Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2008, 04:40   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard vier tot zes maal meer schizofrenie onder Marokkanen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOS journaal
Marokkanen meer kans op schizofrenie' 17-10-08

Marokkanen in een opvanghuis voor schizofrenen (beeld: NOS)

Marokkaanse mannen hebben vier tot zes keer zo veel kans om schizofrenie te ontwikkelen als Nederlandse mannen.

Verschillende hulpverleners maken zich hier grote zorgen over. De reguliere hulpverlening sluit volgens hen niet aan bij Marokkaanse patiënten en hun familieleden.

Taboe
Marokkaanse Nederlanders kloppen met hun problemen niet zo snel aan bij hun huisarts of instanties voor psychische klachten. Dit heeft onder meer te maken met de beeldvorming van schizofrenie bij Marokkanen. Er rust nog een groot taboe op psychische aandoeningen.

Schizofrenie openbaart zich meestal tussen het 15de en 25ste levensjaar. Marokkaanse ouders denken bij de eerste signalen vaak dat hun kind "bezeten" of "gek" is.

Veel ouders sturen hun kind naar Marokko of zoeken in Nederland naar alternatieve hulpverlening.

Bekijk de reportage in het Berbers

Bekijk de reportage in het Arabisch

Psychische aandoening
Schizofrenie is een ernstige psychische aandoening die gepaard gaat met waanideeën, hallucinaties en een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Prof. Dr. Wim Veling werkt als psychiater en onderzoeker bij Parnassia in Den Haag. Hij doet al jaren onderzoek naar de oorzaken van schizofrenie onder verschillende migrantengroepen.

Volgens Veling is "de wijze waarop allochtonen hun eigen identiteit bestempelen en de waarde die ze daar aan toekennen van invloed op de ontwikkeling van schizofrenie".

Huis-aan-huisvoorlichting
Om ervoor te zorgen dat ouders op de hoogte zijn van de ziekte geeft Ypsilon in Utrecht en omgeving huis-aan-huisvoorlichting. Bijzonder aan dit project is dat er naast een hulpverlener een ervaringsdeskundige ingeschakeld wordt. Dit zou drempelverlagend werken en moet voorkomen dat jongeren afglijden in de maatschappij. De effecten van dit project worden vanaf november wetenschappelijk onderzocht.

Je thuis voelen helpt

In de Oase in Rotterdam wonen acht Marokkaanse mannen met schizofrenie. Het is de enige beschermde woongroep in Nederland voor deze doelgroep. De bewoners kunnen er hun eigen identiteit en gewoontes behouden.

De meeste bewoners stellen zich vragen over de islam én over hun ziekte: "Ben ik schizofreen omdat God mij wil straffen?" Om zulke vragen te beantwoorden is er op iedere maandag een geestelijk verzorger aanwezig.

De mannen vinden rust, gezelligheid en vriendschap bij elkaar. En volgend jaar wordt er een tweede Oase geopend.
En daar wordt dan een Marokkaan burgemeester,mijn vraag is nu juist waarom Marokkanen nu juist zoveel meer ziek worden dan ons,waarom ze zoveel meer den bak in geraken dan ons?
Oud 18 oktober 2008, 06:09   #2
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
En daar wordt dan een Marokkaan burgemeester
En dan? Is die al automatisch een schizofreen in jouw ogen?
Oud 18 oktober 2008, 06:12   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nee,maar ik wil geen gastarbeiders als burgemeesters,deze hadden al lang terug naar land van herkomst moeten gaan
Oud 18 oktober 2008, 06:31   #4
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee,
Nee? Waarom maak jij dan onmiddellijk die associatie? Voor de lol?
Oud 18 oktober 2008, 06:42   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet eens leren de ganse "Quote" mee over te schrijven,anders ben je niet eerlijk
Staan zelfs strafpunten op,weet je
Oud 18 oktober 2008, 06:58   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je moet eens leren de ganse "Quote" mee over te schrijven,anders ben je niet eerlijk
Staan zelfs strafpunten op,weet je
Leuk geprobeerd doch dat is geen antwoord op mijn vraag.

1. Je opent een topic over schizofrenie bij Marokkanen en je begint onmiddelijk over een Marokkaanse burgemeester.

2. Om mijn vraag of jij hem dan eveneens als een schizofreen beschouwt antwoord je negatief.

3. Mijn hieropvolgende logische vraag waarom jij dan die associatie maakt begin je plots over gastarbeiders die moeten vertrekken.

4. Die quote heb ik niet overgenomen wegens niet relevant in een discussie over schizofrenie, een onderwerp/topic die je notabene zélf hebt geopend.

