Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 14:03   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard Gebrek aan mannelijke rolmodellen voor onze jongens in het onderwijs

In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.

Misschien moeten we ons openlijk vragen stellen bij de vervrouwelijking van het (nu ook secundair) onderwijs. Het is natuurlijk aantrekkelijk, zeker als je een gezinnetje wil stichten is het onderwijs zeer geschikt voor (jonge)vrouwen. Relatief veel met je jonge kinderen kunnen bezig zijn, weekends en vele avonden thuis, met wat geluk een vrije dag in de week, betere sociale zekerheid, later goed pensioen, ... Pas op ... ik beweer niet dat zulke vrouwen minder moeten werken, integendeel, maar ze kunnen hun werk wel beter afstemmen op hun gezin. Vaak zie je ook de combinatie van koppels waarbij de vrouw in het onderwijs staat en veel tijd vrijmaakt voor de kinderen en een beter verdienende man die weliswaar veel tijd kwijt is door onregelmatig in de privé te werken, maar er ook voor kan zorgen dat de (te dure) hypotheek afbetaald kan worden. Ondanks al deze praktische en menselijke voordelen, ben ik toch van oordeel dat we mannelijke studenten opnieuw meer moeten motiveren om bewust voor het onderwijs te kiezen en dat ook schooldirecties pogen hun leerkrachtenkorps zo gevarieerd mogelijk te houden. Nu zijn er al kinderen / jongeren die, na de bijna volledig vervrouwelijke kleuter- en lagere school, ook nog eens heel hun middelbaar doorlopen met amper één of twee mannelijke leerkrachten. Dat is dus niet heel representatief voor de maatschappij.

Ik ben op zich tegen positieve discriminatie van eender welke groep en ik vind quota opleggen dan ook absurd, maar er moet weliswaar gestreefd worden naar meer evenwicht. Minstens 40 % mannelijke en vrouwelijke leerkrachten zou geen overdreven luxe zijn. Het is ergens een vorm van pure discriminatie dat er naar gestreefd wordt in beleidsorganen, de academische wereld en de politiek quota op te leggen van een minimaal aantal vrouwen, maar dat men anderzijds toelaat dat in het onderwijs op den duur nog slechts één geslacht vertegenwoordigd wordt. Een mix lijkt mij het meest opportuun. Zeker voor de leerlingen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 15 oktober 2008 om 14:07.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:10   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

Ikzelf vind het een erg slechte zaak dat het onderwijs kompleet aan het vervrouwelijken is. Maar daar kunnen de vrouwen niets aan doen, het zijn de mannen die er terug in moeten willen stappen.

Misschien is het nuttig om een ervaringsexpert aan het woord te laten, Jan ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:30   #3
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

Ikzelf vind het een erg slechte zaak dat het onderwijs kompleet aan het vervrouwelijken is. Maar daar kunnen de vrouwen niets aan doen, het zijn de mannen die er terug in moeten willen stappen.

Misschien is het nuttig om een ervaringsexpert aan het woord te laten, Jan ?
Groot gelijk, het is immers ook wel spijtig vanuit feministisch oogpunt dat een waarderingsdaling gepaard gaat met een vervrouwelijking van het beroep. Bij dokters zie je in feite hetzelfde gebeuren, de tijden van 'meneer doktoor' zijn definitief voorbij (al is dit niet een eenduidig negatieve evolutie).

Wat kunnen we doen om terug meer mannen in het onderwijs aan te trekken? Meer geld? Meer verantwoordelijkheden geven om hun gezag/autoriteit te laten gelden? Meer technische kennis in het onderwijspakket brengen?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:36   #4
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:48   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!
Ik begrijp uw gerieven uiteraard wel ergens. Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik vooral de toestand in het ASO heb proberen weer te geven. Technische vakken worden inderdaad meestal door mannen gegeven (nog maar eens een voorbeeld dat de voorkeur van vakken / richtingen nog steeds enorm gendergericht is), maar deze krijgt men in de humaniora uiteraard niet. En dat carrièregericht zijn en het relatief lage loon zal ongetwijfeld voor een belangrijk deel de afwezigheid van mannen in het onderwijs verklaren.

Maar dat wil niet zeggen dat we moeten berusten in de toestand zoals hij (of beter uitgedrukt: 'zij') nu evolueert. Het onderwijs verricht immers ook een stuk maatschappelijke dienstverlening en heeft bijgevolg ook een voorbeeldrol. En dus moet men streven naar een zo representatief leerkrachtenkorps. Bij mijn weten is de Belgische bevolking nog altijd min of meer 50/50 man/vrouw (wel wat meer vrouwen door hogere levensverwachting). Dus is het het beste dat dit ook zo in het onderwijs wordt weerspiegeld. Die 'foute houding' van het niet-respecteren van vrouwen is inderdaad wel degelijk 'goed mis', maar het is een harde realiteit. En daar moet men rekening mee houden. Pas met een goed evenwichtig lerarenkorps, zal het voor die bewuste jongeren ook duidelijk worden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig dienen geapprecieerd te worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:08   #6
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Grappig toeval:

In de Trouw van vandaag juigt iemand juist de verjuffing toe. Is trouwens een uiterst simplistisch en seksistisch (feministisch) verhaal.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/ar...rjuffing_.html
__________________
Steun Groot Nederland!

Laatst gewijzigd door Daimanta : 15 oktober 2008 om 15:08.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:12   #7
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Wat houdt die 'rolmodel'-functie eigenlijk juist in? Wat moet ik mij voorstellen bij 'identificatie'? Identificeren jongens zich niet eerder met 'peers', sporters, rocksterren, acteurs, oudere jongeren e.d.m.? De meeste van mijn leraars waren vooral negatieve rolmodellen (al zijn er dat misschien ook)...

Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:22   #8
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:23   #9
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat houdt die 'rolmodel'-functie eigenlijk juist in? Wat moet ik mij voorstellen bij 'identificatie'? Identificeren jongens zich niet eerder met 'peers', sporters, rocksterren, acteurs, oudere jongeren e.d.m.? De meeste van mijn leraars waren vooral negatieve rolmodellen (al zijn er dat misschien ook)...

Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa?
Inderdaad, je geeft het zelf al aan, negatieve rolmodellen zijn ook een soort rolmodellen. Van hoe men zeker niet wil worden. Ook vaders zijn rolmodellen, hoewel de jongeren niet graag willen toegeven dat ze iets weg hebben van hun vader en deels denken en handelen zoals hem (dat is namelijk op die leeftijd nogal 'uncool' om dat te beweren). Men geeft het niet graag toe, maar onbewust zullen vele jongens toch een en ander oppikken van hun mannelijke leerkrachten, dat men niet terugvindt bij hun vrouwelijke collega's.

Er zijn inderdaad ook nog andere verschillen tussen mannen en vrouwen dan opvoeding en omgevingsfactoren zoals erfelijkheid en aangeboren kenmerken. Maar dat van dat 'rolmodel' kan wel degelijk invloed hebben op e ontwikkeling en dus ook de studievoortgang van het jonge individu.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:31   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Grappig toeval:

In de Trouw van vandaag juigt iemand juist de verjuffing toe. Is trouwens een uiterst simplistisch en seksistisch (feministisch) verhaal.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/ar...rjuffing_.html
Te gekke feministische grootspraak voor woorden. Alleen al het feit dat zij de resultaten van de onderzoekers overboord gooit, spreekt boekdelen. En een goede man is per definitie een 'vervrouwelijke' man? Ik zou niet bij deze vrouw willen vertoeven, voor je het weet gaat ze met je kroonjuwelen aan de haal. Ik ben zeker geen freudiaan, maar is hier het woord 'penisnijd' op z'n plaats ?

Het feminisme heeft ongetwijfeld bij vorige generaties zijn nut bewezen, maar nu is het verstard. Zeker het onderwijsdebat indachtig. Het bezorgt de positie van de vrouwelijke leerkracht meer kwaads dan goeds.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:31   #11
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Ik ben volledig gewonnen voor de theorie.
Doet mij denken aan het feit dat de meeste kinderen ook in hetero-gezinnen opgroeien, waar het ook 50%-50% is.

@alice: aanklagen dat er te weinig mannelijke leraars zijn, is niet zeggen dat er te veel vrouwelijke zijn in specifieke groepen. (voor mij toch niet)
Volgens mij is een 50-50 situatie OVERAL de beste voor de productiviteit, creativiteit en wederzijds respect. Evident is het echter niet.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:33   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hoe ge het draait of keert, toen ik 10 jaar oud was had ik meer aan een meester dan aan een juffrouw. Om een of andere reden konden die alles interessanter maken. Ik heb het gevoel dat ze beter connecteren met de leefwereld van jongens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:34   #13
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoe ge het draait of keert, toen ik 10 jaar oud was had ik meer aan een meester dan aan een juffrouw. Om een of andere reden konden die alles interessanter maken. Ik heb het gevoel dat ze beter connecteren met de leefwereld van jongens.
Kan zijn, maar gemengd onderwijs vraagt binnen de opvatting een gemengd lerarenkorps.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:37   #14
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:38   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Kan zijn, maar gemengd onderwijs vraagt binnen de opvatting een gemengd lerarenkorps.
Ik zat op een jongensschool waar ook vrouwelijke leerkrachten waren.

Ik blijf er bij, als men naar de hogere jaren op het secundair gaat maakt dat niet zoveel meer uit, maar op de lagere school zie ik toch graag een mooi evenwicht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:38   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.
Status. Daar draait het om. Net zoals bij geneeskunde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:40   #17
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Inderdaad, je geeft het zelf al aan, negatieve rolmodellen zijn ook een soort rolmodellen. Van hoe men zeker niet wil worden.
Ik weet het niet, eerlijk gezegd. Een negatief rolmodel lijkt me toch niet de gelijke van een positief rolmodel. Je kunt wel afstotingsverschijnselen vertonen t.a.v. een bepaalde persoon, maar de mogelijke handelingsalternatieven zijn dan nog altijd talrijk.

Als je iemand in z'n neus ziet peuteren, dan lijkt er maar één alternatief: niet in je neus peuteren. Maar er zit wel snot in je neus en dat moet eruit. Dus heb je toch weer een positief model nodigt dat toont hoe je bij voorkeur je neusinterieur reinigt. Anders kun je net zo goed je neus aan je mouw afvegen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:44   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!
Jongens blijven jongens en mannen blijven mannen. Dat heeft niks met mentaliteit te maken.

Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:48   #19
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.
Ahaaaaaah! Wat moeten mannen met hun machogedrag? DAT is de vraag!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:52   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jongens blijven jongens en mannen blijven mannen. Dat heeft niks met mentaliteit te maken.

Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken.
Idd, vrouwen zoeken een man met enige status en ook inkomen (geld is wel degelijk belangrijk). En misschien biedt het onderwijs voor jonge mannen niet meer genoeg status én inkomen. We moeten er inderdaad niet over zeveren zoals in de Flair, je mag als man sympathiek en voorkomend zijn, en ook nog een 'tractorpijp' in de broek hebben (dixit Victoria Beckham over haar wederhelft), als je een beroep uitoefent met gebrek aan status en appreciatie, slinken je kansen op de huwelijksmarkt zienderogen. Waarmee ik niet wil zeggen dat uiterlijk en karakter niets betekenen, maar een dik gevulde portefeuille maakt voor de vrouwen veel goed.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be