Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2008, 12:13   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Lezersbrieven van partij militanten

Citaat:
De Vlaams Belang-secretaris van Londerzeel blijkt onder dertig schuilnamen lezersbrieven te sturen naar media. Het Vlaamse weekblad Humo ontmaskerde de gepensioneerde onderwijzer Swa Cauwenbergh als de schrijver.

LEES VERDER

Sinds wanneer mag je geen nicknaam meer gebruiken als je reageert op een krantenartikel?

en dit is dan weer de reactie van het VB:

Het weekblad Humo pakt deze week uit met een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek: diepgravend onderzoek sinds 2005 heeft volgens de redactie uitgewezen dat een Vlaams Belang-militant uit Vlaams-Brabant onder verschillende namen lezersbrieven instuurde. ‘Vlaams Belang manipuleert pers – de raid op de brievenrubrieken’, zo schreeuwt de titel boven het drie pagina’s tellende verhaal. De militant in kwestie werd heel precies nagetrokken. Het gaat niet “om een marginale zonderling, maar een gerespecteerd dorpsonderwijzer, die nooit een geheim heeft gemaakt van zijn Vlaams-nationalistische overtuiging – zelfs niet tijdens zijn jaren in de gemeenteschool.” Stel u voor! De ‘ontmaskering’ gaat nog verder: de Vlaams Belang’er tekende niet alleen internetpetities voor Vlaamse onafhankelijkheid, maar “zijn naam prijkt verder onder het manifest van de IJzerwake, de extreemrechtste variant van de jaarlijkse IJzerbedevaart in Diksmuide”. U merkt het: waar de Belgische Staatsveiligheid tekortschiet, draagt Humo graag op bescheiden wijze zijn steentje bij.

welke partij was dat nu weer die aan zijn leden vroeg om zoveel mogelijk lezersbrieven te schrijven?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:22   #2
abou Anis
Minister-President

Standaard

Lees ook vooral het hilarische interview met de Swa:
Citaat:
'Misschien hebben ze mij voor het lapje gehouden'

Vorige week nog onbereikbaar voor onze redactie, vandaag op The Wild Site: Swa Cauwenbergh, de man met de dertig aliassen.

HUMO Hallo Swa Cauwenbergh, bent u de gepensioneerde onderwijzer uit Londerzeel die Humo en andere bladen constant lezersbrieven stuurt?

Swa Cauwenbergh «Jawel, dat ben ik.»

HUMO We krijgen ook geregeld brieven van andere mensen die altijd ook een kopietje naar u mailen. Kent u bijvoorbeeld Maarcha Lenaerts?

Cauwenbergh «Ja, maar niet echt goed.»

HUMO Waarom mailt Maarcha haar brieven ook altijd naar u?

Cauwenbergh «Wel euh, ze wil dat ik die nalees op stijl en dat ik even controleer of er geen fouten in staan.»

HUMO En Falco Caudenberg, Felix De Brouwer, Jasper Van Belle, Nick Van den Bergh doen dat ook allemaal?

Cauwenbergh «Ja.»

HUMO Maar die brieven worden wel tegelijk naar u én naar Humo gestuurd. Nog vóór u ze hebt kunnen nalezen, dus.

Cauwenbergh (ontwijkend) «In de inhoud kom ik natuurlijk niet tussen, ze vragen me alleen om te kijken of ze het goed doen.»

HUMO Waarom vragen ze dat precies aan u?

Cauwenbergh «Och, ik heb hen toevallig eens ontmoet, en ze hebben wellicht gezien dat ik zelf regelmatig brieven schrijf, zeker?»

HUMO Jullie vormen dus samen een soort brievenschrijversclubje? Komen jullie geregeld samen?

Cauwenbergh «Neenee, zeker niet. Dat zijn allemaal mensen op leeftijd.»

HUMO We hebben een paar van die namen gecontroleerd. Bijvoorbeeld Ynke Krols, de advocate. Die bestaat blijkbaar niet.

Cauwenbergh «Diediedie... bestaat wél, maar ze is geen advocate. Ik bedoel: ze heeft geen eigen praktijk want ze werkt in een bedrijf.»

HUMO Op het adres dat ze op haar brieven vermeldt is een politiekantoor gevestigd.

Cauwenbergh «Dat weet ik niet. Ik ken haar maar oppervlakkig, hoor.»