5. Of gastarbeiders/migranten terug dienen te vertrekken is in een discussie over schizofrenie niet z'n plaats. Volkomen off-topic. Tenzij je van plan bent om je eigen topic volkomen om zeep te helpen?

Mijn vraag blijft bijgevolg open staan.

Waarom open jij een topic over schizofrenie én betrek je er meteen een Marokkaanse burgemeester bij? Je wenst die associatie niet te maken maar toch doe je het. Wel weten wat je wil, hé.

Leg me nu eens uit wat een mogelijks verhoogd risico op schizofrenie bij Marokkanen te maken heeft met het feit dat een Marokkaan een politiek ambt bekleedt.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 oktober 2008 om 07:02.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 07:34   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dit gegeven was al veel langer bekend, maar werd weer eerst politiek correct onder de mat geveegd en netjes genegeerd.

natuurlijk kan men het niet blijven negeren als de populatie marokkanen hoe langer hoe groter wordt.
Het huwen tussen nicht en neef zal daarbij ook al niet al te veel helpen.

Ik wacht nu met ongeduld op de eerste nitwit die komt zeggen dat het onze schuld is, rassiesme en dieskriemienatie enzo.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 07:35   #8
wild cannibal
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen. Maar hij is wél Marrokkaan. Waarom is die dan burgemeester in NEDERLAND ?
wild cannibal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 07:40   #9
wild cannibal
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuk geprobeerd doch dat is geen antwoord op mijn vraag.

1. Je opent een topic over schizofrenie bij Marokkanen en je begint onmiddelijk over een Marokkaanse burgemeester.

2. Om mijn vraag of jij hem dan eveneens als een schizofreen beschouwt antwoord je negatief.

3. Mijn hieropvolgende logische vraag waarom jij dan die associatie maakt begin je plots over gastarbeiders die moeten vertrekken.

4. Die quote heb ik niet overgenomen wegens niet relevant in een discussie over schizofrenie, een onderwerp/topic die je notabene zélf hebt geopend.

5. Of gastarbeiders/migranten terug dienen te vertrekken is in een discussie over schizofrenie niet z'n plaats. Volkomen off-topic. Tenzij je van plan bent om je eigen topic volkomen om zeep te helpen?

Mijn vraag blijft bijgevolg open staan.

Waarom open jij een topic over schizofrenie én betrek je er meteen een Marokkaanse burgemeester bij? Je wenst die associatie niet te maken maar toch doe je het. Wel weten wat je wil, hé.

Leg me nu eens uit wat een mogelijks verhoogd risico op schizofrenie bij Marokkanen te maken heeft met het feit dat een Marokkaan een politiek ambt bekleedt.
Dit is werk voor een team bekwame ethno-psychiaters zou ik zeggen . Men kan deze bevolkingsgroep dan in zijn geheel onderzoeken, en nagaan of er mischien genetisch onderliggende redenen zijn voor het massaal voorkomen van schizofrenie bij dit volk . Meer kan ik daar als leek niet over zeggen, behalve dat in afwachting van de resultaten van dit onderzoek deze bevolkingsgroep zoveel als mogelijk moet geweerd worden uit gelijk welke verantwoordelijkheidspost. Als preventieve maatregel dus.

Laatst gewijzigd door wild cannibal : 18 oktober 2008 om 07:41.
wild cannibal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 08:45   #10
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste bewoners stellen zich vragen over de islam én over hun ziekte: "Ben ik schizofreen omdat God mij wil straffen?" Om zulke vragen te beantwoorden is er op iedere maandag een geestelijk verzorger aanwezig.
Ja.

