Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2003, 20:37   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik kom regelmatig in het buitenland en telkens ik het Koninkrijk der Belgen kom binnengereden valt mij één ding op: de rotslechte wegen!

- meestal harde beton in plaats van zachte asfalt
- barsten, kuilen en ontelbare oneffenheden in het wegdek
- zelfs op autostrades zijn er kuilen --> zéér gevaarlijk!
- in plaats van de wegen volledig te vernieuwen worden de putten amateutistisch opgevuld... wat dan enkele uren erna er weer door het zware verkeer wordt uitgereden
- kompleet verroeste vangrails
- vuil in de berm
- uitpuilende vuilbakken op de parkings, overal zwerfvuil
- verbleekte en kapotte verkeersborden worden blijkbaar niet vervangen
- enz enz enz....

De situatie in Wallonie is volgens mij erger dan in Vlaanderen. Ik was vandaag in de provincie Luik. En wat een schandalig slechte wegen heb ik daar gezien! Gewoon onbeschrijfelijk!

Komt het u bekend voor?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2003, 20:45   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja hoor! Zeer bekend zelfs want het viel ook mij op telkens ik uit het zuiden van Spanje terugkeerde. Net over de grens begon het hemelsbreed verschil met de wegen waar ik meer dan 2000 km. over had gereden.
Maar we moeten niet klagen hé?
Het gaat goed met dit land...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2003, 20:52   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ja! Ik ben blij dat ik niet de enige ben. De snelweg Antwerpen-Luik was vroeger echt dramatisch, maar dat is gelukkig aan Vlaamse kant al stukken beter geworden.
Bij Luik is het inderdaad nog zeer droevig gesteld. Je hebt echt het idee dat er geasfalteerd is met rotsblokken. Behalve het wegdek ziet de rest van de wegen (berm, borden, parkeerplaatsen), niet alleen op de snelwegen trouwens, er ook uit alsof er 50 jaar niks aan gedaan is.
Het is wel nostalgisch, maar niet echt mooi. Bestaat er eigenlijk wel wegenbelasting in België?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2003, 21:07   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja! Ik ben blij dat ik niet de enige ben. De snelweg Antwerpen-Luik was vroeger echt dramatisch, maar dat is gelukkig aan Vlaamse kant al stukken beter geworden.
Bij Luik is het inderdaad nog zeer droevig gesteld. Je hebt echt het idee dat er geasfalteerd is met rotsblokken. Behalve het wegdek ziet de rest van de wegen (berm, borden, parkeerplaatsen), niet alleen op de snelwegen trouwens, er ook uit alsof er 50 jaar niks aan gedaan is.
Het is wel nostalgisch, maar niet echt mooi. Bestaat er eigenlijk wel wegenbelasting in België?
Toch wel Dimitri en die is niet niks maar je weet toch waarom dit een duur land is, hé? Het is zoals in een nest vogels. De grootste schreeuwlelijken krijgen de bek vol terwijl de anderen met opengesperde bek gapen maar amper wat krijgen.
En het geld blijft niet op de ruggen van onze arme politici groeien hé?
Oud 3 januari 2003, 21:18   #5
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Ik kom regelmatig in het buitenland en telkens ik het Koninkrijk der Belgen kom binnengereden valt mij één ding op: de rotslechte wegen!
België is bij uitstek een doorrijland. Het is dan ook redelijk dat de kost voor het onderhouden van de autostrades mee gedeeld zou worden door de andere Europeanen die hier passeren. Ze zouden dus best tol gaan heffen op onze autostrades, zeker de noord-zuid en oost-west assen.
Oud 3 januari 2003, 21:18   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlaanderen is nog niet zo lang ZELF bevoegd voor de wegeninfrastructuur. Vandaar dat er nog een aantal wegen kenmerken vertonen van het Belgische wegenbeleid...

Gelukkig is er al veel verbetering merkbaar. Toen ik vanuit Luik het bord "VLAANDEREN" voorbijreed, was het merkelijk beter.

PS: Op het bord was met graffiti het woord "REPUBLIEK" gespoten boven het woord "Vlaanderen"
Oud 3 januari 2003, 21:30   #7
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Toch wel Dimitri en die is niet niks maar je weet toch waarom dit een duur land is, hé? Het is zoals in een nest vogels. De grootste schreeuwlelijken krijgen de bek vol terwijl de anderen met opengesperde bek gapen maar amper wat krijgen.
En het geld blijft niet op de ruggen van onze arme politici groeien hé?
Ja, ik ken de verhalen over metrotunnels in Antwerpen en scheepsbruggen in Wallonië, daar zal het dan wel aan opgegaan zijn.