HUMO Het adres van Maarcha Lenaerts is een stuk onbebouwde braakgrond.

Cauwenbergh (bibberige stem) «Maar dat weet ik allemaal niet. Ik heb haar zoals de anderen op café ontmoet.»

HUMO Welk café?

Cauwenbergh «Euh... De dinges - de naam ontsnapt me nu. Een café op de hoek aan het station en de Meir in Antwerpen. Allez, hoe noemt dat daar? Het is nu gesloten en failliet gegaan, geloof ik.»

HUMO Dus al die briefschrijvers bestaan echt en u hebt ze ontmoet in dat failliete café?

Cauwenbergh «Of die mensen valse namen hebben gegeven, weet ik natuurlijk niet.»

HUMO Zou het niet kunnen dat u zelf al die namen hebt verzonnen en alle brieven ook zelf schrijft?

Cauwenbergh «Neenee. Zoiets zou toch uitkomen? En als ze brieven schrijven met een valse naam, kan ik dat toch niet weten? Misschien hebben ze mij voor het lapje gehouden.»

HUMO Hoe durven ze. U bent secretaris van Vlaams Belang in Londerzeel?

Cauwenbergh «Ik ben actief in enorm veel verenigingen.»

HUMO Maar u bent ook secretaris van Vlaams Belang in Londerzeel?

Cauwenbergh (kortaf) «Ja.»

HUMO Wij denken dat u met een georganiseerde brievencampagne bezig bent, inclusief fictieve namen en adressen.

Cauwenbergh «Dat zou toch uitkomen?»

HUMO Inderdaad. Het valt bijvoorbeeld zeer sterk op dat de inhoud, de stijl en de vorm van alle brieven compleet gelijklopend is en dat de namen en adressen helemaal niet bestaan. Bent u met een campagne bezig voor Vlaams Belang?

Cauwenbergh (hakkelend) «Ik euh... Nee, dus. Als ik dat zou doen, zou ik toch net zogoed andere mensen de opdracht kunnen geven? Ik heb genoeg vrienden in de Vlaamse Beweging die ik kan vragen om zelf eens een brief te schrijven.»

HUMO Conclusie: Maarcha, Ynke, Nick, Falco, Felix, Jasper, Debora en alle anderen bestaan echt en schrijven zelf hun brieven?

Cauwenbergh «Ik heb u toch gezegd dat ik ze ontmoet heb in dat café?»
In de les "Hoe doe ik alsof elke leesbriefschrijver een VB-er is" heeft hij blijkbaar een tukje gedaan toen het onderwerp "hoe doe ik dat zonder dat het opvalt" behandeld werd, maar in de cursus "kronkelen als een slang" was hij blijkbaar wel goed wakker.

EDIT: bron: http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo...antwoordt.html

Laatst gewijzigd door abou Anis : 26 augustus 2008 om 12:22.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:33   #3
Nefertete
Lokaal Raadslid

Nefertete's schermafbeelding

Standaard

Straf staaltje onderzoeksjoernalistiek hoor.

Humo zal nu wel in aanmerking komen voor de Pulitzer prijs zeker ?
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:34   #4
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

LEES VERDER

Sinds wanneer mag je geen nicknaam meer gebruiken als je reageert op een krantenartikel?

en dit is dan weer de reactie van het VB:

Het weekblad Humo pakt deze week uit met een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek: diepgravend onderzoek sinds 2005 heeft volgens de redactie uitgewezen dat een Vlaams Belang-militant uit Vlaams-Brabant onder verschillende namen lezersbrieven instuurde. ‘Vlaams Belang manipuleert pers – de raid op de brievenrubrieken’, zo schreeuwt de titel boven het drie pagina’s tellende verhaal. De militant in kwestie werd heel precies nagetrokken. Het gaat niet “om een marginale zonderling, maar een gerespecteerd dorpsonderwijzer, die nooit een geheim heeft gemaakt van zijn Vlaams-nationalistische overtuiging – zelfs niet tijdens zijn jaren in de gemeenteschool.” Stel u voor! De ‘ontmaskering’ gaat nog verder: de Vlaams Belang’er tekende niet alleen internetpetities voor Vlaamse onafhankelijkheid, maar “zijn naam prijkt verder onder het manifest van de IJzerwake, de extreemrechtste variant van de jaarlijkse IJzerbedevaart in Diksmuide”. U merkt het: waar de Belgische Staatsveiligheid tekortschiet, draagt Humo graag op bescheiden wijze zijn steentje bij.

