vlaanderen, en dient goed geanaliseerd te worden door de Vlaamse partijen. (PS. Deze draad gaat dus wel degelijk over de Belgische crisis.)
|
|
|
#2 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Weet U, Voor een centrist is de bezorgheid over de eventuele houding van de EU in zake de territoriale evolutie van Vlaanderen bizar extreem te noemen. U doet mij denken aan die andere centrist die ik ooit mocht kennen; de genaamde Drétn. Drétn hield de plaatselijke Centra open. Enkel op gebied van het uithangbord bekleefde Drétn de middenweg. De marchandise verkende gedurig de grenzen van de uitersten. Pêchen en reine-claudes van bij Drétn waren extreem lekker (steevast), Drétns bananen daarentegen altijd extreem voos. Ik hoop samen met Drétn en U dat er geen geopolitiek, noch militair sluitstuk komt bovenop de waan waarin het kartel ons meesleurt.
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Burger
|
Citaat:
Van de rest van uw antwoord heb ik niet veel begrepen. Misschien nog even het waarom van de draad duiden: de reaktie van de EU op een mogelijke onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen is momenteel moeilijk in te schatten. We moeten dus kijken naar precedenten, en daaruit leren. Voorlopig zijn er slechts twee recente en relevante precedenten, en de reakties daarop waren net omgekeerd: steun voor het onafhankelijkheidsstreven van de Kossovaren, onbegrip voor de Zuid-Ossetiers of steun voor de Georgiers. Begrijpen waarom dat zo was, zelf al is de context gevoelig anders, kan helpen voorspellen wat er zou gebeuren als Vlaanderen uit Belgie stapt.
|
|
|
|
#4 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik zou zeggen, als we het gaan vragen aan Europa ofdat we onafhankelijk mogen worden bestaat inderdaad de kans - vrij groot zelfs, dat ze neen zeggen. Ik denk eerder dat op zekere dag Europa zich neer te leggen heeft bij de situatie. Want zeg nu zelf, vragen of men onafhankelijk mag worden, zelfs Vlamingen zijn zo geen vuile ........ |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat de contradictio in terminis van het "radicaal centrisme" en uw beklijving ervan misschien meteen ook verklaren kan? Voor de rest hoeft dit U niet te belemmeren om op vinkenslag te blijven liggen voor "relevante precedenten". Wellicht dat U, geschoold in de ideologie van het rabiate centrisme, de forumleden van politics.be (die bijvoorbeeld geen lid zijn van de jongeren afdeling van de CD&V) een end op weg kan helpen met een antwoord op de voor de hand liggende vraag: "precedent waarop?"
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 11 augustus 2008 om 10:27. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Burger
|
Citaat:
Maar landen als Spanje zullen niet snel geneigd zijn om een regio die zich onafhankelijk verklaart te erkennen en op te nemen in de EU. Teveel schrik dat hetzelfde zou gebeuren met Catalonië. Hetzelfde voor Frankrijk, Italië, VK, ... En de landen die wel sympathie zullen tonen (ik denk aan Nederland, Duitsland, Denemarken, Tsjechië, ...) zullen het wellicht niet belangrijk genoeg vinden om zware problemen om te veroorzaken. Dus zal een onafhankelijk Vlaanderen het de eerste jaren misschien buiten de EU moeten stellen. Dat kan positief zijn (vooral als we wel deel mogen uitmaken van een economische ruimte, zoals Zwitserland en Noorwegen), maar ook negatief. Maar in zo'n geval zal de positie van Brussel als EU hoofdstad in het gedrang komen want die stad zal dan niet eens in de EU liggen. Als iemand die de Vlaamse zaak wel genegen is, vind ik dit toch een vervelende situatie. Ik heb nu eenmaal graag dat een zelfstandig Vlaanderen zich internationaal opstelt, en niet in zichzelf keert (gedwongen of uit eigen keuze).
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die Spanjolen zullen wel gauw inbinden.
Een beetje hulp van juist de Basken, Catalanen en de andere min of meer autonome regio's intern Spanje, gekombineerd met vanuit Vlaanderen wat dreigement met minder toerisme richting Spanje ....
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ja, Catalonië en Baskenland gaan inderdaad binnen Spanje zelf tegengas geven, maar dat gaat de unitaristen ginder niet direct inschikkelijker maken me dunkt. Zal eerder het effect van een rode lap voor een stier hebben.
|
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Geen probleem, des te harder zal Spanje barsten.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is net zo min netjes als vermeende doodsbedreigingen aan het adres van De Wever. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laat weten hoe het verloopt. Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 augustus 2008 om 10:30. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zolang dat proces ordentelijk verloopt en een democratische legitimatie heeft zal de internationale gemeenschap, waaronder de EU, dit aanvaarden. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik geef maar mee dat de erkenning van Kroatië, Slovenië en het Balticum respectievelijk uitging van 2 keer Duitsland en Denemarken. De rest is toen gevolgd. En dat zonder de EU. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Vreemdeling
|
Wordt er in oktober geen referendum over onafhankelijkheid gehouden in Baskenland? (Het wordt echter door Madrid niet als bindend beschouwd dacht ik)
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Europees Commissaris
|
Hoorde inderdaad zoiets. Het is ook wachten op Schotland. En bindend? Politiek zou het wel een serieus signaal zijn
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vragen gaan niet over onafhankelijkheid, wel over onderhandelingen met ETA en over een onderhandelde oplossing tussen politieke partijen voor het politieke conflict. Momenteel is er daarover een belangenconflict gaande. Tegen september weten we hoe dat afloopt. Alleszins, indien door dat Hof beslist wordt dat het Baskische wetsvoorstel in strijd is met de Spaanse grondwet, dan komt er geen bevraging.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is niet juist he. De Baskische Autonome Regering (en dus de machtspartij PNV) zoekt juist naar akkoorden met Spanje om b�*nnen Spanje te blijven. Niks tegengas. Behalve tegen de linkse radicale independentisten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Burger
|
En er is nog een héél groot probleem om een EU-land te splitsen. Onze leiders blijven maar verdragen, grondwetten, ... maken die afgewezen worden, en er kunnen geen nieuwe lidstaten bij zonder.
Dus, of het nu om Schotland, Baskenland, Catalonië, Kroatië, Vlaanderen, of Turkije gaat: geen EU lid. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het gaat in die zin niet over nieuwe leden, wel over leden die de plaats van een ontbonden land dat lidstaat was overnemen. |
|
|
|
|