Citaat:
Vlaanderen is nog niet zo lang ZELF bevoegd voor de wegeninfrastructuur. Vandaar dat er nog een aantal wegen kenmerken vertonen van het Belgische wegenbeleid...

Gelukkig is er al veel verbetering merkbaar. Toen ik vanuit Luik het bord "VLAANDEREN" voorbijreed, was het merkelijk beter.

PS: Op het bord was met graffiti het woord "REPUBLIEK" gespoten boven het woord "Vlaanderen"
Ja, dat heb ik ook gezien! Het is in Vlaanderen een heel stuk beter geworden, maar ik vind het toch nog steeds wel link als je op de grens van Vlaanderen en Wallonië, waar dat bord 'Vlaanderen' staat in tegenovergestelde richting, met grote snelheid het dal in raast (de Jekervallei is het dacht ik), terwijl het wegdek zo slecht is.
Oud 3 januari 2003, 21:59   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Inderdaad. Om je auto kapot te rijden!

En overal van die borden "route degradée"....! In plaats van de wegen zélf aan te pakken!!
Oud 3 januari 2003, 22:10   #9
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als je de Vlaamse grens overrijdt kom je ook borden tegen:

"De Vlaamse overheid investeert hier in de aanleg van een "dassenraster" (of zoiets). Dit is een kleine afsluiting die dassen verhindert om de weg op te lopen...

Allemaal goed en wel, maar zouden ze niet beter het geld investeren in het onderhoud van de wegen zélf?

Dit is wèl een goed initiatief: de Vlaamse overheid heeft "wegeninspecteurs" in het leven geroepen om gebreken in het wegdek te signaleren zoals spoorvorming, enz. Mooi zo.

Wie durft er nu nog beweren dat Vlaanderen geen beter beleid voert dan de slecht-werkende en logge, ouderwetse "Belgische" overheid??

Oud 4 januari 2003, 00:33   #10
Dimitri

Standaard

Het verschil werd me inderdaad wel zichtbaar dit jaar vergeleken met 5 jaar geleden. In Wallonië is het nog steeds slecht.

Ik vraag me wel af hoe de wegeninspecteur te werk gaat, sluit hij een weg af als er ergens slecht wegdek is ofzo?

Dassenrasters zijn niet slecht, al die dode dieren op de weg is ook niet nodig. In Nederland is er op de Veluwe zelfs een ecoduct gemaakt. Daar loopt geen weg of water over de snelweg, maar alleen natuur, zodat dieren veilig de snelweg kunnen oversteken van het ene naar het andere natuurgebied.
Oud 4 januari 2003, 14:59   #11
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Ik doe twee keer per week het traject Retie, Arendonk, Reusel, Tilburg.
Het immens verschil dat je ziet als je over de grens bent is verbijsterend.
Vooral ook wat fietspaden betreft. In Arendonk is het fietspad enkele centimeters breed, en ze staan dan nog vol met geparkeerde auto's. De toestanden die ik daar soms zie, ongelofelijk.
Leuke anekdote: net voor je terug Belgie inrijd wordt op Nederlands grondgebied via een verkeersbord gewaarschuwd voor fietsers op de weg.
Oud 4 januari 2003, 15:26   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil werd me inderdaad wel zichtbaar dit jaar vergeleken met 5 jaar geleden. In Wallonië is het nog steeds slecht.

Ik vraag me wel af hoe de wegeninspecteur te werk gaat, sluit hij een weg af als er ergens slecht wegdek is ofzo?

Dassenrasters zijn niet slecht, al die dode dieren op de weg is ook niet nodig. In Nederland is er op de Veluwe zelfs een ecoduct gemaakt. Daar loopt geen weg of water over de snelweg, maar alleen natuur, zodat dieren veilig de snelweg kunnen oversteken van het ene naar het andere natuurgebied.

In de buurt van Hengelhoef, (je weet wel het 'recreatiegebied' dat voor asielzoekers werd ingepalmd door Vande Lanotte in naam van de Belgische staat, maar dat terug dicht moest wegens het overtreden van bepaalde wetten) is er een tunnel gemaakt onder de snelweg door, zodat de dieren er zonder ongelukken van het ene deel van het uitgestrekte groengebied naar het andere kunnen.

En dat noemen velen nog altijd graag 'de' Limburg.
Ook de Oostendse Vande Lanotte behandelde het zo.
Hij lijdt namelijk eveneens aan het Nimby-syndroom...

