![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Het ziet er naar uit dat ik mijn kritische reserves tegenover de President-Elected van de Verenigde Staten, Barack Obama, enigszins zal moeten bijsturen. Eén en ander heeft te maken met het feit dat Obama volgende week heel waarschijnlijk Hillary Clinton zal voordragen als minister van Buitenlandse Zaken in zijn regering. Ondanks dat politieke insiders betwijfelen of de onafhankelijke en politiek ambitieuze Clinton wel geschikt is als minister van buitenlandse zaken, is Obama zelf er van overtuigt dat Clinton het buitenlandse beleid van de Verenigde Staten terug het nodige politiek aanzien en morele geloofwaardigheid zal geven. Hoe dan ook, mijn vrees voor het gebrek aan ervaring en een degelijk netwerk van Obama, wordt in dat geval ruimschoots vergoed door de beslagenheid en de uitgestrekte politieke tentakels van een Hillary Clinton.
Ook al blijft het afwachten of Hillary voldoende heeft aan een bijrol, al is het dan als tweede in bevel voor wat betreft de buitenlandse politiek, toch verzekert de toekomstige president zich met deze sterke dame vanaf het begin van de steun van het grootste deel van de Amerikaanse bevolking. Wie weet zorgt niet het feit van het eerste 'zwarte' presidentschap, dan wel de tandem Obama-Clinton voor de meest markante periode in de Amerikaanse geschiedenis. De hoop dat dit feit ook een positieve bijwerking heeft op de ontwikkeling van de minder fortuinlijke volkeren in deze wereld is er allicht iets groter mee geworden. Of de financiële en economische baronnen van deze wereld daar allemaal even gelukkig mee zijn, is nog maar de vraag. Misschien is Obama's 'change' toch niet zo'n lege doos als het er eerst naar uit zag...
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of juist wel, tenzij je onder change zou verstaan 'terug naar de Clintonperiode'. Dat is in ieder geval niet wat ik van Change verwacht maar eerlijk gezegd: ik had ook geen echte verandering verwacht. De grootste verandering hebben we denk ik al achter de rug: een zwarte president in het witte huis. That's all folks ...
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Het kan de meeste Amerikanen voor het ogenblik weinig schelen wat er in het buitenland gebeurt noch wie secretary of state zal worden. Dat het Iraaks parlement volgende week moet stemmen over het al dan niet toelaten van de Vs-troepen tot 2011, haalt hier praktisch het nieuws niet. Het dagelijkse slechte economische nieuws houdt de mensen wakker. Dat de benoeming van Geithner als Treasury secretary gisteren de Dow bijna 500pts. omhoog jaagde, zegt genoeg.
Persoonlijk zag ik liever Bill Richardson minister van buitenlandse zaken worden. Ik heb het nooit gehad voor Hillary's ego en vond dat ze in de senaat op haar plaats was. We shall see... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Hillary is allesbehalve 'change.'
Zij is een terugkeer naar het dichte verleden, naar de democraten die bereid waren zaakjes te doen met om het even wie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burgemeester
|
![]() De eerste belangrijke punten van het beleid van Obama zijn inmiddels bekend:
-- His plan to escalate the war in Afghanistan; -- An Iraq plan that could turn into a downsized and rebranded occupation that keeps U.S. forces in Iraq for the foreseeable future; -- His labeling of Iran's Revolutionary Guard as a "terrorist organization;" -- His pledge to use unilateral force inside of Pakistan to defend U.S. interests; -- His position, presented before the American Israel Public Affairs Committee (AIPAC), that Jerusalem "must remain undivided" -- a remark that infuriated Palestinian officials and which he later attempted to reframe; -- His plan to continue the War on Drugs, a backdoor U.S. counterinsurgency campaign in Central and Latin America; -- His refusal to "rule out" using Blackwater and other armed private forces in U.S. war zones, despite previously introducing legislation to regulate these companies and bring them under U.S. law. Dus een verschuiving van troepen van Irak naar Afghanistan? Het zou gaan om een aantal tussen de 25.000 en 30.000 troepen. De twee landen blijven dus gewoon bezet. met dank aan ron... ![]() |
![]() |
![]() |