![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 69
|
![]() Ik ben persoonlijk een Aleviet.
Korte samenvatting: We worden al tientallen deccenia door het Grijze Wolf een MHP in Turkije opgezocht en vermoord door onze "te westerse leefwijze". Het alevitisme is een subcategorie onder de moslims (zoals de protestanten in de katholiek), de reden waarom de algeneme moslims ons zo haten is omdat voor ons de vrouwen een even belangrijke figuur spelen als de mannen (ze moeten geen hoefddoek dragen, hebben meestal evenveel al dan niet meer inbreng in het gezin dan de mannen). Alevieten moeten dan ook niet naar een moskee gaan of de Ramadan doen. We hebben dan wel de 12-Imam wanneer we wel moeten vasten. Het alevitisme is ontstaan door Hz. Ali (de schoonzoon en neef van de profeet Mohammed). Na Mohammed's dood wouden bepaalde moslims dat de volgende leider uit de familiekring zou komen (en Mohammed zelf had opgedraged dan Ali zijn opvolger zou zijn) maar dat is dus niet gebeurt, en toen is Ali gesplitst van de moslims en eigen "cultuur" begonnen. De Alevieten zijn zeer verdraagzaam, ze hebben geen moskees maar wel in de plaats van de moslim Hoca's hebben wij Pir's. 2/3 van de Alevi's zijn Turken 1/3 zijn Koerden. In Turkije durven de meerderheid van de Turkse Alevi's er niet voor uitkomen in de schrik uitgemoord te worden door de MHP en Grijze Wolven. Voor meer informatie: http://www.alevieten.nl/htm/3.htm http://www.alevieten.nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 69
|
![]() Citaat:
![]() En de niet-alevieten ontkennen niet dat Mohammed openlijk heeft gezegd dat Ali zijn opvolger moest zijn ..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 69
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
|
![]() Citaat:
2. Mohammed zou een profeet zijn. Een boodschapper van God dus. God moet toch weten dat huwelijken tussen neef en nicht tot meer erfelijke afwijkingen leidt. Dus kan Mohammed geen boodschapper van God zijn. Dus waarom nu zo moeilijk doen met die ideeen van die "profeet". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alaviet is een andere naam voor nabestaande van ali of zeg maar opvolgers , opzichzelf is dat niet slecht ze heben een andere "ijtihad" kijk een visie daarom verschillen ze min of meer van hun mede broeders !!!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Administrator
Geregistreerd: 1 mei 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.861
|
![]() Citaat:
Maarten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 30 september 2003
Berichten: 75
|
![]() Alevieten
Alevieten zijn een religieuze stroming binnen de islam. In Turkije wonen 60 miljoen mensen en ruim 95% van de bevolking is islamitisch. Het merendeel hangt de Soennitische tak van de islam aan. Naast de Soennieten bestaat er echter nog een andere religieuze bevolking, nl. de Alevieten. Naar schatting draagt hun aantal zo'n 30% van de Turkse bevolking. Dat betekent dat er in Turkije ruim 20 miljoen Alevieten wonen. Hiertoe behoren zowel Turken als Koerden. Het Alevitisme als een wereldbeschouwing, geloofsovertuiging en cultuur heeft zijn oorsprong in de grote volksverhuizingen van Turkse stammen vanuit Centraal-Azië naar Anatolië in de 9e en 10e eeuw. Hoewel het Soennisme en het Alevitisme beiden tot de islam behoren, zijn de verschillen tussen deze twee stromingen erg groot. Dit geldt niet alleen voor de religieuze uitleg van de islam; de Alevieten hebben hun eigen cultuurbeleving, religieuze uiting en levensbeschouwing. De belangrijkste kenmerken van het Alevitisme houden in: een verwerping van de meeste islamitische gebruiken; de dagelijkse 'namaz?' (gebeden), het vasten en het bidden in moskeeën inbegrepen. De Alevieten zijn een religieus/culturele minderheid die, niet voor de eerste keer in de Turkse geschiedenis, geconfronteerd worden met discriminatie in alle takken van het maatschappelijk leven. In de geschiedenis van volksopstanden en strijd voor democratie in Turkije, hebben de Alevieten een leidende rol gespeeld. Vandaag de dag werpt de Alevitische gemeenschap, met haar afwijzing van de eigenmatige aspecten