![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Bosnië opdelen? | |||
Nee, laten zoals het is |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
Ja: Srpska bij Servië - Bosnië bestaat uit federatie Bosnjaks en Kroaten |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
Ja: Srpska bij Servië - Kroatische meerderheid bij Kroatië - Enkel Bosnjaks vormen Bosnië |
![]() ![]() ![]() |
15 | 75,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Karadzic is opgepakt, Mladic en Hadzic binnenkort ook.
Een keer die opgepakt zijn is er de vrees dat er terug over de opdeling van Bosnië gesproken zou kunnen worden. Bosnië bestaat uit 2 deelrepublieken die eigenlijk niks met elkaar te maken willen hebben! - Servische deelrepubliek Srpska - Federatie van Kroaten en Bosnjaks (Bosnjaks = Bosniche Moslims) Srpska wil bij Servië komen. In de federatie van Kroaten en Bosnjaks is er meerderheid Kroaten in stukken die tegen Kroatië liggen, meerderheid Bosnjaks in de rest, het grootste gedeelte van die federatie. Is het nu goed of slecht idee dit op te delen? Laten zoals het is OF Srpska bij Servië Federatie van Kroaten en Bosnjaks verder laten gaan als land Bosnië? OF Srpska bij Servië Waar Kroatische meerderheid is, die stukken bij Kroatië Waar Bosnjaks meerderheid hebben, die verder laten gaan als land Bosnië |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik betwijfel of Bosnië-Herzegovina op termijn leefbaar is. De meest logische oplossing is een opdeling van het grondgebied tussen Servië en Kroatië. Het gebied van de Bosnische moslims lijkt mij te klein om leefbaar te zijn. Ze worden best opgeslokt door Kroatië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jullie beschrijven hiermee een nieuw recept voor een balkan-oorlog met risico dat het overslaat naar de "belendende percelen"... Het concept van "alle Kroaten,Serviers,<vul zelf toepasselijk Balkan-volk in>..... in één staat" heeft al teveel levens gekost doorheen de eeuwen... Bosnie is in de feiten een soort Confederatie. Als dat vredevol kan verdergaan (zoals momenteel),dan mag het zelfs gerust lichtjes vierkant draaien(zoals Belgie ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vrees dat het proberen in stand houden van een artificiële staat Bosnië-Herzegovina grotere risico's op oorlog inhoudt. Maar de inwoners van B-H moeten het zelf maar uitzoeken. Wij moeten hen niet voorschrijven hoe het verder moet. En dat is jammer genoeg wel wat nu gebeurt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien de logica gevolgd wordt van Kosovo, moet Herzegovina naar Kroatië, het Servisch gedeelte naar Servië en kan er gekeken worden naar een fusie van Kosovo, Bosnië en mogelijks een deel van de FYR Macedonië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Servische deelrepubliek bij Servië lijkt me vanzelfsprekend, de geschiedenis als excuus gebruiken om die twee gedwongen gescheiden te houden lijkt me even schandalig als het excuus dat gebruikt wordt.
Of de moslims en de Kroaten van elkaar wegwillen weet ik niet, ik heb er eerlijk gezegd niet veel over gehoord en weet ook niet of het vanwege ethnische-culturele vermenging nog mogelijk is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() De bosniaken vormen Bosnië, de Kroatisch minderheid bij Kroatie en Srpska bij Servië is de enige logisch indeling, Bosnië is een tweede België die verschillende volkeren gevangen houden in een staatsgrens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De Kroatische republiek Bosnië herzegovina (Hrvatska Republika Herceg-Bosna) zou wel beter bij hun Kroatische volksgenoten ingedeeld worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroatis...k_Herceg-Bosna |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch geloof ik dat je in dit geval gelijk krijgt. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 augustus 2008 om 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarnaast heb je nog het morele probleem, dat je met elke grensverschuiving de oorlog en de etnische zuiveringen impliciet erkent als een gerechtvaardigd middel om politieke doelen te bereiken. Iedereen die ietwat vertrouwd is met de Balkangeschiedenis, weet hoe licht een oorlog daar kan beginnen: de oorlogen van 1912, '13 en '14 zijn misschien nog de beste voorbeelden. Met een uiteindelijke toetreding tot de NAVO en de EU worden de kansen daartoe steeds kleiner, maar niemand kan voorspellen hoe het verder zal evolueren. Verder zou een dergelijke grensverschuiving een schending zijn van het bestaande internationale recht: de Joegoslavische grondwet voorzag de mogelijkheid tot afscheiding en voorzover ik weet, zijn alle voorgeschreven procedures gevolgd, zij het misschien ietwat overhaast. (Sarajevo had nnet als Skopje weinig andere keus dan onafhankelijkheid, wilden ze niet overheerst worden door de Serviërs in een romp-Joegoslavië; dat zou dan eigelijk meer de Groot-Servische droom van 1914 belichamen). In die gevallen geldt dan bovendien duidelijk get 'uti possidetis'-principe, dat de bestaande grenzen garandeert.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() De Republika Srpska moet in mijn ogen bij Servië worden gevoegd. Dan krijg je ook weer het probleem met Kosovska Mitrovica en het etnische Servische deel van Kosovo. Daar wonen 200.000 Serviërs die niet bij Kosovo willen horen, en ook dat gebied moet in mijn ogen naar Servië in ruil voor erkenning van Kosovaanse onafhankelijkheid.
De Kroaten in Bosnië moeten in een referendum zelf beslissen wat ze doen: of bij de Bosnjaks, of bij Kroatië. De Bosnjaks zelf zie ik niet bij Kroatië gaan. In Joegoslavië is er al een keer een oorlog uitgevochten tussen deze twee bevolkingsgroepen. In denk dat het gebied van de Bosnjaks een eigen staat moet gaan vormen, met de islam als de staatsgodsdienst. De Republika Srpska zal wel bij Servië willen, daarover bestaat weinig twijfel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik betwijfel of Vlaanderen op termijn leefbaar is : het amalgaam van Liburgers, Brabanders en Vlamingen die elkaars dialecten niet begrijpen, de grote kloof tussen de steden die behalve een verarmde bevolking in een industriël archeologisch landschap wonen omringd door asielzoeker en ander tuig van de richel zoals een agressief naar bekeerlingen zoekende
moslimfanaten. Ik stel dan ook voor om strikte grenzen te trekken rond de etnisch vervuilde gebieden en er zorg voor te dragen dat er politieke constructies komen die de financiële transferten tussen deze gebieden en de meer beschaafde, waar normen en traditionele waarden hoog in het vaandel gedragen worden af te schaffen. (een bericht op dit forum binnen enkele jaren).
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() een eengemaakt vlaanderen heeft minder tijd op om op een forum te zitten , er moet aan een mooie staat gebouwd worden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() - op
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we Bosnië nu eens afschaffen?
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() De verknipte kijk van Paddy Ashdown (voormalig VN-bestuurder van Bosnië) is in deze best interessant: http://www.guardian.co.uk/commentisf...serbia.balkans
Het dogma van een multi-etnisch Bosnië komt mooi naar voren en het mag overduidelijk zijn zo'n dogma niet bijdraagt aan de vrede in Bosnië. Een mooie stukje uit het opiniestuk (lees vooral ook de rest!): Citaat:
![]() Als het hele VN-beleid in de balkan gemaakt is door zulke idioten dan is het niet vreemd dat het wederom de foute kant opgaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Was al enigzins voorspeld, maar nu dus officiële berichten ....
Bosnische Serviërs dreigen met afscheiding http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF02092008_081 |
![]() |
![]() |