![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Deze week verscheen in P-magazine volgende lezersbrief:
Een ex-vakbondsafgevaardige schrijft Vakbonden, kijk eens in uw eigen boezem! Met de zoveelste staking holpen jullie onze steun te krijgen. Ikzelf was jaren aangesloten bij de vakbond. Meer zelfs, ik was vakbondsafgevaardigde en zetelde ook in het Nationaal Comité. Ik was dus mee nationale vertegenwoordiger van mijn sector Als vakbondsafgevaardigde ben je soms niet op het werk wegens een vormingsdag. Tja, in werkelijkheid is de vorming al na een uur gedaan en word je op het hart gedrukt dit niet aan je werkgever te laten weten, want je bent betaald voor een volledige dag. Meer dan de helft van de vakbondsafgevaardigen zijn niet-Belgen of nieuwe-Belgen en ik heb zelf meegemaakt dat ze onze taal zelfs niet machtig waren. Ze gaven toe dat ze afgevaardigde waren geworden om beter beschermd te zijn. Als afgevaardigde van het Nationaal Comité hadden we iedere maand in Brussel een bijeenkomst met de andere secretariaten. Hiervoor ontvingen we 15 euro per persoon, zogezegd voor de verplaatsingskosten, en na twee uurtjes vergaderen (luisteren naar gelul, want méér is het echt niet!) gingen we met z'n allen eens goed eten in een restaurant. Allemaal op kosten van de vakbond. Onze grootste taak als afgevaardigde was - inderdaad!- het ronselen van nieuwe leden en het opjutten van het personeel tegen de directie. Vandaar mijn raad aan de vakbonden met al hun geld (want geloof me, ze hebben veel geld, tot op buitenlandse rekeningen toe): doe daar dan ook iets nuttigs mee, in plaats van de modale burgers op te jutten. B.D., Antwerpen Ik vind een vakbond nuttig en nodig. De vakbonden publiceren jaarlijks een schat aan informatie over veilig en gezond werken op de werkvloer. Mijn respect hebben ze daarvoor. Doch, deze brief bevestigt het clichébeeld dat bij vele mensen leeft: diegenen die afgevaardigde worden zitten er enkel voor hun eigen portemonnee. En meestal is het zo ook in de realiteit. Chapeau voor idealisten zoals er Feremansen zijn, maar over het algemeen kan je spreken dat er voor elke idealist minstens 5 zakkenvullers zitten. Zouden we niet eens beter nadenken over hoe we een vakbond beter kunnen laten functioneren?
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weg met de anti-Vlaamse Belgische politieke vakbonden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is al over nagedacht... bij Neutr-On wordt niemand betaald ![]() en wij hebben alleen maar gemtiveerde en idealistische medewerkers. groeten www.neutr-on.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Vakbonden zijn en mèt medewerking van de politiekers,de doodgravers van de werkende mens
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Inderdaad. Er zijn nog idealisten bij de vakbonden maar die zijn ZWAAR ondervertegenwoordigd en uiteindelijk is de top van de vakbonden al zwaar verrot zodat ook zij tegen de bierkaai roeien. In afdeling zit nog 1 van die idealisten, zo rood als maar kan zijn (het zal mss velen verbazen maar wij kunnen het trouwens uitstekend met elkaar vinden.
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Met zo een nicque kan ik het wel geloven...
Er bestaan dus nog smeerlappen van die soort |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vind toch dat het e.e.a. genuanceerd dient te worden. Vakbonden hebben wel degelijk hun nut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() ik moet je gelijk geven , spijtig genoeg zitten ze altijd op een verkeerde plek !
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan nog veel sterkere verhalen vertellen hoor.
![]() Het probleem van de vakbonden is dat ze in een ideologische vacuum zitten waardoor er veel te weinig beweging en dynamiek zit in de werking waardoor misbruiken mogelijk zijn. Dat is het geval in alle organisaties met geld en te weinig actie. Mochten de vakbonden een volwaardig programma kunnen aanbieden op vormingsdagen dan zou die een hele dag kunnen duren en niet slechts een uur. De vraag is echter wat men de mensen kan aanbieden? Ideologische vorming is er niet meer. Beslissingen worden genomen door de bureaucratie zonder de leden daarin te betrekken. De realiteit is dat de werkgevers en politiek er ook absoluut geen belang bij hebben dat die misbruiken stoppen. ![]() Dat de grootste taak van iedere organisatie het ronselen van leden is is vrij evident want hoe meer leden hoe meer invloed en relevantie. En bon "opzetten tegen de bazen" is vaag. Het verdedigen van de belangen van het personeel is voor de werkgevers altijd tegen hun belangen. Daar kunnen de vakbonden ook niet aan doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Daarnet de "actie" gezien van een vakbondspiket!!!
Waar blijft het recht op werken??? Gisteren ook in Brugge: als de werknemers zelf akkoord gaan met hun loon en arbeidsvoorwaarden, waarom moeten de vakbonden zich dan moeien??? Had ik in Brugge gewoond, ik zou met een deurwaarder het warenuis binnengegaan zijn en mijn aankopen gedaan hebben!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 oktober 2008 om 17:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Het worden weer gouden tijden voor die maffia bende, recessie, tienduizenden werklozen,
uitkeringen, schorsingen, advocaten kassa kassa, ene vuile boel is het... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() verkozen raken Vw vorst betekent stoppen met werken itt de afgevaardigden bij Volvo die gewoon mee aan de band staan , als er geen vergadering is
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() bij
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en dan durft Reynders nog zeggen "wie belegt in aandelen weet dat hij risico neemt" maar hij zegt er niet bij dat de beurzen gemanipuleerd worden door traders en dat de bankcommissie deze koehandel niet gecontroleerd heeft. En wie zal het garantiefonds moeten vullen?... juist, de gewone belastingbetalers die geen spaarcenten kunnen opzij zetten. Neutr-On ijvert ook voor de hervorming van Justitie want Van Deurzen speelt de komedie ook gewoon verder, Justitie blijft een corrupte knoeiboel. www.neutr-on.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() moet je toch weten dat de vakbonden er enkel voor zichzelf zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Pfff, ik heb sinds een week of 2 zelfs geen vakbond meer, ik moet ze niet meer hebben.
Ze kosten me geld, brengen me niets op, schuilen in een hoekje als hun kleur aan de macht is, komen onderling niet meer overeen... kortom, mij bieden ze geen meerwaarde meer
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ze brengen nu méér schade toe dan dat ze herstellen.
|
![]() |
![]() |