Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2008, 08:54   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Nederland heeft beste gezondheidszorg, Belgie twaalfde

Citaat:
Belgische gezondheidszorg zakt langzaam naar achteren

BRUSSEL - Dat we de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, zoals onze politici en zorgverleners vaak beweren, wordt tegengesproken. We eindigen maar twaalfde in de Euro Health Consumer Index (EHCI). Nederland staat al een aantal jaar aan de top. België zakt jaar na jaar verder weg.

Van onze redacteur

Nederland aan de top en wij pas twaalfde? Waarom komen al die Nederlanders dan naar hier voor hun hart- en andere operaties?

Om drie redenen, waarvan er twee ook uit deze index blijken. Ten eerste: wachtlijsten kennen wij haast niet en zij wel. Ten tweede is de toegankelijkheid van diensten in beide landen zeer hoog, maar de Nederlanders zijn slim en bouwen zelf weinig ziekenhuizen uit in bijvoorbeeld grensstreken, omdat ze weten dat wij een overaanbod hebben en zij er goedkoop gebruik van kunnen maken.

Ten derde, en dat blijkt niét uit deze index, is de tevredenheid van de patiënt zeer hoog; die heeft vooral te maken met de 'randvoorwaarden': het eten in het ziekenhuis, de vriendelijkheid van de arts. Daarin scoren we goed omdat de patiënt keuzevrijheid heeft en de concurrentie volop speelt. De Nederlanders voeren nu ook de concurrentie in.

Twaalfde op 31, zou je 'niet slecht' kunnen noemen, ware het niet dat onze politici en zorgverleners voortdurend zeggen dat wij de beste gezondheidszorg ter wereld hebben en we vroeger de zesde plaats bekleedden.

In de meeste 'geobjectiveerde' rangschikkingen staan we niet zo goed. Voor levensverwachting, kindersterfte, kansen op overleving na kanker, scoren we maar middelmatig.

De EHCI-index vertrekt van zes criteria en 34 indicatoren. Ze gaan over patiëntenrechten (en daarvoor scoren we goed) en over de uitbouw van de elektronische informatie-uitwisseling ('e-health') waarin we matig scoren.

Voor wachtlijsten zitten we zeer goed: vierde, net na Zwitserland, Luxemburg en Duitsland. Ook voor beschikbaarheid en toegankelijkheid van diensten scoren we goed: aantal kataraktoperaties, vaccinatiegraad van kinderen, beschikbaarheid van tandzorg, aantal transplantaties.

Voor 'resultaten' is onze score slecht: aantal hartaanvallen met dodelijke afloop; overlevingskansen van kankerpatiënten, kindersterfte, ziekenhuisinfecties (DS 13 november), zelfmoorden.

Tot slot is ook gemeten hoe snel nieuwe geneesmiddelen beschikbaar zijn. Ze dringen 'merkwaardig traag' door, zegt EHCI. Hoe dat komt? Dat wordt bewust afgeremd om de uitgaven in te beperken. Voor een deel speelt hier ook mee: de grote achterstand die het (verwaarloosde) geneesmiddelenagentschap tot voor kort had.

Als redenen voor de magere prestatie van België noemden de onderzoekers spontaan: de zwakke resultaten, de hoge resistentie tegen antibiotica, het lage succes bij het terugdringen van het aantal zelfmoorden, de slechte behandeling van diabetespatiënten en de vertragingen bij de terugbetaling van nieuwe medicijnen.

Dokter Arne Björnberg, onderzoeksdirecteur bij de EHCI, zegt dat België in 'het rapporteren van gegevens aan internationale instellingen bijna tien jaar achteroploopt'. Hij legt daarmee de vinger op de wonde.

We hebben veel, we doen veel, we vullen veel formulieren in en we tellen veel, maar echt meten doen we ontzettend weinig. Dat we tot vorige week geen harde gegevens hadden over de ziekenhuisbacterie, zegt veel: hoe kun je ze dan efficiënt bestrijden?

De kern van het verhaal is dat we inefficiënt zijn omdat we te weinig meten en vervolgens bijsturen, met andere woorden: ons gezondheidssysteem wordt niet goed geleid.

Het zit hem dus in het beleid. Veel wordt stilzwijgend geduld, bijvoorbeeld overbodige hartcentra, of overbodige en verouderde onderzoeken die nog gebeuren 'omdat de apparatuur nog niet is afgeschreven'.

Directeur Johan Hjertqvist zei nog dat patiënten in België er ook bij zouden winnen als er zoals in de buurlanden rangschikkingen en beoordelingen van artsen en ziekenhuizen zouden gepublicerd worden.

