Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Zal de NVA spijt krijgen van haar beslissing?
Ja, want de CD&V zal een staatshervorming bekomen en de NVA daardoor in de schaduw zetten 9 17,31%
Nee, want de mensen houden van de consequente houding van de NVA en zullen die belonen 38 73,08%
Iets anders 5 9,62%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2008, 17:30   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Gaat de NVA nog spijt krijgen van haar beslissing?

De CD&V gaat zich bevrijd voelen en nu volop aan een succesvolle kleine staatshervorming werken die het gezicht zal redden en zal gebruikt worden als "resultaat" ("beter dan niks") om de schade bij de volgende kiezingen te beperken.

De NVA gaat dan enkel kunnen zeggen dat de hervorming een zwaktebod is. De CD&V zal volhouden dat meer autonomie altijd gradueel verloopt - en zal dus bij de mensen de "redelijkheid" belichamen. De NVA zal als verliezer, in plaats van als dappere volhouder, gezien worden.

Zoiets?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 17:31   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Neen, niet zoiets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 17:32   #3
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Neen, niet zoiets.
NV-A gaat met dit besluit grote winst maken bij de komende verkiezingen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 17:35   #4
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Consequentie wordt niet altijd beloond.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 17:41   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
NV-A gaat met dit besluit grote winst maken bij de komende verkiezingen.
Ik weet het niet...

Ze hebben zich als kleuters laten vastrijden... Net als de CD&V trouwens...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:13   #6
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik weet het niet...

Ze hebben zich als kleuters laten vastrijden... Net als de CD&V trouwens...
Ik betwijfel of CD& zich als een kleuter heeft laten vastrijden. Ik denk dat ze wel degelijk wisten wat er aan de hand was : de oude cvp heeft gewoon gewonnen en het kartel is kapot.

De NVA zal door zijn standvastigheid zeker kiezers voor zich gewonnen hebben maar als de CD& een kleine staatshervorming voor elkaar krijgt dan gaan ze misschien de schade wel weten te beperken. Al kan het zijn dat vld dat liever niet ziet gebeuren omdat ze denken dat zij zonder staatshervorming in 2009 wel eens de grote overwinnaar kunnen worden. Ze hoeven maar aan de MR te vragen om mee of tegen te werken om beide scenario's gedaan te krijgen.

Volgens mij maakt de CD& wel een vrije val in 2009 als het kartel effectief barst en ze tegen dan totaal geen staatshervorming kunnen voorleggen.
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:24   #7
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Ik betwijfel of CD& zich als een kleuter heeft laten vastrijden. Ik denk dat ze wel degelijk wisten wat er aan de hand was : de oude cvp heeft gewoon gewonnen en het kartel is kapot.

De NVA zal door zijn standvastigheid zeker kiezers voor zich gewonnen hebben maar als de CD& een kleine staatshervorming voor elkaar krijgt dan gaan ze misschien de schade wel weten te beperken. Al kan het zijn dat vld dat liever niet ziet gebeuren omdat ze denken dat zij zonder staatshervorming in 2009 wel eens de grote overwinnaar kunnen worden. Ze hoeven maar aan de MR te vragen om mee of tegen te werken om beide scenario's gedaan te krijgen.

Volgens mij maakt de CD& wel een vrije val in 2009 als het kartel effectief barst en ze tegen dan totaal geen staatshervorming kunnen voorleggen.
Als die smerige VLD volgende verkiezingen wint, sta ik niet in voor de gevolgen

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:27   #8
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Gevolgen? Als in?

Ik geloof nooit dat de vld echt gaat winnen dat gaat eerder populist De Decker zijn.

Punt is dat de federale regering gewoon zo snel mogelijk moet vallen anders vrees ik dat alles terug de frigo in gaat.
Oud 22 september 2008, 19:13   #9
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:18   #10
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Ik word kotsmisselijk van de politiek. Ik volg het al jaren, maar heb er meer en meer mijn buik van vol. Als stemrecht ipv stemplicht er voor kan zorgen dat alleen zij met een echte interesse in politiek gaan stemmen, dan ben ik vanaf nu voor. Eigenlijk is, zeker voor de grote traditionele , partijen politiek gewoon het tellen van hun cliënteel. Al die partijen hebben zoveel mensen die van hen afhangen dat ze altijd wel minimum rond de 15 proc zullen zitten als bodem. M.A.W. ze zijn wel altijd van deelname verzekerd. Partijen die tegen dit en het establishment zijn, zijn te klein of worden in een cordon geplaatst.
Waarom gaan we eigenlijk nog stemmen ? Ik hoop dat ze illegale verkiezingen instellen, zodat de VVB de boel kan platgooien.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:19   #11
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Dit is geen beslissing van de NVA alleen. Dit is een beslissing van alle (ex)regimepartijen inclusief de NVA. Zodat kiezers iets anders hebben dan LDD of VB. Als de NVA dan stemmen gaart en terug in de regering komt zal er nog steeds niets veranderen. Maar dan zitten de VLD en SPA al een beetje uit het geheugen en kunnen terug naar voren worden geschoven. En de caroussel maakt nog een draai. Staatshervorming via een (ex) regimepartij?? Hahaha!
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 22 september 2008 om 19:23.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:24   #12
Perikles
Vreemdeling

Standaard De vraag is of de CD&V wel verder kan ...

