Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2008, 07:09   #1
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard Overheden maken lenen opnieuw spotgoedkoop

Vele jaren lang hebben de overheden via hun centrale banken de rente kunstmatig laag gehouden.
Zorgeloos het geld van de spaarders massaal uitgeleend.
Er werd uitgegeven en uitgegeven.
Maar de prestaties tegenover dat geleende geld... bleven uit.
Het uitgeleende geld kwam niet terug.
Overheden gingen 'moedig' door totdat het geld op was.
Met als gevolg eerst de totale ineenstorting van de geldmarkt.
En daarna de ineenstorting van die van de op kredieten levende maar te weinig presterende sectoren, bedrijven en personen.

Tijdens het voorlopige tijdsbestek van deze ineenstorting hebben overheden massaal nieuw geld aan die zwaar in hun taak falende banken ter beschikking gesteld.
Met de duidelijke boodschap: "Minstens zoveel uitlenen als vroeger, voor de crisis!!!" - en dat w�*s een kredietcrisis!
Want het grootste doemscenario voor de overheden dreigde en gebeurde: bankruns - en eruitvolgend: enorme massa's mensen die met lege handen boos naar huis gaan.

Dus werd - in een poging tot paaien - de rente verhoogd.
En nu, in een tijdsbestek van amper 2 maanden, werd die rente met een nooit geziene snelheid terug drastisch verlaagd - gehalveerd.
Dit met als uitleg: "om leningen goedkoper te maken voor bedrijven, zodat die zouden kunnen investeren".
Wat hebben we nu net gezien in al die jaren: dat ze dat SLECHT investeerden. Dat ze dat potverteerden.
Die 'strategie' van spotgoedkoop uitlenen had als resultaat: deze crisis!

Nu alles samen - wat doen overheden hier dus in feite: ze verzekeren het verder-bestaan van al die wanpresterende bedrijven, inclusief henzelf - zodat de overheden die openlijke 'tussenkomsten' weer kunnen laten varen.
En een dikke middlefingerup naar de goedpresterende bedrijven.

Dit is geen kapitalisme.
Dit is geen vrije markt.
Dit is achterbakse planeconomie zoals in het communisme.
Communisme met een vals vaantje 'Vrije Markt'.
De aloude truuk van de dief die op straat loopt en het beschuldigende vingertje van zich afwijst.

Overheden hebben middels hun taksen en regelgeving doelmatig de markt steeds meer onvrij gemaakt en onderhevig aan steeds meer opgelegde kosten.
Steeds meer mensen weggeplukt uit deelname aan de productie van onze welvaart.

Heel typerend voor die achterbaksheid is die zogenaamde 'Green Deal'. Uitstoot van vanalles inclusief uitademing van de mens is FOEI.
Een enorme 'boom' van regelneverij - "voor het milieu".
En dat zijn diezelfden die jaar na jaar massa's nieuw geld op de markt gooien en spotgoedkoop doen uitlenen.
Diezelfden die nu de rente vlug weer naar beneden brachten.
Om mensen tot nu kopen te dwingen en sparen af te straffen.

Het dwingeland-communisme is mee-geëvolueerd met de tijd.
Openlijke onderdrukking heeft plaatsgemaakt voor achterbakse onderdrukking.

Opnieuw boempatat in het gezicht van al die kapitalisme-FOEI kapitalisme-RIP onderwerpmakers hier op dit forum.

Deze post moet bijten in jullie achterste.

Met de groeten van Erw!
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 7 december 2008 om 07:11.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 09:01   #2
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Amai vriend... Ik heb ècht compassie met jou. Het moet triest zijn om zo door en door verzuurd door het leven te moeten gaan. Ik hoop dat je een gezonde uitlaatklep vindt voor al die immer opbouwende frustratie. Sport of zo, dat lijkt me wel wat. Geen teamsport natuurlijk, want daar is er natuurlijk iemand die de lakens uitdeelt, een teamoverheid, quoi. Misschien een beetje zwemmen of joggen of zo. Dan kan je helemaal alleen en in alle vrijheid kiezen in welke richting je zwemt of loopt.

Doen!

Laatst gewijzigd door Rhiannon : 7 december 2008 om 09:01.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 09:21   #3
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp daar niet veel van; maar je hebt toch de indruk dat er iets raars aan de hand is.
Zeker in Amerika heb je de indruk dat ongeveer iedereen geld an het uitgeven is dat hij nog niet verdiend heeft. Kan toch niet blijven duren.
Ook hier kunnen veel jonge mensen enkel een huis/bouwgrond verwerven wanneer ze flink geholpen worden door hun ouders. Men is dus de erfenis van de ouder aan het opeten. Voor de generatie daar daarop volgt zal er dan ook mar weinig meer overblijven.

Wellicht zal men binnen 100 jaar conclusies kunnen trekken over wat er fout is gelopen tussen pakweg 1927 en 2027.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 09:35   #4
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Zou het toch niet doen moest ik in uw mocassins staan.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 10:24   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Amai vriend... Ik heb ècht compassie met jou. Het moet triest zijn om zo door en door verzuurd door het leven te moeten gaan. Ik hoop dat je een gezonde uitlaatklep vindt voor al die immer opbouwende frustratie. Sport of zo, dat lijkt me wel wat. Geen teamsport natuurlijk, want daar is er natuurlijk iemand die de lakens uitdeelt, een teamoverheid, quoi. Misschien een beetje zwemmen of joggen of zo. Dan kan je helemaal alleen en in alle vrijheid kiezen in welke richting je zwemt of loopt.

Doen!
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 10:51   #6
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Verzuurd ??

Erw klinkt tikje opgewonden. Maar verzuurd ?
Wacht tot ik es het verzuurde register opentrek

En natuurlijk. Sport ! da's de oplossing
Hup Bert. Gratis loopschoenen voor jan & alleman.
Plus korte broeken voor de verzuurde medemens.
Run op de bank kan dan ook op dagen dat het openbaar vervoer staakt

Moet het es checken.
Maar was dat ook geen recept in de jaren 30 ?
De jeugd doen sporten.
En masse in bos, hei en wei ?

CU there zoeties.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 12:31   #7
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Openlijke onderdrukking heeft plaatsgemaakt voor achterbakse onderdrukking.
Voel ik ook zo aan.
Maar hey, da's waar de mensen voor kiezen.
Dubbele nine to five job plus potje gegarandeerd spaargeld.

En als er dan toch nog frustratie is, 'gezonde' middelen om die te bestrijden ...

Sport bevoorbeeld. Of internet voor iedereen ...
... een rondje schelden op kapitalisten, knuppelen op het bestuur, dollen met sossen of meelij met verzuurden, ...
you name it

Laatst gewijzigd door Knipp : 7 december 2008 om 12:59.
Oud 7 december 2008, 13:53   #8
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Voel ik ook zo aan.
Maar hey, da's waar de mensen voor kiezen.
Dubbele nine to five job plus potje gegarandeerd spaargeld.
"Openlijke onderdrukking heeft plaatsgemaakt voor achterbakse onderdrukking."
sloeg op de diefstal die geschiedt door het manipuleren van de geldmarkt.

Mensen hebben juist geen keuze.
De ontkoppeling van prestatie en loon vernietigt de keuzevrijheid meer vrije tijd of meer loon, daar loon niet evenredig toeneemt of afneemt met prestatie.
Zoals 4/5de werken en maar 4% minder loon in plaats van 20% minder.
Dat kan niet anders dan op de rug van anderen zijn.

De manipulatie van de geldmarkt door de overheden zorgt ervoor dat spaarders hun tijdsvoorkeur niet kunnen laten gelden zonder daarvoor financieel gestraft te worden.

Ik zou ook op dit wil wijzen:

'Gegarandeerd' spaargeld betekent NIET dat je later zoveel briefjes van x euro krijgt. Want geld heeft geen intrinsieke waarde, als men je naar de Maan stuurt met een karrevracht papiergeld dan zal je er niks mee kunnen aanvangen want er is daar niks te koop. Geld staat symbool voor een hoeveelheid productie en zonder die productie is het waardeloos.

'Gegarandeerd' spaargeld betekent dat geld dat je nu opzijzet later nog steeds de koopkracht bezit die het had op het moment van verdienen - hetgeen werd geproduceerd door de prestatie die je ervoor leverde.

Dat is waarom die 'beloftes' door overheden waardeloos zijn.
Het is als iemand beloven dat hij de appel mag houden die hij plukt van de boom die hij nog moet planten.
Het spaargeld van hele bevolkingen werd verkwanseld door overheden en hun belangengroepen, en de enige manier om de koopkracht ervan terug te krijgen is... door er NOG eens voor te gaan werken.
Oud 7 december 2008, 14:00   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vele schijnen blijkbaar niet te begrijpen dat interesten op leningen een kapitalistische manier van rijk worden zonder arbeid is.

Nog geen 5 eeuwen geleden was het zelfs nog verboden om interesten te vragen op uitgeleend geld.
Nog geen 60 jaar geleden was lenen voor de arbeider en andere loonslaaf zelfs nog zo goed als onmogelijk.
Leningen zijn enkel een middel om de loonslaaf te kunnen binden aan de kapitaalkrachtige en hen steeds rijker te maken via de arbeid van de loonslaaf.
Om deze dus toegankelijk te maken voor de loonslaaf, moeten leningen dus goedkoop zijn.

En vaak word de schuld bij politici en banken gelegd, maar de ware schuldige is de hebzucht en machtzucht van de ultieme rijken en hun slaafse volgelingen die even veel luxe willen als deze rijken.

De onderlinge wedijver en het nawijzen van deze die niet meedoen aan de valse noodzakelijkheid van bepaalde goederen binnen onze consumptiemaatschap is de oorzaak van veel ellende.

Als men binnen onze maatschappij eindelijk de mensen eens zou aanvaarden voor wie ze zijn, in plaats van voor wat ze bezitten, dan zou onze maatschappij er veel mooier uitzien.
Oud 7 december 2008, 14:22   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verzuurd ??

Erw klinkt tikje opgewonden. Maar verzuurd ?
Die 'opgewonden' stijl is een eerder humoristische telegramstijl die ik mezelf aanmeet wanneer ik te maken heb met zoiets als "een argumentloze bende op-de-man-spelende voorstanders van Overheidsdwang".

Citaat:
Wacht tot ik es het verzuurde register opentrek
En natuurlijk. Sport ! da's de oplossing
Hup Bert. Gratis loopschoenen voor jan & alleman.
Plus korte broeken voor de verzuurde medemens.
Run op de bank kan dan ook op dagen dat het openbaar vervoer staakt
Studies wijzen uit dat Overheden en door hen gesponsorden de meest zwaarlijvige bedrijven zijn.
Letterlijk èn figuurlijk.
Zelfs het overheidsonderdeel dat verondersteld wordt in te staan voor de verdediging van het "Lieve Vaderland".

Citaat:
Moet het es checken.
Maar was dat ook geen recept in de jaren 30 ?
De jeugd doen sporten.
En masse in bos, hei en wei ?

CU there zoeties.
Er is een nieuw recept.
Die van zelfverklaarde keukenpieten die te lui zijn om te koken maar toch willen eten.
Waarmee je dan ook direct het "Grote Ideologische Waarom" van Overheidsdwang hebt.
Oud 7 december 2008, 14:32   #11
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele schijnen blijkbaar niet te begrijpen dat interesten op leningen een kapitalistische manier van rijk worden zonder arbeid is.
*knip*
Oud 7 december 2008, 20:58   #12
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als ik jouw redenering volg zoals je die al hebt meegedeeld in andere threads, zouden we hoogstwaarschijnlijk in een deflationaire spiraal terecht zijn gekomen. Is het al bij je opgekomen dat men de intrest verlaagd om juist een deflationaire spiraal tegen te gaan.