Bron: De Standaard
Hier probeer ik mensen al tijden van te overtuigen. Hopelijk nu met meer succes. Het is louter vanwege de wachtlijsten dat Nederlanders naar Belgische ziekenhuizen 'vluchten'. Anders zou men daar amper Nederlanders zien. Kwalitatief is de Nederlandse zorg beter.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 13:18   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet op welke punten het "zorgstelsel" gewaardeerd wordt. Ik heb her en der persoonlijk ernstige twijfels. Als ik mocht kiezen tussen NL, ESP, GB of F, koos ik in ieder geval F. En met mij meer NLers die van het Franse zorgstelsel hebben genoten.
Oud 14 november 2008, 14:23   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Nja de Nederlanders die ik ken klagen nochtans steen en been en vonden die behandeling in Brugge een verademing. Nu dat was hun mening.

Citaat:
De kern van het verhaal is dat we inefficiënt zijn omdat we te weinig meten en vervolgens bijsturen, met andere woorden: ons gezondheidssysteem wordt niet goed geleid
Vreemd. Ik dacht net dat het teveel aan overheidsbemoeienis, regeltjes en bureaucratie net één van de meeste gehoorde kritieken was op Westerse stelsels en dat ons land hierdoor net beter scoorde.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 15:42   #4
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja de Nederlanders die ik ken klagen nochtans steen en been en vonden die behandeling in Brugge een verademing. Nu dat was hun mening.
Het lijkt me toch niet verstandig om persoonlijke meningen en ervaringen als uitgangspunt voor beleid te nemen. Zo ken ik er ook een paar. Mijn Vlaamse tandarts was zo enthousiast over zijn Nederlandse huisarts, dat hij zijn vrouw ook bij hem heeft ingeschreven. Kan je nou concluderen dat Nederlandse huisartsen beter zijn dan Belgische? Dat lijkt me niet. Alleen gedegen onderzoek kun je gebruiken om conclusies op te funderen.
Oud 14 november 2008, 15:46   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Waarom komen de Nederlanders dan naar hier ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 16:01   #6
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Citaat:
Om drie redenen, waarvan er twee ook uit deze index blijken. Ten eerste: wachtlijsten kennen wij haast niet en zij wel. Ten tweede is de toegankelijkheid van diensten in beide landen zeer hoog, maar de Nederlanders zijn slim en bouwen zelf weinig ziekenhuizen uit in bijvoorbeeld grensstreken, omdat ze weten dat wij een overaanbod hebben en zij er goedkoop gebruik van kunnen maken.

Ten derde, en dat blijkt niét uit deze index, is de tevredenheid van de patiënt zeer hoog; die heeft vooral te maken met de 'randvoorwaarden': het eten in het ziekenhuis, de vriendelijkheid van de arts. Daarin scoren we goed omdat de patiënt keuzevrijheid heeft en de concurrentie volop speelt. De Nederlanders voeren nu ook de concurrentie in.
Nederland troeft Belgie vooral af op de core business van de zorg: het beter maken van mensen.
Oud 14 november 2008, 16:23   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier probeer ik mensen al tijden van te overtuigen. Hopelijk nu met meer succes. Het is louter vanwege de wachtlijsten dat Nederlanders naar Belgische ziekenhuizen 'vluchten'. Anders zou men daar amper Nederlanders zien. Kwalitatief is de Nederlandse zorg beter.
Nederland de beste zorg? Dat zal wel. En daarom komen de Hollanders naar België. Minder wachtlijsten, betere operaties, vriendelijk verplegend personeel in België. Vraag mij af wie die 'studies' maakt. Onbekwamen in ieder geval.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 16:43   #8
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederland de beste zorg? Dat zal wel. En daarom komen de Hollanders naar België. Minder wachtlijsten, betere operaties, vriendelijk verplegend personeel in België. Vraag mij af wie die 'studies' maakt. Onbekwamen in ieder geval.
Dat ze maar eens bij Systeemke achter hun studies komen, hij is den expert!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 16:46   #9
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belgie heeft geen wachtlijsten ,dus je wordt eerder geholpen.
In Nederland zijn de resultaten beter.Het is maar waar je voor kiest ,voor snelheid of voor kwaliteit
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 16:55   #10
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als blijkt dat de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker in Nederland hoger is dan in Belgie, dan lijkt me dat iets waar jij ook niet omheen kan. Net als bijvoorbeeld het feit dat nieuwe medicijnen in Nederland eerder beschikbaar komen. Op z'n minst moet je toegeven dat Nederlanders in ieder geval niet opscheppen over hun zorgstelsel. Veel Belgen roepen altijd dat ze zo'n goede gezondheidszorg hebben. Dus wat meer bescheidenheid zou gepast zijn.
Oud 14 november 2008, 18:00   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als blijkt dat de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker in Nederland hoger is dan in Belgie, dan lijkt me dat iets waar jij ook niet omheen kan. Net als bijvoorbeeld het feit dat nieuwe medicijnen in Nederland eerder beschikbaar komen. Op z'n minst moet je toegeven dat Nederlanders in ieder geval niet opscheppen over hun zorgstelsel. Veel Belgen roepen altijd dat ze zo'n goede gezondheidszorg hebben. Dus wat meer bescheidenheid zou gepast zijn.
En ze weten ook waarom ze niet opscheppen over hun gezondheidszorg. Ze onvervinden die dagelijks aan den lijve.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 18:05   #12
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wachtlijsten, dat is de enige reden.
Oud 14 november 2008, 18:06   #13
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Dat ze maar eens bij Systeemke achter hun studies komen, hij is den expert!