van de islam en haar verdraagzaamheid, zich op als een bolwerk tegen pogingen van elementen binnen en buiten het huidige Turkse regering om het islamitische fundamentalisme op te leggen in het land. Daarvoor volgt het turkse regering een politiek, die mensen met een Alevitische achtergrond berooft van fundamentele mensenrechten, hen makend tot tweede klas burgers. De geschiedenis van het Alevitisme Het Alevitisme is een Shi'itische? stroming. Al spoedig na de dood van de profeet Mohammed in de 7e eeuw ontstond er een splitsing in de islam over de kwestie van de opvolging van de profeet. Door de meerderheid van de gelovigen, de Soennieten, werd een opvolger gekozen uit de kringen van de volgelingen. Een deel van de gelovigen, de Shi'iten, erkenden deze gekozen opvolger echter niet, omdat zij van mening was dat de opvolger van Mohammed tot diens familie moest behoren. Volgens de Shi'iten was Ali?, de neef en tevens de schoonzoon van Mohammed, daarom de enige rechtmatige opvolger van de profeet. De naam Shi'iten komt uit het Arabische "Shi'at Ali", wat "partij van Ali" betekent. Ali is inderdaad een korte tijd kalief (opvolger) geweest, maar werd dit pas nadat drie andere kaliefen hem voor waren gegaan. In 661 is Ali tijdens het gebed omgebracht. Ook zijn zoon Hoesein is later in een veldslag te Kerbela?, tezamen met zijn volgelingen, vermoord. De Shi'iten herdenken deze gebeurtenis speciaal in de Arabische maand 'Muharrem'. Binnen het Shi'itisme zijn er verschillende richtingen. De grootste Shi'itische richting erkent een reeks van twaalf rechtmatige imams (opvolgers in de lijn van Mohammed), waarvan Ali de eerste is en zijn zonen Hassan en Huseyin de tweede en derde zijn. De twaalf imams zijn ook voor de Alevieten heel belangrijk. De zesde imam, imam Cafer-i Sadik?, heeft voor de Alevieten bovendien een speciale betekenis, omdat hij als eerste het Alevitisme in een boek heeft geschreven. In de loop van de tijd zijn er tussen het Soennisme en het Alevitisme tal van religieuze verschillen ontstaan. Het Alevitisme werd op de meeste plaatsen onderdrukt, maar bleef als een strijdende stroming voortbestaan en heeft met name in de 14e, 15e en 16e eeuw talloze protestbewegingen gevoerd. Ook de Alevieten in Turkije hebben een lange geschiedenis als minderheid in strijd tegen de staat. In de 15e eeuw maakte onder leiding van sjah Ismail een beweging haar opmars die Shi'itische ideeën uitvoerde. Deze beweging vond veel aanhang onder een deel van de Anatolische bevolking, de Alevieten. Sjah Ismail? veroverde grote gebieden en vormde een ernstige bedreiging voor het Soennitische Rijk. De Alevieten, die Ismail steunden, werden zodoende ook als een bedreiging gezien door de Ottomaanse? sultans. Zij werden als staatsgevaarlijk beschouwd. Een eerste reeks massavervolgingen diende zich aan, waarbij talloze Alevieten gemarteld en vermoord werden. Het Alevitisme in Turkije is echter altijd een volksreligie gebleven, in strijd tegen het heersende (Soennitische) religieuze en politieke stelsel. De verschillen tussen de Alevitische en Iraans-Shi-itische geloofsbeleving en geloofsuitoefening zijn inmiddels erg groot; in feite verschilt het Alevitisme net zoveel van het Iraans Shi-itisme als van het Soennisme. Het Alevitisme en Bektashisme Naast Ali en zijn opvolgers, de twaalf imams, vervult nog een andere heilige een belangrijke plaats in het Alevitisme; Haci Bektas Veli?. Haci Bektas Veli is een heilige die in de 13e eeuw leefde. Hij was een derwisj die al wandelend door Anatolië een specifieke - alevitische/bektashische - filosofie verkondigde. Hij won grote aantallen volgelingen onder de Anatolische bevolking. Zijn filosofie was een uitwerking van die van de Alevieten. Hij heeft het Alevitisme/Bektashisme? ontwikkeld tot een moderne leefwijze. Haci Bektas is de grondlegger van de Bektashi-orde. De volgelingen van deze orde worden Bektashi's genoemd. Het verschil tussen de geloven en gewoonten van Alevieten en Bektashi's is door de eeuwen heen zo klein geworden, dat men tegenwoordig nauwelijks nog van een verschil kan spreken. De meeste mensen beschouwen