Hetgeen je nu al ziet is dat mensen op hun geld gaan zitten, omdat het de facto schaarser geworden is na de recente crisis (er is veel geld verbrand). En laat het duidelijk wezen dat we zeker in België er niet beter van worden van een dergelijke spiraal. Als je een huis bezit, weet je wat ik bedoel.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 01:13   #13
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht

'Gegarandeerd' spaargeld betekent dat geld dat je nu opzijzet later nog steeds de koopkracht bezit die het had op het moment van verdienen - hetgeen werd geproduceerd door de prestatie die je ervoor leverde.
Pff. Dat zal het gros v d mensen absoluut worst wezen.
Mensen zijn daar realistisch in.
Vergelijk het met een nieuwe auto kopen, mensen weten best dat die 10% van z'n waarde verliest, op 't moment dat je er de garage mee buiten rijdt.
Dat spaargeld mogelijk een paar tientallen % koopkracht verliest op het moment dat het een spaarrekening binnenrijdt, daar ligt geen kat echt van wakker.
Spaargeld heeft in een modaal gezin een andere functie,
gevoel van zekerheid, opvangen van onvoorziene uitgaves, dat soort dingen.
Modaal gezin ligt volgens mij zelfs niet eens wakker van de mogelijkheid dat hun spaarrekening plots leeg blijkt.
Vergelijk met een auto die in de prak wordt gereden, pech eh, dan moet je een andere kopen.
Spaarpot weg, ja, da's balen, dan moeten we een nieuwe maken.
Geld rolt toch binnen maand na maand na maand.

Da's dan ook het enige waar men wel van wakker ligt, job verliezen.
Da's heilig. En da's wat politici sinds jaar en dag hebben begrepen.
Geef de mensen de zekerheid van elke maand vers geld, en ze zijn gelukkig.
Zelfs al verliest het periodiek es zichtbaar een flinke hap van z'n koopkracht.
Vette jaren, magere jaren. Boerenverstand

Je moet er es op letten.
De enige categorie mensen die een beetje oor hebben voor betogen zoals Erw hierboven, zijn mensen die al es een job zijn kwijtgeraakt, of die uit eigen wil in een situatie leven waarin het niet evident is dat er maand na maand geld op de rekening komt.

Laatst gewijzigd door Knipp : 8 december 2008 om 01:19.
Oud 8 december 2008, 06:28   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Hallo Jantje!
Ik ben Erw!
Aangenaam!
Wellekom op dit forum!
Ik heb maar deze ene zin gequote omdat ik de rest van je post als flauwekul ervaar!
Sorry daarvoor!

Ik, Erw, zie interest als compensatie voor het koopkrachtsverlies van mijn spaargeld door het teveel aan geldgroei dat Overheden veroorzaken.
Is dat FOEI?

In blijde verwachting van je krachtdadige antwoord op deze bijdrage van mezelf aan de discussie, teken ik,

Erw.
Kattewegel 513a
5120 Erwetegem.
Tel. 555/101
Fax. 555/102
Mail. [email protected]
Geen fanmail aub.
Erw, om te beginnen ben ik niet bepaald nieuw op dit forum en sta ik niet bekend als een grappenmaker.
Spaargeld is geen geld waar interest op moet zijn, want dit is immers geld dat men niet nodig heeft. Het zijn juist mensen met een instelling als de jou die de oorzaak zijn van de huidige financiele en economische crisis.

Namelijk de eis om geld te verdienen zonder daar arbeid voor te leveren.
Dit geld moet dan op een andere manier verdiend worden en die manier is andere uitbuiten en uitpersen.

De geldgroei word trouwens veel meer veroorzaakt door de beurzen dan door de overheden. Binnen de beurzen bestaan er immers enorme bedragen in aandelen die enkel op papier bestaan, maar niet in werkelijkheid.

Geld en koopkracht hebben trouwens een fictieve en variabele waarden en geen meetbare vaste waarden. De interest op spaargeld kanje dus helemaal niet als een recht beschouwen, want je geld is niet over heel de wereld hetzelfde waard.
Oud 8 december 2008, 10:02   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff. Dat zal het gros v d mensen absoluut worst wezen.
Gij zijt nen zeveraar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 10:03   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als ik jouw redenering volg zoals je die al hebt meegedeeld in andere threads, zouden we hoogstwaarschijnlijk in een deflationaire spiraal terecht zijn gekomen. Is het al bij je opgekomen dat men de intrest verlaagd om juist een deflationaire spiraal tegen te gaan.
Inderdaad. En dat is dus dom.

