Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Rudi Daems (Groen!) - 29 maart tot 4 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Rudi Daems (Groen!) - 29 maart tot 4 april "Als adjunct kabinetschef van Vlaams Minister voor Milieu, Ludo Sannen, leerde hij ongetwijfeld al enkele kneepjes in het politieke vak. Nu krijgt hij de kans om zelf verkozen te worden in het Vlaams Parlement. Meer nog, hij trekt de lijst voor het V

Discussietools
Oud 1 april 2004, 16:00   #1
pielewuiter
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

waarom mogen de mensen niet weten wat er is misgelopen bij het terug opstarten van de kerncentrale in tihange ?

.......................................50......... ...........................
Oud 3 april 2004, 18:47   #2
Rudi Daems
Vreemdeling

Standaard

dat soort berichten intrigeert mij, geef es wat meer informatie, lijkt me interessant om een parlementaire vraag over te laten stellen aan de minister voor energie. thanks. rudi.
Rudi Daems is offline  
Oud 3 april 2004, 19:50   #3
pielewuiter
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Daems
dat soort berichten intrigeert mij, geef es wat meer informatie, lijkt me interessant om een parlementaire vraag over te laten stellen aan de minister voor energie. thanks. rudi.
het enige wat ik daarover weet ,
is dat de revisie in doel3 is(was) uitgesteld omdat er problemen waren in tihange, over de aard van de problemen is niets gezegd .
de problemen zullen opgelost zijn aangezien de rivisie van start is gegaan in doel3
Oud 4 april 2004, 14:24   #4
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Er is een groot verschil tussen een onnozel mechanisch probleempje zoals dat in ieder bedrijf dagdagelijks gebeurt, en een nucleair incident. Wat er in Tihange aan de hand was, is het vermelden niet waard. Waarom worden zo'n dingen altijd direct opgeblazen als het om een nucleair bedrijf gaat ????
Ik denk dat de reactie van Rudi Daems boekdelen spreekt : direct een parlementaire vraag willen stellen, over bij wijze van spreken een vijs die klemt. Nergens voor nodig, want in er is in de verste verte nooit een gevaar geweest !
jules is offline  
Oud 4 april 2004, 17:18   #5
pielewuiter
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Er is een groot verschil tussen een onnozel mechanisch probleempje zoals dat in ieder bedrijf dagdagelijks gebeurt, en een nucleair incident. Wat er in Tihange aan de hand was, is het vermelden niet waard. Waarom worden zo'n dingen altijd direct opgeblazen als het om een nucleair bedrijf gaat ????
Ik denk dat de reactie van Rudi Daems boekdelen spreekt : direct een parlementaire vraag willen stellen, over bij wijze van spreken een vijs die klemt. Nergens voor nodig, want in er is in de verste verte nooit een gevaar geweest !
en netjes zwijg je over wat er scheelde !!!

als ik jouw uitleg juist interpreteer mogen we mensen pas verwittigen als er een ongeval heeft plaatsgehad zoals in tsernobiel ook niks aan de hand was tot er pas bewijzen waren , onze soldaten in de balkan die doodziek terugkeerden ook niks aan de hand

en uw tweede punt een kerncentrale kan je niet vergelijken met een eender wat fabriek en alle mensen in de regio hebben het recht op informatie

en als je toch een kenner bent ,
vertel eens hoeveel mensen geraken besmet op een jaar in een kerncentrale ?
Oud 5 april 2004, 14:26   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pielewuiter
en netjes zwijg je over wat er scheelde !!!
In het andere topc heb ik er ook al op geantwoord maar 'k zal het hier nog eens herhalen. Dat een kerncentrale niet opstart kan aan ettelijke oorzaken liggen, gaande van een probleem in de reactor tot problemen met de turbines of de generatoren. Jij blijkt er echter automatisch van uit te gaan dat zulk een wereldramp is, maar dat is niet het geval. Een centrale die niet opstart vormt niet bepaald een bedreiging aangezien niet opstarten ook betekent dat je niet in een ongecontroleerde cyclus terecht kunt komen. Veel lawaai voor niets dus. Elke productie of process-industrie komt vroeg of laat wel eens problemen tegen bij een start-up, wil je daar ook telkens het fijne van weten?