Misschien kan hij het excell rekenblad van Steenbok 66 eens bezigen?
Oud 14 november 2008, 18:09   #14
Renesse
Minister-President

Standaard

Schitterend:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
omdat onze gezondheidszorg kwalitatiever is.
dus niet volgens mij, maar volgens die nederlanders.
Oud 14 november 2008, 20:04   #15
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Wat zeg je dan van al die engelsen die naar belgië komen om zich te laten behandelen?
Oud 14 november 2008, 20:58   #16
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat zeg je dan van al die engelsen die naar belgië komen om zich te laten behandelen?
Engeland is het land met zo'n beetje de langste wachtlijsten, geloof ik.

Overigens vind ik wel dat de Belgen nu een beetje voor lul staan. Voor veel Belgen is de vermeende kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg een bron van fierheid. Vrij vaak is de Nederlanders ingewreven dat ze een hoop konden leren van de Belgen op het gebied van gezondheidszorg. Tja, daar sta je dan met je 12e plek...
Oud 14 november 2008, 20:59   #17
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Engeland staat op plaats 13 ,het is voor hun in Belgie dus iets beter.
Oud 14 november 2008, 21:03   #18
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik weet niet op welke punten het "zorgstelsel" gewaardeerd wordt. Ik heb her en der persoonlijk ernstige twijfels. Als ik mocht kiezen tussen NL, ESP, GB of F, koos ik in ieder geval F. En met mij meer NLers die van het Franse zorgstelsel hebben genoten.
Frankrijk staat op plaats 10.
Voor een Belg dus iets beter .
Oud 14 november 2008, 21:16   #19
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de samensteller van dit rapport bij een zekere Vogelaar is langs geweest. Nederland heeft een zeer slecht zorgstelsel en wel om de volgende redenen:

1) stelsel volledig in handen van banken en verzekeringsmaatschappijen, de zgn "Profitcenters";
2) Falende ziekenhuizen, met veel medische fouten;
3) Vervuiling van ziekenhuizen en het gebrek aan het schoonhouden van OP kamers;
4) Gebrekkig opgeleid personeel;
5) Om reden 3 moeten ziekenhuizen sluiten;
6) Financieel wanbeleid;
7) Slechts verstrekking van verouderde en gedateerde medicijnen landelijk verplicht - geen enkele apotheek verstrekt gepatenteerde dus recente medicijnen;
8) Door het niet uitvoeren van bovenstaande ontstaan er wachtlijsten.

Zo maar een handvol redenen waarom ik vind dat Nederland geen goed volksgezondheid stelsel heeft.
Van België weet ik het niet maar van Frankrijk wel. 10 x beter!!!!!!!!!
Oud 14 november 2008, 21:51   #20
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik denk dat de samensteller van dit rapport bij een zekere Vogelaar is langs geweest. Nederland heeft een zeer slecht zorgstelsel en wel om de volgende redenen:

1) stelsel volledig in handen van banken en verzekeringsmaatschappijen, de zgn "Profitcenters";
2) Falende ziekenhuizen, met veel medische fouten;
3) Vervuiling van ziekenhuizen en het gebrek aan het schoonhouden van OP kamers;
4) Gebrekkig opgeleid personeel;
5) Om reden 3 moeten ziekenhuizen sluiten;
6) Financieel wanbeleid;
7) Slechts verstrekking van verouderde en gedateerde medicijnen landelijk verplicht - geen enkele apotheek verstrekt gepatenteerde dus recente medicijnen;
8) Door het niet uitvoeren van bovenstaande ontstaan er wachtlijsten.

Zo maar een handvol redenen waarom ik vind dat Nederland geen goed volksgezondheid stelsel heeft.
Van België weet ik het niet maar van Frankrijk wel. 10 x beter!!!!!!!!!
Mischien kun je contact opnemen met deze onderzoekers, zodat ze jouw gegevens kunnen gebruiken voor volgend jaar. De punten die jij noemt, moeten ze zeker meenemen in hun onderzoek. Kennelijk zijn zij hiervan niet op de hoogte, anders zou Nederland nooit op de eerste plaats eindigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be