![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Stel papier- en muntgeld worden afgeschaft en we kunnen alleen nog maar per chip en pin betalen. Wat zijn de voor- en nadelen?
Een aantal voordelen zijn wel duidelijk: Oude vrouwtjes kunnen veiliger over straat. Ze zullen minder snel aangevallen worden. Criminaliteit zal in het algemeen wel minder worden. Auto's bijvoorbeeld zullen niet zo snel meer gekraakt worden voor een Tomtom navigatiesysteem omdat ze er niet makkelijk geld voor zullen krijgen. Door de registratie van electronisch betalingsverkeer zullen mensen minder snel geneigd zijn gestolen spullen te kopen. Ook zal de handel in drugs moeilijker worden. Het witwassen van geld zal ook moeilijker worden. Van criminelen kan de rekening bijvoorbeeld een beperking opgelegd worden zodat er niet meer dan bijvoorbeeld €10.000 op de rekening kan staan etc. Wat zijn de nadelen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee hoor; inbrekers, overvallers en fraudeurs zijn juist dol op pinpassen; het systeem is gammel, iedere keer weer worden via een ver buitenland bankrekeningen leeggeroofd nadat er een truc is uitgehaald met het prepareren van een pinautomaat.
http://www.security.nl/article/16439/1
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De voordelen zijn dat het sisteem goedkoper is. Munten slaan en biljetten drukken is een kostelijk handeltje.
Er zal wel een vermindering zijn van overvallen, zoals je suggereert in de openingspost; maar door het enorm, enorm groot aantal handelstransakties tussen alle mensen, zal een scheefgeslagen gsm of gps niet opvallen .... Wellicht zal de fiskale fraude ook wel een stuk teruggedrongen worden, omdat rekonstruktie van betalingen en ontvangsten mogelijk is. Wat meteen een aantal professionele zageventen bleek van schrik zal doen uitslaan omwille van hun privé-leven ... Als "overgangsmaatregel" vind ik dat de overheid meer elektronisch betalen zou moeten aanmoedigen. In plaats van btw te heffen op de toestellen die deze betalingen registreren ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() voordeel ........????????????????
terug naar de ruilhandel ???? nadeel ..............???????????? ruilhandel........... twéé appels voor één ei ?????????
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geen nadelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Voordelen voor wie ? De zorg om je bankkaart niet kwijt te spelen of je computer safe te houden bij het internetbanken moet je bij de nadelen schrijven.
Het munt- en biljettenverkeer is duur. De drukker, de teller bij de bank en de transporteur kosten geld. De vakbonden vinden het verdwijnen van baar geld zeker geen goed idee. Dit kost zeker enkele duizende bannen. De middenstand ziet niet graag haar gehele zakencijfer via de bank. De burger kan ook geen zwarte of grijze zaakjes meer doen. Zwarte betalingen kunnen nog altijd met een buitenlandse munt zoals in Afrika. Een nadeel voor de staat is het voortdurend verlies en vernietiging van munt- en papiergeld. Herinner je de overgang Frank-Euro. Dat bracht enkele miljarden op voor de Nationale Bank. Het zogezegde verloren geld. Het is niet leuk dat Big Brother elke transactie, en wat er tegenover staat, kan natrekken van de weerloze burger. Ze weten al genoeg van ons.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 15 november 2008 om 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we hem sukses wensen als hij peinst dat ze willen natrekken dat ik mijne mars van gisternamiddag met proton betaald heb ... en eens proberen te voorspellen of toekomende kerstmisvooravond ook weer het rekord van het aantal bankontaktverrichtingen gebroken zal worden. Op hoeveel per minuut ligt het huidige rekord?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bepaalde transacties doe ik ook liever met cash geld hoor.
Probeer anders maar eens een rommelmarkt te organiseren. Of van een familielid die mixer over te kopen. Of een presentje te geven aan die vriendelijke kerel die je fietsband kon herstellen terwijl je eigenlijk wel in het midden van de polders aan het vloeken was "hoe kan het nu, 3 lekke banden in 10 minuten". Iedereen verplichten een proton apparaat op zak te hebben, of een internet telefoon met verbinding naar die verplichte bankrekening, waar je ook op betaald alsof het baar goud is? En natuurlijk, hoe minder de staat van me kan opsporen, hoe beter ik het vind. Uiteindelijk betaal je veiligheid met onvrijheid.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 november 2008 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het een voordeel. Als ik mijn bankkaart verlies kost het mij de tijd om een nieuwe aan te vragen. Als ik mijn geld verlies ben ik het kwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er bestaat zo'n macroeconomische formule die zegt dat het geldvolume van de centrale bank mee de economie bepaalt.