Citaat:
als ik jouw uitleg juist interpreteer mogen we mensen pas verwittigen als er een ongeval heeft plaatsgehad zoals in tsernobiel ook niks aan de hand was tot er pas bewijzen waren,
Get your facts straight. Diegenen die in Chernobyl bevoegd waren wisten goed genoeg wat er aan de hand was. Er zullen daar maar weinig fysici of ingenieurs het leven gelaten hebben. Wachten tot er bewijs was, wa dus niet nodig. Dat men vanuit de overheid besliste om een doofpotoperatie te beginnen is een andere zaak, maar heeft weinig te maken met het feit dat men eerst op bewijzen wou wachten (zelfs toen wist men goed genoeg wat de invloed van straling kan zijn).
Enfin, om op je vraag te antwoorden: nee je moet mensen niet waarschuwen als het eigenlijk al te laat is, maar je moet ze ook niet waarschuwen bij het minste beetje. Daarmee creëer je enkel een vals gevoel van onveiligheid bij mensen die niet weten hoe de vork juist aan de steel zit. Er zullen per jaar verschillende probleempjes opduiken bij een kerncentrale, net zoals bij elke andere industrie, maar die zijn lang niet allemaal de moeite waard om in het breed uitgesmeerd te worden in de media...

Citaat:
onze soldaten in de balkan die doodziek terugkeerden ook niks aan de hand

en uw tweede punt een kerncentrale kan je niet vergelijken met een eender wat fabriek en alle mensen in de regio hebben het recht op informatie
Je kan die dingen heel goed vergelijken. Het is niet omdat jij met dat schrikbeeld van Chernobyl zit dat de situatie hier identiek is...
Enfin, zoals ik eerder ook zei, je moet de mensen niet om de haverklap gaan ambeteren met de kleinste pietluttigheden... Had je nu nog komen vertellen dat alle koelcircuits waren weggevallen en dat de veiligheids-systemen niet gewerkt hadden, dan had je een precedent. Nu heb je gewoon een centrale die niet opstart. Economisch gezien niet gezond, maar verre van levensbedreigend.

Citaat:
en als je toch een kenner bent ,
vertel eens hoeveel mensen geraken besmet op een jaar in een kerncentrale ?
Bezoek zo'n centrale eens voor de verandering. Er zullen maar weinig industrieën zijn met zulke hoge veiligheidsmaatregelen.
Sfax is offline  
Oud 5 april 2004, 15:09   #7
pielewuiter
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax

Bezoek zo'n centrale eens voor de verandering. Er zullen maar weinig industrieën zijn met zulke hoge veiligheidsmaatregelen.
heb vandaag in de warme zone twee spinnen gezien

een spin die er in kan
kan er ook besmet terug uit !

.................................................. ...........................................
Oud 5 april 2004, 15:39   #8
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pielewuiter
heb vandaag in de warme zone twee spinnen gezien

een spin die er in kan
kan er ook besmet terug uit !

.................................................. ...........................................

Maar nee gij, dat beest muteert dadelijk; zwelt ie dadelijk zo hard dat ie niet meer door een spleet door geraakt...

En om ff serieus te blijven: 'k betwijfel dat een spin die echt wat bij de reactor zelf gaat rondkruipen het uberhaupt zou overleven (een mens kan al niet tegen hoge dosissen straling dus ik veronderstel dat zo'n beest daar ook niet bijster goed tegen zal kunnen; then again, insecten overleven wel meer rare dingen...). Enfin, als ik het over veiligheidsmaatregelen heb, dan heb ik het onder andere ook over toegangscontroles, maar ook over de maatregelen die er genomen worden om besmetting tegen te gaan. Laatste keer dat ik daar geweest ben ik door genoeg sluizen gepasseerd die op contaminatie controleren...

Anyway, als je zelf in de warme zone zit zal je ons zelf wel kunnen vertellen hoeveel gevallen van besmettingen er zijn zeker? Lijkt me sterk dat dat een hoog cijfer zou zijn. Wat dat betreft zijn er in de industrie wel plaatsen waar je veel groter risico loopt...
Sfax is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be