welke partij was dat nu weer die aan zijn leden vroeg om zoveel mogelijk lezersbrieven te schrijven?
Dat is niet vragen om brieven van fictieve auteurs te posten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:45   #5
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Het moet erg zijn als je geen echt leven hebt.
Oud 26 augustus 2008, 12:48   #6
abou Anis
Minister-President

Standaard

Gek dat ze bij het VB dit niet citeren uit het artikel om erop te reageren:
Citaat:
De methodes die Cauwenbergh gebruikt, komen niet zomaar uit de lucht vallen. De stiel van het bewerken van lezersrubrieken werd immers aangeleerd door het beruchte Nationalistische Vormingsinstituut.
Over die ‘vorming’ die het N.V. organiseerde, lekte een paar jaar geleden een aantal interessante interne documenten uit, die VUB professor en politoloog Kris De schouwer verwerkte in een wetenschappelijk onderzoek. Tijdens zogenaamde kaderdagen voor Blokmilitanten maakte men in een aparte werkgroep afspraken over hoe men de pers zou aanpakken. Speciale aandacht ging naar lezersbrieven en ingezonden stukken. Men sprak bijvoorbeeld af dat elk arrondissement een ‘persverantwoordelijke’ moest krijgen die de lezersbrieven zou controleren. Die persverantwoordelijke moest ook lijsten aanleggen met namen en adressen van mensen die hun identiteit wilden ‘lenen’ om onder lezersbrieven te zetten, ook als ze die zelf helemaal niet geschreven hadden. Swa Cauwenbergh heeft die techniek duidelijk verfijnd met zijn legertje compleet verzonnen namen en adressen.
Militanten en kaderleden kregen ook scenario’s voorgeschoteld over hoe ze de publieke opinie via lezersrubrieken moesten bewerken. Als ze iets niet helemaal zeker wisten, moesten ze het bijvoorbeeld in vraagvorm opschrijven. Er blijft altijd wel iets van hangen, nietwaar? Een andere instructie voor de VB-brievenschrijvers: als je naar feiten verwijst die wél kunnen worden bewezen, hou je die bewijzen best achter. Waarom? Je lokt eerst een polemiek uit en als er dan reactie of een recht van antwoord komt, stuur je een fotokopie van je bewijsstuk naar de pers. Twee keer prijs!
Daar kwamen instructies bovenop om problemen met de antiracismewet te vermijden. Over heel gevoelige onderwerpen (zoals voorstellen om te discrimineren tussen Vlaamse kinderen en kinderen van vreemde origine), schreef de partijtop zelfs de precieze formuleringen voor, die letterlijk moesten worden overgenomen. De vormingsdienst gaf ook richtlijnen mee om antiracistische verenigingen rechtstreeks het leven zuur te maken. Zo kregen militanten en kaderleden de raad om massaal affiches, pins, stickers of ander materiaal van die antiracistische verenigingen te bestellen en dat dan doodleuk niet te betalen.
Bron: Humo 3547, p. 8-9 (vet is van mezelf)

Naast de lezers en dus ook de kiezers - die ze op andere momenten heilig verklaren (tenminste degenen die voor het VB stemmen) - bedriegen, leert het VB zijn militanten dus ook bedenkelijke discussiemethoden aan en zet de partij zelfs aan tot diefstal. Of hoe noemen we het alweer wanneer je iets bestelt en niet betaalt?

Zeer bizar dus dat de partij hier niet op reageert...
Oud 26 augustus 2008, 13:18   #7
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Humo, waar een leugen algemeen goed is !

Als je van riooljournalistiek spreekt is dit er het beste voorbeeld van.

Of een artikel enige waarheid bevat, wordt niet gecontroleerd.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 13:21   #8
abou Anis
Minister-President

Standaard

Gek toch dat op artikels van Humo enkel met dit soort gezwans kan gereageerd worden. Terwijl het toch vrij simpel moet zijn om de aantijgingen in het artikel inhoudelijk te weerleggen, als het effectief "leugens" zijn.