[qupte]Hetgeen je nu al ziet is dat mensen op hun geld gaan zitten, omdat het de facto schaarser geworden is na de recente crisis (er is veel geld verbrand). En laat het duidelijk wezen dat we zeker in België er niet beter van worden van een dergelijke spiraal. Als je een huis bezit, weet je wat ik bedoel.[/quote]

Je vertelt nonsens. Een natuurlijke - i.e. overeenkomstig de markt - stijging van de prijzen of daling van de prijzen is niets 'ernstig' - dat is simpelweg de wensen van de markt die in overeenstemming worden gebracht met wat de markt heeft geproduceerd.

Monetaire inflatie en monetaire deflatie zijn dat allebei wel. Mensen die denken dat we monetaire inflatie nodig hebben, om maar geen normale deflatie te hebben, maken zichzelf blaasjes wijs.

Zie ook: Keynes, Kruggman.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 8 december 2008 om 10:04.
Oud 8 december 2008, 20:05   #17
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Inderdaad. En dat is dus dom.

Citaat:
Hetgeen je nu al ziet is dat mensen op hun geld gaan zitten, omdat het de facto schaarser geworden is na de recente crisis (er is veel geld verbrand). En laat het duidelijk wezen dat we zeker in België er niet beter van worden van een dergelijke spiraal. Als je een huis bezit, weet je wat ik bedoel.
Je vertelt nonsens. Een natuurlijke - i.e. overeenkomstig de markt - stijging van de prijzen of daling van de prijzen is niets 'ernstig' - dat is simpelweg de wensen van de markt die in overeenstemming worden gebracht met wat de markt heeft geproduceerd.

Monetaire inflatie en monetaire deflatie zijn dat allebei wel. Mensen die denken dat we monetaire inflatie nodig hebben, om maar geen normale deflatie te hebben, maken zichzelf blaasjes wijs.

Zie ook: Keynes, Kruggman.
Volgens mij is een equilibrium tussen inflatie en deflatie een utopie. Dit veronderstelt een monetaire munt die dezelfde flexibiliteit bezit als geld (in wat voor munt dan ook) maar die tevens qua geldhoeveelheid constant de economische activiteit/groei volgt en dat is m.i. praktisch ondoenbaar.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 8 december 2008 om 20:05.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 20:08   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Volgens mij is een equilibrium tussen inflatie en deflatie een utopie. Dit veronderstelt een monetaire munt die dezelfde flexibiliteit bezit als geld (in wat voor munt dan ook) maar die tevens qua geldhoeveelheid constant de economische activiteit/groei volgt en dat is m.i. praktisch ondoenbaar.
Ik praat niet over equilibria.
Oud 8 december 2008, 20:48   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ik 50 jaar geleden 20% van mijn loon zou gespaard hebben zonder intrest, zou ik een goed pensioen hebben ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 23:14   #20
henke54
Partijlid

henke54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zeker in Amerika heb je de indruk dat ongeveer iedereen geld an het uitgeven is dat hij nog niet verdiend heeft. Kan toch niet blijven duren.
Citaat:
Imagine Mr or Mrs Average on Main street earning an average wage and lets assume they have $10,000 a year that they can spend on a MORT = Death GAGE = Loan.

If interest rates are set at 10% they can afford $100,000 worth of death loan, if the wonderful, helpful, and above all caring central bank the privately owned Federal Reserve which is neither Federal or a Reserve “help” by lowering interest rates to 1% then with the same $10,000 they can now afford a $1,000,000 loan.

One very simple question? Would you rather for yourself, OR YOUR CHILDREN a $100,000 debt or would you rather if you, OR THEY were “helped” into $1,000,000 of debt? Over time you can attack and pay off the $100,000 debt it will be impossible to get out of the $1,000,000 debt, without hyperinflation.

The Federal Reserve now controls you lock stock and barrel and you have effectively become an indentured debt serf. A bank tenant in a highly leveraged property as the implicit leverage built into a $1,000,000 debt with $10,000 available to pay is vast. Any slight increase in interest rates for whatever reason and you are foreclosed. They hold and control your financial destiny.
http://news.goldseek.com/TrendInvestor/1229533380.php
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be