Er is geen federale meerderheid aan de Vlaamse kant, de CD&V heeft maar één zetel meer dan de MR ... Ik vermoed dat de basis van de CD&V gaat eisen dat de CD&V uit de federale regering stapt.
Perikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:29   #13
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Dat onderschrift van je is ook een thumbsup waard.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:33   #14
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perikles Bekijk bericht
Er is geen federale meerderheid aan de Vlaamse kant, de CD&V heeft maar één zetel meer dan de MR ... Ik vermoed dat de basis van de CD&V gaat eisen dat de CD&V uit de federale regering stapt.
Laat ons hopen.

Trouwens de CD& (met name Peeters) wordt wel recht in zijn gezicht uitgelachen door de franstaligen die nu netjes herhalen dat er over BHV wel degelijk onderhandeld moet worden.
Oud 22 september 2008, 19:35   #15
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard De staatshervorming komt nu in een stroomversnelling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Neen, niet zoiets.
De staatshervorming komt nu in een stroomversnelling. Brussel wordt uitgebreidt, Charles Picqué benoemd de burgemeesters in de rand en BHV wordt niet gesplitst. Echter, ter kompensatie blijft de solidariteit bestaan en komt er een 30-jarig Marshall-plan voor Wallobrux zodat de vlamingen geen arme zuiderbuur krijgen.

En verder wordt er komend jaar gewerkt aan "de echte noden van de mensen en aan koopkrachtverbetering".
Volgend jaar komende de traditionele partijen SP.a, OVLD en CD&V in de federale én vlaamse regering (tri-parti) en alles blijft bij het oude. Belgie is gered.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:39   #16
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
De staatshervorming komt nu in een stroomversnelling. Brussel wordt uitgebreidt, Charles Picqué benoemd de burgemeesters in de rand en BHV wordt niet gesplitst. Echter, ter kompensatie blijft de solidariteit bestaan en komt er een 30-jarig Marshall-plan voor Wallobrux zodat de vlamingen geen arme zuiderbuur krijgen.

En verder wordt er komend jaar gewerkt aan "de echte noden van de mensen en aan koopkrachtverbetering".
Volgend jaar komende de traditionele partijen SP.a, OVLD en CD&V in de federale én vlaamse regering (tri-parti) en alles blijft bij het oude. Belgie is gered.
Als ze BXL echt willen uitbreiden dan hoop ik toch dat er een spontane revolutie uitbreekt.

Trouwens voor die tripartite (zelfs met groen) gaan ze toch moeten oppassen hoor want de marge zal niet al te groot zijn. In ieder geval krijgen we dan een Antwerpen scenario : alles en iedereen tegen de stoute mensen van VB, LDD en NVA.
Oud 22 september 2008, 19:46   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.
Het enigste wat de CD&V nog had voor de verkiezingen was het produkt Leterme. Al de rest was gehuurd van NVA in ruil voor een aantal verkiesbare plaatsen. Het grootste voordeel van CD&V dat het een relatief sterke electorale basis heeft die altijd voor de partij hebben gestemd en dat altijd zullen doen ongeacht wat ze doen of zeggen. Op dat vlak lijken ze sterk op de PS.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 19:50   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Laat ons hopen.

Trouwens de CD& (met name Peeters) wordt wel recht in zijn gezicht uitgelachen door de franstaligen die nu netjes herhalen dat er over BHV wel degelijk onderhandeld moet worden.

Vandenbroucke zei dit ook en idem voor Somers die wat meer moeite had om het toe te geven. En bon wat kan er op tegen zijn tegen een onderhandelde oplossing. Het hoeft niet omdat een simpele meerderheid volstaat maar om een staatshervorming te realiseren is wel een 2/3 de meerderheid nodig en die heeft Vlaanderen niet.
Oud 22 september 2008, 19:58   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Nja. Onmogelijk te voorspellen tegenwoordig. Alles is mogelijk komende verkiezingen. Nadeel van de VLD is dat ze net als SP.a een mossel vis houding hebben ten opzichte van het communautaire en (net als de SP.a een mossel hebben als voorzitter.)

Moesten VLD en SP.a slim zijn dumpen ze Somers en vervangen ze hem door Verhofstadt (die om de één of andere onbekende reden nog steeds redelijk populair blijkt te zijn in Vlaanderen) en vervangen ze Gennez door Frank Vandenbroucke (waarlijk de grootste kwal binnen de Vlaamse sociaal-democratie maar intelligent, geloofwaardig en consequente boodschap (die de mijne niet is.) Als ik naar Somers en Gennez kijk en hoor heb ik net het gevoel dat ze niet echt zijn en op automatische piloot tekstjes aframmelen van om het even welke marketingboy die die dag van dienst was.

Bij deze trouwens mij medeleven aan de inwoners stad Mechelen.
Oud 22 september 2008, 20:07   #20
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is het einde van het kartel en de coïtus interruptus van de NVA het beste wat zowel de CD&V en de NVA konden overkomen.

1. De Walen zullen nu bereid zijn om een staatshervorming toe te geven - een petite dan wel, maar een staatshervorming nonetheless. En dat redt de CD&V van gezichtsverlies.

2. De NVA kan als "consequente", "standvastige", "de Vlaming verdedigende" partij naar de verkiezingen trekken en winst slaan uit die houding.

3. Beide partijen krijgen dus meer dan ze zouden gekregen hebben mochten ze de federale hebben laten ontploffen.

Dat deze miserabele afgang het beste is wat beide kon overkomen toont natuurlijk wel de verschrikkelijke idiotie die beiden begingen door met zo'n irrealistische agenda voor de kiezer te verschijnen, vorig jaar.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be