Laatst gewijzigd door abou Anis : 26 augustus 2008 om 13:21.
Oud 26 augustus 2008, 16:14   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Gek toch dat op artikels van Humo enkel met dit soort gezwans kan gereageerd worden. Terwijl het toch vrij simpel moet zijn om de aantijgingen in het artikel inhoudelijk te weerleggen, als het effectief "leugens" zijn.
zoals in notaris "X" bedoel je?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 16:46   #10
Misty
Vreemdeling

Standaard

Voor de artikels van "notaris x" zijn ze dan ook (terecht) afgebrand in alle andere media en hebben ze nadien hun ongelijk ook toegegeven. Alle media maken weleens fouten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht

Blijft van kracht
Misty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 16:52   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zoals in notaris "X" bedoel je?
De mens is met de schande moeten sterven. Zelfs posthuum konden er geen excuses vanaf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 16:59   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De mens is met de schande moeten sterven. Zelfs posthuum konden er geen excuses vanaf.
U gelooft het dus niet?
Of u begint gewoon in het rond te klauwen als een in het nauw gedreven kat?
Kan u ook iets zeggen over de boodschap, of is het gemakkelijker de boodschapper aan te vallen?
Oud 26 augustus 2008, 17:12   #13
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen Wim en Jan een volledig weekend logeerden op het landgoed in Puurs onder toezicht van hun grootouders en van de Mechelse BOB (die logeerden op het landgoed) melde DEN HUMO de flikken kregen pistolekes met krab, ze deden samen met de grootouders van W en J mee aan de sadistische sexspelletjes van notaris x en ging bevredigd slapen.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 17:13   #14
Hoomer

Standaard

En toen stopte Hoomer met humo lezen.
Oud 26 augustus 2008, 17:15   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U gelooft het dus niet?
Kan u ook iets zeggen over de boodschap, of is het gemakkelijker de boodschapper aan te vallen?
Ik ken die Swa niet. Ik ken wel de "onderzoeksjournalistiek" van Humo. Laat ik het daar bij houden, ja? Of wil je nu dat ik die Swa ga opbellen of misschien zijn telefoon- en internetverkeer aftappen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 17:22   #16
Hoomer

Standaard

Och ja er werden tekeningen gepubliceerd in HUMO van de hekelstok waar ze slaag van kregen en die trouwens in hun anus gestoken werd, zo de afbeelding van een baseballbat met prikkeldraad rond.

tja twas ne Vlaams nationalist he,
Oud 26 augustus 2008, 17:26   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U gelooft het dus niet?
Jongen, ik heb al verschillende jaren een lidkaart van het VB op zak en in die tijd heeft niemand mij ooit gevraagd om brieven te schrijven, op forums te posten of wat dan ook. Sterker nog, indien men mij ook maar zou durven vragen om zoiets te doen, gaat mijn lidkaart direct zonder enig voorbehoud de post op terug richting partijhoofdkwartier. En dat geldt niet enkel voor het VB, maar voor om het even welke andere partij of vereniging. Maar ja, jij weet het blijkbaar beter omdat het in de Humo staat...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 17:26   #18
Hoomer

Standaard

Verdorie 'k vergeet waarover het gaat, ('t ja de emoties he) dat interview wil ik wel eens beluisteren, ben er zeker van dat in zijn antwoorden er gewoon zinnen worden gebruikt die volledig uit de context getrokken zijn. Maar ja wat wilde links he.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 26 augustus 2008 om 17:30.
Oud 26 augustus 2008, 17:29   #19
Hoomer

Standaard

Citaat:
Ge vergeet er bij te zeggen dat Wim en Jan op volwassen leeftijd publiekelijk verklaard hebben; dat ze een zotte moeder hadden en dat er niets van aan was!!!!!!!!!
reactie HUMO was; "wij weten het onze" 't was tenslotte ne "rechtse"
Oud 26 augustus 2008, 17:36   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jongen, ik heb al verschillende jaren een lidkaart van het VB op zak en in die tijd heeft niemand mij ooit gevraagd om brieven te schrijven, op forums te posten of wat dan ook. Sterker nog, indien men mij ook maar zou durven vragen om zoiets te doen, gaat mijn lidkaart direct zonder enig voorbehoud de post op terug richting partijhoofdkwartier. En dat geldt niet enkel voor het VB, maar voor om het even welke andere partij of vereniging. Maar ja, jij weet het blijkbaar beter omdat het in de Humo staat...
Alleen door het feit dat het in Humo staat, klopt het niet?
Als morgen alle media de zaak volgen zal u het dan geloven?
Of zal u het alleen geloven als het in 't Pallieterke staat?

Laat de jongen achterwege aub.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be