Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2004, 20:30   #1
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

AARLEN - De 22-jarige Laetitia Delhez heeft bij het begin van haar getuigenis gezegd dat ze de waarheid zal spreken, ,,maar niet zonder haat of zonder vrees''. Laetitia wilde niet de gebruikelijke eed als getuige afleggen. Kort nadat Laetitia aan haar getuigenis was begonnen, stelde ze al rechtstreeks een vraag aan Marc Dutroux.

AANSLUITENDE DOSSIERS
Het proces-Dutroux
Dutroux van A tot Z

Laetitia draaide zich naar hem toe en wilde weten of in haar eerste maaltijd toen ze wakker werd in Marcinelle, een boterham met chocopasta en een kop koffie, al opnieuw slaapmiddelen zaten. Marc Dutroux ontkende formeel en zei dat de koffiekop enkel moest worden leeggedronken omdat hij niet wil dat eten wordt verspild.
Zelfverzekerd begon Laetitia op de vragen van assisenvoorzitter Stéphane Goux te vertellen over wat haar op 9 augustus 1996 is overkomen.

Ze was met twee vriendinnen in het zwembad van Bertrix, maar heeft er zelf niet gezwommen. Ze is vroeger naar huis gegaan en moet het zwembad omstreeks 20.45 uur verlaten hebben. ,,Een man vroeg me vanuit een bestelwagen wat het feest in het dorp was. Ik antwoordde hem dat het om de ’24 heures de la mobylette’ ging. Hij had me klaarblijkelijk niet goed begrepen en toen ik herhaalde wat ik net gezegd had, werd ik van achter bij de keel gegrepen, opgetild en in een bestelwagen gelegd'', begon Laetitia haar relaas.

,,Ik vroeg de man of hij dat al vaker had gedaan. Hij zei ja, al meerdere keren. Dan heeft hij mij verschillende vragen gesteld. Hij wilde onder meer weten wat mijn naam was en of ik al vriendjes had gehad. Hij zei dat hij me mooi vond'', zei Laetitia. ,,Daarna verplichtte hij me om medicijnen in te nemen''.

In het huis in Marcinelle

,,Toen ik wakker werd lag ik onderin een stapelbed vastgeketend met mijn onderbeen aan het trapladdertje. Ik was nog half verdoofd toen Dutroux de kamer binnenkwam en me voorstelde om een boterham te eten en een kop koffie te drinken. Na het eten sliep ik meteen opnieuw in tot ’s anderendaags. Daarom wil ik nu weten of hij in de koffie, die ik helemaal moest opdrinken, ook slaapmiddelen had gedaan'', verklaarde Laetitia.

Laetitia verbleef twee of drie dagen op de kamer in Marcinelle. Ze vertelde dat ze daarbij voortdurend weer indommelde en geen idee had of het dag of nacht was. Tussenin verkrachtte Marc Dutroux haar. ,,Het deed hem blijkbaar plezier dat ik daarbij pijn leed''. Op dezelfde kamer stelde Dutroux haar Sabine voor. Daarna moest Sabine van Marc Dutroux, zonder hemdje, onder het dakvenster gaan zonnen ,,om vitamines op te slaan'', zei Laetitia nog.

,,Hij mag creperen met zijn excuses''

Toen Marc Dutroux na het drie kwartier durende getuigenis van Laetitia als laatste het woord vroeg en zijn excuses aanbood, legde Sabine hem het zwijgen op. ,,Om het grof te zeggen, hij kan met zijn excuses creperen'', schreeuwde het meisje geëmotioneerd door de zaal. Marc Dutroux had daarvoor gezegd: ,,Ik besef het kwaad dat ik heb aangericht en ik wil daarom mijn meest oprechte excuses aanbieden aan deze twee slachtoffers''. Meteen protesteerden de twee meisjes en Sabine vroeg hem het zwijgen op te leggen.

Net als bij Sabine Dardenne maandag, heeft Michelle Martin haar spijt betuigd tegenover Laetitia Delhez. Dat gebeurde net voor Marc Dutroux het woord nam. ,,Ik ben er mij van bewust dat ik u heel veel pijn gedaan heb en ik wil u daar mijn spijt over betuigen'', zei Martin. Laetitia onderbrak haar: ,,Ik wil niet naar uw spijt luisteren. Het is nu te laat. Ik heb niets meer te zeggen. Gaat het zo?'' Daarop was Martin sprakeloos.

Sabine stelde vanmorgen nieuwe vraag aan Dutroux

Bij de aanvang van de zitting vanmorgen had meester Rivière de burgerlijkepartijstelling ingediend van Sabine Dardenne tegen alle vier de beschuldigden. Geen van de andere partijen had daar bezwaar tegen. Meteen kondigde Sabine aan een vraag te willen stellen aan Marc Dutroux. Sabine wil weten waarom ze nooit naar een netwerk was vertrokken terwijl Marc Dutroux gistermiddag opnieuw stelde dat hij haar had ontvoerd in opdracht van Michel Nihoul.

,,Sabine herinnert zich blijkbaar niet meer dat er twee fasen waren in haar opsluiting. Eerst heb ik gezegd dat er een losgeld moest betaald worden voor haar vrijlating. Daarna ben ik van gedacht veranderd en heb ik er Lelièvre bijgehaald voor het verhaal met de grote chef.'' Van dan af zou Dutroux dus beslist hebben om Sabine aan het netwerk-Nihoul te onttrekken en ze te verbergen. ,,Want ik wist goed dat ze zou sterven in dat netwerk, net als An en Eefje'', zei Dutroux nog. ,,Ha, we moeten u dus bedanken'', reageerde Sabine met trillende stem.

,,Ze heeft me gedurende twee maand de oren afgezaagd om een vriendinnetje te hebben'', zei Dutroux nog. Dat maakte Sabine vreselijk boos. ,,Kunnen we hem niet vragen zijn mond te houden?'' vroeg ze. Volgens Sabine heeft ze dat pas op het einde om een vriendinnetje gevraagd. Ook Jan Fermon, advocaat van Laetitia Delhez werd boos, omdat Dutroux de indruk gaf de schuld voor de ontvoering van zijn cliënte af te schuiven op Sabine.

Ik ben eigenlijk echt wel eens benieuwd hoe lang Marc dutroux in de gevangenis gaat zitten. Hoewel het hem allemaal tegen zit denk ik dat hij met goed geluk al na 10 jaar terug uit de gevangenis is of hij dreigt gewoon om een aantal belangrijke personen mee in ze'n ondergang te sleuren. Wordt ongetwijfeld vervolgd:
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 22:16   #2
Eugene
Gouverneur

Standaard

Voor mij zijn het twee geweldig moedige meisjes die alle respect verdienen. Eerlijk gezegd ben ik er niet goed van geworden van wat die twee als kinderen hebben meegemaakt en ik hoop dan ook dat ze, niettegenstaande alles, toch een gelukkig leven kunnen uitbouwen, ik gun het hen allebei van harte. En wat ze met dutroux moeten doen...dat heb ik bij Goedele gezegd en ik blijf daar keihard achterstaan, zonder enige compassie!!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be