En dan hebben die Marokkanen nog geluk want als onze God je wil straffen krijg je aids.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 18 oktober 2008 om 08:46.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 11:40   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Schizofrenie is erfelijk.
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.
Wat voor mij veelzegggend is; ondanks een derde generatie die hier geboren wordt blijven zulke zaken taboe en is een aparte aanpak nodig om iets aan het probleem te doen, en dat geldt niet alleen voor deze ziekte maar evengoed voor drugverslaafden ( die worden ook teruggestuurd naar Marokko) of homoseksuelen( die leiden vaak noodgedwongen een dubbelleven) wordt het niet eens tijd dat ook de Marokkaanse gemeenschap de moderne tijd instapt en 'bezetenheid' of' straffen van God' inruilt voor kennis over o.a genetica?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 13:16   #12
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 18 oktober 2008 om 13:17.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 13:21   #13
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.
Die kans verhoogt dan enkel bij de familie's met dat risico. Bij de familie's zonder dat risico, mindert dan die kans, als we zo gaan redeneren.
Oud 18 oktober 2008, 13:22   #14
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Die kans verhoogt dan enkel bij de familie's met dat risico. Bij de familie's zonder dat risico, mindert dan die kans, als we zo gaan redeneren.
Oud 18 oktober 2008, 13:56   #15
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
mijn vraag is nu juist waarom Marokkanen nu juist zoveel meer ziek worden dan ons,waarom ze zoveel meer den bak in geraken dan ons?
Omdat ze meer drugs roken.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 14:05   #16
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Omdat ze meer drugs roken.
Ook ja,of omdat ze de wegen naar ziek worden beter kennen
Oud 18 oktober 2008, 14:32   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Magnificatwat een prachtige redenering! Dus omdat erfelijke ziektes bij huwelijken binnen familie meer kans krijgen, besluiten we daaruit dat bij familie zonder erfelijke aandoening het risico vermindert.
Kunt u ook zeggen waar u met die redenering naartoe wilt?
En is alles een taak van de overheid? Dus hou jezelf, kinderen en kleinkinderen dom en als je dan problemen krijgt moet de overheid daar alweer iets aan doen!
KOmaan he, we laten islamitisch onderwijs toe (in Brussel) waar je idioterie zoals de straf van God of duivel leert en eenmaal die waanzin zich nestelt mogen wij ervoor zorgen dat mensen wel beter voorgelicht worden?

Het wordt tijd dat ook wie van Marokkaanse afkomst is zelf verantwoordelijkheid leert opnemen, om jezelf te informeren over erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld als je met neef en nicht trouwt!
De onwetendheid binnen die gemeenschap ligt aan de zelfverkozen segregatie, tijd om daar uit te klimmen, het virtuele dorp met middeleeuwen achter je te laten en de modrene tijd binnen te stappen en dat is voor alle duidelijkheid niet enkel de verantwoordelijkheid van een overheid!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 14:46   #18
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).
Over de dynastie van de parasitaire Lakenaars, heb ik je al heel wat kromme onzin weten debiteren, Mag, maar deze stelling slaat alle records, werkelijk alles, in de categorie vermolmde lulkoek en platte blaaskakerij.
Go, Maggie, go !!
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 15:22   #19
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Magnificatwat een prachtige redenering! Dus omdat erfelijke ziektes bij huwelijken binnen familie meer kans krijgen, besluiten we daaruit dat bij familie zonder erfelijke aandoening het risico vermindert.
Kunt u ook zeggen waar u met die redenering naartoe wilt?
En is alles een taak van de overheid? Dus hou jezelf, kinderen en kleinkinderen dom en als je dan problemen krijgt moet de overheid daar alweer iets aan doen!
KOmaan he, we laten islamitisch onderwijs toe (in Brussel) waar je idioterie zoals de straf van God of duivel leert en eenmaal die waanzin zich nestelt mogen wij ervoor zorgen dat mensen wel beter voorgelicht worden?

Het wordt tijd dat ook wie van Marokkaanse afkomst is zelf verantwoordelijkheid leert opnemen, om jezelf te informeren over erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld als je met neef en nicht trouwt!
De onwetendheid binnen die gemeenschap ligt aan de zelfverkozen segregatie, tijd om daar uit te klimmen, het virtuele dorp met middeleeuwen achter je te laten en de modrene tijd binnen te stappen en dat is voor alle duidelijkheid niet enkel de verantwoordelijkheid van een overheid!
Kijk, ik ga het zo simplistisch mogelijk stellen, maar daar komt mn stelling op neer:
a=familie met kans op overerfbare ziekte, b= familie zonder kans op overerfbare ziekte.

a huwt met b: kans op overerfbare ziekte
a huwt met a: dubbel kans op overerfbare ziekte
b huwt met b: helemaal géén kans op overerfbare ziekte.

Daarmee wil ik zeggen dat, globaal genomen, volkeren waar meer binnen de familie gehuwd wordt, niet meer schizofrenie voorkomt dan volkeren waar helemaal niet onder familie's wordt gehuwd.

Verder is het van belang om ervoor te zorgen dat mensen altijd de kans hebben zich in te lichten, wanneer ze daar de nood aan hebben. Dwingen is natuurlijk niet goed, maar de mogelijkheid moet er zijn.
Oud 18 oktober 2008, 15:22   #20
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Over de dynastie van de parasitaire Lakenaars, heb ik je al heel wat kromme onzin weten debiteren, Mag, maar deze stelling slaat alle records, werkelijk alles, in de categorie vermolmde lulkoek en platte blaaskakerij.
Go, Maggie, go !!
Zeg dan hoe het volgens jou wel is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be