het Alevitisme en het Bektashisme als een en dezelfde. De leerstellingen en filosofie van Haci Bektas zijn een belangrijk en een geVntegreerd geheel in de Alevitische denk- en leefwijze. Veel van zijn uitspraken hebben een belangrijke plaats gekregen in de opvattingen en het dagelijks leven van de Alevieten. Een humanistische filosofie Het Alevistisme is geen vastomlijnde leer. De Alevieten zijn niet zozeer gebonden aan allerlei regels en wetten. In Alevitisme staat de mens centraal. Het is een humanistisch? filosofie. De belangrijkste regels waar Alevieten zich aan moeten houden, zijn dan ook van humanistische en eerbare aard. Een van de belangrijkste grondprincipes van de Alevitische levenswijze is: 'Elk mens accepteren zoals hij/zij is, zonder onderscheid te maken in sekte, kleur, afkomst, geloof enz.' Dit principe wordt elke Aleviet van kindsaf aan geleerd. Een ander zeer belangrijk principe van de Alevieten luidt: 'Beheers je handen, tong en lendenen'. Dit betekent dat de mens zich van al het slechte moet onthouden, zoals: liegen, kwaadsprekerij, stelen en overspel. Om tot God te komen, om God te gedenken, is het noodzakelijk om ook de goddelijke essentie in de mens te erkennen. Daarom staat het geloof in de mens centraal in het Alevitisme. Dit geloof is alleen mogelijk wanneer het er in de samenleving menselijk aan toegaat, dat betekent: democratisch en humanistisch. De imam Ali en Haci Bektas Veli waren een belichaming van deze principes. Het principe 'ieder mens te accepteren en te respecteren zoals hij/zij is', geldt niet in de laatste plaats voor de geloofsbeleving van iemand. De Alevieten hebben een groot respect voor ieders geloof en belijdenis, wat ook zijn of haar overtuiging moge zijn. Want, zoals Haci Bektas Veli heeft gezegd: 'De mens zelf is degene die uiting en richting geeft aan het geloof. De mens is verantwoordelijk voor zichzelf.' De mens moet zelf tot erkenning van God en de natuur komen en daarom kan niemand bijv. vanwege atheïsme veroordeeld en gestraft worden. Iedereen is vrij zijn geloof te beleven zoals hij/zij verkiest; er zijn geen verplichte gebeden en geen vaste regels. Niet God, maar de mens is de wetgever op aarde. Alleen met betrekking tot de religieuze vragen is de Aleviet ondergeschikt aan een geloofswaardige leraar, een dede. De mensheid is door God geschapen. Ieder mens is een schepping van god. Vrede en solidariteit, eenheid en broederschap onder de mensen staan bij de Alevieten dan ook hoog in de vaandel. Het belang van kennis en ontwikkeling De Alevieten beschouwen ontwikkeling en vooruitgang niet als iets slechts, maar juist als iets wat de mensheid ten goede kan komen. Dat wil zeggen, voor zover deze ontwikkelingen een bijdrage kunnen leveren aan vrede, rechtvaardigheid en een betere relatie tussen de mensen in de wereld. Haci Bektas Veli heeft eeuwen geleden al gezegd: 'De weg die niet leidt tot ontwikkeling van de mensheid (door de wetenschap) eindigt in het donker'. De Alevieten hechten dan ook veel waarde aan onderwijs. Haci Bektas Veli heeft in een aantal spreuken de nadruk gelegd op het belang vergaren van kennis voor iedereen, zowel voor mannen als vrouwen. Zo heeft hij bijv. gezegd: 'Een volk dat geen kansen geeft aan de ontwikkeling van vrouwen, is een volk dat niet bestaat'. Voor Alevieten is de ontwikkeling van vrouwen en mannen even belangrijk. Zij vormen immers samen de mensheid. Er moet geen onderscheid gemaakt worden; mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. De religieuze bijeenkomsten: DE CEM Alevieten ondernemen niet de reis naar Mekka en erkennen diegenen die dat wel gedaan hebben niet als speciaal 'heilig', zoals in andere takken van de islam. Het idee van gebeden in de islam is in het Alevitisme vervangen door een gebeurtenis, 'Cem' genoemd, waar de mannen, vrouwen en kinderen van de leefgemeenschap bij elkaar komen en over verschillende onderwerpen met de dede discussiëren, liedjes zingen en samen een speciale dans uitvoeren, de 'semah' genaamd. Behalve een religieuze betekenis heeft de cem ook een sociale betekenis. Tijdens de cem worden onderlinge geschillen in de gemeenschap besproken en opgelost en wordt de eenheid en solidariteit in de gemeenschap bekrachtigd. De religieuze leider van de gemeenschap, de dede, die het best omschreven kan worden als een enkeling, die nog het meest lijkt op een dorpswijze, vervult tijdens de cem een belangrijke rol. Tijdens de cem wordt er onder andere over de Alevitische leer gesproken, worden er religieuze liederen, begeleid door een of meer saz gezongen, en wordt de semah (een religieuze, rituele dans, die verschillende vormen kent met elk een bijzondere betekenis) door mannen en vrouwen samen gedanst. Ook buiten het kader van de cem nemen de liederen, begeleid door de saz een belangrijke plaats in bij de Alevieten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Ik ben een soennitische moslims. In feite zie ik af. Want als soenniet moet ik 5x per dag mijn gebed, zoveel mogelijk als ik kan is langs moskee passeren, koran lezen, zikir,.. Alevieten moeten het allemaal niet doen (leuk). Wat ik heb kunnen verstaan is dat alevieten koran niet volgen? Dus boek van moslims wordt niet genomen als referentiepunt en toch worden jullie alevitische MOSLIMS genoemd. Dit vind ik beetje raar maar goed. Dus schoonzoon van profeet Muhammet (sav) verwaarloosd diens vrouws vader zijn boek? Zijn tradities en al? Ik heb geen vooroordelingen maar soennitsich en alevitisch islam verschillen toch erg groot. Beloofd alevitisme ook paradijs? Als dat het geval is zou ik me willen bekeren tot Alevitisme
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 30 september 2003
Berichten: 75
|
![]() "Beloofd alevitisme ook paradijs ?"
Maak van uw huidig leven reeds een paradijs .... van deze ben je dan toch al zeker !!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
|
![]() Citaat:
De Druzen bijvoorbeeld worden door velen ook ingedeeld bij moslims terwijl grote groepen moslims zelf ze helemaal niet als islamieten willen zien. Het zou leuk zijn daar eens een "stamboom" van te maken.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
|
![]() Die "stamboom" heeft in dit geval niet alleen takken maar ook wortels :
Vóór Mohammed waren er verscheidene overtuigingen, die men gemakshalve onder meervoudige godenverering catalogeert. Dat is echter niet correct. Er is lang vóór Mohammed in heel die regio al Joodse en andere be-invloeding geweest. Mohammed zou het anders ook niet zo makkelijk gehad hebben om zijn geloof "in te voeren". Spijtig dat van de situatie vóór Mohammed zo weinig overgebleven is.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
(en wij moeten het gewoon stellen met rijstpap en gouden lepelkes, toch niet eerlijk verdeeld allemaal hé)
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
|
![]() Citaat:
dus vind ik het standpunt van de alevieten omtrent vrouwen ook logischer dan sluiers en taliban-nonnetjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
En wat vindt jij van de tekst die Herbert over de alevieten heeft gepost? Zoals ik die tekst interpreteer, heeft dat nog maar bitter weinig met islam te maken. Dat lijkt me dichter bij de ideeën van Spinoza dan bij de duivelsteksten van Mohammed te staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Partijlid
Geregistreerd: 14 januari 2004
Berichten: 216
|
![]() dan zijn jullie mss de enige moslims die hun godsdienst wel juist doorhebben. Dat valt mij algemeen op bij de meeste godsdiensten: Allemaal zijn ze gemaakt om mensen gelukkiger te maken,maar allemaal worden ze op hun beurt zodanig verkeerd begrepen en in praktijk gebracht door de beperktheid en de stomheid van de aanhangers zodat er meer miserie mee wordt voortgebracht dan goeds.
__________________
Laten we van mening verschillen zolang het nog mag |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Ik zit met gemengde gevoelens.
Gelieve welvaart van Turkse moslims niet te vergelijken met die van Taliban enzo.... Ik denk dat term moslim zelf door de Alevieten is toegekend aan hun eigen. Misschien om hun eigen te beschermen tegen de andere moslims ofzo. Maar ik zoek nog wel.. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |