![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Iets waar ik nu al een tijdje mee worstel en al redelijk wat nachten van wakker lig:
![]() Heeft onze Koning eigenlijk stemrecht en zou dat niet in tegenstrijd met het soevereiniteitsbeginsel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik dacht het niet
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar ik mee worstel, is hij hij het recht heeft om het af te trappen (met gans zijn famille).
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() neen,
Heeft hij ook niet nodig. Hij heeft genoeg pionnen die zijn stem uitbrengen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nog liever een midlifecrisis.
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() Van de koning ben ik niet zeker, maar de prinsen en prinsessen hebben wel degelijk stemrecht
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik dacht dat de koning geen politieke voorkeur mocht uiten, dus stemmen lijkt mij ook niet van kracht, kwestie van neutraal te zijn.
Al is ie niet neutraal hoor, maar goed, dat terzijde
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb nog nergens ooit vermeld zien staan dat de Koning niet zou mogen / moeten gaan stemmen zoals elk Belgisch staatsburger. Dus tot iemand hier kan refereren naar een artikel uit de Wet die het tegendeel zegt ga ik ervan uit dat ook het Belgisch staatshoofd een stem uitbrengt bij de verkiezingen. En omdat er stemplicht is voor alle Belgische burgers ga ik er ook van uit dat zowel de Koning als de prinsen en prinsessen verplicht zijn om te gaan stemmen.
Dat het koningshuis 'neutraal' zou moeten zijn of zou zijn lijkt mij door de geschiedenis niet bewezen, eerder het tegendeel. Ieder stemgerechtigd burger kan trouwens een 'neutrale' stem uitbrengen door gewoon blanco te stemmen. Ook interessant om weten is dat de 3 kinderen van de Koning van rechtswege senator zijn en dus kunnen meestemmen in de Senaat. De feodaliteit is dus in België nog niet helemaal vervangen door een moderne democratie. ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 2 november 2008 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht vooral dat hij geen stemPLICHT had, mijn zijn vrouw en zijn kinderen volgens mij wel hoor.
Leuk dat senatorschap hé! ineens vier senatorkes erbij als de flup ten tronen opstijgt.... en VIJF als Astrid ten hemel vaart.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom zou de Koning moeten stemmen? Hij is één van de drie takken van de federale wetgevende macht en hij is de uitvoerende macht.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
haaa.... ik vroeg me al een hele tijd af waar die uitvoerende macht in feite zat! Nu wordt het dus duidelijk: de uitvoerende macht zit in Italia! daarmee dat er hier niks gebeurt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() Als alle Belgen volgens de wet stemplichtig zijn, dan moet de koning dat toch ook zijn? Hij is toch immers De Eerste Belg in rangorde? In Nederland is er stemrecht. De koningin heeft als burgeres van het Koninkrijk der Nederlanden het recht om haar stem uit te brengen. Naar mijn weten maakt de koningin daar bij ons geen gebruik van omdat zij vanuit haar functie als staatshoofd geen partijdigheid wenst te uitten. De volgende vraag is interessanter: als de koning wel stemt, waarop dan wel? Vlaams Belang?!?!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() het is veilger dat hij niet stemt want als hij in een zatte bui zn voorkeur moest verklappen valt hij in ongenade bij de rest
|
![]() |
![]() |