![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() ![]() ![]() ACV en ABVV gebruiken de vormingsfondsen die ze van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) krijgen voor uitstapjes, ledenagenda's en gewone vergaderingen voor van vakbondsmilitanten. Voor Vlaams parlementslid Marie-Rose Morel (Vlaams Belang) heeft dit weinig met vorming te maken. Ze wil minister-president Kris Peeters daarover aan de tand voelen. 1,7 miljoen ![]() Uit cijfers die het Vlaams Belang verzamelde blijkt dat ACV en ABVV (ACOD) sinds 1994 van de VMW 1,7 miljoen euro ontvangen hebben voor "vorming". Nochthans hebben de drie representatieve vakbonden door het decreet sociaal-cultureel volwassenenwerk recht op een gesubsidieerde vormingsdienst, goed voor ruim 2 miljoen euro per jaar. ![]() volledig artikels : http://hln.be/hln/nl/957/Belgie/arti...tstapjes.dhtml het is maar dat u het weet waar in tijden van crisis u verdiende centen naar toe gaan !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Wij zijn eens gaan paintballen in het weekend en onze werkgever heeft de bus toen betaald.
Er zijn ook bedrijven waar een hele daguitstap door de werkgever betaald in kader van teambuilding, ... . Bij handenarbeid hoeft een werknemer niet persé gelukkig te zijn om goed te presteren maar in onze kennismaatschappij weet de werkgever dat een gelukkige werknemer veel beter presteert (met het hoofd). En daarvoor met budgetten schuiven wordt overal gedaan. Schandalig dat een krant zoiets zonder nuancering durft publiceren. Waarschijnlijk gewoon de persmededeling van Morel overgenomen. Tamzakhoernalisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() echte inhoud:
De vakbonden krijgen van de watermaatschappij en van de overheid geld voor vorming. Zolang Marie-Rooske niet uitlegt, hoe ze uit een jaarverslag, met inkomsten en uitgaven, kan uitvinden welke uitgave er met welke inkomst betaald werd, is haar uitleg waardeloos, en enkel insinuerend. Een bezoek aan technopolis, kan best leerrijk zijn. Scholen richten dat bezoek ook in, om spelenderwijs kennis te maken met techniek en wetenschap. Voor sommigen veel verheldenrender dan een saaie kursus. Zeebrugge mag er ook best zijn als uitstap in technologie, haven, gasterminal containerterminal, windmolens, dam, dokken, ..... Agenda's en gewone vergaderingen, dat kan natuurlijk niet hé. Het VB geeft daarin het voorbeeld, die delen geen vlaggen en andere gadgets uit met staatsgeld. Ik wil marie-rose altijd helpen om de VB-boekhouding eens tegen het licht te houden qua besteding van geld, en qua inzet van door de staat betaalde medewerkers. Ik wacht met spanning haar uitnodiging af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ehm... waarom betaalt de VMW de vakbond?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
20 miljard wordt in België alleen al in een paar banken en een verzekeringsmaatschappij gestopt zonder boe of ba, inflatie is iets van een 5 en half procent -geld dat uiteraard evengoed naar de bezittende klasse gaat, maar gij vindt dat allemaal niet belangrijk, nee, er zijn belangrijker zaken. een vermeende 1,7 miljoen wordt ons 'ontstolen' door die smeerlappen van vakbonden, die er vormingsuitstapjes mee organiseren! dat is toch wel héél selectief blind zijn. wat ik ook weer niet wil zeggen is dat de vorming bij vakbonden niet beter zou kunnen: ze zouden bijvoorbeeld in heel t land vormingen kunnen houden over de financiële crisis, de energie- en voedselcrisis, de ondermijning van de index, het 'neoliberalisme',...
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, waarom eigenlijk?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Marie-rose zou volgens mij die vraag eerst moeten gesteld hebben, voor dat ze deze non-informatie de wereld instuurt.
Ze kon het antwoord, of het weigeren van antwoord door de VMW dan opnemen in haar persmededeling. Het zou me niet verwornderen dat ze het antwoord weet, maar dat dit niet echt bijdraagt tot de "smeuigheid" van het verhaal dat ze wil presenteren. Zo kennen we ze wel bij het VB, zeeeeeer selectief in wat ze zeggen en zwijgen. Een juist en volledig verhaal hoor je er zelden (zeg maar nooit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Omdat Marlientje graag klaagt en zaagt? Omdat ze graag zich de ene dag links opstelt, en de andere rechts? De foto's erbij zijn anders altijd erg geslaagd (qua demagogisch gehalte).