Toch leuk dat ik zie dat de Belgische Limburgers alweer iets gemeen hebben met hun Nederlandse buren.
Niet zo ver weg van de bovengenoemde tunnel ligt trouwens de Universiteit van Diepenbeek, die sinds kort samenwerkt met die van Maastricht.
Oud 4 januari 2003, 15:44   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat zijn "Belgische" Limburgers, Knuppel??????

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?
Oud 4 januari 2003, 15:57   #14
Dimitri

Standaard

Maar Knuppel, de Veluwe ligt 'wel niet' in Limburg natuurlijk. Wel zonde van dat recreatiegebied, het was ook in Nederland volgens mij wel bekend.

'De' Limburg wordt in Nederland misschien niet gezegd, maar hier heb ik zelfs al eens een scheldwoord gehoord: Limbabwe...

Wel leuk dat Diepenbeek en Maastricht samenwerken, maar een goede verbinding tussen de twee Limburgen ontbreekt. Met het openbaar vervoer is het helemaal een ramp, er is zelfs geen treinverbinding. Er is er wel een geweest denk ik, want er loopt nog een spoor tussen Maastricht en Vlaanderen.

Zeno,

Ik dacht eigenlijk al dat mensen in Vlaanderen spraken over Vlaams-Limburg, inderdaad net als Vlaams-Brabant. Er is nl. ook nog een stadje dat Limburg heet (Limbourg, de naamgever van de provincies) en in Wallonië ligt. Maar dat kent zeker niemand?
Oud 4 januari 2003, 16:29   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is naar analogie met de Congo.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 16:40   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zijn "Belgische" Limburgers, Knuppel??????

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?
Belgische Limburgers wonen aan deze kant van de Nederlandse grens. De Nederlandse aan de overkant. Net zoals Maaseik aan deze kant van de Maas ligt en Maastricht aan de andere.

Maar je hebt gelijk. Ik hoor ook liever Vlaams-Limburg.
Aan de rest kon je toch horen dat ik liever bij Nederland hoor dan bij België, zeker?
Oud 4 januari 2003, 16:49   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Maar Knuppel, de Veluwe ligt 'wel niet' in Limburg natuurlijk. Wel zonde van dat recreatiegebied, het was ook in Nederland volgens mij wel bekend.

'De' Limburg wordt in Nederland misschien niet gezegd, maar hier heb ik zelfs al eens een scheldwoord gehoord: Limbabwe...

Wel leuk dat Diepenbeek en Maastricht samenwerken, maar een goede verbinding tussen de twee Limburgen ontbreekt. Met het openbaar vervoer is het helemaal een ramp, er is zelfs geen treinverbinding. Er is er wel een geweest denk ik, want er loopt nog een spoor tussen Maastricht en Vlaanderen.
Het was ook niet mijn bedoeling de twee Limburgen te vergelijken maar wel een "Vlaams-Limburgs" project met een gelijkaardig uit Nederland.

Wat de slechte verbinding betreft tussen Vlaanderen en Maastricht...
Het is geen toeval dat wij per spoor over Liege moeten als we naar Maastricht willen...terwijl dat zoveel korter is via Genk en Lanaken...
En als het aan vadertje Belgische staat ligt zal dat zo nog héél lang blijven.
Of ben je de ingrepen van de koning van vadertje Belgique al vergeten inzake Sabena en de Generale Bank?
Ook 'toevallig' zeker?
Oud 4 januari 2003, 16:58   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Dat is naar analogie met de Congo.
Aalstenaars wonen in "de Vlaanders".
En dat is inderdaad een veel intelligenter volk.
Zij hoeven dan ook niet naar Liege te sporen om in Maastricht te geraken, vermoed ik.
Oud 4 januari 2003, 17:12   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen toeval dat wij per spoor over Liege moeten als we naar Maastricht willen...terwijl dat zoveel korter is via Genk en Lanaken...
En als het aan vadertje Belgische staat ligt zal dat zo nog héél lang blijven.
Dat is inderdaad doelbewust gebeurd. Voor WO II bestond er zelfs een rechtstreekse verbinding tussen Hasselt en Maastricht. Zoals je vroeger ook van Neerpelt naar Eindhoven kon sporen, en van Turnhout naar Tilburg. Allemaal afgeschaft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2003, 23:44   #20
Nathan
Burger

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Wel, wordt het niet is tijd dat we iets gaan doen aan de coruptie in de Belgische wegenwerken/wegenbouw?
(hoewel we daar natuurlijk eerlijk gezegd veel te laat mee zijn).

Groeten socrates

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be