![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Geachte Redactie en lezers,
Wellicht bent u op de hoogte van het voorgenomen plan van de Nederlandse minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Ter Horst, tot registratie van criminelen op basis van hun etnische afkomst Zie http://www.nu.nl/news/1746807/11/Ter...gistreren.html http://www.nrc.nl/binnenland/article...it_registreren http://www.parool.nl/parool/nl/7/Mis...istreren.dhtml Volgens de bewindsvrouwe ''behoeft deze registratie niet tot stigmatisering te leiden'' en ziet zij het als een '' 'neutrale doelgroepanalyse,' die juist ook ten goede kan komen aan de minderheidsgroepen, omdat het de oplossing van hun problemen dichterbij kan brengen of discriminatie aan het licht kan brengen.'' Redactie en lezers, ik ben echter van mening, dat een dergelijk plan niet alleen stigmatisering in de hand zal werken, een en ander is eveneens in strijd met de fundamenten van de democratische rechtsstaat Om een en ander nader toe te lichten, verwijs ik u naar mijn onder P/S geschreven commentaar In ieder geval is het hoopgevend, dat zowel de Amsterdamse burgemeester de heer Cohen, als de PvdA Eerste Kamerfractie afwijzend staan tegenover een dergelijk door de minister geopperd plan Zie http://www.depers.nl/Binnenland/?ID=245606&ref=rss http://www.nrcnext.nl/nieuws/nederla...teit_crimineel Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam Mijn reactie: Registratie etniciteit bij criminelen in strijd met principes rechtsstaat Geachte Redactie, Ik heb met verontrusting kennisgenomen van het voorgenomen plan van minister Ter Horst betreffende de registratie van criminelen op basis van hun etnische afkomst. Volgens de door de minister aangevoerde argumentatie zou hier sprake zijn van een ''neutrale doelgroepenanalyse'', die zou kunnen bijdragen aan de oplossing van de problemen van minderheidsgroepen Van een ''neutrale doelgroepenanalyse'' is echter geen sprake, aangezien met een dergelijke registratie een impliciet verband wordt gelegd tussen vormen van criminaliteit enerzijds en de etnische afkomst van de dader anderszijds. Bovendien is het mi kwalijk, dat de minister zich met de kwalificatie ''problemen van minderheidsgroepen'', in generaliserende zin uitlaat en de ook bij autochtonen voorkomende criminaliteit, impliciet bagatelliseert. Het ernstigste echter acht ik het feit, dat een dergelijke registratie in strijd is met het in artikel 1, Nederlandse Grondwet, vastgelegde gelijkheidsprincipe, waarbij ieder onderscheid op basis van afkomst verboden is. Een eventuele invoering van registratie op basis van etniciteit zal dan ook leiden tot een ondergraving van de fundamentele principes van de democratische rechtsstaat. Astrid Essed Amsterdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Astridje, ge geeft dus toe dat het merendeel van de criminelen buitenlanders zijn maar waarom moet ditr in de doofpot verdwijnen? Als volgens die cijfers, Marokkanen oververtegenwoordigd zijn dan kan je bv. een Marokkaanse immigratiestop doorvoeren om maar 1 stap tegen de misdaad te noemen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
dat zou eens een oplossing kunnen zijn! Maar neen, alles, behalve dat. Liegen bedriegen, statistieken vervalsen, ondemocratische regeltjes verzinnen, alles, maar géén immigratie-stop en zeker niet op kut-marokkaantjes!
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mevrouw Astrid is duidelijk verward!
1. een registratie op basis van gegevens als origine is niet in strijd met een gelijkheidsbeginsel aangezien de etnische afkomst van alle deliquenten wordt geregistreerd. 2. Door het registreren van etnische origine van alle deliquenten onstaan een neutrale doelgroepanalyse die inderdaad zoals de minister aanhaalt kan dienen om problemen binnen doelgroepen op te lossen. 3. Hetverhinderen van een doelgroep analyse is hoe dan ook nogal vreemd, de resultaten kunnen een aantal hypothesen bevestigen of juist ontkrachten! Eigenlijk lijkt me eerder dat mensen zoals mevrouw Astrid bang zijn voor het eerste; een analyse van de doelgroep kan verband tussen vormen van criminaliteit bevestigen en blijkbaar is dit iets wat bij voorbaat moet worden uitgesloten. Bij onderozken over criminaliteit wordt vaak vermeldt welk percentage vrouwen of mannen zijn, minder of meerderjarigen. Dat zijn indicatoren die relevant zijn om zicht te krijgen over wat gegevens vertellen. Waarom zou origine niet evengoed een indicator kunnen zijn ; gezien de invloed van levensovertuiging en cultuur binnen persoonlijke en sociale ontwikkeling? Geen nekele criminoloog ontkent denk ik het verband tussen sociale achtergrond; opvoeding, rolmodellen, persoonlijkheid, morele ontwikkeling en culturele factoren bij het al of niet ontwikkelen van deviant gedrag! Dus waar Astrid zo moeilijk over doet is me een compleet raadsel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie mijn draadje die ik net heb opgestart! Astrid is doof en blind voor de keiharde waarheid. |
|
![]() |
![]() |