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() De standaard van deze morgen publiceerde ook het tekstje van Marie-Rose,
maar spitte de zaak toch wat dieper uit, en liet ook de tegenpartij aan het woord. "De vakbond" = de vakbondsmensen binnen VWM het heeft dus niets te zien met de nationale gesubsidieerde vormingsdienst van de vakbonden. Het gaat dus over feiten binnen de VWM. De vakbondsafgevaardigde vertelde de krant dat er een jaarlijsk voorschot uitbetaald wordt, en dat daarna de kosten betaald worden al naargelang ze die indienen. De VMW is dus wel degelijk op de hoogte van wat er met hun geld gebeurt. De uitstappen zijn een vorm van team-building, en de reisdoelen worden zoveel mogelijk gekozen binnen de technologie gebruikt bij VWM. Persoonlijk vindt ik technopolis en zeebrugge leerrijke plaatsen om technologie te zien en te begrijpen. Ook een ledenbedrijfsblad als bron van informatie valt volgens mij onder vorming. Ook een agenda lijkt mij een nuttig ding. Waar ik werk is er ook een budget voor teambuilding, waar iedere groep kan mee doen wat hij wil, zolang iedereen kan (niet moet) meedoen. Wij krijgen ook gratis een agenda. De publicaties binnen het bedrijf, opgesteld door de vakbond worden door het bedrijf gedrukt en betaald. Vertel mij nu waar al deze heisa voor nodig is. Waarschijnlijk enkel en alleen omdat het via de gehate vijand "vakbond" gaat. Eigenlijk nog niet zo dom bekeken van de VWM, om eerder vakbonsmensen, die ze toch al een aantal uren vakbonswerk moeten toestaan, hiervoor in te schakelen, ipv andere werknemers hiervoor in te zetten. Laatst gewijzigd door spherelike : 30 oktober 2008 om 08:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Misschien staat op de plastic zakken van die vakbondsleden wel de naam van het bedriif vermeld als dank voor de sponsoring van hun vakbondsblad... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor de rest ben ik op mijn privacy gesteld, maar weet dat het over ongeveer 1000 medewerkers gaat in onze vestiging aleen. De groep is internationaal en veeeeeel groter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vakbonden zien als vijanden van een bedrijf is een zienswijze die maar bij enkele asociale typen boven komt. Vakbonden geven dikwijls informatie door aan bedrijven over pijnpunten in het bedrijf. Bedrijven hebben liever tevreden werknemers en het gaat steeds om geven en nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Denkt U echt dat de meeste vakbonden daartoe bereid zijn? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De honing is de kostprijs van het papier, de toner, en de bedienaar van de drukmachiene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals wij de politiekers krijgen die we verdienen, krijgt de baas de syndicale delegatie die hij verdient. Vooral in bedrijven waar de baas de baas is, en geen suggestie of inspraak dult, omdat hij per definitie de enige is die het best weet wat er goed is voor zijn bedrijf en zijn werknemers, zal afzien. Niemand wordt graag genegeerd. Bij ons ziet de CEO de vakbond als een tweeede rapporteringslijn, hun verkozenen zitten door het ganse bedrijf, zij weten zeker wat de knelpunten zijn, en wat de bekommernissen zijn van de werknemers, zij kennen de boekhouding, de leveranciers, de klanten, de werkdruk, de verloning, de winst,..... Zij briefen de grote baas over problemen die er wel zijn, maar om één of andere reden verdoezeld worden door de officiële hierarchie. Bij ons zit de CEO zelf de vergadering voor, voelt perfect aan wanneer het menens is, legt op subtiele wijze de patroonsvertegenwoordiging of het geviseerde directielid het zwijgen op, vraagt onderbreking voor overleg, en neemt een beslissing. Onze laatste staking is al enkele jaren geleden, van bij de laatste overname, toen de nieuwe groep het voortbestaan van onze vestiging die ze net gekocht had niet wou garanderen. syndicalisatiegraad 70%. Het voorbije jaar heb ik beroepshalve samengewerkt met de woordvoerder van ACV in de ondernemingsraad. Op onze lange ritten naar onze job in het buitenland, heb ik meerdere gesprekken gevolgd op de carkit, zeer correct, soms principieel, maar altijd luisterbereid en met begrip voor de argumenten, die hij al of niet kon of probeerde te weerleggen. Soms bleef ieder bij zijn standpunt, maar ze wisten van elkaar wat de argumenten waren en waarom er niet kon/mocht toegegeven worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk. Heb ik overal al gezien. Heb ook al gevonden dat de vakbond niet ver genoeg ging. Wanneer ze zien dat de werkgevers doen wat ze kunnen zullen ze dat tegen de werknemers proberen verdedigen. En soms zelfs wanneer de werkgever meer kan want de vakbond is de laatste tien jaar serieus meegelopen onder dreiging van verhuis van werkgelegenheid en lafheid van de merendeel van de werknemers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
|
![]() Vakbonden zien als vijanden van een bedrijf is een zienswijze die maar bij enkele asociale typen boven komt. Vakbonden geven dikwijls informatie door aan bedrijven over pijnpunten in het bedrijf.
probleem is dat vakbonden de bedrijven als vijand zijn |
![]() |
![]() |