In theorie is het geldvolume door deze virtualisatie al jaren aan het stijgen. Dus de economie groeit zijn geldvolume omdat wij 'ultrasnel' dat geld kunnen hergebruiken om andere dingen mee te doen. De gevolgen van die virtualisatie zie je trouwens nu eens gezellig gebeuren op de beurs. Dus neem nu dit voorbeeld niet om het als 'het grote nadeel' om te dopen. Het grote nadeel is de kostprijs is gerelateerd per transactie. Dus die kostprijs moet dramatisch omlaag, want feitelijk voor kleine transacties wordt het proton systeem nauwelijks gebruikt, maar het bancontact systeem is onwezenlijk te duur voor die kleine transacties. Een visa systeem is bvb onwezenlijk en belachelijk duur (3% van uw omzet). Internetbetalingssystemen lopen op naar 10% kosten... Het tweede grote nadeel is dat de nationale bank geen greep heeft op de virtualisatie. NIet dat ze die handel en wandel moet 'controleren' , maar measurement tools zijn nuttig om bvb de economie te kunnen volgen. Nu een van de grote versnellingen van de economie zou kunnen zijn om alle contracten om te bouwen naar weekcontracten... Daarmee zou de rotatie van het geld met een factor 4 toenemen. Dus we worden wekelijks betaald, we betalen huur wekelijks etc...Dat moet volgens mij meer impact hebben, dan bvb streven naar virtualisatie van alle betalingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() Zien jullie het grote nadeel dan niet? Als dat moest gebeuren, wil dit ook zeggen dat er enkele duizende bankbedienden die aan het loket zitten hun job kwijtraken, die enkele duizenden hebben dan ook plots geen centen over om van alle dingen te kopen, de bal rolt verder...dit zou je ook kunnen stellen, nu we bijvoorbeeld fotoprinters hebben, de fotowinkel heeft ook steeds minder werk, ook die mensen kunnen minder kopen omdat hun inkomen lager word, en zo rolt dat balletje maar door...het voordeel is dat het makelijk is, thuis vanuit je luie zetel, maar men beseft niet welke schade men aanricht aan de economie...
"Olé Pistolé" Laatst gewijzigd door pistoléke : 16 november 2008 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tijd staat niet stil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle groei in betalingsverkeer de laatste 20 jaar,ontstaan door aanhoudende economische groei,is "opgegeten" middels "electronische" betalingswijzen...De zeer bekende "hybride" vorm daarvan,het manueel geschreven stortingsformulier, dat dan verder electronisch moet verwerkt worden zal nu zeer snel via "direct banking" getransformeerd worden naar een volledig electronische vorm...
(waar is de tijd dat je af en toe eens wat blanko-stortingsformuliertjes moest vragen aan je bank ![]() De keuze is dus al gemaakt. Nu al is het "raar" om iets dat pakweg 1000 € moet kosten nog in "baar geld" te betalen,het gebeurt zeker nog,maar het is een minderheid. Eerlijk gezegd,om dan over voor- of nadelen te spreken,hoeveel consumenten van een jongere generatie kunnen zich nog voorstellen iets van meer dan 20€ (!!!) nog te betalen met "baar geld"....temeer daar we amper nog geld op ons dragen.... ![]() 1€ moet je altijd bijhebben om een karretje te "huren" aan de winkel ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 16 november 2008 om 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het betekent inderdaad dat de banken geen pure "loket"- figuren meer vandoen hebben,maar het betekent wel dat bankbediendes nu klanten-kontaktpersonen zijn.In die paar bankkantoren die ik ken(tja..meer is echt niet nodig) is het personeelsaantal GESTEGEN,ook met piepjong volk dat dus niet overgekomen is uit indertijd afgeschafte kantoortjes... Laatst gewijzigd door kelt : 16 november 2008 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/p...de+tuincentrum http://www.metaseek.nl/search/nl/1/i...nkieren+fraude http://www.metaseek.nl/search/nl/1/p...de+pompstation
![]() |
![]() |
#18 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nadeel is dat op elektronisch geld Albert zijn kop niet staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |